24.04.17, 08:00

Rynek reklamy dóbr luksusowych znów w górę

Fot.: Pixabay, licencja otwarta

Według najnowszej prognozy agencji mediowej Zenith w 2017 roku globalne wydatki na reklamę dóbr luksusowych wzrosną o 2,9 proc. Oznacza to odbicie rynku, który w ubiegłym roku skurczył się o 0,5 proc. W 2018 prognozowany jest dalszy wzrost – o 3,9 proc. Jego liderami będą reklamodawcy w USA, Chinach i Japonii – 80 proc. wzrostu wydatków na reklamę dóbr luksusowych będzie pochodzić właśnie z tych rynków.

To już trzecia edycja publikowanego co roku przez Zenith raportu Luxury Advertising Expenditure Forecasts. Raport analizuje wydatki na reklamę luksusowych samochodów, perfum, kosmetyków, ubrań, akcesoriów, zegarków i biżuterii. Prezentowane w nim dane pochodzą z 23 światowych rynków: Australii, Brazylii, Chin, Francji, Hiszpanii, Holandii, Hong-Kongu, Japonii, Kolumbii, Korei Południowej, Malezji, Meksyku, Niemiec, Peru, RPA, Rosji, Singapuru, Szwajcarii, Tajwanu, USA, Wielkiej Brytanii, Włoch i Zjednoczonych Emiratów Arabskich.

Według raportu Bain & Company’s Luxury Goods Worldwide Market Study, Fall-Winter 2016, w 2016 r. na rynku dóbr luksusowych panował zastój. Był to pierwszy rok od 2009, w którym nie odnotowano wzrostu wydatków konsumenckich na te produkty. Przyczyną był spadek liczby turystów po serii zamachów terrorystycznych w Europie oraz niższe wydatki turystów na zakupy (szczególnie dotyczy to turystów z Chin). Wszystkie te czynniki doprowadziły do spadku wydatków na reklamę dóbr luksusowych o 0,5 proc. w 2016 r.

Podczas prognozowanego w 2017 r. i 2018 r. ożywienia rynku reklamy dóbr luksusowych, najszybciej rosnącymi regionami będą region Europy Wschodniej (wzrośnie średnio o 10 proc. rocznie), Ameryka Łacińska (5 proc. rocznie), Ameryka Północna i region Azji i Pacyfiku (po 4 proc. rocznie). Natomiast w regionach Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej z powodu niestabilnej sytuacji politycznej i spadku cen ropy wydatki na reklamę luksusowych produktów będą nadal spadać, średnio o 6 proc. rocznie.

Segment reklamy dóbr luksusowych rośnie wolniej niż cały rynek reklamowy na świecie. W latach 2013-2016 na analizowanych w raporcie Zenith 23 rynkach wydatki na reklamę luksusowych towarów rosły średnio o 0,7 proc. rocznie. W tym samym okresie globalny rynek reklamowy rósł średnio o 4,8 proc. rocznie. Choć analitycy Zenith spodziewają się, że w latach 2016-2018 tempo wzrostu wydatków na reklamę produktów luksusowych przyśpieszy do średnio 3,4 proc. rocznie, to nadal ten segment rynku będzie rósł z dynamiką niższą niż prognozowana dla globalnego rynku reklamowego (średnio 4,4 proc. rocznie do 2018 roku).

Luksus "ogólnodostępny" napędza wzrost
Dobra luksusowe można podzielić na: wysoce luksusowe (zegarki, biżuteria, moda i akcesoria) oraz dobra luksusowe ogólnodostępne (samochody, perfumy i kosmetyki). Choć dobra wysoce luksusowe to najbardziej znane, ikoniczne marki, to na reklamę ogólnodostępnych dóbr luksusowych reklamodawcy wydają najwięcej − w 2016 było to aż 74 proc. z całości wydatków na reklamę dóbr luksusowych, o 0,7 proc. więcej niż rok wcześniej. W tym czasie wydatki na reklamę dóbr wysoce luksusowych spadły o 3,9 proc.

Ten trend utrzyma się do 2018 roku. Według prognozy Zenith, to właśnie wydatki na reklamę ogólnodostępnych dóbr luksusowych spowodują przyśpieszenie na tym rynku rosnąc o 3,7 proc. w 2017 i o 4,6 proc. w 2018 r., podczas gdy wydatki na reklamę wysoce luksusowych dóbr wzrosną o 0,8 proc. w 2017 r. i o 1,6 proc. w 2018 r.

Internet wyprzedzi prasę, stając się w 2018 r. głównym medium dla reklamy luksusowych produktów
Prasa jest obecnie głównym medium dla reklamy produktów luksusowych. W 2016 udział prasy w sumie wydatków na reklamę dóbr luksusowych wyniósł 32,7 proc., udział telewizji – 31,3 proc., a internetu – 25,8 proc. Jednak większość nowych wydatków na reklamę dóbr luksusowych trafia już do internetu. Według prognozy Zenith w latach 2016-2018 87 proc. nowych wydatków na reklamę dóbr luksusowych będą stanowiły wydatki na reklamę online. Do 2018 r. internet stanie się najważniejszym medium dla reklamy tych produktów, z udziałem w media mixie na poziomie 30,6 proc. Na drugim miejscu uplasuje się telewizja, do której trafi 29,9 proc. budżetów reklamowych, a tuż za nią prasa z udziałem 29,7 proc.

Mimo to prasa pozostanie dla reklamy produktów luksusowych ważnym medium, ważniejszym niż dla całego rynku reklamy – w 2018 r. wydatki na reklamę w prasie będą stanowiły 13,8 proc. sumy globalnych wydatków na reklamę, wobec 16,7 proc. w 2016 r.

Wzrost wydatków na reklamę luksusowych produktów w internecie odbywa się głównie za sprawą reklamy dóbr luksusowych ogólnodostępnych. Domeną reklamy wysokiego luksusu pozostaje prasa i ta sytuacja nie zmieni się w najbliższych latach. W 2016 roku do prasy trafiło 73 proc. wydatków na reklamę dóbr wysoce luksusowych, w 2018 r. będzie to 70 proc..

Komentarze

Powiązane

07.02.25, 08:30
| reklama & PR » ludzie
Anna Osóbka-Morawska przechodzi do YOC Poland
Anna Osóbka-Morawska wzmocniła zespół sprzedaży agencyjnej YOC Poland obejmując stanowisko Sales Manager.
07.02.25, 07:15
| reklama & PR |
Nadchodzi kolejny rok współpracy ONE House z Weledą
Agencja ONE House przedłużyła współpracę z międzynarodową marką Weleda na 2025 rok, kontynuując działania promujące jej naturalne i organiczne kosmetyki na polskim rynku. Od 2019 roku agencja wspiera rozwój świadomości marki, co zaowocowało kolejnymi zleceniami na realizację kampanii marketingowych.
07.02.25, 06:00
| reklama & PR » informacje
Insignia przedłuża współpracę z Südzucker Polska SA dla marki Cukier Królewski. Poszerzono zakres umowy
Insignia przedłuża na kolejny rok współpracę z Südzucker Polska SA w obszarze działań komunikacyjnych dla marki Cukier Królewski. Jednocześnie zwiększa się również zakres obsługi. Agencja współpracuje z tym klientem pięć lat, od początku 2020 r., po wygraniu przetargu.
06.02.25, 18:00
| reklama & PR » informacje
Rainbow został Partnerem Głównym Olimpiady Geograficznej
Firma Rainbow została Głównym Partnerem Olimpiady Geograficznej. Umowa przewiduje wsparcie firmy przez najbliższe trzy lata.
06.02.25, 15:30
| reklama & PR » informacje
Metamorfoza szkolnej stołówki do wygrania w konkursie marki Lubella
Lubella organizuje konkurs, w którym główną wygraną jest metamorfoza stołówki o wartości 100 tys. zł. Akcja jest kontynuacją kampanii „Gotuj w domu jak w restauracji”.
06.02.25, 09:00
| reklama & PR » informacje
Tom Evans w trailowej drużynie ASICS
Marka ASICS nawiązała współpracę z brytyjskim ultramaratończykiem, Tomem Evansem. Sportowiec będzie reprezentować ASICS na światowej scenie biegów trailowych.
06.02.25, 08:00
| reklama & PR » informacje
Aleksandra Mirosław z Dawidem Podsiadło w kampanii Credit Agricole
Credit Agricole rusza z nową kampanią reklamową w której obok ambasadora marki CA Dawida Podsiadło występuje także Aleksandra Mirosław, złota medalistka we wspinaczce sportowej na ubiegłorocznych Igrzyskach Olimpijskich. W kampanii pojawi się także Roberta Makłowicza.
05.02.25, 18:00
| reklama & PR » informacje
Mlekovita z Polskim smakiem oraz tysiakiem. Loteria produktów Mlekovity
Ruszyła kolejna loteria promocyjna zorganizowana przez First Line Polska dla Grupy Mlekovita. Najnowsza aktywacja konsumencka tym razem promuje produkty marki Polskie i odbywa się pod hasłem „Mlekovita z Polskim smakiem oraz tysiakiem”.
05.02.25, 16:28
| reklama & PR » informacje
Wybierz swoją paczkę. Bitwa Smaków w nowej kampanii Lay’s
W najnowszej aktywacji marki limitowane Lay’s o smaku Mac&cheese, Pieczony czosnek z ziołami i Chorizo z cebulką, zawalczą o uznanie konsumentów. Głosujący powalczą o nagrody i zdecydują, który smak zostanie na sklepowych półkach na dłużej.
05.02.25, 14:48
| reklama & PR » informacje
Familijne Wtorki Filmowe. Aktywacja konsumencka potrwa aż 52 tygodnie
1 lutego br. ruszyły „Familijne Wtorki Filmowe” – kolejna odsłona akcji marki Familijne, należącej do portfolio firmy Colian. Tym razem dla klientów marki przygotowano zniżki na bilety do wszystkich sieci kin w całej Polsce oraz wybranych kin niezależnych.
Subskrybuj RSS działu reklama & PR: rss
Oferty pracy

Aktualnie nie mamy ofert pracy.

Dodaj swoją ofertę
Konkursy
do 30.03.25

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 28.02.25

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 22.02.25

Do zdobycia jedna gra planszowa.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.