26.09.19, 08:00
Wavemaker: Ewa Chodakowska największym autorytetem Polaków w kwestiach zdrowia. Pokonała lekarza i Annę Lewandowską
Co czwarty polski internauta uważa, że medycyna konwencjonalna bardziej szkodzi niż leczy, a niemal co trzeci uważa, że duże dawki witaminy C pomagają walczyć z nowotworem - pokazuje HealthWave, badanie agencji Wavemaker. Badani Polacy jako swój największy autorytet w kwestiach zdrowotnych równie często co lekarza wymieniali… Ewę Chodakowską.
HealthWave, badanie agencji Wavemaker, pokazało, że co czwarty polski konsument nie wierzy w konwencjonalną medycynę, a wiedzę o zdrowiu badani powszechnie pozyskują w Internecie. Niemal 10 proc. badanych jest przekonanych, że szczepionki są szkodliwe lub mają bardziej negatywny niż pozytywny efekt na zdrowie.
Polacy wierzą za to… w suplementy diety – aż 2/3 badanych przez Wavemaker uważa, że mają one wpływ na zdrowie. Informacji na ich temat badani szukają zarówno w „oficjalnych” źródłach medycznych - lekarza czy farmaceuty (40 proc. badanych), jak i w mediach. Źródłem wiedzy na ten temat też jest wyszukiwarka Google (aż 29 proc. badanych). Internauci na ten temat czerpią wiedzę także z artykułów na portalach o zdrowiu (19 proc.), sprawdzają opinie innych użytkowników na forach i blogach (16 proc.), czytahą w sieci artykuły pisane przez lekarzy (16 proc.). Zaledwie 10 proc. badanych ogląda na ten temat programy w TV (10 proc.) lub słucha ich w radiu (5 proc.).
Choć badani sami aktywnie poszukują informacji na temat różnych kwestii zdrowotnych, to jednak irytuje ich komunikacja leków i suplementów diety. Kategoria ta zdeklasowała „konkurencję” w rankingu najbardziej irytujących reklam. 44 proc. badanych wskazało, że najbardziej irytującą kategorią reklamową są właśnie reklamy leków i suplementów. Ta kategoria wyprzedziła znacząco kolejne kategorie: reklamy telefonów i sieci komórkowych (25 proc.) i reklamy kosmetyków (21 proc.).
Mimo, że irytuje, to jednak nawet w ocenie konsumentów, reklama leków i suplementów jest skuteczna. 35 proc. badanych w ramach HealthWave rodziców, przyznaje, że do podawania dzieciom suplementów skłoniła ich właśnie reklama.
Wśród alternatywnych metod leczenia, wśród Polaków najpopularniejsze okazuje się ziołolecznictwo oraz stosowanie dużych dawek witaminy C. Co ciekawe, aż 30 proc. badanych wierzy, że witamina C w dużych dawkach pomaga w walce z nowotworem. Zaledwie 7 proc. badanych wskazało na modlitwę o uzdrowienie – tyle samo co akupunkturę.
W kwestiach zdrowia dla Polaków największym autorytetem są lekarze oraz Ewa Chodakowska, która uzyskała dokładnie taki sam odsetek wskazań (po 7 proc.). Na kolejnych miejscach znalazły się takie osoby jak: Anna Lewandowska (4 proc.), mama (3 proc.), dietetyk (3 proc.) i żona (2 proc.).
HealthWave pokazuje, że szerokim trendem jest wśród Polaków samoleczenie - dwie trzecie konsumentów sprawdza w internecie objawy swoich potencjalnych chorób, a 4 na 10 z nich zdarza się wskutek takiej samodzielnej konsultacji zrezygnować z wizyty u lekarza.
„Chociaż HealthWave pokazuje, że rośnie trend samoleczenia, a sieć jest eksploatowana w poszukiwaniu informacji o zdrowiu i lekach, strategie inwestycyjne największych marek OTC i suplementów wydają się dość konserwatywne. Gros wydatków mediowych branży farma alokowane jest w mediach tradycyjnych” – komentuje Marcin Gotowiec z agencji Wavemaker, współautor badania. „Dysproporcja pomiędzy zachowaniami konsumentów i marketerów jest na tyle spora, że można się spodziewać przyspieszenia konkurencji w nowych mediach, gdzie wyjątkowo sprawnie radzą już sobie różnej maści znachorzy oraz dostawcy paraleków” – dodaje Gotowiec.
O badaniu
Badanie zostało zrealizowane w czerwcu 2019 na grupie 2002 polskich internautów w wieku 15-69. Próba badawcza reprezentatywna dla populacji polskich internautów ze względu na płeć, wiek oraz wielkość miejscowości zamieszkania.
Animator Kultury w obszarze czytelnictwa
Biblioteka publiczna w Dzielnicy Bemowo m.st.Warszawy | Warszawa
Przejdź do ofertyZapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.
Komentarze