07.02.19, 12:03

YouTuber to już od pewnego czasu zawód

Lidija Vukić, Managing Partner, TalentMedia
Fot.: materiały prasowe

Rozmowa z Lidiją Vukić, Managing Partner w TalentMedia, m.in. o profesjonalizacji youtuberów i przyszłości influencerów.

Kuba Wajdzik: Rozmowę zacznijmy od ustalenia, czy youtuber w polskiej przestrzeni internetowej to jeszcze „zjawisko”, czy już raczej stały trend?
Lidija Vukić: YouTuber to już od jakiegoś czasu zawód. W różnych badaniach odsetek osób, które na pytanie - “kim chcesz zostać w przyszłości” odpowiada - ”YouTuberem”, sięga nawet 75 proc. Jest to już stały trend, który będzie coraz popularniejszy, bo znaczenie video online także stale rośnie. Jeżeli spojrzymy na raport Forrester, reklamodawcy do 2023 r. wydadzą na reklamę online aż 102,8 mld dolarów. Przewiduje się także, iż udział video online za pięć lat wzrośnie z 21,2 proc. do 34,3 proc. i tym samym wyprzedzi telewizję. Powstają dokumenty, seriale TV o influencerach, a ich udział w życiu mediowym, np. jako prowadzący programy telewizyjne, będzie się tylko zwiększał. Już dzisiaj możemy mówić o nich jako o nowych “celebrytach”.

KW: W dużej mierze wielu użytkownikom, również branżowym, youtuberzy kojarzą się z amatorskimi produkcjami. Czy możemy mówić jednak już o coraz większej profesjonalizacji youtuberów i ich programów?
LV: YouTube już dawno przestał być czysto amatorski. Oczywiście nadal znajdziemy tego typu kontent, ale w ciągu ostatnich 3-4 lat mogliśmy zaobserwować ogromną profesjonalizację produkcji youtubowych. Już nawet poczatkujący twórcy korzystają z profesjonalnego sprzętu. Z kolei produkcje, np. Cyber Mariana, Martina Stankiewicza, GF Darwin, Wielmożnego Igora czy oczywiście Krzyśka Gonciarza, dorównują często swoją jakością produkcjom telewizyjnym czy nawet kinowym. Przytoczę chociażby serię “Czarne lusterko” inspirowaną serialem Netflixa „Black mirror”, którą stworzyli czołowi polscy twórcy we współpracy właśnie z Netflixem czy cały kanał Rafała Gębury - 7 metrów pod ziemią, który uważam za niekwestionowany i najciekawszy debiut 2018 roku.

KW: Czy youtuberzy zastępują już programy TV czy są tylko elementem uzupełniającym ekosystem medialny?
LV: Na razie uzupełniają, ale powoli w pewnych grupach wiekowych zastępują już programy TV. Uzupełniają w najmłodszych grupach odbiorców poniżej 13 roku życia, którzy to nadal oczywiście oglądają bajki, ale też widzimy ogromny trend w stronę kanałów dziecięcych. Nie ma chyba dziecka w Polsce do 10. roku życia, które nie zna kanału Hejka tu Lenka. W trochę starszych grupach 13-17 i 18-24 YT już powoli zastępują TV. Oprócz YT te grupy oglądają raczej serwisy VOD typu Netflix czy HBO, a coraz rzadziej telewizję. Konsumują serwisy video, gdzie chcą, kiedy chcą, z kim chcą - to są najważniejsze dla nich kryteria. Jeżeli oglądają jeszcze TV to raczej programy TV w serwisach VOD. Grupy starsze, czyli 25+, raczej konsumują YT przez wyszukiwanie interesujących ich treści, a nie przez subskrybowanie konkretnych kanałów YouTuberów, jak to robią młodsze grupy. We wspomnianych młodszych grupach, przeciętnie osoby subskrybują od 50 do nawet 150 kanałów na YT. Można powiedzieć, że jest to ich wersja “współczesnej kablówki” gdzie oglądają różne treści na wielu kanałach YT.

KW: Czy jest jakiś przepis na skuteczne zaistnienie w świecie youtuberów?
LV: Moim zdaniem jest przepis, który sprawdza się w różnych dziedzinach, między innymi na YT: robić coś zgodnie ze swoją pasją, robić to regularnie, z wytrwałością, profesjonalnym podejściem, jakościowo i oczywiście musi to być doprawione odrobiną talentu. Co minutę na YT pojawia się 500 godzin treści. Zaistnieć w takiej podaży kontentu obecnie jest coraz trudniej i wymaga to coraz więcej pracy.

KW: Kto jest głównym odbiorcą materiałów przygotowywanych przez youtuberów? Nie pomylę się, jeśli powiem, że to przede wszystkim młody target…
LV: Miesięcznie w Polsce korzysta z YT 20 mln osób więc powiedziałabym, że wszyscy, tylko różne grupy oglądają różne treści. Młodzi inaczej konsumują YT niż starsi. Tak jak wspomniałam wcześniej, młodsze grupy subskrybują, a starsi bardziej korzystają z wyszukiwarki. Starsze grupy (25+) nawet oglądając regularnie pewnych twórców nie są tak bardzo aktywni jak młodsi, nie subskrybują, nie komentują, nie jeżdżą na eventy YouTubowe itd. Grupa młodsza jest po prostu zdecydowanie bardziej widoczna.

KW: Kto współpracuje obecnie z siecią TalentMedia?
LV: Współpracujemy na wyłączność z około 40-50 twórcami w Polsce i z podobną ilością influencerów na rynku bułgarskim. W Bułgarii te 40-50 osób można powiedzieć, że stanowi praktycznie 90 proc. rynku influencerskiego. Na tę chwilę pracujemy nad rozszerzeniem działalności na rynek rumuński i współpracujemy tam z kilkoma twórcami. Wymieniając kluczowych twórców współpracujących z nami w Polsce:
- JDabrowsky - idol polskich nastolatek (i nie tylko), przesympatyczny chłopak, do którego wzdychają kobiety w każdym wieku. Rozpoczynał od gamingu, teraz tworzy treści lifestylowe, jest organizatorem Terecampów, na które miejsca znikają w kilka sekund, jest też założyciel marki odzieżowej JDabrowsky Wear, autorem książki, współprowadzącym najnowszą edycję programu „The Voice of Kids”.
- 5 sposobów na i Sprytne Babki - kanały DIY dla starszej publiczności (25+), legendy i weterani polskiego YT. Tworzą ciekawy, wciągający content dla dojrzałej męskiej (5SN) i damskiej (Sprytne Babki) publiczności. Wszystko czego się dotkną panowie z 5SN zamienia się w złoto! Jest to paczka pięciu chłopaków, których każdy mężczyzna chciałby mieć za kumpli.
- Agnieszka Grzelak - twórczyni dwóch kanałów na YT: Agnieszka Grzelak Beauty i Vlog. Aga jest osobą z niezwykłą energią, pasją życia, ciekawą świata. Tworzy niesamowite formaty związane, np. z podróżami na kanale Vlogowym, a na kanale beauty pokazuje nie tylko legendarne już charakteryzacje, ale też ciekawe makijaże i okrasza je bardzo zabawnymi komentarzami, co sprawia, że jej filmy budzą ogromne zaangażowanie widzów.
- 10 minut spokoju - jeden z najbardziej oglądanych kanałów parentinowych w Polsce. Przesympatyczna i mądra mama trójki dzieci, która w ciekawy sposób vloguje o swoim życiu. Pełna optymizmu i zawsze uśmiechnięta zaraża optymizmem i spokojem.
- Zuzanna Borucka - najpopularniejsza pewnie nastolatka w Polsce. Jedna z pierwszych kobiet w Polsce z 1 mln subskrypcji na kanale YT. Tworzy niezwykle jakościowe, ciekawe, dojrzałe filmy lifestylowe. Wcześniej znana jako Szalona Zuzia i Banshee.
- Trenuj z Krzychem - największy kanał o tematyce sportowej w Polsce, Mistrz Świata trików piłkarskich, finalista programu „Mam Talent”. Krzysiek jest wzorem sprawności fizycznej dla wielu młodych osób w Polsce. Jest też najbardziej doświadczonym piłkarskim performerem w Polsce.
- Hejka tu Lenka - Lenka jest niesamowitą “bombą energetyczną”! Prowadzi największy w Polsce kanał dziecięcy, oczywiście przy pomocy rodziców. Jest niekwestionowaną gwiazdą polskiego YT pomimo swoich ośmiu lat :)
- Kabaret 4 fala - panowie z kanału Czwarta Fala są autorami genialnych parodii. Tworzą świetne przeróbki muzyczne, z których najpopularniejsza to pewnie „Wieśka Tico” (parodia Despacito) oraz parodie filmów/seriali.
- Jacob - bardzo młody i sympatyczny twórca, jeden z najpopularniejszych w Polsce graczy w Fortnite (najpopularniejsza obecnie globalnie gra).
- Wielmożny Igor - twórczość Igora ciężko opisać - trzeba po prostu zobaczyć jego filmy. Został wybrany Vlogerem roku 2016 przez wybitne grono ekspertów w dziedzinie produkcji video i dziennikarstwa. Oprócz niesamowicie jakościowego kanału na YT, gdzie każdy praktycznie jego film mógłby być krótkim filmem dokumentalnym, prowadzi jeden z najbardziej estetycznych kont instagramowych w Polsce.

KW: Na co trzeba zwracać szczególna uwagę przy planowaniu kampanii wideo online?
LV: Przy planowaniu kampanii z influencerami trzeba zwrócić uwagę na kilka podstawowych czynników, ale przede wszystkim jaki cel chcemy osiągnąć (wizerunkowy, sprzedażowy itd.) i czy w tym wypadku współpraca z influencerami pomoże nam ten cel zrealizować; Jeżeli tak, zwróćmy szczególnie uwagę na:
- TG naszego produkty i demografię kanału twórcy;
- jaki content tworzy dany twórca (tematyka, jakość produkcji, “bezpieczny” content);
- czy wartości twórcy i marki są zbieżne i powstały branded content będzie autentyczny;
- kim są widzowie influencera? czy są zaangażowani? (watchtime);
- jaki jest stosunek liczby subskrybentów do wyświetleń na poszczególnych filmach;
- czy twórca nie był zamieszany w żadne dramaty i kontrowersje itd.

KW: Kto obecnie na polskim rynku korzysta z kampanii wideo online?
LV: Dzisiaj kampanie video online to „must have”, a nie „nice to have”. Korzysta z nich zdecydowana większość marek. Są oczywiście sektory, których regulacje tego nie wspierają lub wręcz zakazują, jak np. sektor prawny, farmacja, branża alkoholowa.
Widzimy natomiast, iż potencjał influencer marketingu zaczyna być mocniej dostrzegany przez różne sektory, które do tej pory go nie wykorzystywały jak np. CSR, B2B. Uważam, że w kolejnych latach pozostałe branże również się otworzą na działania z influencerami.

KW: Czy łatwo przekonać klienta do kampanii wideo online?
LV: Klienci są już bardzo świadomi potrzeby kampanii video online. Bardzo często mają już pewne doświadczenia za sobą i widzą bardzo dobre rezultaty takich działań. Dlatego nie wymaga to aż takiego przekonywania jak jeszcze kilka lat temu, gdy zajmowaliśmy się przede wszystkim edukacją rynku w zakresie współprac z influencerami i wartości kampanii video online. Obecnie wyzwaniem jest kreacja ciekawych, wyjątkowych i jednocześnie autentycznych kampanii z influencerami oraz oczywiście odpowiedni dobór twórców do konkretnych współprac z markami.

KW: Jak jawi się przyszłość samych influencerów i kampanii w sieci?
LV: Widzimy bardzo duży trend i chęć marek, żeby angażować influencerów do kampanii, cały czas powstają nowe kanały, zagospodarowywane są kolejne “nisze” tematyczne. Uważam, że rok 2019 upłynie pod znakiem znaczącego zwiększenia się ilości kanałów. W samej Polsce mamy około 15 tys. kanałów na YT z ponad 1000 subskrypcji, a na świecie około 1,5 mln kanałów. Ta liczba będzie bardzo szybko wzrastać. Ze względu na coraz większą ilość kanałów, zapełnianie “nisz” tematycznych, te sektory i branże, które do tej pory nie angażowały się w działania video online, teraz to zmienią. Kanały, które istnieją będą się jeszcze bardziej profesjonalizować, wchodzić w znaczące współprace z serwisami VOD, tworzyć więcej treści do starszej grupy, czyli nawet 34+. Jestem przekonana też, że obecność współczesnych celebrytów internetowych w tradycyjnych mediach (np. TV) znacząco się zwiększy. Już z początkiem Nowego Roku widzimy JDabrowskiego w „The Voice of Kids”, ostatnio ogłoszono, że Gimper zatańczy w nowej edycji „Tańca z Gwiazdami”, Fit Lovers brali udział w „Ameryka Express” itd. Odnośnie innych platform video online, widzimy niezwykle i stale rosnącą rolę TikTok (dawniej Musical.ly) w grupie najmłodszej. Reklamodawcy coraz częściej widzą jej potencjał i duże szanse na rozwój w kierunku komercyjnym tej platformy. Niezmiennie też rośnie i przebija się trend gamingowy, e-sportowy. Jako przykład podam premierę gry Fortnite, która wciągu roku stała się najpopularniejszą grą na świecie, a całość działań marketingowych wydawcy, tj. firmy Epic Games, uważam za jedną z najlepszych kampanii minionego roku.

KW: Dziękuję za rozmowę.

Lidija Vukić
Managing Partner w TalentMedia, wiodącej sieci partnerskiej specjalizującej się w tworzeniu i prowadzeniu kompleksowych kampanii video online na rynku polskim i w krajach regionu CEE. TalentMedia jest właścicielem pierwszej w Europie automatycznej platformy do prowadzenia kampanii na YouTube - TalentTube.tv. Lidija Vukić w TalentTube pełni rolę Dyrektor Zarządzającej. Z branżą marketingową związana jest od ponad 10 lat. Przez osiem lat odpowiadała za sprzedaż i marketing firm z branży odzieżowej i meblowej. Swoje doświadczenie zawodowe zdobywała m.in. w Australii i USA. Pracowała także w największym MCN (sieci partnerskiej YouTube) w Europie – Divimove w Berlinie.

Komentarze

Powiązane

30.11.22, 15:00
| radio » informacje | reklama & PR » informacje
Cenniki Grupy RMF w przyszłym roku na krótsze okresy. Radio Alex dołącza do pakietu RMF 3D
Grupa RMF zaprezentowała cenniki reklamowe, które obowiązywać będą od 9 stycznia 2023 r. Od przyszłego roku cenniki obowiązywać też będą na krótsze niż dotychczas okresy – zazwyczaj dwumiesięczne.
30.11.22, 11:14
| reklama & PR » ludzie
Hubert Skubij w ekipie Veovee
Do zespołu client service Veovee, butikowej agencji digitalowej, dołączył Hubert Skubij, który objął stanowisko Senior Account Manager.
30.11.22, 09:50
| reklama & PR » informacje
We Got Now. Ludzie kształtujący świat sportu i kultury bohaterami kampanii marki New Balance
„We Got Now” to globalna kampania marki New Balance, której bohaterami są ludzie kształtujący świat sportu i kultury. W tegorocznej odsłonie kampanii bohaterami są globalni ambasadorzy marki: koszykarz Kawhi Leonard, piosenkarka IU, piłkarze Raheem Sterling i Bukayo Saka oraz raper Jack Harlow. 
30.11.22, 07:00
| reklama & PR » ludzie
Michał Budniak zostanie CEO Casbeg i zastąpi Bartosza Majewskiego
1 stycznia 2023 r., po pięciu latach pracy nad rozwojem Casbeg, Bartosz Majewski – współzałożyciel firmy i dotychczasowy CEO – przekazuje stery w ręce Michała Budniaka, do tej pory pełniącego funkcję Operations Managera w Casbeg.
30.11.22, 06:00
| reklama & PR » informacje
Grupa Walk zmienia identyfikację wizualną. Nowe logo bez charakterystycznego kroczącego mężczyzny
Po 10 latach od ostatniego rebrandingu grupa komunikacji marketingowej Walk zmienia identyfikację wizualną.
29.11.22, 16:00
| reklama & PR » informacje
Kamil Syprzak ambasadorem rodziny marki PUMA
Kamil Syprzak, polski szczypiornista i reprezentant Paris Saint-Germain, dołączył do rodziny PUMA jako ambasador marki.
29.11.22, 13:00
| reklama & PR » informacje
Ciężarówki Coca-Cola znów zagoszczą w Polskich miastach
W te święta, czerwone ciężarówki Coca-Cola znów pojawią się na ulicach Polskich miast. Na trasie marki znalazły się takie miasta jak: Płock, Bydgoszcz, Gdańsk, Rybnik, Kraków, Kielce, Łódź, Poznań oraz Ostrów Wielkopolski. Dziesiąta lokalizacja zostanie wybrana przez konsumentów.
29.11.22, 12:00
| reklama & PR » informacje
Tyskie oficjalnym partnerem reprezentacji Polski w piłce nożnej
Marka Tyskie będzie oficjalnym partnerem reprezentacji Polski. Umowa między Kompanią Piwowarską, a Polskim Związkiem Piłki Nożnej będzie obowiązywać od 1 stycznia 2023 do 2027 roku.
29.11.22, 09:38
| reklama & PR » informacje
Cut The Mustard zwycięzcą przetargu Pizza Hut
Agencja Cut The Mustard, w wyniku wygranego przetargu, od września br. odpowiada za komunikację marki Pizza Hut w Polsce, Czechach, Słowacji i Węgrzech.
29.11.22, 08:00
| reklama & PR » ludzie
Andrzej Skibniewski awansuje w MediaCom Warszawa
Andrzej Skibniewski objął stanowisko New Business & Marketing Directora w agencji MediaCom Warszawa, z którą zawodowo jest związany od 21 lat.
Subskrybuj RSS działu reklama & PR: rss
Oferty pracy

Specjalista/specjalistka ds. kontaktu z mediami

TR Warszawa | Warszawa

Przejdź do oferty

Filmograf

FILMOTEKA NARODOWA – INSTYTUT AUDIOWIZUALNY | Warszawa

Przejdź do oferty

Specjalista ds. promocji i marketingu

Muzeum Archeologiczne w Biskupinie | Cała Polska

Przejdź do oferty
Konkursy
do 01.01.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 30.12.22

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 29.12.22

Do zdobycia jeden egzemplarz książki. 

Polecamy
Konferencje

29.11.2022 r., online.

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.