27.04.20, 11:14

IAB Polska i IAB Europe: koronawirus uderza w dziennikarstwo i media cyfrowe

Fot.: Pixabay.com, licencja otwarta

Gdy cały świat zwiera szyki, aby walczyć z pandemią COVID-19, zapotrzebowanie na wysokiej jakości dziennikarstwo informacyjne i media cyfrowe nigdy nie było większe. Redakcje od kilku tygodni pracują na pełnych obrotach, aby przekazywać społeczeństwu rzetelne informacje, jednocześnie walcząc z fake newsami, które eskalują obawy społeczne. Tymczasem możliwość dalszego finansowania zaufanego dziennikarstwa i mediów cyfrowych na całym świecie jest jak podkreśla IAB - poważnie zagrożona.

Konsumpcja mediów cyfrowych wzrosła gwałtownie, a powierzchnia portali informacyjnych zdominowana jest przez artykuły dotyczące COVID-19. Większość marek, które nie wstrzymały całkowicie swoich kampanii reklamowych, boi się obecnie pozycjonować w otoczeniu wiadomości na ten temat, co oznacza olbrzymie problemy dla wydawców prasowych. „Serwisy informacyjne od dłuższego czasu zmagają się z wytycznymi reklamodawców, którzy wolą unikać kontrowersyjnych konotacji i nie chcą, aby ich reklamy wyświetlały się w kontekście koronawirusa. Na wszelki wypadek blokowane są wyświetlenia na słowa kluczowe związane z pandemią. W praktyce oznacza to, że wydawcy digitalowi pozbawieni są części przychodów. Reklama jest od lat kluczowym narzędziem wspierającym jakościowe media i dziennikarstwo na szczeblu lokalnym, krajowym i globalnym” – mówi Włodzimierz Schmidt, prezes IAB Polska. „Cały ekosystem reklamy i mass mediów, aby przetrwać, musi teraz współpracować. Na obecnej sytuacji tracą nie tylko wydawcy, którzy przygotowują bardzo dobre jakościowo treści, w tym szeroko nawiązujące do koronawirusa. Tracą również reklamodawcy, ponieważ blokują sobie jakościowe wyświetlenia, ograniczają dotarcie do pożądanego użytkownika” – dodaje Schmidt.

IAB Polska oraz IAB Europe podkreślają, że publikowane treści dotyczące koronawirusa nie mogą być z góry i w całości traktowane przez reklamodawców jako niebezpieczne. Wielu zaufanych, jakościowych wydawców podejmuje wszelkie środki ostrożności w celu uniknięcia niewłaściwego dopasowania reklam. „Według badań w trakcie pandemii jesteśmy online o 1,5 godziny więcej tygodniowo niż wcześniej. Dlatego marki nie powinny rezygnować z reklam w kanałach, w których są ich klienci. Historia poprzednich kryzysów pokazała, że w dłuższej perspektywie może to je osłabić. Reakcja marek, które kontynuują działania w internecie, to chęć dostosowania komunikacji do wyjątkowej sytuacji - zmiana kreacji i ich tonu, narzędzi czy miejsca emisji. Koronawirus to teraz najważniejszy społecznie temat, internauta szuka związanych z nim treści u zaufanego wydawcy, który na tę potrzebę odpowiada rzetelnym dziennikarstwem. Dla wielu segmentów rynku to wręcz wskazany kontekst umieszczania reklam, np. dla branży farmaceutycznej. Jeśli mimo wszystko marka chce targetować swoje kampanie na inne treści czy użytkowników, to online daje taką możliwość, poprzez mechanizmy big data czyli emisję reklam do wyselekcjonowanej grupy odbiorców, wśród określonych treści. Bezpieczne powierzchnie gwarantuje również oferta content marketingu oraz e-commerce” – mówi Joanna Pawlak, prezes Wirtualna Polska Media.

Jak podkreśla IAB Europe, w Wielkiej Brytanii gazety muszą stawić czoła stracie na poziomie 57 milionów euro z przychodów cyfrowych – jest to właśnie efekt szerokiego blokowania słów kluczowych związanych z pandemią COVID-19. W całej Europie straty mogą wynieść setki milionów euro. Sytuacja nie wygląda lepiej również za Atlantykiem: amerykańcy wydawcy (New York Times, CNN, USA Today oraz Washington Post) podali, że podczas pierwszych trzech tygodni pandemii w ich serwisach zostało zablokowanych ponad 2 miliony reklam.

„Odbiorcy zwracają się do nas teraz częściej niż kiedykolwiek, co potwierdza rekordowa liczba odwiedzin w serwisach BBC.com. COVID-19 przypomniał nam, jak ważne jest rzetelne dziennikarstwo, które pomaga nam zrozumieć, zdobyć perspektywę i sformułować własną opinię na kluczowe problemy i wydarzenia. Zawsze pomagaliśmy naszym odbiorcom zrozumieć świat, a ta sama filozofia, która leży u podstaw naszego zaangażowania redakcyjnego, stanowi również podstawę naszego zaangażowania wobec partnerów biznesowych - chcemy, aby nasi partnerzy wiedzieli, że wspieramy ich w tych trudnych czasach i działając razem możemy je przetrwać. W związku z tym prosimy reklamodawców o wyważone kierowanie kontekstowe reklam. Marki mogą komunikować się ze swoimi odbiorcami w bezpiecznym środowisku, a jednocześnie wspierać zaufane, wysokiej jakości dziennikarstwo” - komentuje Emily Roberts, Programmatic Trading Manager, EMEA z BBC Global News (Członek IAB Europe).

Jak wskazuje IAB, reklamodawcy stoją obecnie na decyzyjnym rozdrożu - muszą być nadal widoczni w Internecie, ale nie chcą pojawiać się obok treści, które mogą wydawać się niezgodne z ich DNA. Wraz z rozwojem branży i świadomości marketerów, a także po ujawnieniu wielu kontrowersyjnych emisji reklam, jak np. ta z 2017 r. kiedy to The Times opisał wyświetlenia reklam na YouTube w kontekście treści terrorystycznych, brand safety wysuwa się na czoło priorytetów reklamodawców. Potwierdza to również ankieta IAB Europe przeprowadzona na początku tego roku, która wykazała, że dla 77 proc. respondentów bezpieczeństwo marki jest kluczowe w prowadzeniu działań komunikacyjnych. IAB Europe oraz IAB Polska zalecają, ponowną weryfikację ustawień kampanii, a w razie jakichkolwiek wątpliwości, kontakt z wydawcami w celu ustalenia najbezpieczniejszej strategii działania dla obu stron. Marki powinny ściśle współpracować ze swoimi partnerami biznesowymi, aby podejmować świadome decyzje, oparte na analizie wartości otoczenia reklamy. Dzięki temu wciąż będą docierać z przekazem do właściwych odbiorców podczas COVID- 19.

„W czasach kryzysu wartość zaufanych treści informacyjnych jest wyższa niż kiedykolwiek. Zwłaszcza biorąc pod uwagę erę fake newsów w której żyjemy, wiarygodne dziennikarstwo newsowe jest krytycznym źródłem informacji. Dlatego wierzymy, że nawet jeśli wydawcy poruszają trudne tematy o negatywnym wydźwięku w swoich artykułach, odpowiedzialne firmy powinny nadal być wystarczająco odważne, aby reklamować się na zaufanych witrynach w jak najszerszym zakresie, chyba że istnieje bezpośredni związek między incydentem informacyjnym, a ich marką. Pozwoli to wydawcom utrzymać swoją działalność w dobie kryzysu oraz wysoką jakość dostarczanych treści, a jednocześnie zapewnić reklamodawcom wystarczająco duży poziom bezpieczeństwa marki. W przeciwnym razie potencjalna pula jakościowej powierzchni dostępnej do emisji może zostać poważnie naruszona, nie tylko w perspektywie krótkoterminowej z powodu szerokich blokad i wykluczeń, ale także na dłuższą metę, jeśli jakościowi wydawcy będą musieli dokonać cięć, aby przetrwać kryzys, co może również zostać w przyszłości odzwierciedlone w ilości i jakości tworzonych przez nich treści” – mówi Szymon Pruszyński, Head of Growth, Yieldbird, szef Grupy Roboczej Brand Safety IAB Polska.

Komentarze

Powiązane

23.01.23, 13:08
| prasa » ludzie | internet » ludzie
Łukasz Godlewski przechodzi ze Sport.pl do redakcji Przeglądu Sportowego Onet
Łukasz Godlewski przechodzi do redakcji Przeglądu Sportowego Onet i obejmie funkcję zastępcy redaktora naczelnego serwisu, Jacka Stańczyka.
17.01.23, 20:28
| radio » informacje | internet » informacje
Pierwszy podcast rzeka z Aleksandrem Kwaśniewskim w Gazeta.pl
„Kwaśniewski Story. Podcast rzeka z prezydentem Aleksandrem Kwaśniewskim” to pięć godzinnych rozmów przeprowadzonych przez Grzegorza Sroczyńskiego z byłym prezydentem Polski. Podcastów będzie można posłuchać na stronie głównej Gazeta.pl, w serwisie Wiadomosci.Gazeta.pl oraz na najpopularniejszych platformach podcastowych.
13.01.23, 21:30
| internet » informacje
Drożeją abonamenty w usłudze Legimi
Legimi, pionier modelu subskrypcyjnego na polskim rynku e-książki, 28 grudnia 2022 r. wprowadził nowe ceny abonamentów. Jest to pierwsza podwyżka od ponad pięciu lat.
12.01.23, 13:48
| internet » e-commerce
Koniec Shopee Polska. Gigant wycofuje się z polskiego rynku
Niespodziewanie platforma Shopee Polska kończy działalność i to w trybie natymiastowym.
12.01.23, 11:44
| prasa » informacje | internet » informacje
Jan Rybicki laureatem projektu Weekend.Gazeta.pl Polska Stories
„Polska Stories” to projekt Weekend.Gazeta.pl, w ramach którego redakcja serwisu poszukiwała, a następnie szkoliła młodych reportażystów i reportażystki. Finaliści konkursu wzięli udział w warsztatach prowadzonych przez Olgę Gitkiewicz oraz opublikowali swoje reportaże na łamach Weekend.Gazeta.pl. Zwycięzcą pierwszej edycji został Jan Rybicki.
11.01.23, 22:00
| internet » informacje
Agencja K2 Precise z Grupy K2 zaczyna współpracę z Urvis Bike
Agencja K2 Precise (Grupa K2) odpowiada za wdrożenie usług marketing automation dla polskiej marki rowerów cargo Urvis Bike.
11.01.23, 13:30
| radio » informacje | prasa » informacje | internet » informacje
Turystyczni Dziennikarze Roku 2021 wybrani. Sława Bieńczycka laureatką konkursu w kategorii audycja radiowa
Polska Organizacja Turystyczna po raz czwarty przyznała tytuły Turystycznego Dziennikarza Roku w czterech kategoriach: artykuł, audycja radiowa, fotoreportaż oraz wideo. Laureatką w kategorii audycji radiowej została dziennikarka Jedynki Polskiego Radia - Sława Bieńczycka.
10.01.23, 08:00
| internet » informacje | reklama & PR » informacje
LTTM i IMOK tworzą oficjalnie zawód Influencer Managera
LTTM przy współpracy z Instytutem Marki Online i Komunikacji (IMOK) otwiera nowy kierunek nauczania „Influencer Manager”. Szkolenie posiada certyfikację Ministerstwa Edukacji i Nauki z kodem zawodu, co jednocześnie oznacza, że influencer manager stanie się dzięki temu oficjalnie zawodem.
09.01.23, 18:47
| internet » informacje
Hyundai pozostaje partnerem strategicznym Onet Rano także w 2023 roku
Hyundai Motor Poland i Onet Rano przedłużają strategiczne partnerstwo. Od stycznia br. poranny program Onetu będzie nadal realizowany z samochodu o napędzie w 100% elektrycznym - Hyundai IONIQ 5.
05.01.23, 10:00
| internet » informacje
Powstaje The Hero Hub – polska platforma wspierająca tworzenie produktów influencerskich
W 2023 r. na polskim rynku zadebiutuje The Hero Hub – platforma wspierająca influencerów i marki w tworzeniu autorskich, limitowanych wersji produktów. Projekt powstał z inicjatywy wrocławskiej agencji influencer marketingu GetHero.
Subskrybuj RSS działu internet: rss
Oferty pracy

Referent ds. mediów

Związek Niemieckich Stowarzyszeń Społeczno-Kulturalnych w Polsce | Opole

Przejdź do oferty

Specjalista ds. promocji

Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu | mazowieckie

Przejdź do oferty

Kierownik Działu Komunikacji-Rzecznik prasowy

Muzeum Sztuki Łódź | Łódź

Przejdź do oferty
Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.