08.05.17, 12:00
20 proc. globalnych budżetów reklamowych trafia do Google i Facebooka
W 2016 r. aż 20 proc. sumy globalnych budżetów reklamowych stanowiły wydatki na reklamę w Google i na Facebooku – wynika z raportu Top Thirty Global Media Owners opublikowanego przez agencję mediową Zenith. W 2012 r. udział Google i Facebooka w globalnych wydatkach reklamowych wynosił 11proc., co oznacza, że 64 proc. wzrostu wydatków na reklamę w latach 2012-2016 można przypisać tym dwu firmom.
Raport Top Thirty Global Media Owners to publikowany przez Zenith od 2007 roku unikalny ranking największych światowych firm mediowych. Najnowsza edycja raportu – po aktualizacji metodologii – prezentuje ranking oparty wyłącznie na przychodach firm z reklamy, oddając tym samym prawdziwą miarę ich pozycji na światowym rynku reklamowym.
Google (w rankingu pod nazwą holdingu Alphabet) jest zdecydowanie największą firmą mediową świata, z przychodami z reklamy na poziomie 79,4 mld USD w 2016 r., trzykrotnie wyższymi od zajmującego drugie miejsce Facebooka, którego przychody z reklamy sięgają 26,9 mld USD. Trzecie miejsce w rankingu zajmuje Comcast – największy “tradycyjny” koncern mediowy, którego przychody z reklamy wyniosły w ubiegłym roku 12,9 mld USD.
Według ostatniej prognozy Zenith dotyczącej globalnego rynku reklamowego, już w tym roku budżety na reklamę w internecie przewyższą wydatki na reklamę w telewizji, a tym samym internet stanie się największym medium reklamowym na świecie. Znajduje to swoje odzwierciedlenie również w rankingu Zenith, zdominiowanym przez firmy czerpiące zyski z reklamy online. Obok Alphabet i Facebooka w Top 30 jest jeszcze 5 internetowych graczy: Baidu, Microsoft, Yahoo, Verizon i Twitter. Tych siedem internetowych platform wygenerowało w 2016 r. przychody z reklamy o wartości 132,8 mld USD – to 73 proc. wartości globalnych budżetów na reklamę online i 24 proc. sumy globalnych wydatków na reklamę we wszystkich mediach.
Verizon, zajmujący obecnie 21 pozycję w rankingu, stał się koncernem mediowym w 2015 r., kiedy kupił AOL. Jeśli zrealizuje swój plan i pod koniec tego roku przejmie Yahoo, przeskoczy w rankingu od razu na szóste miejsce.
Najszybciej rosnącą firmą w rankingu Zenith jest Twitter, którego przychody z reklamy w latach 2012-2016 wzrosły o 734 proc. Drugą pod tym względem firmą jest Tencent, który w tym samym czasie odnotował wzrost przychodów z reklamy o 697 proc., a trzecią – Facebook ze wzrostem o 528 proc. Dwie inne firmy z rankingu zwiększyły w latach 2012-2016 swoje przychody z reklamy ponad dwukrotnie – to Baidu (wzrost o 190 proc.) i Sinclair Broadcasting Group (171 proc.).
Większość – bo aż 20 – firm z rankingu ma siedzibę w USA. Ta dominacja wynika z kilku powodów: USA to największy rynek reklamowy na świecie, amerykańskie firmy najwięcej zainwestowały w swoją obecność za granicą, a potęga innowacyjna Doliny Krzemowej napędza wzrost reklamy online. Chiny i Niemcy mają w rankingu po 3 firmy: chińskie Baidu, Tencent i CCTV, oraz niemieckie Bertelsmann, ProSiebenSat.1 i Axel Springer. Pozostałe cztery firmy w rankingu reprezentują Francję (JCDecaux), Brazylię (Grupo Globo), Włochy (Mediaset) i Wielką Brytanię (ITV).
Aktualnie nie mamy ofert pracy.
Dodaj swoją ofertęZapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.
Komentarze