19.02.18, 23:40

Mariusz Pełechaty: Wykorzystywanie chatbotów zwyczajnie się opłaca

Mariusz Pełechaty
Fot.: archiwum rozmówcy

O idei chatbotów, wrocławskim chatbocie, a także o ich marketingowych możliwościach. Rozmowa z Mariuszem Pełechatym, dyrektorem kreatywnym w KODA Bots.

Kuba Wajdzik: Pretekstem do naszej rozmowy było niewątpliwie uruchomienie chatbota – pierwszego w Polsce całodobowego punktu informacji turystycznej we Wrocławiu. Zacznijmy jednak od historii chatbotów. Gdzie zostały na świecie wykorzystane pierwsze tego typu aplikacje i jak to w Polsce wyglądało?
Mariusz Pełechaty: Świat zna ideę chatbotów od kilkudziesięciu lat, ale dopiero dwa lata temu zrobiło się o nich naprawdę głośno. Wszystko za sprawą Marka Zuckerberga, który „wpuścił” je do Messengera, komunikatora, z którego korzystają setki milionów ludzi na całym świecie. To sprawiło, że właściwie z dnia na dzień część z tych osób otrzymała do testów pierwsze chatboty, a kolejne marki zaczęły się zastanawiać nad wypróbowaniem tego rozwiązania w swoich działaniach komunikacyjnych. Stąd w Polsce – tak jak na całym świecie – pojawiły się firmy, które na podstawie wytycznych od Facebooka tworzą chatboty, w tym także i my.

KW: Chatboty są coraz chętniej na naszym rynku wykorzystywane. Jak narodził się wrocławski pomysł na wykorzystanie nowoczesnej techniki w służbie promocji miasta?
MP: Wrocław ma ogromne szczęście do zdolnych ludzi i pasjonatów, którym zależy na jak najlepszym wizerunku ich miasta. Kilka lat temu, w ramach Europejskiej Stolicy Kultury, powstał portal visitwroclaw.eu, który miał podpowiadać turystom co ciekawego dzieje się w mieście, co warto zobaczyć, dokąd pójść itd. Wrocław od dawna jest dużym, nowoczesnym europejskim miastem z ogromnym zapleczem technologicznym. W efekcie szuka innowacyjnych pomysłów na promocję. I tak pojawiła się propozycja przygotowania chatbota, z którą zwrócili się do nas Paweł Bielecki i Tomek Kudła z be frank! – kreatywnej grupy, pracującej m.in. dla Miasta Wrocław właśnie nad projektem VisitWroclaw.eu.

KW: Jakie są najważniejsze funkcje wrocławskiego chatbota?
MP: Wrocławski chatbot jest interaktywnym mikro serwisem www. „zamkniętym” w oknie dialogowym popularnego komunikatora. Nie trzeba pobierać żadnej aplikacji ani wyszukiwać adresu strony w przeglądarce. Jeśli raz rozpoczniemy z nim rozmowę – pojawi się na liście naszych kontaktów w Messengerze. Jeśli natomiast wyrazimy zgodę na otrzymywanie powiadomień, będzie się zachowywał jak aplikacja mobilna i co jakiś czas wyśle nam notyfikacje na tematy, które oznaczyliśmy jako interesujące. Jest zawsze aktualny i spójny z treściami na stronie VisitWroclaw.eu. Warto w każdy piątek zajrzeć do niego, by dowiedzieć się dlaczego powinno się odwiedzić Wrocław, lub wyjść z domu jeśli mieszka się w stolicy Dolnego Śląska.

KW: Co było największym wyzwaniem przy pracy nad wrocławskim chatbotem?
MP: Visitwroclaw.eu nie jest projektem komercyjnym. Nie możemy wprowadzić kilku funkcji, które uczyniłyby korzystanie z niego – jeszcze bardziej użytecznym. To portal publiczny, ma charakter informacyjny, a nie biznesowy i – również oceniając go – warto o tym szczególe pamiętać.
Inną kwestią jest poznanie docelowego odbiorcy. To bardzo angażujące zajęcie. Ze względu na pytania, które może zadać użytkownik i zaplanowanie różnych odpowiedzi, biorąc pod uwagę porę dnia, dzień tygodnia lub wiek użytkownika.

KW: Jak długo powstawał wrocławski chatbot?
MP: To nie był projekt „na deadline”. Kilka miesięcy twórczych działań można by zebrać w kilkanaście dni intensywnej pracy.To, co w tej chwili można zobaczyć pod linkiem https://www.messenger.com/t/visitwro stanowi dopiero pierwszą wersję chatbota - jeszcze bez dodatkowych wersji językowych i planowanych przez nas atrakcji. Wierzymy, że przed rozpoczęciem wysokiego sezonu turystycznego pokażemy światu to, co mamy w planach, o których aktualnie jeszcze nie możemy rozmawiać.

KW: Czy chatboty to niedaleka przyszłość wszelakich biur obsługi?
MP: Chatbot dla VisitWroclaw.eu został jednogłośnie uznany za najlepszą „aplikację mobilną” roku 2017 w konkursie branży turystycznej Róże Regionów. Nagroda nie potwierdza jednak, że narzędzie jest rozwiązaniem perfekcyjnym. To świetny pomysł, który wdrożyliśmy i naturalne, dobrze odbierane świadectwo ogólnoświatowych trendów. Przez wiele lat odpowiadałem za komunikację w mediach społecznościowych dla największych marek obecnych na polskim rynku. Zarządzałem zespołem, który w jednym momencie prowadził dziesiątki konwersacji na Facebooku, Twitterze czy forach internetowych. Poczułem wtedy na własnej skórze, że warto by tą niepotrzebną pracę zautomatyzować. I to właśnie po części robimy. A każda firma w branży, która wymaga kontaktu z użytkownikiem, jest naszym potencjalnym klientem. Oczywiście branże są różne, a ludzie zadają rozmaite pytania, ale te z kolei w większości się powtarzają. Jeśli mamy sposób, by szybko i automatycznie udzielić na nie odpowiedzi – warto z niego skorzystać.

KW: Czy marketingowo odkryliśmy już wszystkie możliwości chatbotów?
MP: Pojawiły się pierwsze jaskółki. Są rozwiązania zarówno bardziej użyteczne i efektowne, jak i te mniej. Trend conversational commerce nieśmiało wchodzi na polski rynek. Jesteśmy gotowi go obsłużyć. Wciąż spotykamy się z marketerami, agencjami reklamowymi, domami mediowymi, dostarczając im wiedzy i pomysłów na to, czego powinny spróbować, jak angażować użytkowników, jakich treści im dostarczać i jak sprawniej rozwiązywać ich problemy. Firmy technologiczne prześcigają się w dostarczaniu rozwiązań AI, co w przyszłości będzie miało wpływ na to jak chatboty będą uczyły się i odpowiadały. To czego dziś najbardziej brakuje na rynku, a czym jesteśmy najlepsi, to kreatywne strategie dotyczące tego jak działać i komunikować się w ramach Messenger marketingu, by osiągać założone cele.

KW: Zapewne każdy czytający naszą rozmowę chciałby zapytać o koszty. No właśnie, ile proste rozwiązania mogą kosztować?
MP: Wszystko zależy od wymagań i oczekiwań klienta. Jeśli szukalibyśmy porównań to nasze rozwiązanie jest np.10 razy tańsze niż budowa aplikacji mobilnej od zera. Albo kilkukrotnie tańsze od postawienia strony www z podobnymi funkcjonalnościami (automatyczne powiadomienia, interakcje, moduły konkursowe itd.). Korzystna cena jest możliwa dzięki wygodnemu i bezpiecznemu zestawowi narzędzi dostarczanych przez Facebooka i Messengera. Poza tym to bardzo nowoczesna, szybka i inteligentna technologia.

KW: KODA Bots nie jest już nowicjuszem na rynku projektów związanych z chatbotami. Jakimi dokonaniami może pochwalić się firma?
MP: Mamy na koncie współprace z wielkimi markami takimi jak Play, Żywiec czy Open Finance. Szczególnie dumni jesteśmy z wdrożenia dla 4FUN.TV, bo to projekt, który ciągle ewoluuje. Rozwija się o kolejne moduły konkursowe, rywalizacyjne itd. Z kolei wszyscy, którzy wybierają się na narty do Zieleńca, mogą sprawdzić warunki do jazdy, liczbę czynnych tras i prognozę pogody z najbardziej wiarygodnych źródeł. Planujemy zachęcić inne miasta, kolejne ośrodki rozrywki oraz marki, które budują kontakt ze swoimi klientami w social media do korzystania z naszych rozwiązań na większą skalę. Bo to zwyczajnie się opłaca.

KW: Dziękuję za rozmowę.

Komentarze

Powiązane

20.11.22, 21:00
| prasa » informacje | internet » informacje
Adam Pawlukiewicz z zrelacjonuje mundial w Przeglądzie Sportowym i w kanale Total Sport
Adam Pawlukiewicz zostanie felietonistą „Przeglądu Sportowego” w trakcie Mistrzostw Świata w Katarze, jego teksty będą pokazywały biznesową i marketingową stronę Mundialu oraz opisywały mistrzostwa z perspektywy kibiców, którzy wybierają się do Dohy.
18.11.22, 19:10
| internet » informacje
Game Planet udostępnia piłkarski quiz Sędzia
18 listopda br. serwis Game Planet udostępnił quiz piłkarski „Sędzia”. Gra pozwala nabyć wiedzę i umiejętności arbitra na boisku piłkarskim. 
18.11.22, 08:00
| internet » informacje
Przegląd Sportowy Onet przygotował pięć formatów redakcyjnych na czas mundialu
Przegląd Sportowy Onet przygotował pięć formatów na czas piłkarskich mistrzostw świata w Katarze, które rozpoczynają się 20 listopada br. W Katarze będzie pracować troje korespondentów Przeglądu Sportowego Onet, a w Warszawie będzie przygotowywany codzienny program o rozgrywkach piłkarskich.
17.11.22, 11:58
| internet » informacje
Sport.pl w Katarze. Serwis promuje mundialową ofertę
Zespół Sport.pl (Agora) przygotował wielokanałowy plan relacjonowania nadchodzącego mundialu. Do Kataru poleci trzech korespondentów serwisu. 16 listopada br. ruszyła kampania „Sport.pl w Katarze” promująca działania serwisu w trakcie mundialu.
17.11.22, 11:00
| internet » informacje
Mariusz Pitura rusza z projektem med-tech The Linghos
„The Linghos” to projekt med-tech, który jest połączeniem gamingu, storytellingu, technologii i logopedii. Projekt rozwija Mariusz Pitura - były dyrektor kreatywny agencji J. Walther Thompson i Walk.
17.11.22, 06:00
| internet » informacje
Interia Sport podczas mundialu będzie współpracować z Eleven Sports
Interia Sport z okazji mundialu w Katarze rozpoczyna współpracę strategiczną z Eleven Sports. Wydarzenia wprost ze stadionów i bazy reprezentacji Polski będzie codziennie relacjonowało trzech dziennikarzy – Sebastian Staszewski, Michał Białoński i Wojciech Górski. W Katarze wspierać ich będzie Sławomir Peszko, specjalny wysłannik i ekspert Interii.
16.11.22, 16:45
| internet » informacje
Mundial 2022 w Wirtualnej Polsce
Wirtualna Polska przygotowała specjalne programy i ofertę redakcyjna na czas Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej. Wydarzenie będzie relacjonowane w serwisie WP SportoweFakty i w sportowej części o2.pl. Specjalny moduł pojawi się też na Stronie Głównej WP.
16.11.22, 14:03
| radio » informacje | telewizja / VOD » informacje | prasa » informacje | internet » informacje
Media z opóźnieniem informowały o ekspolzji we wsi Przewodów. Stacje informacyjne przerwały swoje ramówki
Mimo, że eksplozja we wsi Przewodów na Lubelszczyźnie miała miejsce15 listopada br.  o ok. 15.40, dopiero kilka godzin później media zaczęły informować o wydarzeniu. Część stacji nie przerwało jednak swoich ramówek, a prasa nie zdążyła zmienić swoich okładek.
15.11.22, 11:02
| prasa » informacje | internet » informacje
Piszemy o tym, co ma znaczenie. Wyborcza.pl rusza z kampanią
Ruszyła najnowsza kampania wizerunkowa Wyborcza.pl. Spoty reklamowe emitowane w sieci pokazują maja prezentować, jak serwis wspiera swoich czytelników i czytelniczki, wyjaśniając aktualne wydarzenia czy doradzając w ważnych dla nich kwestiach - w myśl hasła "Piszemy o tym, co ma znaczenie".
14.11.22, 12:26
| internet » informacje
Przegląd Sportowy Onet ze specjalnym mundialowym serwisem
Przegląd Sportowy Onet uruchomił serwis poświęcony piłkarskim mistrzostwom świata w Katarze, które rozpoczną się 20 listopada br. W ofercie nowego serwisu mundialowego znalazły się newsy i bieżące informacje, terminarz, statystyki oraz typer mundialowy.
Subskrybuj RSS działu internet: rss
Oferty pracy

Specjalista ds. promocji i marketingu

Muzeum Archeologiczne w Biskupinie | Cała Polska

Przejdź do oferty

Dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury w Lesznowoli

Gminny Ośrodek Kultury w Lesznowoli | mazowieckie

Przejdź do oferty

Specjalista ds. PR i komunikacji

Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu w Toruniu | Toruń

Przejdź do oferty
Konkursy
do 03.01.23

Do zdobycia 13 nagród.

do 02.01.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 01.01.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

29.11.2022 r., online.

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.