10.05.19, 09:00

Krzysztof Korcala: Strategia komunikacji Wisły Kraków musi być szczera i transparentna

Krzysztof Korcala
Fot.: Szymon Szcześniak

Rozmowa z Krzysztofem Korcalą, Dyrektorem Zarządzającym Brainbox, m.in.: o kampanii agencji realizowanej dla Wisły Kraków i strategii komunikacji klubu w 2019 r.

Kuba Wajdzik: Wiosną rozpoczęła się kampania agencji Brainbox dla Wisły Kraków wspierających sprzedaż karnetów na mecze Wisły. Skąd wziął się pomysł na kampanię?
Krzysztof Korcala, Brainbox: Pomysł wziął się zpalącej potrzeby pomocy klubowi, który dla przynajmniej części zespołu Brainboxa jest bardzo ważny. Powiedzieć, że liczba sprzedanych karnetów, a co za tym idzie wysokość wpływów do klubowego budżetu, były wtedy dla Wisły niezwykle ważne, to nic nie powiedzieć. Sama koncepcja to efekt analizy emocji jakie towarzyszyły klubowi w tym okresie i próba ich mądrego zagospodarowania. W kampanii tak naprawdę nie chodziło o sprzedaż karnetów, choć taki oczywiście musiał być bezpośredni efekt merkantylny. Chodziło w niej o coś dużo istotniejszego - o odzyskanie zaufania kibiców i mediów, zniszczonego niemal całkowicie przez dwa lata rządów poprzedniej ekipy, którą - delikatnie mówiąc - nazwijmy nieudolną. Kluczowe było to, żeby zwykli kibice (proszę nie mylić z kibolami) poczuli, że prawdziwa Wisła nigdy tak naprawdę nie zmieniła właściciela - zawsze pozostaną nim rzesze krakowian i krakowianek oraz kibiców z całej Polski, całe pokolenia zwykłych ludzi, którzy przez ponad 113 lat mozolnie tworzyli jego historię. To zawsze była i będzie prawdziwa Wisła. W kontekście tego celu, wysoka sprzedaż karnetów wydaje się być prostym zadaniem.

KW: W kampanii zabrał udział Jakub Błaszczykowski. Trudno było namówić piłkarza na udział w kampanii?
K.K.: Absolutnie nie. Kuba doskonale zdawał sobie sprawę z wagi tego projektu.


KV kampanii, fot.: materiały prasowe

KW: Spot powstawał w trudnym okresie dla Wisly. To było jeszcze większym motorem do pracy nad kampanią?
K.K.: Zdecydowanie tak. Świadomość powagi sytuacji - ponad 113 lat historii na progu upadku, zagrożony dorobek całych pokoleń, marzenia, wspomnienia, emocje jakie mnóstwo ludzi przeżyło dzięki Wiśle to całkiem niezły motywator do pracy. Strategia, koncepcja i realizacja powstawały w ciągu kilku, może kilkunastu dni - przy pracy 24h na dobę. Poza naszym zespołem zaangażowały się w to osoby, które z piłką, Wisłą albo nawet Krakowem niewiele miały wspólnego. Robiły to poświęcając swój wolny czas, zarywając noce, pracując bez wynagrodzenia. Siła legendy tego Klubu połączona z bardzo realnym zagrożeniem jego unicestwienia, miała potężną siłę oddziaływania.

KW: Jak fani sportu oraz branża odebrała Waszą kampanię dla Wisły Kraków?
K.K.: Robimy właśnie analizę całego projektu, za chwilę sformułujemy finalne wnioski, ale jest szansa, że pod względem efektywności dotarcia, mocy oddziaływania emocjonalnego, mobilizacji grupy docelowej, osiągniętych zasięgów, bardzo bezpośredniego wpływu na wizerunek i efekt sprzedażowy, to kampania zupełnie bez precedensu w polskim marketingu sportowym. Trzeba pamiętać, że budżet mediowy wynosił okrągłe 0 pln. Zero złotych to zresztą budżet całości przedsięwzięcia. Zajmuję się komunikacją marketingową od prawie 15 lat i nie znam drugiego takiego case'u. Kwadrans po starcie kampanii pisały o niej wszystkie największe media, temat trafił do głównych wydań wieczornych wiadomości. Kampania przez kilka dni budziła ogromne zainteresowanie dosłownie wszystkich. Komunikacja zadziałała znakomicie na bardzo wielu poziomach.

KW: Brainbox będzie odpowiadać za strategię komunikacji klubu w 2019 r. No właśnie, jak komunikować klub, który na razie boryka się z wieloma trudnościami?
K.K.: Szczerze i w 100 proc. transparentnie. To ciągle przecież element zarządzania kryzysowego. Poza tym, za Wisłą stoją setki tysięcy bardzo mocno związanych z nią emocjonalnie ludzi, którzy doskonale znają jej obecną sytuację. Oni nie są fanami tej marki, oni ją tworzą. Nie może być mowy o ukrywaniu czegokolwiek przed tak zaangażowanym audytorium. Zresztą, innej poetyki w komunikacji próbował używać poprzedni zarząd. Uznajmy zgodnie, że się nie sprawdziła.

KW: Uwaga nie tylko fanów skupia się przede wszystkim na problemach Wisły. O kłopotach można mówić jasno i komunikatywnie?
K.K.: Pewnie. Informacja o trudnościach to nadal informacja. Ale w kluczowym momencie trzeba nakreślić realistyczny plan ratunkowy i przekonać do niego wszystkich dookoła. Inaczej wszyscy szykować się będą do pogrzebu, a nie mobilizować do akcji ratunkowej. Ale jak się ma w opowieści takich bohaterów jak Kuba Błaszczykowski, trener Stolarczyk, prezes Wisłocki, cała drużyna Wisły i tysiące bardzo zaangażowanych fanów, to można pisać tę opowieść z przekonaniem, że będzie mieć happy end.

KW: Na czym będzie się opierać przygotowana przez Brainbox strategia komunikacji?
K.K.: Do końca rundy to walka o poprawę wizerunku klubu, która w sytuacji poszukiwania inwestora ma kluczowe znaczenie. Przed zarządem wciąż wiele bitew o normalność.

KW: Brainbox ma swoją siedzibę niedaleko Wisły Kraków. To ma wpływ na prowadzone przez Was działania na rzecz klubu?
K.K.: Nie, ale ten fakt ładnie podkreśla romantyzm całego przedsięwzięcia. Większy wpływ na te działania ma to, że w agencyjnym zespole, który Wisłę ratował jest kilka osób, które Wisłę zwyczajnie kochają. Sam jestem jej kibicem od 30 lat.

KW: Dziękuję za rozmowę.

Komentarze

Powiązane

30.11.22, 15:00
| radio » informacje | reklama & PR » informacje
Cenniki Grupy RMF w przyszłym roku na krótsze okresy. Radio Alex dołącza do pakietu RMF 3D
Grupa RMF zaprezentowała cenniki reklamowe, które obowiązywać będą od 9 stycznia 2023 r. Od przyszłego roku cenniki obowiązywać też będą na krótsze niż dotychczas okresy – zazwyczaj dwumiesięczne.
30.11.22, 11:14
| reklama & PR » ludzie
Hubert Skubij w ekipie Veovee
Do zespołu client service Veovee, butikowej agencji digitalowej, dołączył Hubert Skubij, który objął stanowisko Senior Account Manager.
30.11.22, 09:50
| reklama & PR » informacje
We Got Now. Ludzie kształtujący świat sportu i kultury bohaterami kampanii marki New Balance
„We Got Now” to globalna kampania marki New Balance, której bohaterami są ludzie kształtujący świat sportu i kultury. W tegorocznej odsłonie kampanii bohaterami są globalni ambasadorzy marki: koszykarz Kawhi Leonard, piosenkarka IU, piłkarze Raheem Sterling i Bukayo Saka oraz raper Jack Harlow. 
30.11.22, 07:00
| reklama & PR » ludzie
Michał Budniak zostanie CEO Casbeg i zastąpi Bartosza Majewskiego
1 stycznia 2023 r., po pięciu latach pracy nad rozwojem Casbeg, Bartosz Majewski – współzałożyciel firmy i dotychczasowy CEO – przekazuje stery w ręce Michała Budniaka, do tej pory pełniącego funkcję Operations Managera w Casbeg.
30.11.22, 06:00
| reklama & PR » informacje
Grupa Walk zmienia identyfikację wizualną. Nowe logo bez charakterystycznego kroczącego mężczyzny
Po 10 latach od ostatniego rebrandingu grupa komunikacji marketingowej Walk zmienia identyfikację wizualną.
29.11.22, 16:00
| reklama & PR » informacje
Kamil Syprzak ambasadorem rodziny marki PUMA
Kamil Syprzak, polski szczypiornista i reprezentant Paris Saint-Germain, dołączył do rodziny PUMA jako ambasador marki.
29.11.22, 13:00
| reklama & PR » informacje
Ciężarówki Coca-Cola znów zagoszczą w Polskich miastach
W te święta, czerwone ciężarówki Coca-Cola znów pojawią się na ulicach Polskich miast. Na trasie marki znalazły się takie miasta jak: Płock, Bydgoszcz, Gdańsk, Rybnik, Kraków, Kielce, Łódź, Poznań oraz Ostrów Wielkopolski. Dziesiąta lokalizacja zostanie wybrana przez konsumentów.
29.11.22, 12:00
| reklama & PR » informacje
Tyskie oficjalnym partnerem reprezentacji Polski w piłce nożnej
Marka Tyskie będzie oficjalnym partnerem reprezentacji Polski. Umowa między Kompanią Piwowarską, a Polskim Związkiem Piłki Nożnej będzie obowiązywać od 1 stycznia 2023 do 2027 roku.
29.11.22, 09:38
| reklama & PR » informacje
Cut The Mustard zwycięzcą przetargu Pizza Hut
Agencja Cut The Mustard, w wyniku wygranego przetargu, od września br. odpowiada za komunikację marki Pizza Hut w Polsce, Czechach, Słowacji i Węgrzech.
29.11.22, 08:00
| reklama & PR » ludzie
Andrzej Skibniewski awansuje w MediaCom Warszawa
Andrzej Skibniewski objął stanowisko New Business & Marketing Directora w agencji MediaCom Warszawa, z którą zawodowo jest związany od 21 lat.
Subskrybuj RSS działu reklama & PR: rss
Oferty pracy

Specjalista ds. PR i komunikacji

Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu w Toruniu | Toruń

Przejdź do oferty

Specjalista/specjalistka ds. kontaktu z mediami

TR Warszawa | Warszawa

Przejdź do oferty

Specjalista ds. wystaw

Instytut Solidarności i Męstwa im. Witolda Pileckiego | Warszawa

Przejdź do oferty
Konkursy
do 01.01.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 30.12.22

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 29.12.22

Do zdobycia jeden egzemplarz książki. 

Polecamy
Konferencje

29.11.2022 r., online.

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.