30.12.19, 09:08

Co to jest e-commerce? Charakterystyka branży handlu elektronicznego

Fot.: materiały prasowe

Rynek e-commerce w Polsce i na świecie z roku na rok rośnie w siłę. Przybywa konsumentów, którzy kupują w internecie. Jeśli mamy dobry pomysł na biznes, warto rozważyć dołączenie do grona osób zajmujących się handlem elektronicznym. Poznaj charakterystykę branży e-commerce i dowiedz się, jak skutecznie w niej działać!

Czym jest e-commerce? Na czym polega ta branża?

Pojęcie e-commerce określa wszelkiego rodzaju transakcje biznesowe, które mają miejsce w sieci. Internetowe kantory wymiany walut, zakłady bukmacherskie, bankowość elektroniczna czy własny sklep internetowy - to wszystko zawiera się w definicji handlu elektronicznego, który staje się coraz popularniejszy. E-commerce można podzielić na transakcje biznesowe zawierane pomiędzy dwoma przedsiębiorstwami (B2B), transakcje pomiędzy przedsiębiorstwem, a konsumentem (B2C), handel między konsumentem a przedsiębiorcą (C2B) oraz handel między dwoma konsumentami, w którym jeden z nich przyjmuje rolę przedsiębiorcy a drugi konsumenta (C2C). Mówiąc najprościej branża e-commerce opiera się na rosnącej popularności zakupów w sieci, szybkim rozprzestrzenianiu się informacji oraz nowoczesnych rozwiązaniach technologicznych. To szybko rozwijający się rynek sprzedaży, który nie wyklucza całkowicie tradycyjnych sklepów stacjonarnych, ale na pewno sprawi, że stracą one na popularności. Nie bez powodu coraz więcej specjalistycznych sprzętów i usług szukamy najpierw w sieci, a nie w swoim najbliższym otoczeniu. Do rynku e-commerce należy praktycznie każdy. Jeśli kiedykolwiek zrobiłeś zakupy w internecie, to już przyczyniłeś się do rozbudowy handlu elektronicznego. Ponadto każdy, w każdym momencie może założyć chociażby własny sklep internetowy, bo obecnie jest to naprawdę łatwe. Wystarczy mieć tylko dobry pomysł na biznes i można zacząć działać praktycznie od razu - nieważne gdzie jesteś!

Czy warto postawić na e-commerce w biznesie?

Prowadzenie sklepu internetowego to prosty sposób na sukces w biznesie. Coraz więcej sklepów stacjonarnych stawia także na działalność online, bo w ten sposób docierają do większej liczby klientów. Prowadzenie handlu elektronicznego to znacznie mniejsze koszty - nie płacimy za wynajem powierzchni handlowej, za jej ogrzewanie/klimatyzację, sprzątanie itp. Często nie musimy nawet fizycznie posiadać sprzedawanego towaru. Pozwala nam na to usługa dropshippingu, czyli możliwość wysyłania towaru do klienta bezpośrednio z magazynu. Tak więc - choć jeszcze 20 lat temu brzmiało to abstrakcyjnie - możemy prowadzić biznes w branży e-commerce, posiadając jedynie laptop z dostępem do internetu. Jeśli nie przekraczamy kwoty 1050 zł netto zarobku miesięcznie, nie musimy rejestrować działalności gospodarczej i odprowadzać składek. Prowadzimy wtedy niezarejestrowaną działalność gospodarczą, dzięki czemu znacznie ograniczamy koszty naszego biznesu. Działalność e-commerce to łatwe wejście na rynek dla osób, które dopiero zaczynają pracę poza etatem. Jeśli dobrze organizujemy swój czas, możemy zarabiać w e-commerce pracują na etacie i mieć z tego dodatkowy zarobek. Warto jednak mieć na uwadze, że w tym przypadku ciężko jest wziąć urlop - zawsze musimy mieć kogoś, kto nas zastąpi. Klient, który chce kupić dany produkt w internecie, nie będzie czekał, aż wrócimy z wakacji, tylko pójdzie do konkurencji. Wyjątkiem jest sytuacja, w której sprzedajemy naprawdę wyjątkowy towar. Z reguły dotyczy to rękodzieła, ale nie jest to najbardziej dochodowa działalność.

Co zrobić, aby osiągnąć sukces w handlu elektronicznym?

Każdy sprzedawca ma swoje sposoby na to, aby jego produkty i/lub usługi były pożądane na rynku. Istnieją jednak pewne podstawy sprzedaży, bez których nawet najlepszy produkt nie będzie cieszył się popytem. Co zrobić, aby osiągnąć sukces, prowadząc własny sklep internetowy? Przede wszystkim zacznijmy od jakościowej oferty. W końcu dobra reklama jest dźwignią handlu, ale warto postawić na klientów powracających, a nie tylko nowych. Jeśli nasza oferta nie okaże się być wystarczająco dobra pod względem jakości, to nie tylko starszy klienci już nie odwiedzą ponownie naszej witryny, ale też za pomocą poczty pantoflowej odradzą to innym osobom. Jeśli jednak jesteśmy w 100 proc. pewni jakości naszych produktów i usług, to pora na kolejne kroki, dzięki którym sukces w branży e-commerce będzie realnym celem, a nie tylko marzeniem. Aby osiągnąć sukces w e-commerce, należy:

  • Dobrze rozpoznać rynek. Sprawdź popyt na dane produkty, zanim otworzysz sklep. Jeśli w danej branży jest duża konkurencja, to lepiej poszukać dochodowej niszy. Warto jednak nie przesadzać, bo są produkty popularne wśród naprawdę wąskich grupach odbiorców.
  • Wymyślić chwytliwą nazwę firmy oraz zbudować skuteczną stronę internetową. Nie trzeba tego robić osobiście, można skorzystać z gotowych rozwiązań e-commerce, które stają się coraz popularniejsze.
  • Zadbać o strategię SEO (planowanie słów kluczowych, odpowiednią funkcjonalności na stronie, wygodnej dla użytkownika). Jeśli się na tym nie znamy, możemy wynająć specjalistę SEO.
  • Zadbać o dobry marketing.
  • Przygotować wartościową zawartość strony. Dzięki temu można pozyskać zaufanie użytkowników.

To podstawowe działania, które należy wziąć pod uwagę, zaczynając pracę w branży e-commerce. Na rynku panuje ogromna konkurencja, więc bez ciągłej pracy nad ulepszaniem swojej oferty oraz strony internetowej, a także strategii marketingowej, nie mamy szans na przebicie się wśród innych. Na szczęście obecnie jest mnóstwo rozwiązań ułatwiających te działania, więc każdy ma szansę na skuteczny zarobek przez własny sklep internetowy.

Branża e-commerce w Polsce. Stawiamy na kupowanie w internecie!

Raport „E-commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska”, podsumowujący dane z 2019 roku pokazuje, że jeśli myślimy o założeniu własnego sklepu internetowego, to jest to dobry pomysł. Według wyników z raportu odsetek internautów w Polsce kupujących online rośnie z roku na rok coraz bardziej dynamicznie. W 2019 roku 62 proc. polskich użytkowników sieci kupiło coś w internecie. To o 6 p.p. więcej niż w 2018 roku. 1/3 internautów kupujących online i biorących udział w badaniu zadeklarowało, że w najbliższym roku zwiększy swoje wydatki na zakupy online lub wydadzą tyle samo. A na co głównie wydajemy? Okazuje się, że na na odzież, dodatki i akcesoria. Średnie, zadeklarowane miesięczne wydatki na te rzeczy (kupowane online) wyniosły 253 zł. Coraz częściej w internecie robimy także… zakupy spożywcze. Internautki zadeklarowały, że w 2019 roku wydały na produkty spożywcze w sieci 221 zł miesięcznie. Nieco mniej na tego typu wydali mężczyźni kupujący w internecie. Poza tym online najczęściej kupujemy sprzęt RTV i AGD. Handel elektroniczny w Polsce rozwija się coraz mocniej. W związku z tym rozwijają się także usługi, które są dostępne dla małych i średnich przedsiębiorstw, a także dla osób prowadzących nierejestrowane działalności gospodarcze. Obecnie każdy ma szansę prowadzić zarabiający na siebie sklep internetowy, ale zanim dołączymy do branży e-commerce jako konkurencja, a nie zwykli konsumenci, zastanówmy się, czy nasz pomysł na biznes na pewno się sprawdzi.

Komentarze

Subskrybuj RSS: rss
Oferty pracy

Specjalista/ka ds. promocji w Dziale Promocji i Komunikacji

Muzeum Azji i Pacyfiku im. Andrzeja Wawrzyniaka | Warszawa

Przejdź do oferty
Konkursy
do 31.08.24

Portalmedialny.pl ponownie udostępnił możliwość uczestniczenia w konkursach organizowanych przez wydawcę.

do 18.07.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 18.07.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.

12-14 czerwca 2024 r. w Długopolu.