10.12.19, 08:00

Sprzedaż sezonowa – wszystko, co musisz o niej wiedzieć

Fot.: Pixabay, licencja otwarta

Branża e-commerce stale szuka i znajduje kolejne powody, które napędzają koniunkturę sprzedaży online. Black Friday czy Cyber Monday to początek zakupowego szaleństwa, jakie towarzyszy nam w listopadzie i grudniu. Jak wykorzystać ten czas, aby zwiększyć sprzedaż i pozyskać nowych klientów? Artykuł ekspercki Ewa Ziętek-Maciejczyk z Result Media.

Wszystko wskazuje na to, że zakupy online to rosnący trend. Jako konsumenci stajemy się coraz bardziej wygodni – całodobowy dostęp do produktów i usług, nowe technologie płatności, nieograniczony czas wyboru i oferta produktów z całego świata to przyczyny dynamicznego rozwoju e-handlu, również w wymiarze transgranicznym.

Jak znaleźć nowych klientów i zwiększyć sprzedaż w e-sklepach?

Kluczem do sukcesu e-sklepów w przedświątecznej gorączce są odpowiednio wcześniej przygotowane i zaplanowane działania. Słowo „prezent” pojawia się w wyszukiwarkach już pod koniec października. Warto zatem zadbać o widoczność marki przed sezonem świątecznym – śledzić dane historyczne i bieżące trendy. Pomocne w tym będzie siedem predefiniowanych modeli atrybucji, które oferuje Google Analytics: ostatnia interakcja, ostatnie kliknięcie niebezpośrednie, ostatnie kliknięcie w reklamę, pierwsza interakcja, model liniowy, model układu czasowego czy uwzględniający pozycję.
W zależności od celu prowadzonych działań warto stosować różne modele i porównywać dane, aby wyciągać racjonalne wnioski.

Efekt ROPO i odwróconego ROPO

Internet zrewolucjonizował sposób, w jaki robimy zakupy zarówno w sieci, jak i w sklepach stacjonarnych. Duża część zakupów dokonywanych offline ma swoje źródło w Internecie. Konsumenci przed zakupami czytają informacje o produkcie na forach internetowych czy blogach, a następnie idą do sklepu stacjonarnego, aby osobiście go sprawdzić. Dzieje się też odwrotnie – upatrzony produkt weryfikujemy w sieci, porównując jego ceny i szukając opinii. Dlatego w okresie największego boomu na zakupy trzeba zadbać o aktualność informacji o produktach – ceny i opisy oraz ich dostępność.

Oferta skrojona na miarę potrzeb

Przed najgorętszym sezonem zakupowym w roku warto wcześniej sprawdzić, jakie produkty cieszą się największym zainteresowaniem i dlaczego, a następnie zaplanować kalendarz promocji. Pamiętajmy, aby dopasować do niego tekst reklamy i obrazy – uruchamiajmy reklamy z odpowiednimi ofertami i terminami. Sprawdźmy także ofertę w konkurencyjnych serwisach oraz w porównywarkach cenowych. Wszystko to należy zrobić z odpowiednim wyprzedzeniem, aby nie było problemu z ich dostępnością.

Siła mobile

Zakupy online z roku na rok zyskują zwolenników. W 2018 po raz pierwszy ponad połowa czasu spędzonego na zakupach i ponad połowa zakupów dokonana była online. Wraz z rozwojem technologii mobilnych i pojawianiem się nowych platform, konsumenci coraz chętniej korzystają również ze smartfonów. Dlatego ważne jest, aby sprawdzić działanie sklepu na urządzeniach mobilnych. Pamiętajmy przy tym, że jednosekundowe opóźnienie w czasie wczytywania strony może spowodować zmniejszenie liczby konwersji z urządzania mobilnego nawet o 20 proc. Aby zapewnić użytkownikowi smartfona wygodę:
- korzystajmy z formularzy z autouzupełnianiem i unikajmy reklam pełnoekranowych;
- umieścimy ceny produktów oraz przycisku „Dodaj do koszyka” w części strony widocznej na ekranie;
- zadbajmy o prostą i przejrzystą możliwość płatności mobilnej.

Wyjdźmy poza granice

W zagranicznych e-sklepach zakupów dokonuje już 26% polskich internautów, z czego większość stanowi młode pokolenie. Jednym z czynników decydujących o zakupie online jest cena, która w czasie największych wyprzedaży znacząco spada. Konsumenci coraz częściej decydują się również na zakupy bezpośrednio na zagranicznych stronach internetowych, co pozwala ominąć pośredników. Także polscy przedsiębiorcy coraz prężniej działają na zagranicznych rynkach, a jednocześnie coraz więcej międzynarodowych firm uruchamia sklepy internetowe w formie przyjaznej dla polskich klientów. Dzięki obsłudze wielu języków, np. w reklamach produktowych w Google, można reklamować swoje produkty w różnych krajach i zdobywać nowe rynki.

Słowa kluczowe: sezonowość i oferowana stawka

Przygotowując reklamy online nie zapominajmy o stosowaniu sezonowych słów kluczowych. Sprawdzajmy wyszukiwane hasła z ostatniego okresu świątecznego. Mimo, że niektóre słowa kluczowe mogły nie być skuteczne w przeszłości, gdy zostały już skierowane do odbiorców, którzy mieli kontakt z marką, mogą stać się bardzo cenne. Dlatego warto korzystać z list odbiorców w kampaniach w sieci wyszukiwania i reklamowej, kampaniach produktowych oraz kampaniach wideo, aby znajdować nowych klientów na podstawie tego, kim są, jakie mają zainteresowania, czego szukają i czy mieli już kontakt z naszą marką.
Na pozycję reklamy, która pojawia się w wynikach wyszukiwania składa się również oferowana stawka. Przy wielu kampaniach prowadzonych w różnych kanałach mediów, ich optymalizacja jest niezwykle trudna. Możemy to zrobić automatycznie, dodając swoje produkty do inteligentnej kampanii produktowej, która wykorzystuje systemy uczące się do optymalizacji stawek, produktów i odbiorców na podstawie dostępnych sygnałów, w tym popytu sezonowego. Dzięki temu można zmaksymalizować wartość konwersji w ramach dostępnego budżetu. Zadbajmy też o odpowiednie ustalenie jego wielkości, aby zapobiec sytuacji przerwania kampanii, kiedy mamy do czynienia z gwałtownym wzrostem ruchu. Inteligentne określanie stawek pozwoli na szybsze reakcje związane z sezonową zmianą liczby operacji wyszukiwania, kliknięć i współczynników konwersji. Natomiast jeśli nie korzystamy z niego, koniecznie regularnie analizujmy stawki i ustawiajmy je tak, aby optymalnie wykorzystać zwiększony ruch.

Odpowiednio przygotowana i przeprowadzona strategia sprzedażowa zaplanowana na okres przedświąteczny niesie za sobą korzyści nie tylko w tym czasie, ale także może zaowocować wzmożonym popytem na dłużej. Pamiętajmy, ale dbać o komfort i oczekiwania potencjalnych klientów zarówno online, jak i offline.

Ewa Ziętek-Maciejczyk
Pracuje jako PR & Marketing Managerem w agencji marketingu internetowego Result Media. Przez ostatnie 19 lat pracowała w mediach, m.in. w INFOR PL, Gremi Media oraz Wiedzy i Praktyce. Była dyrektorem marketingu oraz redaktor naczelną grupy publikacji z tematyki prawa gospodarczego i prawa pracy. Współpracuje ze Związkiem Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska w zakresie publikacji na temat marketingu internetowego.

Result Media działa na rynku od 2014 r. Zespół agencji to specjaliści z branży marketingu on-line, posiadający wieloletnie doświadczenie w obsłudze internetowych kampanii reklamowych. Spółka skupia ludzi, którzy specjalizują się w SEM/SEO, analityce internetowej, planowaniu mediów, afiliacji i kampaniach sprzedażowych.

Komentarze

Powiązane

09.12.22, 06:00
| reklama & PR » informacje
UM z pierwszą kampanią dla Emirates na polskim rynku
Emirates wraca do aktywności reklamowej po okresie pandemii z kampanią na polskim rynku.
08.12.22, 21:15
| reklama & PR » informacje
Pracownicy HalfPrice w świątecznej kampanii marki
HalfPrice rusza z świąteczną kampanią. W projekcie pracownicy sklepu wcielą się w rolę łowców szukających okazji. 
08.12.22, 15:30
| telewizja / VOD » informacje | reklama & PR » informacje
TV Puls wyemituje po raz kolejny Wigilijny Blok Reklamowy
TV Puls wyemituje ponownie w Święta Wigilijny Blok Reklamowy #TvPulsSeniorom, z którego wpływy zostaną przekazane Fundacji TV Puls „Pod Dębem”, działającej na rzecz poprawy jakości życia Seniorów w Polsce.
08.12.22, 14:15
| reklama & PR » informacje
Kuźniar Media w wyniku przetargu poprowadzi działania promocyjne firmy Skłodowscy
Agencja Kuźniar Media zadba o komunikację firmy Skłodowscy, producenta burgerów wołowych. Marka rozpoczyna swoje działania na rodzimym rynku planując rozwijać się w kanale HoReCa i retail. 
08.12.22, 13:20
| reklama & PR » informacje
Agencja Digital Hunters będzie rekrutować managerów digital marketingu
Na rynku działalność rozpoczęła agencja Digital Hunters, która ma specjalizować się rekrutacji managerów wysokiego szczebla z obszaru digital marketingu. Założyciel agencji stworzył własny model procesu rekrutacji, który ma pozwalać pozyskiwać specjalistów.
08.12.22, 10:47
| reklama & PR » informacje
Tobiasz Wybraniec i Paweł Kowalczyk opuszczają GetHero
Założyciele wrocławskiej agencji GetHero z końcem roku planują opuścić zarząd GetHero i w pełni przekazać stery firmy w ręce pozostałych członków zarządu – Alicji Stefaniak i Łukasza Walczaka.
08.12.22, 07:00
| reklama & PR » informacje
ALDI będzie dalej współpracować z domem mediowym Carat
Dom mediowy Carat (grupa dentsu Polska), ponownie wygrał przetarg na obsługę mediową sieci dyskontów spożywczo-przemysłowych ALDI.
07.12.22, 19:00
| reklama & PR » informacje
Technologie dla Ciebie. Bezpieczeństwo dla wszystkich. Kampania ŠKODY
Ruszyła kampania ŠKODY, która ma zwracaćuwagę na bezpieczeństwo wszystkich użytkowników dróg. Marka po raz kolejny pokazuje chce pokazać, że jest to dla niej priorytetem.
07.12.22, 11:00
| reklama & PR » informacje
Kiwi.com klientem sieci weCAN w regionie CEE i Media People w Polsce
Sieć agencji weCAN z Europy Środkowej i Wschodniej rozpoczęła współpracę z firmą z sektora traveltech - Kiwi.com, wyszukiwarkę tanich podróży.
07.12.22, 09:00
| reklama & PR » informacje
Popcorn, Coca-Cola i Frozen Fanta w formacie XXL promują Multikino
Sieć kin Multikino oraz Coca-Cola wykorzystały witryny sklepowe do reklamy produktów z popcornabarów. Niestandardowe realizacje z trójwymiarową scenografią są zlokalizowane w siedmiu galeriach handlowych w Polsce.
Subskrybuj RSS działu reklama & PR: rss
Oferty pracy

Specjalista ds. promocji i marketingu

Muzeum Archeologiczne w Biskupinie | Cała Polska

Przejdź do oferty

Dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury w Lesznowoli

Gminny Ośrodek Kultury w Lesznowoli | mazowieckie

Przejdź do oferty

Specjalista ds. wystaw

Instytut Solidarności i Męstwa im. Witolda Pileckiego | Warszawa

Przejdź do oferty
Konkursy
do 09.01.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 08.01.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 06.01.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.