11.06.18, 10:21

Krzysztof Czabański: Media publiczne są zobowiązane do tego żeby przedstawiać racje obozu władz

Fot.: Pixabay.com, licencja otwarta

W weekend Krzysztof Czabański, Przewodniczący Rady Mediów Narodowych, odniósł się podczas spotkania z wyborcami, a także na antenie PR 24 do kwestii mediów publicznych, ale też i kapitału zagranicznego w mediach komercyjnych. 

Szef Rady Mediów Narodowych w ramach objazdu po kraju przed wyborami samorządowymi przez polityków Prawa i Sprawiedliwość, przyjechał do mieszkańców Izbicy Kujawskiej. Podczas spotkania odniósł się m.in. do kwestii mediów publicznych. „Media publiczne mają obowiązek popularyzować, edukować, wspierać polską rację stanu. Jeżeli jest polityka, o której w sposób skrótowy mówiliśmy dzisiaj, ale która jest generalnie realizowana przez obecną władzę i realizuje polską rację stanu, to kto ma relacjonować tę politykę, jeżeli nie media publiczne?” - pytał retorycznie Czabański.

Przewodniczący RMN odniósł się także do sytuacji na rynku mediów. Czabański stwierdził, że obecnie większość mediów w Polsce zwalcza obecną władzę, a cenzura w postaci pieniędzy właściciela jest bardziej dolegliwa niż w poprzednim ustroju. ”Nie widziałem przez te lata tak propagandowych i tak trzymanych na krótkim pasku mediów, jak obecnie media komercyjne. Można powiedzieć nawet, w pewnym sensie, że poza wydawnictwami, takimi jak "Trybuna Ludu", więcej swobody miały media w PRL-u, jeżeli nie były czystą tubą propagandową” – podkreślił Krzysztof Czabański, opierając się na swoim ponad 50-letnim doświadczeniu.

Z kolei w niedziele, tym razem na antenie PR24 Czabański nawiązał do swojej wypowiedzi ze spotkania i podkreślił, że jego wypowiedź to "myśl wyostrzona" i że miała ona pokazać, że także w państwie demokratycznym istnieją niebezpieczeństwa dla wolności mediów. „Trzeba niektóre rzeczy wyostrzać żeby przebić się przez szum medialny” – podkreślił Czabański.

Zdaniem szefa Rady Mediów Narodowych, pojawiające się zarzuty jakoby media publiczne uprawiały propagandę są nieuzasadnione.Media publiczne są zobowiązane do tego żeby przedstawiać racje obozu władzy. Nie dlatego żeby się podlizywać. Dlatego, że obóz władzy realizuje program wybrany przez obywateli w demokratycznych wyborach. Dziwne byłoby gdyby realizacja tego programu nie była przedstawiana opinii publicznej” - powiedział Czabański.

Czabański jednocześnie podkreślił, że po 1989 roku niebezpieczeństwa dla wolności mediów wcale nie zniknęły. „Część mediów komercyjnych jest zaangażowana i stronnicza politycznie. Do tego stopnia, że odrzuca wszystko co zrobi rząd, bez analizy i dyskusji. Jest wojującą stroną, jakby zbrojnym ramieniem partii opozycyjnych, to jest uprawianie propagandy” – powiedział szef RMN.

Krzysztof Czabański na antenie Polskiego Radia 24 powrócił również do tematu kapitału zagranicznego. „Nie mamy nic przeciwko temu żeby kapitał zagraniczny wchodził do Polski, był elementem rozwoju również w obszarze mediów. Jednak Polska stara się o poprawę swojej sytuacji w UE. To powoduje nieraz wejście w konflikty z innymi państwami, m.in. z Niemcami. Gdy media będące własnością kapitału niemieckiego atakują nasz rząd powstaje pytanie czyją rację stanu realizują?” – pytał Czabański. Jednocześnie podkreślił, że nie chodzi o zakazy, ale o to, by wzmacniać polskie inicjatywy wydawnicze, niezależnie od poglądów politycznych ich właścicieli. „Nie chodzi o to, by powstawały media prorządowe. Tylko niech ten kapitał będzie nasz, związany z naszym krajem” – kontynuował temat Czabański.

Szef RMN jednocześnie zaznaczył, że sformułowanie repolonizacji mediów jest mylące. Zdaniem Czabańskiego, chodzi o to, by nie było nadmiernej koncentracji na rynku medialnym. Jeśli przykładowo ktoś jest właścicielem regionalnego dziennika, to nie powinien posiadac regionalnej stacji radiowej, tak aby nie występowała krzyżowa dominacja na rynku. Powodem chęci wprowadzenia dekoncentracji jest różnorodność informacji i pogladów. 

Komentarze

Powiązane

03.02.23, 10:47
| telewizja / VOD » informacje
Bogata oferta seriali w wiosennej ramówce Polsatu
Wiosenna ramówka Polsatu to głównie kontynuacje znanych formatów. Jeden element odróżnia wiosenną ofertę stacji od poprzednich sezonów – to wysyp telewizyjnych premier seriali, które debiutowały wcześniej w Polsat Box.
03.02.23, 09:59
| telewizja / VOD » informacje
Wiosenna ramówka TVN bez fajerwerków. Dwa nowe formaty i premiery seriali
Wiosenna oferta stacji TVN to głównie kontynuacje dobrze znanych pozycji. Nowością będzie gra telewizyjna „Kto wie?”, nowy serial paradokumentalny, a także serial komediowy „Mój agent”.
02.02.23, 18:00
| telewizja / VOD » informacje
Ruszył oficjalnie szósty multipleks Naziemnej Telewizji Cyfrowej
Telewizja Polska S.A. 31 stycznia br. podpisała umowę ze spółką Emitel S.A., operatorem technicznym naziemnej infrastruktury nadawczej, na usługę transmisji sygnału multipleksu szóstego. Umowa została zawarta na cztery lata i weszła w życie 1 lutego r.
02.02.23, 12:04
| telewizja / VOD » informacje | internet » informacje
Iberion wygrywa w sądzie z TVP
Grupa mediowo-społecznościowa Iberion wygrała w sądzie I instancji z Telewizją Polską. Spór dotyczył materiału dziennikarskiego o wypadku samochodu Jacka Kurskiego,. byłego już prezesa TVP.
02.02.23, 07:45
| telewizja / VOD » badania rynku
Polacy planują oszczędności w wydatkach na rozrywkę i gastronomię
Z powodu trudnej sytuacji ekonomicznej oszczędności gospodarstw domowych najbardziej odbiją się na wydatkach na rozrywkę i jedzenie na mieście - wynika z badania firmy doradczej Bain & Company.
01.02.23, 07:30
| telewizja / VOD » informacje
FIGHTIME HD w ofercie AVIOS
Sieć IPTV AVIOS jako pierwsza w Polsce wprowadziła do oferty program FIGHTIME HD dostępny dotychczas jedynie poprzez przeglądarkę internetową.
31.01.23, 20:30
| telewizja / VOD » seriale
HBO zamawia II sezon serialu The Last of Us
Serial „The Last of Us" powróci z drugim sezonem. Serial Craiga Mazina i Neila Druckamanna to drugi największy debiut HBO w pierwszym tygodniu premiery, tuż za „Rodem smoka".
31.01.23, 08:38
| telewizja / VOD » informacje
SkyShowtime zadebiutuje w Polsce 14 lutego
SkyShowtime, nowy europejski serwis streamingowy od 14 lutego br. będzie dostępny w Polsce, a także Albanii, Czechach, Kosowie, Macedonii Północnej, Rumunii, Słowacji i na Węgrzech. Cena za miesięczny dostęp na polskim rynku wyniesie 24,99 zł.
30.01.23, 16:47
| telewizja / VOD » informacje | reklama & PR » informacje
XTB będzie współpracować z Kanałem Sportowym
Kanał Sportowy rozpoczął współpracę z XTB, polską platformą inwestycyjną o zasięgu światowym.
30.01.23, 16:00
| telewizja / VOD » seriale
Cały sezon nowego serialu Lulu w reżyserii Kingi Dębskiej w Polsat Box Go
W Polsat Box Go udostępniono cały sezon nowego serialu „Lulu” z Anną Dereszowską w roli głównej. Za reżyserię i scenariusz produkcji odpowiada Kinga Dębska.
Subskrybuj RSS działu telewizja / VOD: rss
Oferty pracy

PEŁNOMOCNIK DYREKTORA ds. MARKETINGU

Zamek Królewski w Warszawie-Muzeum | Warszawa

Przejdź do oferty

Specjalista ds. komunikacji

Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów | Warszawa

Przejdź do oferty

Specjalist/-ka ds.promocji

Kielecki Teatr Tańca | inne

Przejdź do oferty
Konkursy
do 08.03.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 07.03.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 04.03.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.