04.04.19, 08:15

Asystent Google rewolucjonizuje wyszukiwanie - co musisz zmienić w swoim SEO?

Dariusz Szpak
Fot.: archiwum autora

Czy wiesz, że możesz pozyskiwać klientów i użytkowników, nawet gdy leżą w wannie albo spacerują? Asystent Google staje się towarzyszem życia, zwłaszcza dla młodszej generacji. Ostatnio sam z jego pomocą szukałem miejsca na kolację i nagle dopadła mnie refleksja, czy na pewno moja własna firma jest dostosowana do tego rodzaju wyszukiwań? Artykuł ekspercki Dariusza Szpaka, Co-owner/Creative Director, OX Media.

Obecnie już 35 proc. wyszukiwań to komendy głosowe. Do 2020 roku mają stanowić one aż połowę zapytań. Komendy aplikacji wydajemy nawet w sytuacjach, gdy dawniej odkładaliśmy telefon na bok: w łóżku, biegnąc na autobus, prowadząc samochód lub siedząc ze znajomymi. Rosnąca skala wyszukiwania głosowego sprawia, że trzeba realnie brać je pod uwagę. Asystent Google i jego rodzeństwo: Cortana, Alexa i Siri “zamieszkują” już nie tylko smartfony, ale też inne sprzęty domowe. Na rynku pojawiają się inteligentne lodówki, którym możemy podyktować listę zakupów i otrzymać informacje na temat najlepszych ofert na rynku, które zaspokoją te potrzeby. “Głosowa rewolucja” dzieje się na naszych oczach, niedotrzymanie jej kroku może się okazać potężnym ciosem dla marki.

Daj Twojej firmie głos

Są biznesy, które szczególnie powinny skupić się na dostosowaniu swojej strategii SEO. Należą do nich przede wszystkim sklepy internetowe, dla których ograniczone wyniki wyszukiwania Asystenta stanowią poważne wyzwanie. Drugą grupą, która powinna przejąć się polska wersją Asystenta Google, są sieci usługowe: sklepów stacjonarnych, restauracji, stacji paliw, a także biznesy lokalne, ponieważ w wyszukiwaniach głosowych duże znaczenie mają zapytania związane z najbliższą lokalizacją.

Głosowo wyszukujemy inaczej

Wyszukiwanie głosowe cieszy się coraz większą popularnością między innymi dlatego, że jest szybsze. Wpisanie zapytania do wyszukiwarki przeciętnemu użytkownikowi zajmuje niemal cztery razy więcej czasu. Czym jednak różni się kwerenda wyszukiwań głosowych od tradycyjnych? Zobaczmy, co Asystent odpowie nam na pytanie o to, ile kalorii ma chleb:

Dostajemy gotową odpowiedź. Gdy wpiszemy podobne zapytanie w wyszukiwarkę, otrzymamy direct answer, ale też 10 propozycji stron z odpowiedziami, jeśli chcemy poszerzyć research. Asystent bardzo ogranicza wyniki, korzystając w miarę możliwości jedynie z direct answer oraz rich snippetów - czyli rozszerzonego opisu strony, zawierającego dodatkowe dane, takie jak: cenę, zdjęcie, ocenę użytkowników itp.

W przypadku dużo bardziej rozbudowanego zapytania “jak robić SEO?” wyniki prezentowane są pojedynczo i ograniczone zostały jedynie do pierwszej dziesiątki. Badania pokazują, że przeważająca większość użytkowników kliknie od razu w pierwszy link i zaspokoi w ten sposób swój “głód wiedzy”. Oznacza to, że będąc nawet dosyć wysoko w wynikach wyszukiwania, możemy nie znaleźć się w odpowiedziach Asystenta. Nie liczy się już top 10, a nawet top 3 - jedynie pierwsze miejsce zapewni nam stały dopływ ruchu organicznego. Jak tego dokonać?

Potraktuj wyszukiwanie głosowo poważnie - 5 rad, jak ująć je w strategii SEO:

1)    Wyłap mikromomenty - pierwszym krokiem do zmiany myślenia o SEO pod kątem wyszukiwania głosowego, jest uświadomienie sobie istnienia mikromomentów. To ta sekunda, w której ktoś stwierdza (nie zawsze jest to proces świadomy), że potrzebuje czegoś i podejmuje działanie, aby rozwiązać natychmiastowo problem. Osoba szukająca pizzerii w pobliżu prawdopodobnie wybierze jeden z wyników i uda się tam na posiłek. Według Think with Google, przeciętny użytkownik smartfona doświadcza około 150 mikromomentów dziennie. Jeśli chcesz zaistnieć w  świecie “głosowej rewolucji”, musisz przeanalizować, jak zaspokajać drobne potrzeby, które rodzą się w głowach nas wszystkich każdego dnia.

1)    Dostosuj treść do użytkowników - wiedząc, jakie potrzeby stoją za zapytaniami użytkowników Google Asystenta, kolejnym krokiem powinien być audyt treści. Dzięki analizie, 10 000 zapytań głosowych oraz uzyskanych odpowiedzi, przeprowadzonej przez Baklincko.com wiemy, że pod direct answer Asystent szuka treści, które bezpośrednio odpowiadają na pytanie użytkownika - są krótkie (do 29 słów), łatwe do zrozumienia oraz odpowiednio otagowane za pomocą schema data. Aby umiejętnie wykorzystać ten trend w OX Media opracowujemy dla naszych klientów poradniki oraz rozbudowane sekcje FAQ - ich dodanie, zwłaszcza w formie praktycznych pytań i krótkich odpowiedzi, znacząco wpływa na wzrost ruchu z mobile.

2)    Zaistniej lokalnie - w przypadku niektórych zapytań kluczowa jest odległość od użytkownika, należy więc zadbać o odpowiednie ustrukturyzowanie danych kontaktowych. Prowadząc biznes, który ma oddziały albo punkty stacjonarne - musisz zadbać o ich odpowiednie zaprezentowanie na mapach Google. Inaczej oddajesz pole konkurencji, nawet jeśli na frazy ogólnopolskie serwis jest pozycjonowany wysoko. Ważny jest nie tylko adres, ale także godziny otwarcia oraz wszystkie inne informacje, które mogą być przydatne Twoim klientom.

3)    Zadbaj o recenzje -kolejny krok to uzyskanie wsparcia zadowolonych odbiorców i zdobycie recenzji. Moz.com przeprowadził niedawno badanie potwierdzające, że posiadanie profili na serwisach agregujących recenzje (jak TripAdvisor, Facebook, Google, ale też na mniejszych, tematycznych stronach) generuje nawet o 10% więcej ruchu. W działaniach tych klientom sugerujemy pójście jeszcze o krok dalej i stworzenie na własnej witrynie odpowiedniej przestrzeni z komentarzami. Dzięki temu nie tylko zyskujemy recenzje, ale także rozbudowujemy content strony o UGC, co świetnie wpływa na algorytmy Google.

4)    Postaw na mobile - o znaczeniu prędkości ładowania strony mówi się już od jakiegoś czasu, jednak w kwestii wyszukiwania głosowego nabiera ono nowego znaczenia. Backlinko.com sprawdziło, że przeciętny czas ładowania strony, która pokazuje się w wyszukiwaniach głosowych, wynosi zaledwie 0,54 sekundy, podczas gdy dla wyszukiwań tradycyjnych średnio wynosi ok. 2,1 sekundy. Analizując temat w OX Media odkryliśmy, że Asystent Google często odwołuje się do stron, które mają mobilną wersję lub zbudowane są w modelu PWA (o którym więcej tutaj). Jeśli czas ładowania Twojej strony dla mobile przekracza 4 sekundy - prawdopodobnie nie masz co liczyć na to, że Google Asystent zaproponuje Twój serwis użytkownikom.

To tylko parę niezbędnych sugestii, których wdrożenie może uchronić Twoją firmę przed zniknięciem z wyszukiwań po “głosowej rewolucji”. Jeśli zastanawiasz się, jak wdrożyć rozwiązania przyjazne wyszukiwaniu głosowemu - chętnie przyjdziemy Ci z pomocą. Napisz na brief@oxmedia.pl.

Dariusz Szpak
Co-owner/Creative Director, OX Media
Założyciel i Dyrektor Kreatywny OX Media – interaktywnej agencji, w której łączy się strategiczne myślenie, technologię oraz kreatywność, by dostarczać niekonwencjonalnych rozwiązań dla firm. Twórca strategii digitalowych, kampanii marketingowych, kreatywnych stron internetowych oraz interaktywnych wideo tworzonych, dla zaspokojenia indywidualnych potrzeb biznesowych.
Wraz z agencją OX Media laureat nagród: Webstarfestival, Digital Communication Awards oraz dwóch statuetek Golden Arrow w kategorii Digital marketing.
Współpracował m.in. z markami takimi jak: Volkswagen, NIVEA, Porshe, Tyskie, Velvet, OKNOPLAST, Bols, SONY czy AmRest.
Prelegent wielu konferencji i wydarzeń marketingowych: IAB Internet Week, Social Media Convent, SEMcamp, SilesiaSEM, a także programu „Biznes w Sieci” TVN CNBC.

Komentarze

Powiązane

10.06.24, 10:42
| telewizja / VOD » informacje | internet » informacje
Anna Kalczyńska w ekipie Iberionu. Poprowadzi autorski format geopolityczny
Do Iberionu dołącza Anna Kalczyńska, która poprowadzi autorski format geopolityczny. Dziennikarka w ostatnich latach związana była ze stacją TVN.
09.06.24, 13:27
| internet » informacje
Wieczór Wyborczy w Onecie
9 czerwca br. o godz. 20:45 na stronie głównej Onetu ruszy Wieczór Wyborczy, który poprowadzi Marcin Zawada, dziennikarz Onetu. Dziennikarz w Studiu Wyborczym Live w Onecie przedstawi wyniki exit poll i będzie się łączył z reporterami Onetu i Faktu obecnymi w sztabach wyborczych. 
06.06.24, 08:30
| radio » informacje | internet » informacje
Nowy serwis historyczny Polskiego Radia z okazji 35. rocznicy wyborów
Z okazji 35. rocznicy wyborów, Polskie Radio przygotowało specjalny historyczny serwis internetowy. Portal zawiera unikatowe nagrania z Archiwum Polskiego Radia i Archiwum Rozgłośni Polskiej Radia Wolna Europa, dzięki czemu stanowi niezwykły dokument tamtych dni.
05.06.24, 16:30
| telewizja / VOD » informacje | internet » informacje
Patrycjusz Wyżga gospodarzem wieczoru wyborczego w Wirtualnej Polsce
W niedzielę, 9 czerwca br. Wirtualna Polska przygotuje specjalny wieczór wyborczy dotyczący wyborów do europarlamentu. Program emitowany będzie na Stronie Głównej WP, kanale YouTube i w mediach społecznościowych.
05.06.24, 08:30
| internet » informacje
Hotele, o jakich marzysz… w cenach, o jakich marzysz. Kampania portalu rezerwacyjnego Travelist.pl
Pod hasłem „Hotele, o jakich marzysz… w cenach, o jakich marzysz” Travelist.pl ruszył z kampanią reklamową, która otwiera kolejny rozdział w komunikacji marketingowej portalu. Towarzyszyć jej będzie hasło.
04.06.24, 10:56
| internet » informacje
Dr Serce na YouTube. Prof. Robert Gajda gospodarzem nowego formatu
Na platformie YouTube zadebiutuje program internetowy „Dr Serce”, który jest prowadzony przez kardiologa, prof. Roberta Gajdę
04.06.24, 07:30
| internet » informacje
Galą Gwiazd Plejady 2024 powraca w odświeżonej formule
Serwis Plejada.pl po trzech latach przerwy wraca do organizacji Gali Gwiazd Plejady. Tegoroczna edycja wydarzenia odbędzie się 18 czerwca br. w Warszawie. Poprzedza je plebiscyt, w którym internauci wybierają Gwiazdy Plejady w pięciu wyjątkowych i zupełnie nowych kategoriach.
30.05.24, 21:00
| internet » e-commerce | biznes i technologie » informacje
Answear.com w I kw. 2024 r.: zwiększa swoje przychody i inwestuje mimo wymagającej sytuacji rynkowej
Answear.com podsumowuje I kw. 2024 r. Pomimo wymagającej sytuacji rynkowej, a także okresu inwestycji w rozwój marki PRM, spółka utrzymała dodatnie dynamiki wzrostu sprzedaży, a także przeprowadziła inwestycje związane z uruchomieniem dwóch concept store w Warszawie dla marki PRM oraz Answear.
29.05.24, 11:41
| internet » informacje
Narodowy Instytut Konserwacji Zabytków uruchamia platformę Znany Konserwator
Narodowy Instytut Konserwacji Zabytków oficjalnie uruchomił 27 maja br. platformę Znany Konserwator. To pierwsza baza danych, która ma połączyć wykwalifikowanych specjalistów z osobami potrzebującymi wsparcia przy remontach i konserwacji zabytków.
29.05.24, 07:30
| internet » informacje | reklama & PR » informacje
WP wprowadza CEEId. To alternatywa w świecie bez cookies
WP wprowadza identyfikator CEEId, który umożliwia identyfikację użytkowników internetu pomiędzy różnymi domenami i urządzeniami. Identyfikator pozwala na skuteczne, spersonalizowane kampanie reklamowe, ich optymalizację i pomiar w ekosystemie pozbawionym plików cookies stron trzecich (ang.: third-party cookies).
Subskrybuj RSS działu internet: rss
Oferty pracy

Specjalista/ka ds. promocji w Dziale Promocji i Komunikacji

Muzeum Azji i Pacyfiku im. Andrzeja Wawrzyniaka | Warszawa

Przejdź do oferty
Konkursy
do 31.08.24

Portalmedialny.pl ponownie udostępnił możliwość uczestniczenia w konkursach organizowanych przez wydawcę.

do 13.07.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.

12-14 czerwca 2024 r. w Długopolu.