28.03.17, 07:00

Zenith: tym roku globalne wydatki na reklamę online przewyższą wydatki na reklamę w telewizji

Wartość rynku reklamowego netto
Fot.: Zenith

W 2017 r. dynamika wzrostu ryku reklamowego w Polsce sięgnie 2,5 proc. − prognozuje agencja mediowa Zenith. Tym samym na koniec roku suma inwestycji reklamowych wyniesie 7,083 mld PLN netto.

Wiele wskazuje na to, że w tym roku, podobnie jak w ubiegłym, jedyną pewną rzeczą będzie niepewność powodowana sytuacją gospodarczą i polityczną. Co jednak ważne, wydaje się, że i marketerzy, i konsumenci zdążyli się do tej sytuacji przyzwyczaić i nie podejmują pochopnych decyzji, przez co rok 2017 będzie kolejnym, kiedy wartość rynku reklamowego i PKB będą powoli, ale stabilnie rosnąć. Siłą napędową rynku są nadal stosunkowo dobre nastroje konsumentów – szybko rosnące zarobki, rekordowo niskie bezrobocie i stopy procentowe zachęcają konsumentów do większych i droższych zakupów, a reklamodawców do zwiększenia lub wręcz rozpoczęcia aktywności reklamowej. Co do obaw, nadal aktualne są te, z którymi zmagaliśmy się w 2016 r., czyli możliwe zmiany w systemie podatkowym, bardziej obciążające dla konsumentów, ograniczenia w systemie Rodzina 500+, zakaz lub ograniczenie handlu w niedzielę, regulacje prawne dotyczące reklamy farmaceutyków” – powiedziała Anna Bartoszewska Managing Partner w Zenith.

Polski rynek reklamy

Rynek reklamy telewizyjnej spowalnia. Według analityków Zenith wydatki na reklamę w telewizji wzrosną w tym roku tylko o 0,6 proc. Jednak mimo niższego tempa wzrostu oraz odpływu części budżetów do internetu, udział telewizji w rynku reklamowym nadal przekracza 50 proc.

W stabilnym, dwucyfrowym tempie rosną inwestycje w reklamę w internecie. Ten segment rynku reklamowego urośnie w tym roku o 11,8 proc., a motorami tego wzrostu będą video online i programmatic oraz sektor e-commerce, w którym systematycznie rosną budżety reklamowe. Inwestycje w reklamę video online i w programmatic rosną dzięki stałemu rozwojowi technologii i coraz większym możliwościom precyzyjnego dotarcia do konsumentów.

Wydatki na reklamę radiową wzrosną w tym roku o 2,3 proc., czyli z niższą dynamiką niż w ubiegłych latach. Radio utrzymuje mimo to swoją stabilną pozycję w media miksie (7,5 proc.). Rynek reklamy radiowej jest nasycony i niezmiennie dominują w nim dwa sektory – handel (elektro- i hipermarkety) oraz farmacja, które stanowią ponad 50 proc. udziału w budżetach radiowych.

Dla prasy 2017 rok będzie stał pod znakiem dalszych odpływów budżetów reklamowych. Trend spadkowy wciąż utrzymuje się na dwucyfrowym poziomie, zarówno w prasie codziennej (-16,9 proc.) jak i w magazynach (-14,5 proc.). Największe spadki, związane z ograniczeniem inwestycji spółek Skarbu Państwa, odnotowują prasa opiniotwórcza i dzienniki.

Zmienia się rynek reklamy zewnętrznej. W efekcie wprowadzenia ustawy krajobrazowej i porządkowania przestrzeni miejskiej kurczy się liczba nośników. Spada przede wszystkim podaż nośników typu Frontlight 6x3 i Billboard. Jednocześnie dynamicznie rośnie oferta nośników typu Citylight, co ma związek z budową nowych wiat przystankowych w największych miastach Polski. Według prognozy Zenith rynek OOH skurczy się w tym roku o 1,1 proc.

Zeszłoroczny rekordowy wynik frekwencji w kinach – 52 miliony widzów – będzie trudny do pobicia, ale początek 2017 r. ekspertów napawa optymizmem dzięki bardzo dobrym wynikom filmów „Sztuka Kochania”, „Sing” oraz „Ciemniejszej Strony Greya”. Według prognozy Zenith 2017 r. przyniesie reklamie kinowej wzrost o 1,3 proc.

Globalny rynek reklamy 

Od początku tej dekady globalny rynek reklamowy rósł stabilnie o 4-5 proc. rocznie i według analityków Zenith utrzyma to tempo wzrostu do 2019 r. W 2017 r. wzrośnie o 4,4 proc., osiągając wartość 567 mld USD. W 2018 r. prognozowany jest wzrost o kolejne 4,4 proc., a w 2019 r. o 4,2 proc. Dynamika wzrostu rynku reklamowego utrzyma się więc nieco poniżej prognozowanej przez MFW dynamiki wzrostu globalnego PKB.

W tym roku po raz pierwszy globalne wydatki na reklamę online przewyższą wydatki na reklamę w telewizji. Światowy rynek reklamy internetowej urośnie w 2017 r. o 13 proc., a jego wartość na koniec roku ma wynieść 205 mld USD. Tym samym udział internetu w globalnych wydatkach na reklamę sięgnie 36,9 proc. (wobec 34 proc. w 2016 r.).

Skala światowego rynku reklamy online przekłada się na jego wolniejszy wzrost. W 2015 r. ten segment reklamy wzrósł o 20 proc., w 2016 r. dynamika wzrostu obniżyła się do 17 proc. i według prognoz Zenith będzie malała w kolejnych latach − w 2017 r. wyniesie 13 proc., w 2018 r. spadnie do 12 proc., a w 2019 r. − do 10 proc. Jak podkreślają eksperci Zenith, rynek reklamy internetowej dojrzewa i dla zapewnienia jego trwałego wzrostu kluczowe jest, by platformy i wydawcy reagowali na obawy reklamodawców dotyczące widoczności reklam czy wyświetlania ich w nieodpowiednim otoczeniu.

Według prognoz Zenith suma globalnych wydatków na reklamę w social media sięgnie w 2019 r. kwoty 55 mld USD, przewyższając łączną kwotę nakładów na reklamę w dziennikach, która ma wynieść 50 mld USD. Reklama w social media jest najszybciej rosnącym segmentem reklamy internetowej − w 2016 r. wydatki na nią wzrosły o 51 proc. i według prognoz Zenith do 2019 r. będą rosły średnio o 20 proc. rocznie. Równocześnie, wydatki na reklamę w prasie codziennej spadają o 5% rocznie, w miarę jak zmniejszają sie nakłady dzienników. Ten segment reklamy kurczy się systematycznie od 2007 r., kiedy osiągnął szczytową wartość 113 mld USD, i do 2019 r. jego wartość wróci do poziomu z 1985 r., i to bez uwzględnienia inflacji.

Metropolie przyciągają reklamę 

W ostatnich latach to wielkie metropolie przyciągały innowacje, handel i migrantów. Mieszkańcy tych miast są młodsi i mają wyższe dochody, choć także ich wydatki mieszkaniowe są wysokie. W ramach większego projektu, którego celem było określenie wartości poszczególnych miast dla reklamodawców, Zenith przeprowadził badanie, w którym przypisał wydatki na reklamę do poszczególnych miast, szacując wartość reklam kierowanych do ich mieszkańców w lokalnych, krajowych i międzynarodowych mediach.

Według szacunków Zenith zaledwie 10 miast będzie miało 11 proc. udział we wzroście globalnych wydatków reklamowych w latach 2016-2019. Są to – w porządku malejącym ze względu na udział – Nowy Jork, Londyn, Los Angeles, Dżakarta, Tokio, Szanghaj, Manila, Pekin, Dallas i Huston. W ubiegłym roku wartość reklamy kierowanej do mieszkańców tych miast wyniosła 61 mld USD i według prognozy Zenith w 2019 roku wzrośnie do 69 mld USD.

Pierwszych 50 miast z zestawienia opracowanego przez Zenith przyniesie 27 proc. wzrostu na globalnym rynku reklamy, natomiast pierwszych 250 – 50 proc. wzrostu.

Najważniejszym dla rynku reklamowego miastem jest Nowy Jork, gdzie suma wydatków reklamowych kierowanych do mieszkańców wyniesie w 2017 r. 15 mld USD. Na kolejnych miejscach plasują się Tokio (13 mld USD), Los Angeles (9 mld USD), Londyn (8 mld USD) i Chicago (6 mld USD). Warszawa, z sumą wydatków reklamowych na poziomie 264 mln USD, znalazła się na zaledwie 264. miejscu listy.

Komentarze

Powiązane

07.02.25, 06:00
| reklama & PR » informacje
Insignia przedłuża współpracę z Südzucker Polska SA dla marki Cukier Królewski. Poszerzono zakres umowy
Insignia przedłuża na kolejny rok współpracę z Südzucker Polska SA w obszarze działań komunikacyjnych dla marki Cukier Królewski. Jednocześnie zwiększa się również zakres obsługi. Agencja współpracuje z tym klientem pięć lat, od początku 2020 r., po wygraniu przetargu.
06.02.25, 18:00
| reklama & PR » informacje
Rainbow został Partnerem Głównym Olimpiady Geograficznej
Firma Rainbow została Głównym Partnerem Olimpiady Geograficznej. Umowa przewiduje wsparcie firmy przez najbliższe trzy lata.
06.02.25, 15:30
| reklama & PR » informacje
Metamorfoza szkolnej stołówki do wygrania w konkursie marki Lubella
Lubella organizuje konkurs, w którym główną wygraną jest metamorfoza stołówki o wartości 100 tys. zł. Akcja jest kontynuacją kampanii „Gotuj w domu jak w restauracji”.
06.02.25, 09:00
| reklama & PR » informacje
Tom Evans w trailowej drużynie ASICS
Marka ASICS nawiązała współpracę z brytyjskim ultramaratończykiem, Tomem Evansem. Sportowiec będzie reprezentować ASICS na światowej scenie biegów trailowych.
06.02.25, 08:00
| reklama & PR » informacje
Aleksandra Mirosław z Dawidem Podsiadło w kampanii Credit Agricole
Credit Agricole rusza z nową kampanią reklamową w której obok ambasadora marki CA Dawida Podsiadło występuje także Aleksandra Mirosław, złota medalistka we wspinaczce sportowej na ubiegłorocznych Igrzyskach Olimpijskich. W kampanii pojawi się także Roberta Makłowicza.
05.02.25, 18:00
| reklama & PR » informacje
Mlekovita z Polskim smakiem oraz tysiakiem. Loteria produktów Mlekovity
Ruszyła kolejna loteria promocyjna zorganizowana przez First Line Polska dla Grupy Mlekovita. Najnowsza aktywacja konsumencka tym razem promuje produkty marki Polskie i odbywa się pod hasłem „Mlekovita z Polskim smakiem oraz tysiakiem”.
05.02.25, 16:28
| reklama & PR » informacje
Wybierz swoją paczkę. Bitwa Smaków w nowej kampanii Lay’s
W najnowszej aktywacji marki limitowane Lay’s o smaku Mac&cheese, Pieczony czosnek z ziołami i Chorizo z cebulką, zawalczą o uznanie konsumentów. Głosujący powalczą o nagrody i zdecydują, który smak zostanie na sklepowych półkach na dłużej.
05.02.25, 14:48
| reklama & PR » informacje
Familijne Wtorki Filmowe. Aktywacja konsumencka potrwa aż 52 tygodnie
1 lutego br. ruszyły „Familijne Wtorki Filmowe” – kolejna odsłona akcji marki Familijne, należącej do portfolio firmy Colian. Tym razem dla klientów marki przygotowano zniżki na bilety do wszystkich sieci kin w całej Polsce oraz wybranych kin niezależnych.
05.02.25, 12:10
| reklama & PR » informacje
iPoster: 65 nowych nośników w sieci DOOH
W 2024 r. iPoster działający na rynku Digital Out-Of-Home (DOOH) w segmencie galerii handlowych w Polsce, rozszerzył swoją ofertę o 65 nowych nośników. Wśród nich 60 to ekrany typu totem, a pięć to wielkoformatowe nośniki typu spectacular.
05.02.25, 10:45
| reklama & PR » informacje
Josera wspiera Mistrzostwa Świata w Piłce Ręcznej 2025
Josera, producent żywności dla zwierząt, wspiera Mistrzostwa Świata w Piłce Ręcznej Mężczyzn 2025, ogłaszając Andreasa Wolffa nowym ambasadorem marki. 
Subskrybuj RSS działu reklama & PR: rss
Oferty pracy

Aktualnie nie mamy ofert pracy.

Dodaj swoją ofertę
Konkursy
do 30.03.25

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 28.02.25

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 22.02.25

Do zdobycia jedna gra planszowa.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.