26.09.19, 08:00

Wavemaker: Ewa Chodakowska największym autorytetem Polaków w kwestiach zdrowia. Pokonała lekarza i Annę Lewandowską

Fot.: materiały prasowe

Co czwarty polski internauta uważa, że medycyna konwencjonalna bardziej szkodzi niż leczy, a niemal co trzeci uważa, że duże dawki witaminy C pomagają walczyć z nowotworem - pokazuje HealthWave, badanie agencji Wavemaker. Badani Polacy jako swój największy autorytet w kwestiach zdrowotnych równie często co lekarza wymieniali… Ewę Chodakowską.

HealthWave, badanie agencji Wavemaker, pokazało, że co czwarty polski konsument nie wierzy w konwencjonalną medycynę, a wiedzę o zdrowiu badani powszechnie pozyskują w Internecie. Niemal 10 proc. badanych jest przekonanych, że szczepionki są szkodliwe lub mają bardziej negatywny niż pozytywny efekt na zdrowie.

Polacy wierzą za to… w suplementy diety – aż 2/3 badanych przez Wavemaker uważa, że mają one wpływ na zdrowie. Informacji na ich temat badani szukają zarówno w „oficjalnych” źródłach medycznych - lekarza czy farmaceuty (40 proc. badanych), jak i w mediach. Źródłem wiedzy na ten temat też jest wyszukiwarka Google (aż 29 proc. badanych). Internauci na ten temat czerpią wiedzę także z artykułów na portalach o zdrowiu (19 proc.), sprawdzają opinie innych użytkowników na forach i blogach (16 proc.), czytahą w sieci artykuły pisane przez lekarzy (16 proc.). Zaledwie 10 proc. badanych ogląda na ten temat programy w TV (10 proc.) lub słucha ich w radiu (5 proc.).

Choć badani sami aktywnie poszukują informacji na temat różnych kwestii zdrowotnych, to jednak irytuje ich komunikacja leków i suplementów diety. Kategoria ta zdeklasowała „konkurencję” w rankingu najbardziej irytujących reklam. 44 proc. badanych wskazało, że najbardziej irytującą kategorią reklamową są właśnie reklamy leków i suplementów. Ta kategoria wyprzedziła znacząco kolejne kategorie: reklamy telefonów i sieci komórkowych (25 proc.) i reklamy kosmetyków (21 proc.).

Mimo, że irytuje, to jednak nawet w ocenie konsumentów, reklama leków i suplementów jest skuteczna. 35 proc. badanych w ramach HealthWave rodziców, przyznaje, że do podawania dzieciom suplementów skłoniła ich właśnie reklama.

Wśród alternatywnych metod leczenia, wśród Polaków najpopularniejsze okazuje się ziołolecznictwo oraz stosowanie dużych dawek witaminy C. Co ciekawe, aż 30 proc. badanych wierzy, że witamina C w dużych dawkach pomaga w walce z nowotworem. Zaledwie 7 proc. badanych wskazało na modlitwę o uzdrowienie – tyle samo co akupunkturę.

W kwestiach zdrowia dla Polaków największym autorytetem są lekarze oraz Ewa Chodakowska, która uzyskała dokładnie taki sam odsetek wskazań (po 7 proc.). Na kolejnych miejscach znalazły się takie osoby jak: Anna Lewandowska (4 proc.), mama (3 proc.), dietetyk (3 proc.) i żona (2 proc.).

HealthWave pokazuje, że szerokim trendem jest wśród Polaków samoleczenie - dwie trzecie konsumentów sprawdza w internecie objawy swoich potencjalnych chorób, a 4 na 10 z nich zdarza się wskutek takiej samodzielnej konsultacji zrezygnować z wizyty u lekarza.

Chociaż HealthWave pokazuje, że rośnie trend samoleczenia, a sieć jest eksploatowana w poszukiwaniu informacji o zdrowiu i lekach, strategie inwestycyjne największych marek OTC i suplementów wydają się dość konserwatywne. Gros wydatków mediowych branży farma alokowane jest w mediach tradycyjnych” – komentuje Marcin Gotowiec z agencji Wavemaker, współautor badania. „Dysproporcja pomiędzy zachowaniami konsumentów i marketerów jest na tyle spora, że można się spodziewać przyspieszenia konkurencji w nowych mediach, gdzie wyjątkowo sprawnie radzą już sobie różnej maści znachorzy oraz dostawcy paraleków” – dodaje Gotowiec.

O badaniu
Badanie zostało zrealizowane w czerwcu 2019 na grupie 2002 polskich internautów w wieku 15-69. Próba badawcza reprezentatywna dla populacji polskich internautów ze względu na płeć, wiek oraz wielkość miejscowości zamieszkania.

Komentarze

Powiązane

04.12.22, 13:00
| reklama & PR » informacje
Elbląskie i Kobierzyckie wodociągi zachęcają do zmiany nawyków
Elbląskie i Kobierzyckie przedsiębiorstwa wodociągowe prowadzą działania kampanijne zachęcające odbiorców do zmiany nawyków, oszczędzanie wody i picie kranówki. Przedsiębiorstwa kierują swój projekt do wszystkich mieszkańców – dorosłych, jaki i dzieci.
03.12.22, 20:00
| reklama & PR » informacje
Klarna z pierwszą świąteczną kampanią w Polsce. Najlepszy prezent − więcej czasu
Klarna, globalny bank detaliczny, dostawca płatności oraz aplikacja zakupowa, ruszyła ze świąteczną kampanią pod hasłem „Najlepszy prezent – więcej czasu”. W swoim projekcie Szwedzki fintech prezentuje usługę „Zapłać za 30 dni”.
03.12.22, 15:42
| reklama & PR » informacje
Kaufland zachęca do świątecznych zakupów
Kaufland rozpoczął świąteczną kampanię pod hasłem „Gdzie wielki wybór na święta mam?”. Marka zachęca konsumentów do zakupów w swoim sklepie. 
03.12.22, 08:50
| reklama & PR » informacje
Bella Hadid w świątecznej odsłonie kampanii marki Swarovski
Marka Swarovski pod hasłem #OpenTheWonder wystartowała ze świąteczną kampanią. Twarzą akcji została rmodelka Bella Hadid. W świątecznej kolekcji producenta pojawiły się także ozdoby do dekoracji wnętrz.
02.12.22, 20:12
| reklama & PR » informacje
Radosław Kawęcki ambasadorem marki Pocztex
Radosław Kawęcki – polski pływak został drugim ambasadorem marki Pocztex. Wraz z siatkarzem Mateuszem Bieńkiem, pojawi się w grudniowej kampanii Poczty Polskiej. Kampania będzie trwała cały grudzień.
02.12.22, 17:16
| reklama & PR » informacje
Majonez Kielecki łączy się z tradycyjnymi świętami
Startuje świąteczna kampania Majonezu Kieleckiego. Celem projektu ,,Składniki naszej tradycji” jest podkreślenie, że Majonez Kielecki łączy się z tradycyjnymi świętami. Za realizację spotu odpowiada Optima Marketing Group.
02.12.22, 16:16
| reklama & PR » informacje
Kurierzy Ninja w GLS na Black Friday
W tym roku z okazji Black Friday firma kurierska GLS Poland przygotowała kampanię budującą świadomość swojej marki. W projekcie pojawia się kurier ninja, który szybko dostarcza przesyłki zakupione przez klientów w czarny piątek.  
02.12.22, 12:00
| reklama & PR » informacje
Okocim wprowadza puszki z komiksami Andrzeja Rysuje
Marka Okocim podpisała współpracę z Andrzej Rysuje. Wynikiem współpracy jest nowy, humorystyczny projekt puszki lagera zawierający komiksy rysownika. Opakowania dostępne są w sieci sklepów Żabka. 
01.12.22, 20:39
| reklama & PR » ludzie
Jolanta Kozak przechodzi do Veovee
Zespół client service Veovee, butikowej agencji digitalowej, zasiliła Jolanta Kozak, która objęła stanowisko Account Managera.
01.12.22, 14:00
| reklama & PR » informacje
Paweł Bylicki w składzie jury SABRE Awards EMEA 2023
Paweł Bylicki, Prezes Public Dialog pojawi się w składzie jury SABRE Awards EMEA 2023. Konkurs organizowany jest przez PRovoke Media.
Subskrybuj RSS działu reklama & PR: rss
Oferty pracy

Filmograf

FILMOTEKA NARODOWA – INSTYTUT AUDIOWIZUALNY | Warszawa

Przejdź do oferty

Dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury w Lesznowoli

Gminny Ośrodek Kultury w Lesznowoli | mazowieckie

Przejdź do oferty

Specjalista ds. promocji i marketingu

Muzeum Archeologiczne w Biskupinie | Cała Polska

Przejdź do oferty
Konkursy
do 05.01.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 03.01.23

Do zdobycia 13 nagród.

do 02.01.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.