28.11.16, 17:00

Zenith: rynek reklamy programmatic wzrośnie o 31 proc.

Logo domu mediowego
Fot.: materiały prasowe

W 2017 r. rynek reklamy programmatic ma wzrosnąć o 31 proc. Tym samym dynamika jego wzrostu przewyższy wzrost wszystkich innych kanałów digital − wynika z raportu „Programmatic Marketing Forecasts” opublikowanego przez agencję mediową Zenith.

Według raportu, który obejmuje dane z 41 krajów, w tym z Polski, programmatic będzie rósł w szybszym tempie niż social media (wzrost o 25 proc.) i online video (20 proc.), a jednocześnie coraz większy procent pozostałych kanałów digital będzie kupowany w modelu programatycznym. W tym roku programmatic stanie się głównym sposobem zakupu reklamy display, stanowiąc 51 proc. wydatków na ten segment reklamy, a już w 2017 r. ta proporcja ma wzrosnąć do 58 proc.

Osiągnięcie dominującej pozycji zajęło reklamie programmatic zaledwie kilka lat. Jeszcze w 2012 w tym modelu kupowano tylko 13 proc. reklamy display. Wydatki na programmatic wzrosły z poziomu 5 mld USD w 2012 r. do 39 mld USD w 2016 r., średnio o 71 proc. rocznie. Ten wzrost spowalnia w miarę jak programmatic umacnia swoją dominującą pozycję w segmencie display. Według prognoz Zenith do 2018 r. wydatki na reklamę programatyczną będą rosły średnio o 28 proc. rocznie, a na koniec 2018 r. ich wartość wyniesie 64 mld USD.

Zdecydowanie największym rynkiem programmatic są USA, gdzie wydatki na ten model zakupu sięgną w 2016 r. 24 mld USD i będą stanowiły 62 proc. sumy globalnych wydatków na programmatic. Drugie miejsce dzieli od pierwszego duża różnica. Plasuje się na nim Wielka Brytania z rynkiem wartym 3,3 mld USD. Trzecie miejsce na świecie zajmują Chiny, gdzie wydatki na programmatic wynoszą 2,6 mld USD. W modelu programatycznym kupuje się 70 proc. reklamy display w USA i Wielkiej Brytanii, podczas gdy w Chinach tylko 23 proc., co daje duże pole do szybkiego wzrostu.

W Polsce, według szacunków Zenith, tegoroczne wydatki na programmatic są ponad dwukrotnie wyższe niż w 2015 r. i w kolejnych dwóch latach można się spodziewać utrzymania tego tempa wzrostu. W 2016 r. wydatki na programmatic będą stanowiły 12 proc. wszystkich wydatków na display, a kolejne lata przyniosą dalszy dynamiczny wzrost i w 2018 roku udział programmatic w wydatkach na reklamę display sięgnie 42 proc.

W tym roku na polskim rynku widać wyraźny zwrot w kierunku programmatic buying. Dzieje się tak dzięki rozwojowi i coraz szerszej implementacji nowoczesnych rozwiązań technologicznych. Jednak kluczowe – i długo przez nas wyczekiwane – w tym procesie jest to, że wreszcie nasza gotowość merytoryczna i technologiczna spotkała się ze zmianą podejścia i większą otwartością wydawców, którzy w tym modelu udostępniają coraz więcej powierzchni premium. To znaczący krok w kierunku dalszego rozwoju rynku programmatic” – powiedziała Agata Majecka, General Manager Zenith.

Dane przedstawione w raporcie dotyczą wyłącznie mediów digital, ale zakup w modelu programmatic zaczyna się już rozszerzać na "tradycyjne" media. Na niektórych światowych rynkach część stacji telewizyjnych i radiowych oraz platform digital OOH oferuje już zautomatyzowany, oparty na danych zakup swojego inventory. Zdaniem autorów raportu zajmie to lata, ale w przyszłości także zakup tradycyjnych mediów w modelu programmatic stanie się standardem.

Komentarze

Powiązane

12.02.25, 06:00
| reklama & PR » artykuły
Ewelina Jaskuła: Zestawienie wybranych działań PR w sektorze zdrowia w 2024 roku
Ewelina Jaskuła (Senior Account Manager w Good One PR) podsumowuje dla portalmedialny.pl wybrane działania PR w sektorze zdrowia w 2024 r. 
11.02.25, 22:58
| reklama & PR » informacje
SAIC Poland promuje model MG3 w wersji spalinowej i hybrid+
SAIC Poland z początkiem tygodnia rozpoczął kampanię modelu MG3 w wersji spalinowej i hybrid+, czyli najnowszego wariantu hatchback’a marki MG.
11.02.25, 19:00
| reklama & PR » informacje
Lubella organizuje loterię w ramach kampanii Gotuj w domu jak w restauracji
W kolejnej odsłonie kampanii „Gotuj w domu jak w restauracji” Lubella zachęca nie tylko do tworzenia własnej restauracji w domowym zaciszu, ale także organizuje loterię z nagrodami.
11.02.25, 16:45
| reklama & PR » informacje
Żywienie medyczne – Twoje posiłki w walce z chorobą. Nietypowa instalacja w centrum Warszawy
12 lutego br., na Dworcu Centralnym w Warszawie stanie nietypowa instalacja, która ma przyciągnąć uwagę, skłonić przechodniów do zatrzymania się i głębszej refleksji.
11.02.25, 15:15
| reklama & PR » informacje
ASAP&ASAP z kampanią dla marki Compeed
Agencja strategiczno-kreatywna ASAP&ASAP przygotowała dla marki Compeed (Perrigo Poland) lokalizację globalnej kampanii, z dostosowaniem komunikacji do obowiązujących w Polsce przepisów dotyczących reklamowania wyrobów medycznych.
11.02.25, 12:03
| reklama & PR » informacje
Lorenz promuje limitowaną edycję Wiejskich Ziemniaczków
Marka Wiejskie Ziemniaczki (Lorenz) ruszyła z kampanią promującą limitowaną edycję chipsów, dostępnych w nowych smakach, inspirowanych polską kuchnią.
11.02.25, 10:45
| reklama & PR » ludzie
Dawid Nowak i Marcin Surmacz awansują w WEC Communication
W stycznia 2025 r. na stanowiska PR Executive w agencji WEC Communication awansowali Dawid Nowak i Marcin Surmacz.
11.02.25, 09:26
| reklama & PR » informacje
Domino's Pizza wybiera w przetargu agencję Change Serviceplan
Agencja Change Serviceplan (Group One) wygrała przetarg na kampanię marketingową Domino's Pizza. Współpraca obejmie stworzenie platformy komunikacyjnej, kreację i nadzór produkcyjny.
11.02.25, 06:00
| reklama & PR » ludzie
Aleksandra Sianecka dyrektorką Marketingu, Marki, Konceptów handlowych i relacji z Klientem w Auchan Polska
Aleksandra Sianecka objęła stanowisko dyrektorki Marketingu, Marki, Konceptów handlowych i relacji z Klientem w Auchan Polska. Będzie odpowiedzialna za kompleksowe zarządzanie zintegrowaną komunikacją marketingową.
10.02.25, 23:10
| reklama & PR » informacje
Boiron promuje swój flagowy produkt - Oscillococcinum
Na początku lutego br., Boiron, francuski producent i dystrybutor homeopatycznych produktów leczniczych, rozpoczął kampanię promującą Oscillococcinum. Media w kampanii zaplanowała i zakupiła agencja mediowa Arena Media (Havas Media Network).
Subskrybuj RSS działu reklama & PR: rss
Oferty pracy

Aktualnie nie mamy ofert pracy.

Dodaj swoją ofertę
Konkursy
do 30.03.25

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 10.03.25

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 09.03.25

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.