08.01.19, 09:00

Misją naszego magazynu jest dostarczanie czytelniczkom wartościowych treści

Rafał Skórski
Fot.: archiwum autora

Rozmowa z Rafałem Skórskim, redaktorem naczelnym magazynu „Rzęsy” oraz portalu i telewizji Rzęsy.TV, m.in. o pomyśle na wydawanie gazety, potencjale branży rzęsowej w Polsce oraz o doborze fotografii do pisma.

Kuba Wajdzik: Na początku naszej rozmowy, chciałbym się dowiedzieć skąd wziął się pomysł na wydawanie dość niecodziennego pisma?
Rafał Skórski: Od niemal dziewięciu lat prowadzę agencję wydawniczą Marcesko Media, która ma na koncie kilkadziesiąt projektów prasowych typu custom publishing. Stworzenie czasopisma poświęconego pielęgnacji i stylizacji rzęs to wypadkowa moich kompetencji w tworzeniu konceptów magazynów oraz zaangażowania żony w biznes rzęsowy. Jej firma Oh La Lash zajmuje się m.in. szkoleniem przyszłych stylistek rzęs. Z rozmów z kolejnymi kursantkami wywnioskowałem, że na rynku brakuje profesjonalnego medium oferującego branżową wiedzę na temat rzęs. Postanowiłem więc stworzyć pierwsze w Polsce tego typu czasopismo. W Europie podobne magazyny wydawane są głównie w Wielkiej Brytanii, jednak prawdziwym zagłębiem prasy poświęconej rzęsom są Stany Zjednoczone i Kanada. Nie jest to zaskoczeniem, bowiem to właśnie z Ameryki Północnej wzięła się moda na sztuczne rzęsy.

KW: Jak duży potencjał ma branża rzęsowa w Polsce?
RS: W Stanach Zjednoczonych sztuczne rzęsy zostały uznane najważniejszym trendem 2018 r. w branży kosmetycznej. A trendy do Polski docierają przez Niemcy i Wielką Brytanię przede wszystkim właśnie zza Oceanu. Rodzimy rynek od kilku lat notuje wzrosty i to w tempie skokowym. Niestety brak jest wiarygodnych analiz dotyczących jego wielkości i charakterystyki. W pierwszym numerze „Rzęs” opublikowaliśmy pierwszy w Polsce raport na temat rodzimej branży stylizacji rzęs. Można się z niego dowiedzieć m.in. które marki są najbardziej rozpoznawalne, a które godne polecenia, czy produkty do stylizacji rzęs zdaniem stylistek są drogie czy tanie i gdzie w kraju koncentruje się biznes rzęsowy.

KW: Wzrost zamożności Polaków przekłada się na zainteresowanie stylizacją i pielęgnacją rzęs. Mam rację?
RS: O ile tusze do rzęs są produktami dostępnymi niemal dla każdej kobiety - i to nawet te uznanych marek - o tyle usługa aplikacji sztucznych rzęs już nie. Wpływ ma na to głównie czynnik finansowy, bo koszt jej wykonania w zależności od miejsca w kraju waha się od 80 do 300 zł, a aplikację należy uzupełniać co kilka tygodni. Barierę stanowi też dystans, który klientka musi pokonać, by dostać się do którejś ze stylistek. Tych ostatnich jest jednak coraz więcej, a swoje usługi świadczą czasem nawet na wsiach, o czym świadczy przykład małopolskich Babic z których pochodzi bohaterka wywiadu w drugim numerze „Rzęs”, Miss Polonia 2018 Milena Sadowska. Niewątpliwe jednak fakt, że coraz więcej zarabiamy sprawia, iż coraz więcej pań decyduje się na sztuczne rzęsy. Jeśli chodzi o profil klientki korzystającej z usługi stylizacji rzęs to wiek nie stanowi w tym przypadku głównego kryterium. Do salonów przychodzą zarówno nastolatki jak i panie w wieku 50+.

KW: Co czytelnik znajdzie w magazynie?
RS: Czasopismo skierowane jest zarówno do kobiet ceniących sobie piękne rzęsy naturalne, jak i tych zafascynowanych rzęsami sztucznymi. Istotną grupę jego odbiorców stanowią też stylistki zajmujące się zawodowo przedłużeniem rzęs oraz właściciele sklepów i salonów kosmetycznych. Misją naszego magazynu jest dostarczanie czytelniczkom wartościowych treści, zarówno tych dotyczących pielęgnacji i stylizacji rzęs jak i opartego na nich biznesu. Chcemy także dowartościować zawód stylistki rzęs, bowiem dziś nie zawsze jest on traktowany jako do końca poważne zajęcie. A to przecież dzięki rosnącej liczbie stylistek notujemy tak dynamiczny wzrost nowego segmentu rynku kosmetycznego jakim są sztuczne rzęsy

KW: Kto tworzy ekipę projektu „Rzęsy”?
RS: Nad każdym numerem czasopisma pracuje zespół związany z agencją Marcesko Media. W kwestiach grafiki, składu, korekty czy sesji zdjęciowych od lat współpracuję z tymi samymi osobami. W kwestiach merytorycznych dotyczących tematów stricte rzęsowych wsparcia udziela moja żona Monika Skórska, która jest instruktorem stylizacji rzęs oraz branżowym ekspertem. Z magazynem współpracują też eksperci takich firm jak JoLash, Secret Lashes, Perfect Lashes, Dlux Professional i Ardell. Dział Świat mody redaguje stylistka i personal shopper Ilona Niebał. Z kolei tematy biznesowe są w mojej gestii. Jest to o tyle zrozumiałe, że w przeszłości byłem związany z takimi tytułami jak „Kariera”, „Forbes”, „Dziennik Gazeta Prawna”, „StartUp Magazine”, a od czterech lat piszę artykuły i przeprowadzam wywiady dla miesięcznika „Businessman.pl”.

KW: Ważnym elementem magazynu są fotografie. Czym kierujecie się przy ich doborze?
RS: Zdjęcia w przypadku naszego magazynu mają znaczenie kluczowe. Zarówno dla mnie jako redaktora naczelnego jak i dla dyrektora artystycznego „Rzęs” kryterium jest zawsze to samo: fotografia musi być intrygująca i stanowić spójną całość z tekstem do którego stanowi ilustrację. Fotoedycja oparta jest wyłącznie o zdjęcia perfekcyjne technicznie oraz wyjątkowe od strony artystycznej. Niejednokrotnie stawiamy na fotografie nieoczywiste. Dlaczego? Bo nasi czytelnicy są inteligentni, więc nie musimy ich uderzać zdjęciem jak obuchem, by zrozumieli o czym jest dany tekst. Moim zdaniem wspomniana oczywistość w doborze zdjęć stanowi jeden z głównych grzechów polskiej prasy.

KW: Pisma specjalistyczne to sporo wyzwań dla wydawcy. Jakie największe wyzwania Pan napotkał przy tworzeniu magazynu?
RS: Osoby, które pracowały nad konceptem magazynu „Rzęsy” mają doświadczenie w projektach prasowych z segmentu people i beauty. Dzięki znajomości profilu czytelnika mogliśmy stworzyć czasopismo możliwie najbardziej spełniające jego oczekiwania. Największy problem stanowił termin w jakim magazyn miał zadebiutować. Premiera przewidziana była podczas targów Beauty Days 2018, które odbywały się we wrześniu ubiegłego roku. Umowa z Ptak Warsaw Expo, które było organizatorem wydarzenia została zawarta, kiedy prace nad magazynem były jeszcze w początkowej fazie, więc z dnia na dzień musieliśmy zwiększyć tempo. Siedzieliśmy z zespołem nieraz po kilkanaście godzin, kończąc pracę o piątej rano, ale na szczęście zdążyliśmy z wydaniem magazynu.

KW: Czy pismo, mimo ciężkich czasów dla prasy, zostało już zauważone na rynku?
RS: Rynek dla prasy wydaje się ciężki, bo niektórzy wydawcy starają się sprzedawać czytelnikom te same treści, które oni mają za darmo w internecie. Czasopismo ma szanse na rynku tylko wówczas, gdy oferuje ekskluzywny i niedostępny gdzie indziej content. Niektóre tematy oczywiście będą się powtarzać, bo z punktu widzenia czytelnika są ważne. Tu jednak w grę wchodzi sposób ich ujęcia. My staramy się to robić w sposób niestandardowy, o czym świadczy artykuł o mężczyznach w branży rzęsowej z którym koresponduje okładka z Mateuszem Magą. Nasz magazyn został przez czytelników przyjęty bardzo dobrze, podobnie było z reklamodawcami. Nawet Kuba Wojewódzki napisał o nim w tygodniku „Polityka”. Czasopismo było rentowne już od pierwszego numeru, a w drugim byliśmy bliscy powiększenia jego objętości ze względu na zainteresowanie kolejnych firm z branży. Pojawiają się już też pytania o inserty. Myśleliśmy o zmianie częstotliwości wydawania „Rzęs” z kwartalnika na dwumiesięcznik, ale ze względu na to, że uruchamiamy portal i telewizję, w 2019 r. pozostaniemy przy cyklu trzymiesięcznym.

KW: Wkrótce zostanie uruchomiony portal i telewizja rzesy.tv. Co znajdzie się w ofercie projektu internetowego?
RS: W portalu znajdą się tematy newsowe oraz te które ze względu na wspomniany kwartalny cykl wydawniczy „Rzęs” się dezaktualizują. Ponadto będą w nim dodatkowe porady dotyczące prowadzenia biznesu w branży rzęsowej oraz stały dział poświęcony szkoleniom ze stylizacji rzęs. Jeśli chodzi o telewizję Rzęsy.TV to w pierwszej fazie wprowadzimy dwa formaty: newsowy znany z telewizyjnych programów informacyjnych takich jak „Fakty” czy „Wydarzenia” oraz komentarze ekspertów. Drugi etap rozwoju projektu to wprowadzenie formatu programu realizowanego w studio. Przy tworzeniu telewizji Rzęsy.TV wykorzystam swoje doświadczenia z pracy w TVN i TVP oraz z realizacji projektów telewizyjnych dla podmiotów komercyjnych. Jeśli chodzi o treści to w telewizji również będziemy stawiać na ekskluzywność tematów, ale dużo będzie też relacji z wydarzeń branżowych i materiałów odsłaniających kulisy pracy stylistki rzęs. Pokażemy to, czego instruktorzy nigdy nie publikują w sieci.

KW: Dziękuję za rozmowę.

Rafał Skórski
Z wykształcenia socjolog i kulturoznawca. Był dziennikarzem m.in. „Polska The Times”, „Super Expressu”, „Dziennika Gazety Prawnej” oraz reporterem w TVN i TVP 2. Publikował w tygodniku „Wprost” oraz miesięcznikach „Sukces”, „Forbes” i „Businessman.pl”. Pełnił funkcję redaktora naczelnego magazynów "StarUp Magazine", "Nowoczesna Stacja Paliw" i "Restauracja", a obecnie kieruje czasopismem "Rzęsy" oraz portalem i telewizją Rzęsy.TV.

Komentarze

Powiązane

30.11.22, 01:00
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 30 listopada (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 30 listopada?
29.11.22, 15:00
| prasa » informacje
Tele Tydzień Ekstra o Bożym Narodzeniu
30 listopada br. ukaże się specjalne wydanie „Tele Tygodnia” poświęcone tradycjom Świąt Bożego Narodzenia i Adwentu.
29.11.22, 14:00
| prasa » ludzie
Monika Tutak-Goll szefową wszystkich redakcji marki Wysokie Obcasy
Redakcje “Wysokich Obcasów” – tygodnika, serwisu Wysokieobcasy.pl oraz miesięcznika “Wysokie Obcasy Extra” będą mieć nową naczelną. Od 1 grudnia br. szefową marki będzie Monika Tutak-Goll związana z redakcją pisma od 12 lat.
29.11.22, 01:00
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 29 listopada (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 29 listopada?
28.11.22, 01:00
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 28 listopada (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 28 listopada?
27.11.22, 01:00
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 27 listopada (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 27 listopada?
26.11.22, 01:00
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 26 listopada (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 26 listopada?
25.11.22, 01:00
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 24 listopada (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 25 listopada?
24.11.22, 18:00
| prasa » informacje | reklama & PR » informacje
VIVA! i ITAKA stworzyły katalog turystyczny Premium. Maria Dębska ambasadorka projektu
Magazyn „VIVA!” i Biuro Podróży Itaka rozpoczynają współpracę, w ramach której powstał katalog turystyczny premium, którego premiera odbyła się 24 listopada br. Ambasadorką projektu została aktorka Maria Dębska.
24.11.22, 09:30
| prasa » informacje
Życie Na Gorąco Ekstra tym razem o Bożym Narodzeniu
24 listopada br. na rynku prasowym ukazało się ”Życie Na Gorąco Ekstra – Boże Narodzenie” (Wydawnictwo Bauer).
Subskrybuj RSS działu prasa: rss
Oferty pracy

Specjalista ds. promocji i marketingu

Muzeum Archeologiczne w Biskupinie | Cała Polska

Przejdź do oferty

Specjalista/specjalistka ds. kontaktu z mediami

TR Warszawa | Warszawa

Przejdź do oferty

Dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury w Lesznowoli

Gminny Ośrodek Kultury w Lesznowoli | mazowieckie

Przejdź do oferty
Konkursy
do 03.01.23

Do zdobycia 13 nagród.

do 02.01.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 01.01.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.

29.11.2022 r., online.