08.05.17, 12:00

20 proc. globalnych budżetów reklamowych trafia do Google i Facebooka

Fot.: Pixabay, licencja otwarta

W 2016 r. aż 20 proc. sumy globalnych budżetów reklamowych stanowiły wydatki na reklamę w Google i na Facebooku – wynika z raportu Top Thirty Global Media Owners opublikowanego przez agencję mediową Zenith. W 2012 r. udział Google i Facebooka w globalnych wydatkach reklamowych wynosił 11proc., co oznacza, że 64 proc. wzrostu wydatków na reklamę w latach 2012-2016 można przypisać tym dwu firmom.

Raport Top Thirty Global Media Owners to publikowany przez Zenith od 2007 roku unikalny ranking największych światowych firm mediowych. Najnowsza edycja raportu – po aktualizacji metodologii – prezentuje ranking oparty wyłącznie na przychodach firm z reklamy, oddając tym samym prawdziwą miarę ich pozycji na światowym rynku reklamowym.

Google (w rankingu pod nazwą holdingu Alphabet) jest zdecydowanie największą firmą mediową świata, z przychodami z reklamy na poziomie 79,4 mld USD w 2016 r., trzykrotnie wyższymi od zajmującego drugie miejsce Facebooka, którego przychody z reklamy sięgają 26,9 mld USD. Trzecie miejsce w rankingu zajmuje Comcast – największy “tradycyjny” koncern mediowy, którego przychody z reklamy wyniosły w ubiegłym roku 12,9 mld USD.

Według ostatniej prognozy Zenith dotyczącej globalnego rynku reklamowego, już w tym roku budżety na reklamę w internecie przewyższą wydatki na reklamę w telewizji, a tym samym internet stanie się największym medium reklamowym na świecie. Znajduje to swoje odzwierciedlenie również w rankingu Zenith, zdominiowanym przez firmy czerpiące zyski z reklamy online. Obok Alphabet i Facebooka w Top 30 jest jeszcze 5 internetowych graczy: Baidu, Microsoft, Yahoo, Verizon i Twitter. Tych siedem internetowych platform wygenerowało w 2016 r. przychody z reklamy o wartości 132,8 mld USD – to 73 proc. wartości globalnych budżetów na reklamę online i 24 proc. sumy globalnych wydatków na reklamę we wszystkich mediach.

Verizon, zajmujący obecnie 21 pozycję w rankingu, stał się koncernem mediowym w 2015 r., kiedy kupił AOL. Jeśli zrealizuje swój plan i pod koniec tego roku przejmie Yahoo, przeskoczy w rankingu od razu na szóste miejsce.

Najszybciej rosnącą firmą w rankingu Zenith jest Twitter, którego przychody z reklamy w latach 2012-2016 wzrosły o 734 proc. Drugą pod tym względem firmą jest Tencent, który w tym samym czasie odnotował wzrost przychodów z reklamy o 697 proc., a trzecią – Facebook ze wzrostem o 528 proc. Dwie inne firmy z rankingu zwiększyły w latach 2012-2016 swoje przychody z reklamy ponad dwukrotnie – to Baidu (wzrost o 190 proc.) i Sinclair Broadcasting Group (171 proc.).

Większość – bo aż 20 – firm z rankingu ma siedzibę w USA. Ta dominacja wynika z kilku powodów: USA to największy rynek reklamowy na świecie, amerykańskie firmy najwięcej zainwestowały w swoją obecność za granicą, a potęga innowacyjna Doliny Krzemowej napędza wzrost reklamy online. Chiny i Niemcy mają w rankingu po 3 firmy: chińskie Baidu, Tencent i CCTV, oraz niemieckie Bertelsmann, ProSiebenSat.1 i Axel Springer. Pozostałe cztery firmy w rankingu reprezentują Francję (JCDecaux), Brazylię (Grupo Globo), Włochy (Mediaset) i Wielką Brytanię (ITV).

Komentarze

Powiązane

13.02.25, 14:30
| reklama & PR » ludzie
Izabela Kiwak w zespole marketingu Bonnier Business Polska
Z początkiem lutego br. do zespołu marketingu Bonnier Business Polska dołączyła Izabela Kiwak, która objęła nowo utworzone stanowisko Deputy CMO for Research & Insights.
13.02.25, 13:00
| reklama & PR » ludzie
Salestube wzmacnia zespół Data Analytics & Engineering
Do zespołu Data Analytics & Engineering spółki Salestube, będącej częścią Group One, dołączyło pięciu nowych ekspertów. Jak podkreśla agencja, zmiany te są odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie klientów na zaawansowane rozwiązania w obszarze danych i sztucznej inteligencji.
13.02.25, 10:40
| reklama & PR » informacje
Hortex promuje tropikalne nowości Tropical Duo
Wystartowała kampania nowych, egzotycznych napojów Hortex Tropical Duo, przygotowana przez Opus B w ramach platformy komunikacji „Każde pokolenie ma swój Hortex”.
12.02.25, 19:45
| reklama & PR » informacje
Zaczynasz od nowa? Zacznij od Maczfit. Inspiracje w nowej kampanii reklamowej
Maczfit, marka z segmentu cateringu dietetycznego w Polsce, rozpoczęła rok 2025 nową kampanią reklamową pod hasłem „Zaczynasz od nowa? Zacznij od Maczfit”.
12.02.25, 11:05
| reklama & PR » informacje
Agencja They.pl wizualna zmienia się w They Digital
Agencja digital marketingowa They.pl przechodzi rebranding. Zmienia nazwę na They Digital, wprowadza nową identyfikację wizualną i logotyp.
12.02.25, 08:00
| reklama & PR » informacje
#MojaCOOLGirl. Trzecia edycja konkursu marki Jeżyki
Na początku lutego br. rozpoczęła się trzecia edycja konkursu konsumenckiego #MojaCoolGirl, organizowanego przez markę Jeżyki Coolki (Colian). Akcja, nawiązująca do Walentynek i Dnia Kobiet, ma zachęcać konsumentów do wyrażania wdzięczności wobec bliskich osób w kreatywny sposób.
12.02.25, 06:00
| reklama & PR » artykuły
Ewelina Jaskuła: Zestawienie wybranych działań PR w sektorze zdrowia w 2024 roku
Ewelina Jaskuła (Senior Account Manager w Good One PR) podsumowuje dla portalmedialny.pl wybrane działania PR w sektorze zdrowia w 2024 r. 
11.02.25, 22:58
| reklama & PR » informacje
SAIC Poland promuje model MG3 w wersji spalinowej i hybrid+
SAIC Poland z początkiem tygodnia rozpoczął kampanię modelu MG3 w wersji spalinowej i hybrid+, czyli najnowszego wariantu hatchback’a marki MG.
11.02.25, 19:00
| reklama & PR » informacje
Lubella organizuje loterię w ramach kampanii Gotuj w domu jak w restauracji
W kolejnej odsłonie kampanii „Gotuj w domu jak w restauracji” Lubella zachęca nie tylko do tworzenia własnej restauracji w domowym zaciszu, ale także organizuje loterię z nagrodami.
11.02.25, 16:45
| reklama & PR » informacje
Żywienie medyczne – Twoje posiłki w walce z chorobą. Nietypowa instalacja w centrum Warszawy
12 lutego br., na Dworcu Centralnym w Warszawie stanie nietypowa instalacja, która ma przyciągnąć uwagę, skłonić przechodniów do zatrzymania się i głębszej refleksji.
Subskrybuj RSS działu reklama & PR: rss
Oferty pracy

Aktualnie nie mamy ofert pracy.

Dodaj swoją ofertę
Konkursy
do 30.03.25

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 10.03.25

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 09.03.25

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.