30.01.19, 08:00

Chcemy dostarczyć kompletne, przekrojowe pismo dla każdego bankowca

Stanisław Brzeg-Wieluński
Fot.: archiwum rozmówcy

Rozmowa ze Stanisławem Brzeg-Wieluńskim, redaktorem naczelnym „Miesięcznika Finansowego Bank”, m.in.: o zawartości nowego pisma, jego dystrybucji, kontynuacji organizowanych rankingów, a także o najbliższych planach magazynu.

Kuba Wajdzik: „Miesięcznik Finansowy BANK” i miesięcznik „Nowoczesny Bank Spółdzielczy” będą wydawane razem. Co kryje się za taką decyzją?
Stanisław Brzeg-Wieluński: Wyszliśmy z merytorycznego założenia, że polska bankowość jest tylko jedna, czyli że banki komercyjne i spółdzielcze stanowią merytoryczną i rynkową całość podlegającą (po wejściu Polski do UE) tym samym regulacjom. Obie grupy banków mają podobne problemy: niskie stopy procentowe, niewielki poziom krajowego kapitału, co wynika z braku nawyków Polaków do wieloletniego oszczędzania, wysokie wymagania fiskalne ze strony państwa (podatek bankowy), zwiększenie wysokości składek na BFG, głównie z powodów kłopotów SKOK-ów. Połączenie pism jednocześnie ma usprawnić w Wydawnictwie organizację i efektywność – także finansową. Oba pisma w coraz szerszym stopniu poruszały tę samą lub bardzo podobną tematykę i skierowane były do bardzo zbliżonych grup czytelników. Chcemy połączyć siły obu redakcji, aby dostarczyć kompletne, przekrojowe pismo dla każdego bankowca, ale tez wszystkich innych osób, które zawodowo lub osobiście interesują się finansami. Stąd także decyzja o obniżeniu cen w sprzedaży egzemplarzowej i w prenumeracie oraz o rozszerzeniu dystrybucji, np. o wszystkie salony Empiku.

KW: Kierujecie swoje pismo do wąskiej grupy docelowej. Jak duża jest grupa ludzi profesjonalnie zajmująca się bankowością i ekonomią w Polsce?
SBW: Nasz miesięcznik jest obecnie jedynym pismem branżowym środowiska bankowego (które wg danych KNF liczy około 165 tys. osób na koniec 2018 r.) – w naturalny sposób jest to najbliższe nam grono. Piszemy dla tych, którzy chcą przekrojowo pogłębiać swoją wiedzę związaną zarówno z wykonywanym zawodem, jak i ogólnymi zainteresowaniami. Piszemy dla różnych grup Czytelników – także z takich środowisk jak: kancelarie prawne, ubezpieczyciele, NBP, KNF, GPW, KDPW, firmy IT, administracja publiczna. Jesteśmy również znani i czytani w środowiskach studenckich i naukowych.

KW: Co znajdzie się w połączonym piśmie?
SBW: Największym atutem pisma jest profesjonalny zespół autorów, wśród których są naukowcy i praktycy bankowi. Piszemy o najważniejszych wyzwaniach sektora finansowego w sposób bardzo przystępny dla różnych Czytelników. Pokazujemy nowe, rynkowe trendy dotyczące bezpieczeństwa, prawnych regulacji krajowych i unijnych. W wielu przypadkach mamy informacje z pierwszej ręki, dzięki bliskiej współpracy z zapleczem eksperckim ZBP oraz instytucji państwowych, takich jak resort finansów, KNF, NBP, BFG i GPW.

KW: Kto będzie tworzyć zawartość pisma?
SBW: Treść pisma jest wypracowywana wspólnie przez połączoną redakcję MF BANK i NBS. Wśród naszych autorów są m.in. znani i cenieni: Arkadiusz Braumberger, dr Maria Dunin-Wąsowicz, dr Janusz Grobicki, prof. Eugeniusz Gostomski, dr. hab. Krzysztof Kalicki, Artur Król, Krzysztof Maciejewski, Karol Jerzy Mórawski, Marek Rogalski, prof. Jan Solarz, Bohdan Szafrański, dr Zbigniew Wierzbicki, Marcin Złoch oraz bardzo wielu innych, np. eksperci ZBP: mec. Tadeusz Białek, mec. Piotr Gałązka, dr Mariusz Zygierewicz.

KW: W jaki sposób pismo jest głównie dystrybuowane?
SBW: Pismo od 30 lat jest kolportowane w prenumeracie papierowej oraz online (gł. poprzez Aplikację BANK Miesięcznik Finansowy i nasz portal aleBank.pl oraz przez duże saloniki prasowe takich firm jak Kolporter, EMPiK). Utrzymujemy i nie zamierzamy rezygnować z formy papierowej (nakład styczniowy 3500 egz.), choć większość egzemplarzy trafia do Czytelników drogą elektroniczną (około 13 tys. subskrybentów). Od 2019 r. zmodyfikowaliśmy cykl wydawniczy – z dotychczasowych jedenastu do dwunastu wydań w ciągu roku (wcześniej publikowaliśmy łączone lipcowo-sierpniowe wydanie wakacyjne).

KW: Pismo znane jest z prestiżowych rankingów. Rozumiem, że będą one kontynuowane?
SBW: Tak jak w poprzednich latach będziemy kontynuować nasze flagowe rankingi: "IT@BANK" oraz "Największe Banki w Polsce", a z racji połączenia pism także dotychczasowy ranking NBS, np. "Wyróżniające się banki spółdzielcze". Warto przy tej okazji podkreślić, że w każdym miesiącu czytelnicy pisma znajdą rozbudowane raporty specjalne szczegółowo omawiające wybraną tematykę, np. IT, Bancassurance, obsługa gotówki, audyt i doradztwo, bezpieczeństwo, strategie bankowości czy wierzytelności.

KW: Magazyn kierowany jest do wykształconych osób. To z pewnością przekłada się na dość wysokie oczekiwania odbiorców. W czym tkwi największa trudność w przygotowaniu pisma?
SBW: Prawdziwym wyzwaniem dla naszych autorów jest napisanie artykułów przystępnym językiem, choć pogłębionym o fachowe terminy. Od lat to skutecznie potrafimy to robić – nasz miesięcznik jest czytany zarówno przez pracowników banków, jak i studentów oraz kadrę naukową uczelni, a także przez osoby nie związane zawodowo z ekonomią.

KW: Jak pismo „MF BANK” pozycjonuje się na innych tego typu pismach w Europie?
SBW: Według analiz przeprowadzonych parę lat temu przez ekspertów SGH, jesteśmy jedynym tego typu pismem w Polsce i jednym z nielicznych w tej części Europy. Naszym odpowiednim jest pismo "The Banker".

KW: "MF BANK" nawiązuje do przedwojennej tradycyjny miesięcznika „Bank”. Czy będziecie zaglądać do archiwum gazety sprzed wielu lat?
SBW: Nasze pismo jest historyczną kontynuacją miesięcznika "BANK", który został wydany w styczniu 1933 r. Po roku 1989 jego kontynuacją jest wydawany non stop "Miesięcznik Finansowy BANK", najpierw przez spółkę Mediabank, a od 2006 r. przez Centrum Prawa Bankowego i Informacji. W naszej działalności wykorzystujemy informacje pochodzące z historycznych wydań miesięcznika, korzystając z cyfrowego archiwum wydań NBS i MF BANK-u.

KW: Jakie są najbliższe plany pisma?
SBW: Chcemy skoncentrować się na największych wyzwaniach dla sektora bankowego: PSD2, nadchodzących w najbliższych latach wymogach regulacyjnych UE, współpracy państwa i banków przy takich projektach jak: Chmura Krajowa, Mieszkanie+, ceberbezpieczeństwo infrastruktury krytycznej kraju, programach wieloletniego oszczędzania na cele edukacyjne, emerytalne i mieszkaniowe. Będziemy pisać o kolejnych projektach przewalutowania kredytów hipotecznych, prawach konsumentów w relacjach z sektorem finansowym, nowych technologiach takich jak: cyfrowe waluty, blockchain, sztuczna inteligencja (AI), internet rzeczy (IoT), wykorzystanie nowych, cyfrowych kanałów do komunikacji banków z klientami. 

KW: Dziękuję za rozmowę.

Stanisław Brzeg-Wieluński
Redaktor naczelny pisma od listopada 2010 r. Absolwent Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych UW. Związany zawodowo z bankowością od stycznia 1991 r., gdy zaczął pracę w "Gazecie Bankowej" (1991-1993). Potem w roku 1994 wicedyrektor i współtwórca "Biznes Informacji" w TV Polsat, twórca "Panoramy Gospodarki" w TVP2, wydawca wszystkich wydań tego serwisu informacyjnego w latach 1994-2001 oraz 2006-2009. 

Komentarze

Powiązane

01.12.22, 01:00
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 1 grudnia (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 1 grudnia?
30.11.22, 16:00
| prasa » informacje
Wydanie specjalne Twojego Stylu o Kobietach w biznesie
1 grudnia br. ukaże się wydanie specjalne „Twojego Stylu – Kobieta w biznesie” (Wydawnictwo Bauer).
30.11.22, 01:00
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 30 listopada (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 30 listopada?
29.11.22, 15:00
| prasa » informacje
Tele Tydzień Ekstra o Bożym Narodzeniu
30 listopada br. ukaże się specjalne wydanie „Tele Tygodnia” poświęcone tradycjom Świąt Bożego Narodzenia i Adwentu.
29.11.22, 14:00
| prasa » ludzie
Monika Tutak-Goll szefową wszystkich redakcji marki Wysokie Obcasy
Redakcje “Wysokich Obcasów” – tygodnika, serwisu Wysokieobcasy.pl oraz miesięcznika “Wysokie Obcasy Extra” będą mieć nową naczelną. Od 1 grudnia br. szefową marki będzie Monika Tutak-Goll związana z redakcją pisma od 12 lat.
29.11.22, 01:00
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 29 listopada (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 29 listopada?
28.11.22, 01:00
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 28 listopada (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 28 listopada?
27.11.22, 01:00
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 27 listopada (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 27 listopada?
26.11.22, 01:00
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 26 listopada (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 26 listopada?
25.11.22, 01:00
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 24 listopada (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 25 listopada?
Subskrybuj RSS działu prasa: rss
Oferty pracy

Specjalista ds. promocji i marketingu

Muzeum Archeologiczne w Biskupinie | Cała Polska

Przejdź do oferty

Specjalista ds. PR i komunikacji

Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu w Toruniu | Toruń

Przejdź do oferty

Specjalista ds. wystaw

Instytut Solidarności i Męstwa im. Witolda Pileckiego | Warszawa

Przejdź do oferty
Konkursy
do 05.01.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 03.01.23

Do zdobycia 13 nagród.

do 02.01.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.