24.01.20, 08:00
Janusz Bulak: Rynek e-prasy w Polsce dopiero raczkuje
Rozmowa z Januszem Bulakiem, CFO Publico 24, właścicielem e-kiosku Publico24 Newsstand, m.in. o tym, czy cyfrowy świat jest szansą da prasy, kiosku cyfrowym oraz o rozwoju e-prasy w Polsce.
Kuba Wajdzik: Naszą rozmowę rozpocznijmy od wyjaśnienia czym jest Publico24 Newsstand?
Janusz Bulak: Publico24 Newsstand to cyfrowy kiosk oferujący dostęp do e-prasy z każdego miejsca oraz na różnych urządzeniach. Jako pierwsi wprowadziliśmy też dostęp do najlepszej prasy w modelu subskrypcji, która pozwala na czytanie wielu gazet i magazynów za jedną stałą i niską cenę.
KW: Coraz częściej słyszy się o zamykaniu tytułów prasowych. Czy cyfrowy świat jest dla nich rzeczywiście szansą?
JB: Tak, media cyfrowe mogą wspomóc sprzedaż prasy oferując kolejny model dystrybucji, a w ten sposób pozyskać nowych czytelników. Prasa tradycyjna oraz cyfrowa może się świetnie uzupełniać oraz wspierać nawzajem. Dodatkowo, prasa cyfrowa oferuje bardzo duże możliwości reklamowe, dzięki innowacjom, jakie wprowadza oraz dokładne targetowanie odbiorcy, co może wpłynąć na przychody wydawców.
KW: Jak nasz rynek prasy cyfrowej na tle Europy?
JB: Rynek e-prasy w Polsce, w porównaniu z tym europejskim dopiero raczkuje. Jednak świadomość czytelników jest coraz większa i dzięki temu rozpoznawalność usługi cały czas rośnie. W Europie i Stanach Zjednoczonych możemy zaobserwować migrację czytelników do Internetu i na urządzenia mobilne, co także, ale z opóźnieniem nastąpi w Polsce. Obserwujemy, że stale rośnie liczba użytkowników płatnych serwisów, głównie osób czytających dzienniki na urządzeniach mobilnych. Nie są to to jeszcze ilości takie jak w Europie Zachodniej, jednak ich liczba stale rośnie. Tytuły, które nie wykorzystują obecności w sieci, muszą liczyć się z poważnymi stratami udziałów w rynku. Warto przy tym zaznaczyć, że wprowadzenie cyfrowej wersji „Financial Times” było sukcesem. Bowiem dzisiaj 2/3 jego czytelników wybiera wersję cyfrową, a gazeta ma 500 tys. cyfrowych subskrypcji. Ten sam przypadek dotyczy „The Guardian”, który po wprowadzeniu wersji cyfrowej zanotował 24 proc. wzrost przychodów i tym momencie ma 9 mln czytelników (liczba, jakiej gazeta nie osiągnęła wcześniej). W Polsce także rośnie liczna czytelników deklarujących regularne czytanie wydań internetowych, dlatego wydawcy powinni skupić się na rozwoju platform w sieci.
KW: Czy trudno było przekonać wydawców do współpracy z Publico24 Newsstand?
JB: Stale prowadzimy rozmowy z nowymi wydawcami oraz intensywnie pracujemy, aby dołączali do naszej platformy. Aktualnie współpracujemy z ponad 110 tytułami, jednak do końca 2020 r. chcemy mieć ich ponad 300. Pokazujemy wydawcom naszą technologię oraz infrastrukturę i wskazujemy, jakie oszczędności może im dać dołączenie do Publico24 Newsstand.
KW: Na jakie największe trudności napotykaliście przy tworzeniu kiosku cyfrowego?
JB: Stworzenie kiosku cyfrowego to oczywiście dużo wyzwań. Od części programistycznej i dostosowania rozwiązania dla wygody użytkownika, po pozyskanie wydawców, aż po dotarcia do odbiorców zainteresowanych czytaniem prasy. Jesteśmy startupem, dlatego cały czas się uczymy. Nie poddajemy się i wierzymy, że nasz projekt zrewolucjonizuje rynek prasy w Polsce.
KW: Wśród modeli udostępniania tytułów prasowych dominują przede wszystkim dwa sposoby: abonament i zakup pojedynczego wydania. Który model cieszy się największym zainteresowaniem odbiorców?
JB: Na świecie coraz większą popularnością cieszy się subskrypcja, co widzimy po takich usługach jak Netflix czy Spotify. To samo tyczy się prasy. Jako czytelnicy chcemy mieć dostęp do rozmaitej prasy, ponieważ mamy różnorodne zainteresowania. Posiadania subskrypcji oznacza wygodę, bo wszystko mamy w jednym miejscu i jednej cenie.
KW: Jakiego typu czasopisma cieszą się największym zainteresowaniem odbiorców?
JB: Najbardziej poczytne są czasopisma lifestylowe, opisujące zdrowy tryb życia, ukazujące ciekawą i zróżnicowaną kuchnię. Widzimy także duże zainteresowanie prasą motoryzacyjną oraz czasopismami nakierowanymi na wystrój wnętrz. Warto w tym miejscu zauważyć, że mamy coraz bardziej różnorodne zainteresowania. Z tego powodu coraz ciężej nam kategoryzować czytelników.
KW: Czy możemy podsumować, że kiosk cyfrowy przyjął się na dobre wśród polskich użytkowników?
JB: Tak, mamy coraz więcej nowych użytkowników, a naszym wyzwaniem jest dotarcie do nowych odbiorców i przedstawienie im zalet naszego rozwiązania.
KW: Jakie są plany firmy na 2020 rok?
JB: W nowym roku dalej jeszcze mocniej kładziemy nacisk na współpracę z nowymi wydawcami, ponieważ chcemy mieć bardzo różnorodny wybór prasy w naszym kiosku. Dodatkowo, myślimy o wprowadzeniu naszego rozwiązania jako pakietu benefitów, które pracodawca może zaoferować swojemu pracownikowi.
KW: Dziękuję za rozmowę.
Janusz Bulak
Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Entuzjasta dobrego dziennikarstwa i pasjonat nowych technologii. Prezes spółki P247, która oferuje dostęp do prasy cyfrowej poprzez e-kiosk Publico24 Newsstand.
Komentarze