28.11.16, 17:00
Zenith: rynek reklamy programmatic wzrośnie o 31 proc.
W 2017 r. rynek reklamy programmatic ma wzrosnąć o 31 proc. Tym samym dynamika jego wzrostu przewyższy wzrost wszystkich innych kanałów digital − wynika z raportu „Programmatic Marketing Forecasts” opublikowanego przez agencję mediową Zenith.
Według raportu, który obejmuje dane z 41 krajów, w tym z Polski, programmatic będzie rósł w szybszym tempie niż social media (wzrost o 25 proc.) i online video (20 proc.), a jednocześnie coraz większy procent pozostałych kanałów digital będzie kupowany w modelu programatycznym. W tym roku programmatic stanie się głównym sposobem zakupu reklamy display, stanowiąc 51 proc. wydatków na ten segment reklamy, a już w 2017 r. ta proporcja ma wzrosnąć do 58 proc.
Osiągnięcie dominującej pozycji zajęło reklamie programmatic zaledwie kilka lat. Jeszcze w 2012 w tym modelu kupowano tylko 13 proc. reklamy display. Wydatki na programmatic wzrosły z poziomu 5 mld USD w 2012 r. do 39 mld USD w 2016 r., średnio o 71 proc. rocznie. Ten wzrost spowalnia w miarę jak programmatic umacnia swoją dominującą pozycję w segmencie display. Według prognoz Zenith do 2018 r. wydatki na reklamę programatyczną będą rosły średnio o 28 proc. rocznie, a na koniec 2018 r. ich wartość wyniesie 64 mld USD.
Zdecydowanie największym rynkiem programmatic są USA, gdzie wydatki na ten model zakupu sięgną w 2016 r. 24 mld USD i będą stanowiły 62 proc. sumy globalnych wydatków na programmatic. Drugie miejsce dzieli od pierwszego duża różnica. Plasuje się na nim Wielka Brytania z rynkiem wartym 3,3 mld USD. Trzecie miejsce na świecie zajmują Chiny, gdzie wydatki na programmatic wynoszą 2,6 mld USD. W modelu programatycznym kupuje się 70 proc. reklamy display w USA i Wielkiej Brytanii, podczas gdy w Chinach tylko 23 proc., co daje duże pole do szybkiego wzrostu.
W Polsce, według szacunków Zenith, tegoroczne wydatki na programmatic są ponad dwukrotnie wyższe niż w 2015 r. i w kolejnych dwóch latach można się spodziewać utrzymania tego tempa wzrostu. W 2016 r. wydatki na programmatic będą stanowiły 12 proc. wszystkich wydatków na display, a kolejne lata przyniosą dalszy dynamiczny wzrost i w 2018 roku udział programmatic w wydatkach na reklamę display sięgnie 42 proc.
„W tym roku na polskim rynku widać wyraźny zwrot w kierunku programmatic buying. Dzieje się tak dzięki rozwojowi i coraz szerszej implementacji nowoczesnych rozwiązań technologicznych. Jednak kluczowe – i długo przez nas wyczekiwane – w tym procesie jest to, że wreszcie nasza gotowość merytoryczna i technologiczna spotkała się ze zmianą podejścia i większą otwartością wydawców, którzy w tym modelu udostępniają coraz więcej powierzchni premium. To znaczący krok w kierunku dalszego rozwoju rynku programmatic” – powiedziała Agata Majecka, General Manager Zenith.
Dane przedstawione w raporcie dotyczą wyłącznie mediów digital, ale zakup w modelu programmatic zaczyna się już rozszerzać na "tradycyjne" media. Na niektórych światowych rynkach część stacji telewizyjnych i radiowych oraz platform digital OOH oferuje już zautomatyzowany, oparty na danych zakup swojego inventory. Zdaniem autorów raportu zajmie to lata, ale w przyszłości także zakup tradycyjnych mediów w modelu programmatic stanie się standardem.
Aktualnie nie mamy ofert pracy.
Dodaj swoją ofertęZapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.
Komentarze