15.12.16, 12:00

ZIPSEE Cyfrowa Polska: konieczna edukacja na temat odbioru cyfrowego radia

Odbiornik radiowy, fot.: PIxabay.com, licencja otwarta

W ciągu mijającego roku niemal dwukrotnie wzrosła sprzedaż radioodbiorników cyfrowych w Polsce. Jednak część z zakupionego przez Polaków sprzętu, choć teoretycznie jest cyfrowa, to w praktyce nie pozwala na odbiór sygnału radiowego w technologii DAB+, w której nadają nadawcy. „Świadomość konsumentów i sprzedawców o sposobie odbioru radia cyfrowego w Polsce jest na bardzo niskim poziomie. Konieczna jest edukacja w tym zakresie” - twierdzi Michał Kanownik, prezes ZIPSEE „Cyfrowa Polska”.

Jak wynika z danych przedstawionych przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji, w okresie od stycznia do września br. w Polsce sprzedano w sumie 15,1 tys. cyfrowych radioodbiorników. W analogicznym okresie 2015 r. ich liczba sprzedaży sięgała tylko 8,7 tys. A od początku cyfryzacji radia w naszym kraju, czyli od 2013 r. sprzedano w sumie 42 tys. sztuk takiego sprzętu - szacuje KRRiT. 

Wzrost zainteresowania cyfrowymi radioodbiornikami obserwują także sami producenci. „Sprzedaż tego typu odbiorników systematycznie rośnie i to pomimo tego, że dostęp do radia cyfrowego w Polsce jest wciąż ograniczony tylko do dużych ośrodków miejskich. Także oferta programowa jest jeszcze uboga. Swoje programy w technologii cyfrowej nadaje jedynie Polskie Radio, inni nadawcy do tej pory się na to nie zdecydowali” — zauważa Michał Kanownik z ZIPSEE „Cyfrowa Polska”, organizacji zrzeszającej największych przedsiębiorców branży elektronicznej. Skąd zatem taki przyrost? W opinii prezesa ZIPSEE „Cyfrowa Polska” to naturalna konsekwencja postępu technologicznego. „Decydują zachowania konsumenckie. Polacy coraz częściej wymieniają stary sprzęt elektroniczny na nowy. A ten zazwyczaj jest już wyposażony w nowoczesną technologię” – twierdzi Michał Kanownik.

To, co jednak – w jego opinii – jest niepokojące to fakt, że nie wszyscy konsumenci, ale i co ważne – sprzedawcy, są do końca świadomi tego, jaki rodzaj sprzętu potrzebny jest do tego, by odbierać cyfrowe radio na terenie Polski. Z danych KRRiT wynika, że 10 proc. zakupionych radioodbiorników w mijającym roku wyposażonych było w starszą technologię cyfrową - DAB. Tymczasem, aby odbierać cyfrowe rozgłośnie nadające na terenie naszego kraju potrzebny jest odbiornik pracujący w nowszej technologii - DAB+. „Niezbędne są w tym zakresie działania edukacyjne prowadzone przez administrację publiczną. Takie, które wyjaśnią, jakie wymagania techniczne potrzebne są do odbioru cyfrowego radia” – podkreśla prezes ZIPSEE „Cyfrowa Polska”. Kanownik przypomina, że taką kampanię przeprowadzono, np. w kwestii cyfryzacji polskiej telewizji.

Zdaniem Kanownika, by przyśpieszyć cyfryzację radia w Polsce, rząd powinien zdecydować się na wyznaczenie daty granicznej do przejścia z sygnału analogowego na cyfrowy.W ten sposób ten proces nie byłby tak przewlekły i następował ewolucyjnie i dużo sprawniej niż dzieje się to obecnie. W przypadku cyfryzacji naziemnej telewizji w Polsce to się sprawdziło” – zauważa Michał Kanownik.

Komentarze

Powiązane

11.07.24, 13:30
| radio » informacje
Premiera podcastu „Przedwojnie” w TOK FM. Format prowadzi Maciej Miłosz
TOK FM przygotował premierę podcastu „Przedwojnie” w czwartek 11 lipca br. Program prowadzi Maciej Miłosz.
11.07.24, 07:30
| radio » informacje
Polskie Radio Dzieciom z nowymi audycjami na wakacje
Polskie Radio Dzieciom zaprasza na nowe audycje w okresie wakacyjnym. W godzinach porannych przewidziano treści dla najmłodszych. Wieczorem pojawią się odcinki z audycji "Strefa Rodzica".
10.07.24, 10:00
| radio » informacje | telewizja / VOD » informacje
Lato z Radiem i Telewizją Polską. Ponad 60 artystów wystąpi na koncertach kultowej audycji
Wspólna akcja Polskiego Radia i Telewizji Polskiej „Lato z Radiem i Telewizją Polską” rozpocznie się 13 lipca br. Inaugurujący trasę koncert odbędzie się w Zakopanem.
10.07.24, 06:30
| radio » badania rynku
Eska nadal najchętniej słuchaną siecią radiową. RMF MAXX w górę
Na podium najchętniej słuchanych sieci radiowych bez zmian - wynika z najnowszego badania Radio Track zrealizowanego przez Kantar Polska dla KBR obejmującego okres od 1 kwietnia 2024 r. do 30 czerwca 2024 r. (sieci radiowe).
09.07.24, 14:58
| radio » badania rynku
Radio Zet znów w górę. RMF FM dalej liderem
Radio Zet zanotowało największy wzrost tzw. słuchalności - wynika z najnowszego badania Radio Track zrealizowanego przez Kantar Polska dla KBR obejmującego okres od 1 kwietnia 2024 r. do 30 czerwca 2024 r. (stacje ogólnopolskie i ponadregionalne).
08.07.24, 12:30
| radio » informacje | internet » informacje
Maria Skłodowska-Curie bohaterką nowego serwisu specjalnego Polskiego Radia
Z okazji 90. rocznicy śmierci polskiej noblistki, Polskie Radio przygotowało serwis specjalny, który skupia się na historii polskiej uczonej. 
08.07.24, 09:06
| radio » informacje
Wielka Wyprawa Maluchów. Polskie Radio Kierowców relacjonuje charytatywny rajd
80 Fiatów pojawi się na trasie Warszawa - Monte Cassino. Wydarzenie „Wielka Wyprawa Maluchów” rozpoczęło się 5 lipca br., a uczestnikom w trasie towarzyszyć będą dziennikarze Polskiego Radia Kierowców.
08.07.24, 08:30
| radio » informacje
Fundusz Wczasów Pogodowych powraca do Radia Pogoda
Startuje wakacyjna ramówka Radia Pogoda. Tegoroczne lato stacja powitała 28 czerwca potańcówką w Krakowie, którą poprowadził poranny duet stacji - Joanna Kruk i Zygmunt Chajzer.
08.07.24, 07:30
| radio » informacje
Lato w RMF MAXX. Wakacyjny konkurs i nowe audycje
W te wakacje RMF MAXX będzie towarzyszyć słuchaczom na festiwalach muzycznych, a w ramówce znajdą się m.in. „Głosówki z wakacji” i codzienne sety DJ’skie.
08.07.24, 06:30
| radio » informacje
Lato w TOKu. Wakacyjna kampania Radia TOK FM
Radio TOK FM tradycyjnie chce towarzyszyć swoim słuchaczom w czasie wakacji. Rozgłośnia będzie przypominać o możliwość słuchania stacji zarówno na stronie internetowej jak i w aplikacjiw nowej odsłonie kampanii reklamowej „Lato w TOKu”.
Subskrybuj RSS działu radio: rss
Oferty pracy

Aktualnie nie mamy ofert pracy.

Dodaj swoją ofertę
Konkursy
do 31.08.24

Portalmedialny.pl ponownie udostępnił możliwość uczestniczenia w konkursach organizowanych przez wydawcę.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.

8.10 - Katowice, 9.10 - Wrocław, 10.10 - Poznań.