08.12.16, 23:57

Martyna Sobka: Gotować i przebywać w kuchni lubiłam od zawsze

Martyna Sobka
Fot.: archiwum rozmówcy

O blogu kulinarnym, pasji i współpracy z reklamodawcami. Rozmowa z Martyną Sobką, autorką bloga kulinarnego „Smakiem Pisany”. [Tygodnik Medialny nr 601] 

Kuba Wajdzik: Przewodnią myślą Pani bloga są słowa Briana O’Reilly "W gotowaniu nie chodzi o jedzenie. Chodzi o osobowość". Skąd u Pani wzięła się pasja do gotowania?
Martyna Sobka: Gotować i przebywać w kuchni lubiłam od zawsze. Gdy byłam dzieckiem podpatrywałam mamę lub babcię, gdy przygotowywały swoje potrawy. Z czasem rozpoczęłam własne eksperymenty kulinarne. Przeprowadzka do innego miasta i samodzielne mieszkanie skłoniło mnie do częstszego przebywania w kuchni. I tak się zaczęło… od prostych posiłków, aż po co raz bardziej wymyślne dania.

KW: Skąd wziął się pomysł na prowadzenie bloga?
MS: Pomysł na bloga narodził się okresie studiów, kiedy wraz z wyjazdem z rodzinnego domu musiałam samodzielnie zatroszczyć się o wszystkie swoje posiłki. Przy okazji odkryłam, że ogromną radość sprawia mi także karmienie innych osób. Początkowo zastanawiałam się, czy to dobry pomysł, bo nie byłam przekonana o swojej systematyczności w redagowaniu wpisów. Prowadziłam niegdyś inne, niekulinarne blogi i żaden z nich nie przetrwał zbyt długo. Ostatecznie do założenia bloga przekonali mnie mój chłopak oraz przyjaciółka. Dzisiaj wiem, że była to bardzo dobra decyzja, ponieważ ‚Smakiem Pisany’ istnieje już ponad cztery lata, a jego prowadzenie stało się ważnym elementem codzienności. Mimo, że blogowanie nie jest moim sposobem na życie, to wiele mu zawdzięczam, zarówno w kwestii zawodowej jak i towarzyskiej, ponieważ dzięki blogowaniu poznałam wiele fantastycznych osób, które także pasjonują się gotowaniem.

KW: Czy śledzi Pani inne blogi i media kulinarne?
MS: W miarę możliwości staram się być na bieżąco z tym, co się dzieje w kulinariach, choć przyznaję, że ostatnimi czasy zaglądam systematycznie wyłącznie na blogi moich gotujących koleżanek z Wrocławia. Zdarza mi się odwiedzać również zagraniczne strony (np. callmecupcake, la tartine gourmande), gdzie podziwiam przede wszystkim sposób wykonania zdjęć.

KW: Polacy mają coraz większą świadomość kulinarną. To pomaga czy raczej przeszkadza w prowadzeniu bloga?
MS: Bardzo się cieszę, że Polacy mają większą świadomość kulinarną, ponieważ odwiedzając blogi wiedzą czego poszukują. Ponadto posiadanie wiedzy prowadzi do merytorycznych dyskusji, a o jedzeniu również można podyskutować. Jeśli czytelnicy są w stanie zauważyć coś, czego ja nie dostrzegam lub dać ciekawe sugestie, to jest to jak najbardziej pomocne. Z kolei sam wzrost zainteresowania tematyką gotowania przyczynia się do wzrostu popularności blogów kulinarnych, co przekłada się na zwiększony ruch także na mojej stronie. To tylko utwierdza mnie w przekonaniu, że to co robię ma sens i jest komuś potrzebne.

KW: Dobry blog wymaga poświęcenia sporej ilości czasu. Jak to jest w Pani przypadku?
MS: Rzeczywiście blogowanie wymaga poświęcenia sporej ilości czasu. W przypadku tematyki kulinarnej największą część pracy stanowi moment, zanim finalny materiał trafi jeszcze do szablonu bloga przed publikacją. Oprócz stworzenia wstępnej koncepcji przepisu, zakupu składników oraz ugotowania potrawy ważna jest jej odpowiednia stylizacja (aranżacja tła i dodatków, wśród których znajdzie się fotografowane danie), wykonanie i obróbka zdjęć w programie graficznym oraz stworzenie przystępnego i zrozumiałego tekstu dla potencjalnego odbiorcy. Osobiście odnoszę wrażenie, że im więcej nauczyłam się w dziedzinie kulinarnego blogowania, tym więcej czasu poświęcam na stworzenie jednego wpisu. Wszystko po to, by finalny efekt, czyli opublikowany na blogu przepis był jak najlepszy. Z tego względu przy obecnym nakładzie innych zajęć staram się publikować około jednego wpisu tygodniowo.


Martyna Sobka (fot.: archiwum rozmówcy)

KW: Co sprawia największą trudność w prowadzeniu bloga?
MS: Moim zdaniem najtrudniejsze jest zachowanie systematyczności, szczególnie jeśli w danym momencie brakuje czasu na przygotowanie wpisu od „a” do „z". W moim przypadku trudnością jest również zależność od pór roku. Swoje potrawy fotografuję głównie przy świetle dziennym. Niestety, jesienią i zimą, kiedy dni stają się krótsze, jest to problematyczne, zwłaszcza przy stałej pracy na etacie. Na przygotowanie przepisów pozostają mi zatem jedynie weekendy.

KW: Jak wygląda komunikacja z internautami?
MS: Moi czytelnicy komunikują się ze mną na dwa sposoby. Jedni zostawiają komentarze, inni przesyłają maile opatrzone fotografiami ugotowanych dań. Obie formy są bardzo miłe i motywujące do dalszej pracy. Bardzo cenię sobie sugestie czytelników, szczególnie w kwestii zamiany składników lub przygotowania innego wariantu smakowego danej potrawy. Jednocześnie cieszę się, że mój przepis może być dla kogoś inspiracją do zmodyfikowania lub stworzenia zupełnie innego, autorskiego dania. Prośby o konkretne przepisy występują rzadziej i jeśli rzeczywiście się pojawiają, to najczęściej wychodzą od moich znajomych, którzy także zaglądają na mojego bloga i w danym momencie brakuje im przepisu „na...". W miarę możliwości staram się spełnić ich prośby. Jeśli nie jestem w stanie, odsyłam ich do sprawdzonych przepisów na blogach moich gotujących koleżanek.

KW: W jaki sposób wygląda wybieranych przepisów?
MS: Planując przepisy na swoim blogu biorę pod uwagę przede wszystkim sezonowość produktów, a także zbliżające święta i okazje tak, aby poszukujący internauta znalazł na moim blogu w danym momencie akurat to, czego potrzebuje.

KW: Czy spotkała się Pani z kradzieżą Pani przepisów i materiałów?
MS: Niestety kradzież materiałów (przepisów i zdjęć) to zjawisko powszechne w kulinarnej blogosferze. Mam wrażenie, że niemal każdy kto pisze o jedzeniu przynajmniej raz miał do czynienia „z pożyczką” tworzonych przez siebie treści bez podania źródła. Mnie również spotkała kilkukrotnie taka sytuacja i jest to bardzo nieprzyjemne uczucie. W takich przypadkach zawsze zwracam się z prośbą o usunięcie skradzionych treści, bowiem dokładam wszelkich starań, by materiały publikowane na blogu były jak najlepszej jakości i nie życzę sobie, aby ktoś korzystał z nich podpisując się własnym nazwiskiem.

KW: Prowadzenie blogu w dzisiejszych czasach to nie rzadko tylko hobby i pasja. Jak wygląda współpraca z reklamodawcami?
MS: To prawda. Wielu blogerów rozwija skrzydła poprzez współpracę z rozmaitymi markami oraz firmami. Nierzadko taka współpraca owocuje wynagrodzeniem, a w dłuższym okresie może stać się również sposobem na życie. Niestety, w „gąszczu” ofert, które trafiają na skrzynki odbiorczej blogerów przeważają propozycje absurdalne i traktujące blogera jako tanią siłę roboczą, która zaplanuje, ugotuje, wystylizuje i sfotografuje potrawę, a następnie opisze ją na blogu dając wielki odnośnik do nazwy producenta w zamian za darmową paczkę makaronu lub kaszy.

KW: Udziela się Pani również na łamach magazynu „KOCIOŁ”. Czy w związku z Pani działalnością i popularnością często inne redakcje zwracają się do Pani z ciekawymi propozycjami?
MS: Od ponad dwóch lat współtworzę magazyn „KOCIOŁ”, który jest wspólnym dzieckiem blogerów kulinarnych z Dolnego Śląska. Wraz z pozostałymi członkami magazynu tworzymy sezonowe przepisy, a także propagujemy kulinarne tradycje regionu, publikując materiały o lokalnych producentach, szefach kuchni lub wydarzeniach. Oprócz stałej działalności w „KOTLE” zdarzyło mi się publikować przepisy na łamach „Gazety Lubuskiej”, wydawanej z kolei na terenie województwa, z którego pochodzę.

KW: Jakie są Pani plany dotyczące działalności bloga na najbliższe miesiące?
MS: Ostatnio z pewnych względów ograniczyła się regularność wpisów na moim blogu. W najbliższych miesiącach planuję zatem ponownie skupić się na tworzeniu treści i przepisów, które mogę opublikować. W tym momencie nie mam dalekosiężnych planów, jestem jednak ciekawa, co przyniesie kolejny rok.

Martyna Sobka
Z pochodzenia nowosolanka, od pięciu lat mieszkająca we Wrocławiu. Miłośniczka dobrego jedzenia, lubiąca poznawanie nowych potraw i eksperymenty w kuchni. Zawodowo specjalista ds. przepisów kulinarnych, a z zamiłowania blogerka kulinarna, publikująca przepisy na blogu „Smakiem Pisany”. 

Komentarze

Powiązane

27.11.22, 13:30
| radio » informacje | internet » informacje
Jimi Hendrix bohaterem specjalnego serwisu internetowego Polskiego Radia
Z okazji 80. rocznicy urodzin Jimiego Hendrixa, portal PolskieRadio.pl przygotował serwis specjalny hendrix.polskieradio.pl poświęcony jednemu z najważniejszych muzyków w historii rocka. Choć żył tylko 27 lat i nagrał tylko trzy albumy studyjne, uważany jest za najważniejszego i najbardziej wpływowego gitarzystę w historii muzyki rockowej.
23.11.22, 15:30
| radio » informacje | internet » informacje
Podcast Roku. Konkurs imienia redaktora Janusza Majki. Lista laureatów
Podczas uroczystej Gali w Rzeszowie ogłoszono laureatów w konkursie mienia redaktora Janusza Majki na Podcast Roku.
22.11.22, 16:00
| internet » informacje
Wirtualna Polska: zysk EBITDA w III kwartale 2022 r. to blisko 96 mln zł
Skorygowany zysk EBITDA Wirtualnej Polski Holding S.A. w III kwartale 2022 r. wyniósł prawie 96 mln zł. To oznacza wzrost o 30 proc. w porównaniu do tego samego okresu rok wcześniej. Po wzroście o ponad 20 proc. przychody spółki wyniosły 271 mln zł, a zysk netto to prawie 51 mln zł. 
21.11.22, 07:00
| radio » informacje | internet » informacje
Mikrofon TOK FM i Sport.pl Live z wydaniami specjalnymi na czas mundialu w Katarze
Radio TOK FM i Sport.pl przygotowały kolejne wspólne propozycje programowe z okazji mundialu. Na antenie stacji oraz na stronach serwisu w najbliższych tygodniach pojawią się wydania specjalne programów „Mikrofon TOK FM” oraz „Sport.pl Live”, współprowadzone przez dziennikarzy z obu redakcji.
20.11.22, 21:00
| prasa » informacje | internet » informacje
Adam Pawlukiewicz z zrelacjonuje mundial w Przeglądzie Sportowym i w kanale Total Sport
Adam Pawlukiewicz zostanie felietonistą „Przeglądu Sportowego” w trakcie Mistrzostw Świata w Katarze, jego teksty będą pokazywały biznesową i marketingową stronę Mundialu oraz opisywały mistrzostwa z perspektywy kibiców, którzy wybierają się do Dohy.
18.11.22, 19:10
| internet » informacje
Game Planet udostępnia piłkarski quiz Sędzia
18 listopda br. serwis Game Planet udostępnił quiz piłkarski „Sędzia”. Gra pozwala nabyć wiedzę i umiejętności arbitra na boisku piłkarskim. 
18.11.22, 08:00
| internet » informacje
Przegląd Sportowy Onet przygotował pięć formatów redakcyjnych na czas mundialu
Przegląd Sportowy Onet przygotował pięć formatów na czas piłkarskich mistrzostw świata w Katarze, które rozpoczynają się 20 listopada br. W Katarze będzie pracować troje korespondentów Przeglądu Sportowego Onet, a w Warszawie będzie przygotowywany codzienny program o rozgrywkach piłkarskich.
17.11.22, 11:58
| internet » informacje
Sport.pl w Katarze. Serwis promuje mundialową ofertę
Zespół Sport.pl (Agora) przygotował wielokanałowy plan relacjonowania nadchodzącego mundialu. Do Kataru poleci trzech korespondentów serwisu. 16 listopada br. ruszyła kampania „Sport.pl w Katarze” promująca działania serwisu w trakcie mundialu.
17.11.22, 11:00
| internet » informacje
Mariusz Pitura rusza z projektem med-tech The Linghos
„The Linghos” to projekt med-tech, który jest połączeniem gamingu, storytellingu, technologii i logopedii. Projekt rozwija Mariusz Pitura - były dyrektor kreatywny agencji J. Walther Thompson i Walk.
17.11.22, 06:00
| internet » informacje
Interia Sport podczas mundialu będzie współpracować z Eleven Sports
Interia Sport z okazji mundialu w Katarze rozpoczyna współpracę strategiczną z Eleven Sports. Wydarzenia wprost ze stadionów i bazy reprezentacji Polski będzie codziennie relacjonowało trzech dziennikarzy – Sebastian Staszewski, Michał Białoński i Wojciech Górski. W Katarze wspierać ich będzie Sławomir Peszko, specjalny wysłannik i ekspert Interii.
Subskrybuj RSS działu internet: rss
Oferty pracy

Dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury w Lesznowoli

Gminny Ośrodek Kultury w Lesznowoli | mazowieckie

Przejdź do oferty

Filmograf

FILMOTEKA NARODOWA – INSTYTUT AUDIOWIZUALNY | Warszawa

Przejdź do oferty

Specjalista ds. promocji i marketingu

Muzeum Archeologiczne w Biskupinie | Cała Polska

Przejdź do oferty
Konkursy
do 05.01.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 03.01.23

Do zdobycia 13 nagród.

do 02.01.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.