14.06.19, 08:00

Janusz Stroka: Nie zamierzamy przenosić sprzedaży do kanału on-line, choć prowadzimy testy związane z nowymi technologiami

Janusz Stroka
Fot.: archiwum rozmówcy

Rozmowa z Januszem Stroką, Prezesem Netto Polska, m.in. o wprowadzeniu nowego logo, wyzwaniach dla placówek handlowych w cyfrowych czasach i przekonywaniu najmłodszych klientów w epoce social media.

Kuba Wajdzik: Marka Netto wprowadziła nowe logo. Skąd pomysł na zastąpienie dotychczasowego, rozpoznawalnego logotypu?
Janusz Stroka: Wprowadzenie nowego logo jest związane z rozpoczęciem kolejnej ery w rozwoju sklepów Netto. Odświeżona identyfikacja wizualna podkreśla wprowadzenie konceptu 3.0, jednym z jego filarów jest właśnie zdecydowany kierunek zmian. Uproszczone i ujednolicone logo wpisuje się także w skandynawski klimat nowego wystroju naszych sklepów oraz oddaje ducha przemian, które realizujemy w zgodzie z nowymi założeniami. Niezmiennym elementem naszego logo pozostał terier szkocki Scottie, który nadal pilnuje niskich cen w sklepach Netto i nawiązuje do formatu dyskontowego, w którym pozostajemy.


Logo Netto, fot.: materiały prasowe

KW: Marka Netto wprowadza koncept 3.0, który narodził się w Danii. Proszę w kilku słowach przybliżyć nam, co zakłada ta strategia?
JS: Dzięki konceptowi 3.0 chcemy pokazać klientom, że zakupy w dyskoncie mogą być wygodne i przyjemne, ale nadal tanie. Koncept 3.0 opiera się na czterech filarach, są to: skandynawskie wartości i skandynawski styl, stawianie na korzyść, rozumianą jako dążenie do utrzymania niskiej ceny i dbałości o najwyższą jakość, śmiałość w działaniach i komunikacji, zdecydowany kierunek, w którym podążamy, a także prostota – łatwa i czytelna nawigacja w sklepie, proste rozwiązania w zarządzaniu sklepem i obsłudze klienta. Nowe założenia znajdują swoje odzwierciedlenie w nowym wyglądzie sklepów, stawiamy na większą przestrzeń i szersze alejki. Klienci robiący zakupy w sklepach Netto w koncepcie 3.0 zachęcani są do zdrowych wyborów podczas zakupów - wita ich pięknie wyeksponowana strefa ze świeżymi warzywami oraz owocami. W sklepach instalujemy piece do wypieku pieczywa, jest rozszerzona strefa TO GO jako odpowiedź na potrzeby młodych klientów. Koncept Netto 3.0 to także oferta produktów bezglutenowych, bezcukrowych, bez laktozy oraz z kategorii BIO. Odświeżone przestrzenie nawiązują do minimalistycznego skandynawskiego designu, ekologii, naturalnych materiałów, z jakich wykonane są elementy wnętrza. Nowe Netto to przestronne i nowoczesne miejsce, które gwarantuje naszym klientom pozytywne doświadczenia zakupowe.

KW: Na rynku handlowym istnieje duża konkurencja, zwłaszcza ze strony największych marek. Co jest zatem znakiem rozpoznawczym sieci Netto na tle innych sieci handlowych?
JS: Netto na tle pozostałych sieci handlowych wyróżnia się szczególną dbałością o potrzeby konsumentów oraz skandynawską prostotą, której wyrazem jest wprowadzenie nowego konceptu 3.0. Sklepy Netto to miejsce, w którym zakupy są przyjemne, a klient, jego komfort i zadowolenie jest zawsze na pierwszym miejscu. Obecnie rynek sklepów spożywczych na poziomie oferty produktowej jest bardzo zbliżony, dlatego staramy się pozytywnie zaskakiwać naszych klientów zróżnicowanymi ofertami tygodniowymi, a także unikalnymi programami lojalnościowymi, w których mogą zdobyć wysokiej jakości sprzęt od renomowanych marek (Rosenthal) w niskiej cenie. We wszystkich swoich działaniach – od oferty produktowej, po wygląd sklepów i poziom obsługi klienta - stawiamy na najwyższą jakość i tworzenie przyjaznego miejsca codziennych zakupów.

KW: Zmienia się klient odwiedzający sieci handlowe – jest coraz bardziej wymagający. Jak przekonać w epoce social mediów najmłodszych klientów do siebie?
JS: Klienci są coraz bardziej wymagający, ponieważ mają niemal nieograniczony dostęp do informacji – mogą łatwo porównywać oferty i ceny oraz szukać okazji, które ich zadowolą. Dlatego tak ważne jest bycie tam, gdzie są nasi klienci – zarówno ci młodsi, jak i starsi. Z tego względu od lat prowadzimy aktywną komunikację w social mediach, prowadzimy konta na Facebooku oraz Instagramie. Jednak, oprócz komunikatów produktowych czy promocyjnych, dzielimy się także z naszymi klientami poradami dot. zrównoważonego stylu życia, odpowiedzialności, ekologii czy zdrowia. Mogą u nas znaleźć nie tylko pełne inspiracji przepisy, ale podpowiedzi, jak nie marnować żywności czy w jaki sposób uczyć swoje dzieci i rodziny zdrowych nawyków żywieniowych. W tym roku poszliśmy o krok dalej i wprowadziliśmy na rynku w Polsce aplikację mobilną „Nie marnujemy żywności”, która pozwala klientom na poszukiwanie produktów z krótką datą przydatności do spożycia. Dzięki temu aktywnie mogą uczestniczyć w działaniach na rzecz ruchu „zero waste”, robiąc codzienne zakupy. Nie możemy także pominąć oferty produktowej, która musi nadążać za potrzebami młodych konsumentów – szukają oferty, która wspiera ich styl życia, stąd chcą w jednym miejscu zaleźć wiele produktów. Dotyczy to zarówno oferty produktów na Półce Zdrowia, gdzie znajdują się artykuły ekologiczne, wege, bez glutenu, ale także produktów w duchu „on the go”, czy produktów z kategorii żywności funkcjonalnej.

KW: Promocje, eventy czy kampanie reklamowe to dzisiaj już za mało. Jak zatem obecnie prowadzić działania marketingowe, by wyróżniać się na tle konkurencji?
JS: Liczy się przede wszystkim autentyczność oraz działania pozwalające na zaangażowanie konsumenta – obecnie nie jest on już biernym odbiorcą komunikatu, ale aktywną stroną dialogu. Sklepy spożywcze muszą to uwzględnić w swoich działaniach i być gotowe na rozmowę, która coraz częściej przenosi się do social mediów. Ważne jest także, aby działania, oprócz komunikacji, miały swoją kontynuację w realnym życiu, ponieważ tam konsumenci stykają się z marką i jej wartościami na innym poziomie. W Netto, np. silnie wspieramy lokalne społeczności oraz angażujemy się w pomoc uzdolnionym dzieciom i młodzieży, którzy chcą rozwijać się sportowo. Od kilku lat, razem z olimpijką Moniką Pyrek, realizujemy fundusz stypendialny „Skok w marzenia”, a w tym roku zostaliśmy oficjalnym partnerem regionalnym klubu piłkarskiego Borussia Dortmund. W ramach współpracy wspieramy budowę pierwszej szkółki piłkarskiej klubu w Polsce, której inicjatorem jest Łukasz Piszczek – piłkarz grający na co dzień w Borussi, a pochodzący z Goczałkowic-Zdroju.

KW: Jakie nowe wyzwania w świecie cyfrowym stoją przed sieciami handlowymi? Czy myślicie o rozszerzeniu działalności o sprzedaż online? Konkurencja na ten obszar powoli już wchodzi…
JS: Od wielu lat bacznie obserwujemy ten trend, dostrzegamy też działania naszej konkurencji. Jednak w chwili obecnej nie zamierzamy przenosić sprzedaży do kanału on-line, choć prowadzimy testy związane z nowymi technologiami - nasi koledzy w Danii dopracowują zastosowanie takich rozwiązań jak scan&go czy click&collect. Od postępu technologicznego także i w handlu nie ma odwrotu. Na polskim rynku w tym roku koncentrujemy się jednak na planach rozwoju zarówno Netto jako sieci handlowej, jak i samego konceptu 3.0, który bardzo pozytywnie wpływa na komfort zakupów i poziom zadowolenia naszych klientów. Do końca roku chcemy mieć ok. 100 sklepów, w których będą wprowadzone rozwiązania 3.0 – przy czym w ok. 30-40 placówkach będzie to pełen koncept 3.0, a w pozostałych look&feel, możliwy do implementacji po przeprowadzeniu remodellingu.

KW: Sieć działa nie tylko na polskim rynku. Jakie są różnice z marketingowego punktu widzenia odróżniające nasz polski rynek od duńskiego czy niemieckiego?
JS: Polacy oraz Duńczycy poszukują produktów najwyższej jakości i w atrakcyjnych cenach. To też podstawowa zasada, która jest fundamentalna dla nas, jako sieci handlowej. 
Duńczycy, podobnie jak i Polacy, coraz większą wagę przywiązują do zdrowego odżywiania. Ten trend jest w Danii z pewnością silniejszy niż u nas, jednak w Polsce w ostatnim czasie następuje również jego dynamiczny rozwój. Duńczycy przywiązują wiele wagi do społecznej odpowiedzialności biznesu, której oczekuje się nie tylko od firm, ale także od siebie nawzajem. Dbanie o dobrostan zwierząt, środowisko, walka z marnotrawstwem żywności, kształtowanie przyjaznych relacji międzyludzkich w miejscu pracy i w miejscach publicznych, poprawa jakości życia, której przecież służą takie miejsca jak placówki handlowe, wsparcie lokalnych inicjatyw sportowych czy kulturalnych, to są dla nas nieocenione wzorce, które my, jako firma z duńskim rodowodem, mamy w swoim krwiobiegu. 

KW: Jakie wyzwania marketingowe stoją przed branżą handlową w najbliższym czasie?
JS: Mówiąc o wyzwaniach, warto mieć świadomość, iż dotyczą one przede wszystkim znalezienia nowego, świeżego języka, którym możemy rozmawiać z naszymi klientami. Branża handlowa musi zmierzyć się z faktem, iż Polacy uwielbiają promocje, ale jednocześnie szukają produktów wyższej jakości w jak najbardziej korzystnej cenie. Jest to podejście, które można zaobserwować także w innych branżach. Jednak cena i oferta nie wystarczą, aby przyciągnąć klienta i zatrzymać go na dłużej, dlatego bieżące działania warto rozszerzyć o elementy pełne doświadczeń i będące nośnikiem emocji. Obecnie sklepy spożywcze nie są już tylko miejscem, gdzie robi się zakupy, ponieważ oferują klientom szereg innych możliwości usługowych i tym samym kreują szeroki wachlarz możliwych doświadczeń. Dlatego też, obserwując rynek i klientów, w Netto tak silnie inwestujemy w nowy koncept 3.0, który wnosi zupełnie nową jakość do segmentu sklepów spożywczych.

KW: Dziękuję za rozmowę.

Janusz Stroka
Posiada wieloletnie doświadczenie w handlu detalicznym, które zdobywał zarówno w Polsce, jak i na rynkach zagranicznych. Wcześniej Stroka pełnił funkcję dyrektora pionu nowych formatów w Grupie REWE. Ma także doświadczenie i wiedzę, zdobyte podczas dwóch dekad pracy na wiodących stanowiskach w sprzedaży detalicznej w kilku krajach, m.in. w Polsce, Rosji i na Ukrainie.

Komentarze

Powiązane

02.12.22, 16:16
| reklama & PR » informacje
Kurierzy Ninja w GLS na Black Friday
W tym roku z okazji Black Friday firma kurierska GLS Poland przygotowała kampanię budującą świadomość swojej marki. W projekcie pojawia się kurier ninja, który szybko dostarcza przesyłki zakupione przez klientów w czarny piątek.  
02.12.22, 12:00
| reklama & PR » informacje
Okocim wprowadza puszki z komiksami Andrzeja Rysuje
Marka Okocim podpisała współpracę z Andrzej Rysuje. Wynikiem współpracy jest nowy, humorystyczny projekt puszki lagera zawierający komiksy rysownika. Opakowania dostępne są w sieci sklepów Żabka. 
01.12.22, 20:39
| reklama & PR » ludzie
Jolanta Kozak przechodzi do Veovee
Zespół client service Veovee, butikowej agencji digitalowej, zasiliła Jolanta Kozak, która objęła stanowisko Account Managera.
01.12.22, 14:00
| reklama & PR » informacje
Paweł Bylicki w składzie jury SABRE Awards EMEA 2023
Paweł Bylicki, Prezes Public Dialog pojawi się w składzie jury SABRE Awards EMEA 2023. Konkurs organizowany jest przez PRovoke Media.
30.11.22, 21:00
| reklama & PR » informacje
Mediahub zaplanuje i zakupi także Digital dla platformy Squla
Platforma edukacyjna Squla (Futurewhiz) rozszerzyła współpracę z domem mediowym Mediahub. Teraz oprócz telewizji firma powierzyła mu także kompleksową obsługę w digitalu.
30.11.22, 21:00
| reklama & PR » informacje
SHEIN zachęca do pokochania własnego ciała
SHEIN kolejny raz zachęca Polki do pielęgnowania pozytywnej relacji z własnym ciałem. Marka chce zapewnić kobiety, że są piękne, bez względu na wygląd.
30.11.22, 20:00
| reklama & PR » informacje
Kiwi.com zachęca do taniego podróżowania
Wyszukiwarka tanich lotów Kiwi.com wystartowała z kampanią "We hack the system, you fly for less”. Celem projektu jest przedstawienie innowacyjnej technologii, która pozwala szybko znaleźć tanie loty. 
30.11.22, 15:00
| radio » informacje | reklama & PR » informacje
Cenniki Grupy RMF w przyszłym roku na krótsze okresy. Radio Alex dołącza do pakietu RMF 3D
Grupa RMF zaprezentowała cenniki reklamowe, które obowiązywać będą od 9 stycznia 2023 r. Od przyszłego roku cenniki obowiązywać też będą na krótsze niż dotychczas okresy – zazwyczaj dwumiesięczne.
30.11.22, 11:14
| reklama & PR » ludzie
Hubert Skubij w ekipie Veovee
Do zespołu client service Veovee, butikowej agencji digitalowej, dołączył Hubert Skubij, który objął stanowisko Senior Account Manager.
30.11.22, 09:50
| reklama & PR » informacje
We Got Now. Ludzie kształtujący świat sportu i kultury bohaterami kampanii marki New Balance
„We Got Now” to globalna kampania marki New Balance, której bohaterami są ludzie kształtujący świat sportu i kultury. W tegorocznej odsłonie kampanii bohaterami są globalni ambasadorzy marki: koszykarz Kawhi Leonard, piosenkarka IU, piłkarze Raheem Sterling i Bukayo Saka oraz raper Jack Harlow. 
Subskrybuj RSS działu reklama & PR: rss
Oferty pracy

Filmograf

FILMOTEKA NARODOWA – INSTYTUT AUDIOWIZUALNY | Warszawa

Przejdź do oferty

Dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury w Lesznowoli

Gminny Ośrodek Kultury w Lesznowoli | mazowieckie

Przejdź do oferty

Specjalista ds. wystaw

Instytut Solidarności i Męstwa im. Witolda Pileckiego | Warszawa

Przejdź do oferty
Konkursy
do 03.01.23

Do zdobycia 13 nagród.

do 02.01.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 01.01.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

29.11.2022 r., online.

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.