04.04.19, 08:15

Asystent Google rewolucjonizuje wyszukiwanie - co musisz zmienić w swoim SEO?

Dariusz Szpak
Fot.: archiwum autora

Czy wiesz, że możesz pozyskiwać klientów i użytkowników, nawet gdy leżą w wannie albo spacerują? Asystent Google staje się towarzyszem życia, zwłaszcza dla młodszej generacji. Ostatnio sam z jego pomocą szukałem miejsca na kolację i nagle dopadła mnie refleksja, czy na pewno moja własna firma jest dostosowana do tego rodzaju wyszukiwań? Artykuł ekspercki Dariusza Szpaka, Co-owner/Creative Director, OX Media.

Obecnie już 35 proc. wyszukiwań to komendy głosowe. Do 2020 roku mają stanowić one aż połowę zapytań. Komendy aplikacji wydajemy nawet w sytuacjach, gdy dawniej odkładaliśmy telefon na bok: w łóżku, biegnąc na autobus, prowadząc samochód lub siedząc ze znajomymi. Rosnąca skala wyszukiwania głosowego sprawia, że trzeba realnie brać je pod uwagę. Asystent Google i jego rodzeństwo: Cortana, Alexa i Siri “zamieszkują” już nie tylko smartfony, ale też inne sprzęty domowe. Na rynku pojawiają się inteligentne lodówki, którym możemy podyktować listę zakupów i otrzymać informacje na temat najlepszych ofert na rynku, które zaspokoją te potrzeby. “Głosowa rewolucja” dzieje się na naszych oczach, niedotrzymanie jej kroku może się okazać potężnym ciosem dla marki.

Daj Twojej firmie głos

Są biznesy, które szczególnie powinny skupić się na dostosowaniu swojej strategii SEO. Należą do nich przede wszystkim sklepy internetowe, dla których ograniczone wyniki wyszukiwania Asystenta stanowią poważne wyzwanie. Drugą grupą, która powinna przejąć się polska wersją Asystenta Google, są sieci usługowe: sklepów stacjonarnych, restauracji, stacji paliw, a także biznesy lokalne, ponieważ w wyszukiwaniach głosowych duże znaczenie mają zapytania związane z najbliższą lokalizacją.

Głosowo wyszukujemy inaczej

Wyszukiwanie głosowe cieszy się coraz większą popularnością między innymi dlatego, że jest szybsze. Wpisanie zapytania do wyszukiwarki przeciętnemu użytkownikowi zajmuje niemal cztery razy więcej czasu. Czym jednak różni się kwerenda wyszukiwań głosowych od tradycyjnych? Zobaczmy, co Asystent odpowie nam na pytanie o to, ile kalorii ma chleb:

Dostajemy gotową odpowiedź. Gdy wpiszemy podobne zapytanie w wyszukiwarkę, otrzymamy direct answer, ale też 10 propozycji stron z odpowiedziami, jeśli chcemy poszerzyć research. Asystent bardzo ogranicza wyniki, korzystając w miarę możliwości jedynie z direct answer oraz rich snippetów - czyli rozszerzonego opisu strony, zawierającego dodatkowe dane, takie jak: cenę, zdjęcie, ocenę użytkowników itp.

W przypadku dużo bardziej rozbudowanego zapytania “jak robić SEO?” wyniki prezentowane są pojedynczo i ograniczone zostały jedynie do pierwszej dziesiątki. Badania pokazują, że przeważająca większość użytkowników kliknie od razu w pierwszy link i zaspokoi w ten sposób swój “głód wiedzy”. Oznacza to, że będąc nawet dosyć wysoko w wynikach wyszukiwania, możemy nie znaleźć się w odpowiedziach Asystenta. Nie liczy się już top 10, a nawet top 3 - jedynie pierwsze miejsce zapewni nam stały dopływ ruchu organicznego. Jak tego dokonać?

Potraktuj wyszukiwanie głosowo poważnie - 5 rad, jak ująć je w strategii SEO:

1)    Wyłap mikromomenty - pierwszym krokiem do zmiany myślenia o SEO pod kątem wyszukiwania głosowego, jest uświadomienie sobie istnienia mikromomentów. To ta sekunda, w której ktoś stwierdza (nie zawsze jest to proces świadomy), że potrzebuje czegoś i podejmuje działanie, aby rozwiązać natychmiastowo problem. Osoba szukająca pizzerii w pobliżu prawdopodobnie wybierze jeden z wyników i uda się tam na posiłek. Według Think with Google, przeciętny użytkownik smartfona doświadcza około 150 mikromomentów dziennie. Jeśli chcesz zaistnieć w  świecie “głosowej rewolucji”, musisz przeanalizować, jak zaspokajać drobne potrzeby, które rodzą się w głowach nas wszystkich każdego dnia.

1)    Dostosuj treść do użytkowników - wiedząc, jakie potrzeby stoją za zapytaniami użytkowników Google Asystenta, kolejnym krokiem powinien być audyt treści. Dzięki analizie, 10 000 zapytań głosowych oraz uzyskanych odpowiedzi, przeprowadzonej przez Baklincko.com wiemy, że pod direct answer Asystent szuka treści, które bezpośrednio odpowiadają na pytanie użytkownika - są krótkie (do 29 słów), łatwe do zrozumienia oraz odpowiednio otagowane za pomocą schema data. Aby umiejętnie wykorzystać ten trend w OX Media opracowujemy dla naszych klientów poradniki oraz rozbudowane sekcje FAQ - ich dodanie, zwłaszcza w formie praktycznych pytań i krótkich odpowiedzi, znacząco wpływa na wzrost ruchu z mobile.

2)    Zaistniej lokalnie - w przypadku niektórych zapytań kluczowa jest odległość od użytkownika, należy więc zadbać o odpowiednie ustrukturyzowanie danych kontaktowych. Prowadząc biznes, który ma oddziały albo punkty stacjonarne - musisz zadbać o ich odpowiednie zaprezentowanie na mapach Google. Inaczej oddajesz pole konkurencji, nawet jeśli na frazy ogólnopolskie serwis jest pozycjonowany wysoko. Ważny jest nie tylko adres, ale także godziny otwarcia oraz wszystkie inne informacje, które mogą być przydatne Twoim klientom.

3)    Zadbaj o recenzje -kolejny krok to uzyskanie wsparcia zadowolonych odbiorców i zdobycie recenzji. Moz.com przeprowadził niedawno badanie potwierdzające, że posiadanie profili na serwisach agregujących recenzje (jak TripAdvisor, Facebook, Google, ale też na mniejszych, tematycznych stronach) generuje nawet o 10% więcej ruchu. W działaniach tych klientom sugerujemy pójście jeszcze o krok dalej i stworzenie na własnej witrynie odpowiedniej przestrzeni z komentarzami. Dzięki temu nie tylko zyskujemy recenzje, ale także rozbudowujemy content strony o UGC, co świetnie wpływa na algorytmy Google.

4)    Postaw na mobile - o znaczeniu prędkości ładowania strony mówi się już od jakiegoś czasu, jednak w kwestii wyszukiwania głosowego nabiera ono nowego znaczenia. Backlinko.com sprawdziło, że przeciętny czas ładowania strony, która pokazuje się w wyszukiwaniach głosowych, wynosi zaledwie 0,54 sekundy, podczas gdy dla wyszukiwań tradycyjnych średnio wynosi ok. 2,1 sekundy. Analizując temat w OX Media odkryliśmy, że Asystent Google często odwołuje się do stron, które mają mobilną wersję lub zbudowane są w modelu PWA (o którym więcej tutaj). Jeśli czas ładowania Twojej strony dla mobile przekracza 4 sekundy - prawdopodobnie nie masz co liczyć na to, że Google Asystent zaproponuje Twój serwis użytkownikom.

To tylko parę niezbędnych sugestii, których wdrożenie może uchronić Twoją firmę przed zniknięciem z wyszukiwań po “głosowej rewolucji”. Jeśli zastanawiasz się, jak wdrożyć rozwiązania przyjazne wyszukiwaniu głosowemu - chętnie przyjdziemy Ci z pomocą. Napisz na brief@oxmedia.pl.

Dariusz Szpak
Co-owner/Creative Director, OX Media
Założyciel i Dyrektor Kreatywny OX Media – interaktywnej agencji, w której łączy się strategiczne myślenie, technologię oraz kreatywność, by dostarczać niekonwencjonalnych rozwiązań dla firm. Twórca strategii digitalowych, kampanii marketingowych, kreatywnych stron internetowych oraz interaktywnych wideo tworzonych, dla zaspokojenia indywidualnych potrzeb biznesowych.
Wraz z agencją OX Media laureat nagród: Webstarfestival, Digital Communication Awards oraz dwóch statuetek Golden Arrow w kategorii Digital marketing.
Współpracował m.in. z markami takimi jak: Volkswagen, NIVEA, Porshe, Tyskie, Velvet, OKNOPLAST, Bols, SONY czy AmRest.
Prelegent wielu konferencji i wydarzeń marketingowych: IAB Internet Week, Social Media Convent, SEMcamp, SilesiaSEM, a także programu „Biznes w Sieci” TVN CNBC.

Komentarze

Powiązane

04.12.22, 23:00
| internet » informacje
20 lat istnienia serwisu dobreprogramy.pl
Serwis dobreprogramy.pl obchodzi w tym roku 20-lecie działalności. Z tej okazji redakcja przygotowała sekcję, w której publikuje treści przenoszące użytkowników w przeszłość.
29.11.22, 18:12
| internet » informacje
Be Healthy Magazine. Serwis WP abcZdrowie z miesięcznikiem premium
Redakcja WP abcZdrowie stworzyła nowy lifestylowy miesięcznik Premium „Be Healthy Magazine”, który jest skierowany do czytelników ceniących zdrowy styl życia. Każde kolejne wydanie poświęcone będzie innemu tematowi.
27.11.22, 13:30
| radio » informacje | internet » informacje
Jimi Hendrix bohaterem specjalnego serwisu internetowego Polskiego Radia
Z okazji 80. rocznicy urodzin Jimiego Hendrixa, portal PolskieRadio.pl przygotował serwis specjalny hendrix.polskieradio.pl poświęcony jednemu z najważniejszych muzyków w historii rocka. Choć żył tylko 27 lat i nagrał tylko trzy albumy studyjne, uważany jest za najważniejszego i najbardziej wpływowego gitarzystę w historii muzyki rockowej.
23.11.22, 15:30
| radio » informacje | internet » informacje
Podcast Roku. Konkurs imienia redaktora Janusza Majki. Lista laureatów
Podczas uroczystej Gali w Rzeszowie ogłoszono laureatów w konkursie mienia redaktora Janusza Majki na Podcast Roku.
22.11.22, 16:00
| internet » informacje
Wirtualna Polska: zysk EBITDA w III kwartale 2022 r. to blisko 96 mln zł
Skorygowany zysk EBITDA Wirtualnej Polski Holding S.A. w III kwartale 2022 r. wyniósł prawie 96 mln zł. To oznacza wzrost o 30 proc. w porównaniu do tego samego okresu rok wcześniej. Po wzroście o ponad 20 proc. przychody spółki wyniosły 271 mln zł, a zysk netto to prawie 51 mln zł. 
21.11.22, 07:00
| radio » informacje | internet » informacje
Mikrofon TOK FM i Sport.pl Live z wydaniami specjalnymi na czas mundialu w Katarze
Radio TOK FM i Sport.pl przygotowały kolejne wspólne propozycje programowe z okazji mundialu. Na antenie stacji oraz na stronach serwisu w najbliższych tygodniach pojawią się wydania specjalne programów „Mikrofon TOK FM” oraz „Sport.pl Live”, współprowadzone przez dziennikarzy z obu redakcji.
20.11.22, 21:00
| prasa » informacje | internet » informacje
Adam Pawlukiewicz z zrelacjonuje mundial w Przeglądzie Sportowym i w kanale Total Sport
Adam Pawlukiewicz zostanie felietonistą „Przeglądu Sportowego” w trakcie Mistrzostw Świata w Katarze, jego teksty będą pokazywały biznesową i marketingową stronę Mundialu oraz opisywały mistrzostwa z perspektywy kibiców, którzy wybierają się do Dohy.
18.11.22, 19:10
| internet » informacje
Game Planet udostępnia piłkarski quiz Sędzia
18 listopda br. serwis Game Planet udostępnił quiz piłkarski „Sędzia”. Gra pozwala nabyć wiedzę i umiejętności arbitra na boisku piłkarskim. 
18.11.22, 08:00
| internet » informacje
Przegląd Sportowy Onet przygotował pięć formatów redakcyjnych na czas mundialu
Przegląd Sportowy Onet przygotował pięć formatów na czas piłkarskich mistrzostw świata w Katarze, które rozpoczynają się 20 listopada br. W Katarze będzie pracować troje korespondentów Przeglądu Sportowego Onet, a w Warszawie będzie przygotowywany codzienny program o rozgrywkach piłkarskich.
17.11.22, 11:58
| internet » informacje
Sport.pl w Katarze. Serwis promuje mundialową ofertę
Zespół Sport.pl (Agora) przygotował wielokanałowy plan relacjonowania nadchodzącego mundialu. Do Kataru poleci trzech korespondentów serwisu. 16 listopada br. ruszyła kampania „Sport.pl w Katarze” promująca działania serwisu w trakcie mundialu.
Subskrybuj RSS działu internet: rss
Oferty pracy

Filmograf

FILMOTEKA NARODOWA – INSTYTUT AUDIOWIZUALNY | Warszawa

Przejdź do oferty

Specjalista ds. promocji i marketingu

Muzeum Archeologiczne w Biskupinie | Cała Polska

Przejdź do oferty

Dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury w Lesznowoli

Gminny Ośrodek Kultury w Lesznowoli | mazowieckie

Przejdź do oferty
Konkursy
do 09.01.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 08.01.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 06.01.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.