21.10.16, 14:00

Jutro może być za późno, czyli jak robić PR w czasie rzeczywistym

Małgorzata Twardochleb
Fot.: archiwum autora

Jedną z niezaprzeczalnych zalet Internetu jest to, iż dzięki niemu komunikacja ma prędkość światła. Wysłanie newsa trwa tylko kilka sekund, a obejrzeć go mogą odbiorcy na całym świecie. W dzisiejszych czasach, aby być skutecznym trzeba działać natychmiast – w czasie rzeczywistym. W jaki sposób tworzyć PR w czasie rzeczywistym? Jak wykorzystywać w pełni korzystanie z jego możliwości? Jakie są korzyści związane z prowadzeniem PR w czasie rzeczywistym? 

Strategia PR w czasie rzeczywistym opiera się na działaniach prowadzonych na bieżąco, czyli w czasie trwania danego wydarzenia. Specjaliści od PR w czasie rzeczywistym muszą być czujni oraz potrafić podejmować szybkie i trafne decyzje. Komentowane wydarzenie musi być świeże – dla odbiorców, jak i konkurencji, której działania trzeba wyprzedzić. Ważne jest, aby przekaz był jak najbardziej adekwatny do kontekstu. Nadawca treści musi rozumieć fakt, do którego nawiązuje, a także potrzeby, nastroje odbiorców w danym momencie. PR w czasie rzeczywistym daje firmie szansę na zdobycie popularności dzięki inteligentnym i trafnym działaniom w Internecie.

Siła mediów społecznościowych. Czujność i refleks
Nie bez powodu media społecznościowe są najlepszym polem dla PR-u w czasie rzeczywistym. Kontakt pomiędzy marką, a konsumentem odbywa się tutaj bez pośredników, dzięki czemu przekaz może dotrzeć do odbiorców w błyskawicznym czasie. Co więcej, w przeciwieństwie do reklamy telewizyjnej, w przypadku social media nie rezerwuje się czasu antenowego. PR w czasie rzeczywistym powinien reagować natychmiastowo na aktualne wydarzenia, ważne dla dużej społeczności. Jednym z popularniejszych przykładów skutecznego działania w social media niezmiennie wymienianym w licznych artykułach, jest spontaniczne zachowanie marki Oreo podczas amerykańskiego Super Bowl w lutym 2013 roku, kiedy zapanowała ciemność z powodu awarii prądu. Marketingowcy firmy wrzucili już po kilku minutach na Twittera wpis, który zawierał obrazek informujący, że w ciemności nadal można jeść ciastka Oreo. Oddźwięk był niesamowity – obrazek został udostępniony na Twitterze kilkanaście tysięcy razy, a jeszcze więcej osób polubiło go na Facebooku.

Jak tworzyć PR w czasie rzeczywistym?
Przygotować kampanię PR w czasie rzeczywistym należy wcześniej. Wygląda to na sprzeczność, jednak strategię należy stworzyć tak, aby mieć możliwość elastycznego modyfikowania jej w trakcie trwania. Dla nieprzewidywalnych zdarzeń należy określić procedury, aby móc na nie szybko reagować. Nie zawsze wszystko idzie zgodnie z planem A, także warto mieć przygotowany plan B, a nawet C dla wszystkich typów kampanii.

Monitorowanie mediów, portali społecznościowych to kolejny ważny aspekt. Należy wziąć pod uwagę, że media społecznościowe stają się wiarygodnym źródłem informacji dla dziennikarzy oraz konsumentów. Technologia jest cennym sojusznikiem w tym sensie, ważne jest, aby mieć narzędzia, które poinformują nas, jeśli wystąpi jakakolwiek wzmianka o marce, konkurencji lub wiadomości wymagające natychmiastowej reakcji. Tutaj pomaga analityka, np. Google Analytics czy Google Trends , który podpowiada jakie treści są obecnie najczęściej wyszukiwane przez użytkowników.

Szkolenie zespołu szybkiego reagowania jest następnym krokiem. Warto ustalić z klientem margines autonomii, tak aby osoby odpowiedzialne za markę mogły działać bez czekania na zatwierdzenie od odległej centrali. Tak jak we wszystkich kampaniach komunikacyjnych konieczne jest, aby dokładnie zmierzyć wyniki uzyskane we wszystkich aspektach i zwracać uwagę na poziom reakcji odbiorców w celu uniknięcia lub zniwelowania ewentualnych błędów, które mogą wystąpić w wyniku przyspieszonego czasu pracy. Podsumowując, zarządzanie public relations w czasie rzeczywistym nie oznacza improwizacji, to część wcześniej zaplanowanej strategii.

Korzyści
Skutecznie poprowadzona strategia działań w czasie rzeczywistym przekłada się na wzrost zainteresowania marką i jej ofertą. Buduje zasięg odbiorców i pozyskuje nowych użytkowników. PR w czasie rzeczywistym wzmacnia wizerunek marki, zmniejszając jednocześnie dystans pomiędzy nią a odbiorcą. To świetny sposób na przedstawienie własnej działalności i zwiększenie jej popularności. Mówiąc o danym wydarzeniu, odbiorcy zaczynają łączyć je z marką, te dwa elementy stają się z czasem nierozerwalne. A wszystko to przy stosunkowo niedużych kosztach.

Małgorzata Twardochleb
Absolwentka Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Obecnie kontynuuje edukację studiując Zarządzanie na Wydziale Nauk Ekonomicznych w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego.
Pierwsze doświadczenie zawodowe zdobywała w Radiu Warszawa, a następnie w Telewizyjnej Internetowej Agencji Informacyjnej Newsrm.tv gdzie zajmowała się tworzeniem tekstów, realizacją materiałów wideo, audio oraz montażem.
Obecnie pracuje w Procontent Communication i zajmuje się zewnętrzną komunikacją firmy. Koordynuje organizację konferencji, wydarzeń specjalnych oraz szkoleń. Zajmuje się organizacją nieformalnych spotkań dla specjalistów public relations „PR-ranki”, które odbyły się już w Warszawie i Krakowie.

Komentarze

Powiązane

01.06.23, 15:00
| reklama & PR » informacje
Home Cool Home. Pingwin PanSonik w roli głównej w kampanii Panasonic promującej domową klimatyzację
Firma Panasonic Heating & Cooling Solutions ruszyła z kampanią promocyjną „Home Cool Home”, która ma na celu wsparcie instalatorów poprzez dotarcie do zwykłego Kowalskiego oraz zachęcenie ich do zaopatrzenia się w urządzenia klimatyzacyjne marki. 
01.06.23, 09:42
| reklama & PR » ludzie
Marta Bełza dołącza do Garden of Words, Marta Miller awansuje
Agencja Garden of Words poszerzyła zespół PR i zatrudniła Martę Bełzę na stanowisku Head of Reputation Management. Z kolei Marta Miller awansowała na stanowisko Head of Corporate i będzie odpowiadać za rozwój agencji w zakresie pozyskiwania i prowadzenia projektów z obszaru komunikacji korporacyjnej.
01.06.23, 07:30
| reklama & PR » informacje
Lidl Polska wraz z Anną i Robertem Lewandowskimi zadbają o zdrowie Polaków
29 maja br. Lidl Polska ruszył z nową kampanią "Zadbajmy o siebie!". Sieć wspólnie z Anną i Robertem Lewandowskimi zachęca do budowania zdrowych nawyków.
01.06.23, 06:30
| biznes i technologie » informacje | reklama & PR » informacje
Rebranding stacji paliw Intermarché. Do końca roku zmieni się 10 stacji
Intermarché przeprowadzi rebranding przysklepowych stacji paliw. Mają być bardziej nowoczesne i spójne z kolorystyką sieci.
31.05.23, 19:15
| reklama & PR » informacje
JBB Bałdyga promuje ofertę grillową w digitalu
Ruszyła największa w historii JBB Bałdyga kampania digitalowa promująca ofertę grillową tej marki mięsnej w Polsce. Działania pod hasłem „Grilluje w całej Polsce” potrwają przez najbliższe miesiące.
31.05.23, 16:00
| reklama & PR » ludzie
Aleksandra Rekowska w ekipie agencji MADOGZ
Aleksandra Rekowska dołączyła do zespołu agencji MADOGZ i objęła stanowisko Senior Account Manager. Będzie odpowiedzialna za obsługę komunikacyjną kluczowych klientów agencji.
31.05.23, 12:10
| reklama & PR » ludzie
Dorota Natalia Haller rozstaje się z Huawei CBG
Dorota Natalia Haller zakończyła pracę na stanowisku dyrektorki marketingu, komunikacji i e-commerce w Huawei Consumer Business Group Polska, którą łączyła z rolą wiceprezeski marketingu na region Europy Centralnej i krajów nordyckich w Huawei CBG.
31.05.23, 10:45
| reklama & PR » informacje
Wobler od Publicis Worldwide, Bank BNP Paribas i PZW zbada polskie rzeki
Publicis Worldwide Poland wspólnie z Bankiem BNP Paribas i Polskim Związkiem Wędkarskim stworzyli prototyp woblera, badający zanieczyszczenie polskich wód. Projekt „River Alert” ma być odpowiedzią na katastrofę ekologiczną na Odrze i alarmujące doniesienia o stanie kolejnych polskich rzek.
30.05.23, 17:00
| reklama & PR » informacje
Z miłości do smaku i orzeźwienia! Kampania napojów herbaciano-owocowych HerbaLOVE od Herbapolu
Herbapol-Lublin rusza z kampanią wspierającą napoje herbaLOVE. Hasło „Z miłości do smaku i orzeźwienia!” ma podkreślać wyjątkowość produktów. Działania promujące herbaLOVE będą prowadzone w szerokim zakresie w mediach digitalowych i oparte będą na formacie video oraz angażujących formach.
30.05.23, 12:30
| reklama & PR » ludzie
Emilia Głowińska awansowała w VMLY&R Poland
Emilia Głowińska awansowała na stanowisko Group Account Manager w VMLY&R Poland.
Subskrybuj RSS działu reklama & PR: rss
Oferty pracy

Specjalista ds. promocji czasopism naukowych

Akademia Ekonomiczno-Humanistyczna w Warszawie | Warszawa

Przejdź do oferty

kierowniczka/kierownik działu PR

Teatr Dramatyczny im. Gustawa Holoubka | Warszawa

Przejdź do oferty

Stanowisko ds. filmu

Centrum Kultury Zamek w Poznaniu | Poznań

Przejdź do oferty
Konkursy
do 02.07.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 01.07.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.