23.11.16, 12:30

Europejscy wydawcy zajmują stanowisko w sprawie Dyrektywy o ePrywatności

Fot.: Pixabay.com, licencja otwarta

Europejscy wydawcy zwrócili się do Komisji Europejskiej pod przewodnictwem Jean-Claude’a Junckera z sugestią zwrócenia uwagi na groźbę poważnego ograniczenia ich przychodów – zwłaszcza w trudnym okresie przejścia do modelu cyfrowego – w wyniku wprowadzenia znowelizowanych przepisów w zakresie ePrywatności. 

Wydawcy z niepokojem odbierają zaproponowaną treść Dyrektywy o ePrywatności (znana także jako Dyrektywa Cookies), która może prowadzić do kolejnych ograniczeń w przetwarzaniu danych o niskim ryzyku dla celów reklamowych oraz może zmusić ich do dostarczania treści za darmo. Ponad 90. europejskich wydawców, skupionych wokół 26 lokalnych stowarzyszeń IAB, IAB Europe oraz wiodące europejskie organizacje zrzeszające wydawców, w tym EPC (European Publishers Council), NME (News Media Europe), EMMA (European Magazine Media Association) oraz ENPA (European Newspaper Publishers’ Association), wspólnie podpisali list otwarty z wyartykułowanymi wątpliwościami, którego adresatami są Wiceprzewodniczący Komisji Andrus Ansip i Komisarz Günther Oettinger.

List wzywa Komisję Europejską do zwrócenia uwagi na krytyczną rolę reklamy opartej na preferencjach i zainteresowaniach konsumentów w modelu finansowania mediów cyfrowych. Zdaniem sygnatariuszy listu, pluralizm mediów, wspierający funkcjonowanie demokratycznych systemów politycznych, w dużej mierze opiera się na dywersyfikacji i bezpieczeństwie źródeł dochodów. Reklama internetowa jest jednym z takich źródeł.

Europejskie media i usługi cyfrowe w dużej mierze zależne są od reklamy online bazującej na danych o użytkownikach” - powiedział Townsend Feehan, CEO IAB Europe. “Aż 76 proc. wszystkich przychodów mediów online i ponad 50 proc. wszystkich przychodów aplikacji mobilnych pochodzi właśnie z reklamy. Co więcej, wykorzystanie danych o preferencjach i zainteresowaniach użytkowników zwiększa efektywność reklamy internetowej przeciętnie o ponad 200 proc w stosunku do reklamy nietargetowanej” – dodał Feehan .

Internet, jaki znamy, finansowany jest w dużej mierze z reklamy. Dzięki niej miliardy użytkowników na całym świecie może cieszyć się dostępem do treści o charakterze informacyjnym, edukacyjnym i rozrywkowym oraz do wielu usług bezpłatnie lub przy minimalnej opłacie. Konsumenci do tego przywykli i oczekują dostępu do wysokiej jakości treści bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Nowe przepisy dotyczące ePrywatności nie mogą zmuszać wydawców do poszukiwania alternatywnych form finansowania treści, na przykład poprzez wprowadzanie modelu płatnej subskrypcji. Dostawcy usług i treści cyfrowych muszą mieć pełną kontrolę nad warunkami, pod jakimi udostępniają użytkownikom swoje zasoby, włączając w to możliwość legalnego przetwarzania danych użytkowników oraz wyświetlania im reklam opartych na preferencjach i zainteresowaniach, zgodnie z obowiązującymi przepisami o ochronie danych” – kontynuuje Townsend Feehan.

Dostęp do najświeższych informacji jest ważny dla milionów mieszkańców Europy i ci z nas, którzy cieszą się komfortem życia w ustrojach demokratycznych, często przyjmują wolność mediów za rzecz oczywistą. Nie można jednak zapominać, że niezależność mediów – nie tylko tych prezentujących wiadomości, informacje sportowe czy rozrywkę, ale także tych stojących na straży demokratycznych wartości – w dużej mierze finansowana jest z reklamy opartej na danych o odbiorcach cieszących się z bezpłatnego dostępu do tychże mediów. Najnowsze wiadomości, pogłębione raporty, relacje sportowe czy popularne felietony to nie tylko ciekawostki udostępniane w mediach społecznościowych, ale przede wszystkim wartościowe treści, których produkcja obarczona jest ryzykiem. Reklama internetowa, bazująca na danych o odbiorcach, jest niezwykle efektywna i stanowi kluczowe źródło finansowania profesjonalnej i rzetelnej pracy dziennikarskiej i redakcyjnej. Obowiązujące w Europie regulacje prawne muszą odzwierciedlać to, co obywatele cenią oraz to, w jaki sposób jest to finansowane, dlatego legislacja nie może przekreślać tak istotnego źródła finansowania rynku medialnego” - powiedziała Angela Mills Wade, Dyrektor Wykonawczy w European Publishers Council

Sygnatariusze listu proszą także Komisję do zapoznania się z własnym dokumentem Better Regulations Agenda i zapewniają, że regulacje wprowadzone samodzielnie lub we współpracy z europejskimi agendami mogą być skuteczną alternatywą dla rozwiązań legislacyjnych. Środowisko reklamy cyfrowej już wcześniej wypracowało elastyczne i łatwe do zaimplementowania wytyczne do samoregulacji w zakresie cyfrowej reklamy behawioralnej , które mają gwarantować użytkownikom dostęp do transparentnej informacji na temat zbierania i przetwarzania danych oraz ich wykorzystania w targetowanej reklamie internetowej.

Komentarze

Powiązane

27.11.24, 01:00
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 27 listopada (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 27 listopada? Media zapowiedzi, ważne daty, przegląd informacji. Wszystko, co trzeba wiedzieć.
26.11.24, 12:53
| prasa » informacje
Andrzej Mleczko odchodzi z Polityki. Tygodnik: prawda jest nieco inna
25 listopada br., rysownik Andrzej Mleczko poinformował, że kończy współpracę z tygodnikiem „Polityka”. Redakcja tygodnika zareagowała oświadczeniem w którym podkreśliła, że poinformowała wcześniej rysownika o likwidacji jego stałej rubryki.
26.11.24, 07:30
| prasa » informacje | internet » informacje
To nie takie proste. Nowy format Gazeta.pl
We wtorek, 26 listopada br. na Gazeta.pl zadebiutuje wideopodcast „To nie takie proste” prowadzony przez Grzegorza Sroczyńskiego. Jego gośćmi będą publicyści, aktywiści, pisarze, politycy czy historycy.
26.11.24, 01:00
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 26 listopada (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 26 listopada? Media zapowiedzi, ważne daty, przegląd informacji. Wszystko, co trzeba wiedzieć.
25.11.24, 16:45
| prasa » informacje
Grupa PMPG Polskie Media w III kw. 2024 r. z ujemnym wynikiem netto
Holding mediowy PMPG Polskie Media opublikował wyniki za III kw. 2024 r. W analizowanym okresie Grupa osiągnęła 24,3 mln PLN przychodów ze sprzedaży oraz odnotowała ujemny wynik EBITDA i wynik netto, które wyniosły kolejno -4,2 mln oraz -5,0 mln PLN.
25.11.24, 10:03
| prasa » ludzie
Adam Kościelski zostanie dyrektorem ds. sprzedaży bezpośredniej w Grupie Agora
Z początkiem grudnia br. Adam Kościelski, dotychczas dyrektor zarządzający obszarem sprzedaży bezpośredniej w Grupie Eurozet, obejmie nowo utworzone stanowisko dyrektora ds. sprzedaży bezpośredniej w Grupie Agora.
25.11.24, 01:00
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 25 listopada (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 25 listopada? Media zapowiedzi, ważne daty, przegląd informacji. Wszystko, co trzeba wiedzieć.
24.11.24, 01:00
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 24 listopada (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 24 listopada? Media zapowiedzi, ważne daty, przegląd informacji. Wszystko, co trzeba wiedzieć.
23.11.24, 14:41
| prasa » informacje
100 rad poleca o osteoporozie
W najnowszym wydaniu „100 rad poleca” (Wydawnictwo Bauer) , które na rynku ukazało się 21 listopada br., znalazły się wskazówki dla osób zagrożonych lub mierzących się z osteoporozą.
23.11.24, 01:00
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 23 listopada (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 23 listopada? Media zapowiedzi, ważne daty, przegląd informacji. Wszystko, co trzeba wiedzieć.
Subskrybuj RSS działu prasa: rss
Oferty pracy

Aktualnie nie mamy ofert pracy.

Dodaj swoją ofertę
Konkursy
do 25.12.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 25.12.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 23.12.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.