03.06.19, 22:48

Prostsza czcionka i większe przestrzenie. Nowa makieta na 30-lecie Gazety Wyborczej

Okładka "Gazety Wyborczej"
Fot.: materiały prasowe

Nowoczesne, przejrzyste i bardziej przyjazne czytelnikom – takie mają być wydania papierowe „Gazety Wyborczej” od 4 czerwca br. Projekt makiety, który zadebiutuje w 30. rocznicę wyborów z 1989 r., przygotował Jacek Utko, twórca szat graficznych gazet z całego świata.

W wymagających dla tradycyjnej prasy czasach nowa makieta wysokonakładowego dziennika to projekt wyjątkowy nie tylko na skalę polską. Zmiana układu i wyglądu wydań to znacznie więcej niż nowy projekt graficzny gazety – to także zmiana filozofii jej tworzenia oraz wyraźny, mocny sygnał, że wierzymy w nowoczesną, papierową „Gazetę Wyborczą” dopełniającą się z atrakcyjną ofertą cyfrową dziennika i dbamy o jej rozwój” – mówi wydawca „Gazety Wyborczej” Jerzy Wójcik.

Od 4 czerwca br. „Gazeta Wyborcza” będzie ukazywać się w nowej makiecie, wprowadzonej z okazji 30. urodzin dziennika - po kilkunastu latach od poprzedniej zmiany. Dzięki niej dziennik ma zyskać nowoczesny, bardziej uporządkowany i spójny układ treści. Gazeta ma być przejrzysta i bardziej czytelna. Na łamy trafi powiększona, prostsza czcionka, większe przestrzenie w projekcie poszczególnych stron oraz lepiej eksponowane fotografie, np. na drugiej stronie wydania. Dodatkowo autorzy komentarzy, felietonów i opinii będą przedstawiani rysunkowym portretem.

„Gazeta Wyborcza” będzie mieć szatę graficzną premium, odpowiednią do jakości swoich treści. Chciałem, aby jej makieta była bardziej spójna, by wszystkie sekcje i tygodniki wyglądały jak z jednej rodziny. Oczywiście, „Wyborcza” powinna też być nowoczesna i używać nowoczesnych rozwiązań graficznych, ale z konserwatywnym rysem, charakterystycznym dla prasy wysokiej jakości” – wyjaśnia Jacek Utko, twórca nowej makiety, którego poprzednie projekty pięciokrotnie zdobywały nagrodę World’s Best Designed Newspaper i trzykrotnie European Newspaper of the Year.

W nowej makiecie „Gazeta Wyborcza” ma wyraźny podział treści: lekturę rozpoczyna szybsza część newsowa, obejmująca działy Polska, Świat i Ekonomia, ze specjalną sekcją Temat Dnia. To wybrany przez redakcję dziennika temat, który będzie omawiany w komentarzach, cytatach czy opiniach rozmówców. Druga część wydania to działy Opinie, Kultura, Nauka i Reportaż, w których więcej będzie dłuższych form dziennikarskich. Codziennie, oprócz sobót, na łamach dziennika pojawi się sekcja Poradnik, która ma oferować praktyczne treści, użyteczne dla czytelników, np. informatory o zmianach w prawie, systemie emerytalnym bądź związane z edukacją. W czwartki Poradnik będzie miał charakter konsumencki, a w piątki zajmie cztery strony i w całości zostanie poświęcony tematyce zdrowotnej, zastępując wydania „Tylko Zdrowie”. W nowej makiecie zmieni się również wygląd tygodników „Duży Format”, „Ale Historia”, „Mój Biznes”, „Nasza Europa” i „Magazyn Świąteczny”.

Zmiany graficzne i wydawnicze obejmą także wydania lokalne „Gazety Wyborczej”. Piątkowe magazyny lokalne, ukazujące się w 20 miastach, zostaną połączone z dodatkiem kulturalnym „Co Jest Grane 24” (jedynie w Warszawie będzie się on nadal ukazywał w osobnym grzbiecie). „W ten sposób powstaną kompletne, obszerne tygodniki lokalne, np. „Tygodnik Kraków” czy „Tygodnik Poznań” – mówi Mikołaj Chrzan, szef redakcji lokalnych „Gazety Wyborczej”. „Nowy layout okładek piątkowych tygodników umożliwi redaktorom większą swobodę i lepszą ekspozycję tematów newsowych. Zmieni się charakter strony 2. Ludzie i Opinie, na której w atrakcyjnej formie graficznej publikowane będą komentarze, recenzje, listy i sylwetki. Natomiast sekcja z dłuższymi formami – m.in. reportażami i wywiadami – będzie ukazywała się pod hasłem „Tygodnik Reporterów” – dodaje Chrzan.

Jednocześnie zespół „Gazety Wyborczej” uporządkuje także zasięgi kilku dodatków lokalnych ukazujących się od poniedziałku do czwartku: od 4 czerwca br. informacje ze Szczecina będą ukazywały się razem z wiadomościami trójmiejskimi (dotychczas były w wydaniu poznańskim); wydanie podlaskie zostanie połączone z lubelskim (ukazywało się wraz z wiadomościami z warmińsko-mazurskiego), a wspólne wydanie lokalne otrzymają czytelnicy z Olsztyna, Torunia i Bydgoszczy. 

Komentarze

Powiązane

17.07.24, 01:00
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 17 lipca (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 17 lipca? Media zapowiedzi, ważne daty, przegląd informacji. Wszystko, co trzeba  wiedzieć.
16.07.24, 01:00
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 16 lipca (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 16 lipca? Media zapowiedzi, ważne daty, przegląd informacji. Wszystko, co trzeba  wiedzieć.
15.07.24, 01:00
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 15 lipca (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 15 lipca? Media zapowiedzi, ważne daty, przegląd informacji. Wszystko, co trzeba  wiedzieć.
14.07.24, 01:00
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 14 lipca (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 14 lipca? Media zapowiedzi, ważne daty, przegląd informacji. Wszystko, co trzeba wiedzieć.
13.07.24, 01:00
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 13 lipca (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 13 lipca? Media zapowiedzi, ważne daty, przegląd informacji. Wszystko, co trzeba wiedzieć.
12.07.24, 01:00
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 12 lipca (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 12 lipca? Media zapowiedzi, ważne daty, przegląd informacji. Wszystko, co trzeba wiedzieć.
11.07.24, 06:30
| prasa » informacje
Czułość. Wolność. Równowaga. Akcja społeczna Wysokich Obcasów i Wyborczej
Rozpoczęta 5 lipca br. nowa akcja społeczna „Czułość. Wolność. Równowaga” to inicjatywa „Wysokich Obcasów” i „Wyborczej”. Akcja potrwa rok.
11.07.24, 01:00
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 11 lipca (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 11 lipca? Media zapowiedzi, ważne daty, przegląd informacji. Wszystko, co trzeba wiedzieć.
10.07.24, 11:00
| prasa » informacje
Forbes Women rozpoczyna akcję 50 po 50
„Forbes Women” rozpoczyna inicjatywę „50 po 50”. W kolejnym numerze magazynu zostanie opublikowana lista kobiet po 50. roku życia, które odniosły sukcesy w różnych dziedzinach. Redakcja czeka na zgłoszenia.
10.07.24, 01:00
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 10 lipca (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 10 lipca? Media zapowiedzi, ważne daty, przegląd informacji. Wszystko, co trzeba wiedzieć.