31.05.18, 07:00

Urszula Zubczyńska: Przyjaciółka wciąż jest ukochaną gazetą Polek

Urszula Zubczyńska
Fot.: archiwum rozmówczyni

O urodzinach "Przyjaciółki", współczesnych potrzebach kobiet oraz o planach magazynu. Rozmowa z Urszula Zubczyńską, redaktor naczelną magazynu „Przyjaciółka”.

Kuba Wajdzik: Magazyn „Przyjaciółka” ma już 70. Lat. Rzadko, która gazeta może pochwalić się taką długą tradycją. Co jest przyczyną popularności pisma?
Urszula Zubczyńska: Najkrócej rzecz ujmując – zaufanie do gazety, rzetelne porady i atrakcyjna formuła pisma. Od początku istnienia "Przyjaciółki" była ona oparta na bardzo bliskim kontakcie z czytelniczką, wsłuchiwaniu się w jej potrzeby i odpowiadaniu na nie. I to się nie zmieniło do dziś. Często to właśnie czytelniczki inicjują tematy, które później pojawiają się na łamach, są bohaterkami reportaży pokazujących ich rzeczywiste problemy. "Przyjaciółka" jest też gazetą, która podejmuje interwencje, pomaga w potyczkach z urzędami, sprawach życiowych. Jej pomocowy charakter znalazł swoje odzwierciedlenie w powstałej w 2000 roku Fundacji Przyjaciółka, która ma pod opieką przede wszystkim dzieci z rodzinnych domów dziecka i rodzin zastępczych.  To wszystko sprawia, że  "Przyjaciółka" jest chyba jedyną w Polsce gazetą, której tradycja czytania jest przekazywana z pokolenia na pokolenie.


Okładka pierwszego numeru "Przyjaciółki", fot.: materiały archiwalne "Przyjaciółki"

KW: Przez 70 lat zmienił się diametralnie rynek prasy i mediów. Na pewno przez ten czas zmieniła się pozycja samych kobiet . A jak bardzo zmieniły się potrzeby kobiet?
UZ: Z jednej strony nie zmieniły się tradycyjne potrzeby dbania o dom, dzieci, zdrowie rodziny, a z drugiej pojawiły się nowe, wynikające z aspiracyjnych dążeń kobiet i ich wciąż rosnącej pozycji w społeczeństwie – potrzeba lepszej pracy, zagospodarowania przestrzeni "tylko dla siebie", realizowania swoich pasji i ambicji nie tylko zawodowych. "Przyjaciółka" od początku istnienia przekonuje kobiety o ich wyjątkowym potencjale, zachęca do podejmowania wyzwań i walczy o ich prawa. Na przykład w latach 60. inicjowaliśmy akcje i kampanie społeczne, których skutkiem było uchwalenie w 1964 r. Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, a dziesięć lat później powstanie Funduszu Alimentacyjnego. Takich akcji było znacznie więcej. Dziś promujemy przedsiębiorczość kobiet w cyklicznej rubryce Akademia Przedsiębiorczości i z dumą uczestniczymy w wielkim projekcie "Polki mogą wszystko".


Okładka magazynu "Przyjaciółka" z połowy maja 2018 r., czytelniczki w roli modelek, fot.: materiały prasowe

KWDo kogo jest kierowana dzisiejsza „Przyjaciółka”?
UZ: Przede wszystkim do kobiet w wieku 50+, ale jak na gazetę wielopokoleniową przystało czytają nas kobiety z różnych roczników - babcie, mamy i córki. Od czasów powstania pisma w 1948 roku, zmieniła się szata graficzna, jakość poligraficzna, co jakiś czas pojawiają się nowe rubryki. Jedno się tylko nie zmienia - "Przyjaciółka" wciąż jest ukochaną gazetą Polek, pomaga, edukuje, bawi.

KW: „Przyjaciółka" była pismem robionym przez kobiety dla kobiet, w którym liczył się każdy list i telefon. Czy w epoce Internetu wciąż kontakt redakcji z czytelniczkami jest bliski?
UZ: Listy, telefony, maile, to w dalszym ciągu podstawa kontaktów z czytelniczkami i tak, jak powiedziałam, niewyczerpane źródło tematów na łamy "Przyjaciółki". Na listy odpowiadają dziennikarze i  eksperci z różnych dziedzin, Czytelniczki mogą korzystać także z bezpłatnej infolinii radząc się ekspertów co robić w ich konkretnym przypadku. "Przyjaciółka" to także jedyne pismo w Polsce, w którym redaktor naczelna radzi czytelniczkom w ich życiowych sprawach jak prawdziwa przyjaciółka w rubryce "Napisz do Uli" i wysyła im kwiaty. I muszę powiedzieć, że są to bardzo bliskie kontakty, korespondencja często przenosi się poza łamy gazety. Zdarza się, że czytelniczki przychodzą do redakcji, obdarowują nas rękodziełem, zapraszają do swoich domów.


Jubileuszowy numer magazynu w trzech odsłonach, fot.: materiały prasowe

KW: Prasa przeżywa trudny okres. Jak dzisiaj magazyn odnajduje się na rynku mediów?
UZ: Niech liczby mówią za siebie. Od dziewięciu lat "Przyjaciółka" jest numerem 1 w sprzedaży wśród dwutygodników poradnikowych dla kobiet w Polsce (źródło: ZKDP, średnie roczne rozpowszechnianie płatne razem, 2009-2017, w porównaniu z dwutygodnikami: "Tina", "Naj", "Pani Domu"). Zajmuje także pierwsze miejsce w czytelnictwie wśród dwutygodników poradnikowych dla kobiet. Każde wydanie czyta średnio 1 178 000 kobiet( Polskie Badania Czytelnictwa, realizacja: Kantar MillwardBrown, wskaźnik: CPW, IV'17-III'18, grupa: wszyscy 15-75, n=19 970, w porównaniu z magazynami: "Pani Domu", "Tina", "Naj").

KW: Rolę i znaczenie „Przyjaciółki" doceniła Małżonka Prezydenta RP Agata Kornhauser-Duda, która objęła honorowym patronatem obchody 70-lecia pisma. Jak przebiegał jubileusz?
UZ: Tak, to wyjątkowe wyróżnienie, którego nie dostąpiła żadna inna gazeta. Małżonka Prezydenta RP przesłała do redakcji list gratulacyjny, w którym podkreśla, że "na łamach  "Przyjaciółki" każda czytelniczka potrafi odnaleźć bliskie sobie historie, porady, wsparcie i dlatego "Przyjaciółka" pozostaje bardzo popularnym, budzącym zaufanie dwutygodnikiem, który zdobył na trwałe uznanie pań w różnym wieku" (cyt.) Z okazji jubileuszu odbył się duży event w Teatrze Capitol, połączony z oglądaniem spektaklu teatralnego. W czerwcu planowana jest wizyta dzieci, znajdujących się pod opieką Fundacji Przyjaciółka w Pałacu Prezydenckim i spotkanie z Pierwszą Damą. Małżonka Prezydenta RP obiecała także przekazać jakąś rzecz na aukcję charytatywną na rzecz Fundacji Przyjaciółka. Z okazji jubileuszu "Przyjaciółka" była także obecna w Programie I Polskiego Radia w audycji "Cztery pory roku". Zaś na łamach gazety przez cały jubileuszowy rok wspominamy jak zmieniało się pismo na przestrzeni lat sięgając do naszego bogatego archiwum.

KW: Jakie są plany magazynu na najbliższe miesiące?
UZ: Na łamach trwa nasz wielki sztandarowy plebiscyt "Kobieta z Charakterem". To już szósta jego edycja. Kapituła, w skład której weszły, m.in. Anna Dymna i Katarzyna Dowbor, nominowała do tytułu pięć wspaniałych kobiet, odznaczających się niezwykłym charakterem. Zwyciężczynię czytelniczki wybiorą w sierpniu. Na jesieni po raz osiemnasty pojawi się na rynku wydanie charytatywne "Przyjaciółki". Będziemy zbierać pieniądze na rzecz dzieci, będących pod opieką Fundacji Przyjaciółka. To tylko najbliższe akcje. Ale zadanie pierwszoplanowe to wciąż trzymać wysoki poziom gazety. 

KW: Dziękuję za rozmowę.

Urszula Zubczyńska
Z "Przyjaciółką" związana od ponad dwudziestu lat po drodze pokonując kolejne szczeble w hierarchii redakcyjnej, od reporterki do redaktor naczelnej dwutygodnika, którą została w 2009 r.

Komentarze

Powiązane

19.09.23, 15:00
| prasa » informacje | kultura » książki
Premiera książki PrzyPiSy, czyli krótka historia 8 długich lat Jerzego Baczyńskiego
20 września br. do sprzedaży trafi najnowsza książka Jerzego Baczyńskiego, redaktora naczelnego tygodnika „Polityka”, pt.: „PrzyPiSy, czyli krótka historia 8 długich lat”.
19.09.23, 01:00
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 19 września (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 19 września? Media zapowiedzi, ważne daty, przegląd informacji. Wszystko, co trzeba wiedzieć.
18.09.23, 13:17
| prasa » informacje
Sprzedaż magazynu Forbes Women rośnie
Według danych wydawcy, czerwcowe wydanie „Forbes Women” (3/2023, RASP Polska) odnotowało sprzedaż o 25 proc. wyższą w stosunku do wydania z poprzedniego roku. Tym samym osiągnęło najwyższy wynik sprzedażowy w tym roku.
18.09.23, 01:00
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 18 września (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 18 września? Media zapowiedzi, ważne daty, przegląd informacji. Wszystko, co trzeba wiedzieć.
17.09.23, 01:00
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 17 września (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 17 września? Media zapowiedzi, ważne daty, przegląd informacji. Wszystko, co trzeba wiedzieć.
16.09.23, 01:00
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 16 września (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 16 września? Media zapowiedzi, ważne daty, przegląd informacji. Wszystko, co trzeba wiedzieć.
15.09.23, 01:00
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 15 września (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 15 września? Media zapowiedzi, ważne daty, przegląd informacji. Wszystko, co trzeba wiedzieć.
14.09.23, 20:30
| prasa » ludzie
Katarzyna Gaweł z nową funkcją w RAS Polska
Od września br. Katarzyna Gaweł, pełniąca do tej pory rolę Head of Internal Communications, objęła nowo utworzone stanowisko Head of DEI w RAS Polska.
14.09.23, 01:00
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 14 września (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 14 września? Media zapowiedzi, ważne daty, przegląd informacji. Wszystko, co trzeba wiedzieć.
13.09.23, 01:00
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 13 września (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 13 września? Media zapowiedzi, ważne daty, przegląd informacji. Wszystko, co trzeba wiedzieć.
Subskrybuj RSS działu prasa: rss
Oferty pracy

Specjalista/specjalistka ds. marketingu

Muzeum Getta Warszawskiego | Warszawa

Przejdź do oferty

Animator Kultury w obszarze czytelnictwa

Biblioteka publiczna w Dzielnicy Bemowo m.st.Warszawy | Warszawa

Przejdź do oferty

Kierownik Działu Komunikacji

Muzeum Sztuki w Łodzi | Łódź

Przejdź do oferty
Konkursy
do 20.10.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 18.10.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 14.10.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.