21.10.16, 14:00

Jutro może być za późno, czyli jak robić PR w czasie rzeczywistym

Małgorzata Twardochleb
Fot.: archiwum autora

Jedną z niezaprzeczalnych zalet Internetu jest to, iż dzięki niemu komunikacja ma prędkość światła. Wysłanie newsa trwa tylko kilka sekund, a obejrzeć go mogą odbiorcy na całym świecie. W dzisiejszych czasach, aby być skutecznym trzeba działać natychmiast – w czasie rzeczywistym. W jaki sposób tworzyć PR w czasie rzeczywistym? Jak wykorzystywać w pełni korzystanie z jego możliwości? Jakie są korzyści związane z prowadzeniem PR w czasie rzeczywistym? 

Strategia PR w czasie rzeczywistym opiera się na działaniach prowadzonych na bieżąco, czyli w czasie trwania danego wydarzenia. Specjaliści od PR w czasie rzeczywistym muszą być czujni oraz potrafić podejmować szybkie i trafne decyzje. Komentowane wydarzenie musi być świeże – dla odbiorców, jak i konkurencji, której działania trzeba wyprzedzić. Ważne jest, aby przekaz był jak najbardziej adekwatny do kontekstu. Nadawca treści musi rozumieć fakt, do którego nawiązuje, a także potrzeby, nastroje odbiorców w danym momencie. PR w czasie rzeczywistym daje firmie szansę na zdobycie popularności dzięki inteligentnym i trafnym działaniom w Internecie.

Siła mediów społecznościowych. Czujność i refleks
Nie bez powodu media społecznościowe są najlepszym polem dla PR-u w czasie rzeczywistym. Kontakt pomiędzy marką, a konsumentem odbywa się tutaj bez pośredników, dzięki czemu przekaz może dotrzeć do odbiorców w błyskawicznym czasie. Co więcej, w przeciwieństwie do reklamy telewizyjnej, w przypadku social media nie rezerwuje się czasu antenowego. PR w czasie rzeczywistym powinien reagować natychmiastowo na aktualne wydarzenia, ważne dla dużej społeczności. Jednym z popularniejszych przykładów skutecznego działania w social media niezmiennie wymienianym w licznych artykułach, jest spontaniczne zachowanie marki Oreo podczas amerykańskiego Super Bowl w lutym 2013 roku, kiedy zapanowała ciemność z powodu awarii prądu. Marketingowcy firmy wrzucili już po kilku minutach na Twittera wpis, który zawierał obrazek informujący, że w ciemności nadal można jeść ciastka Oreo. Oddźwięk był niesamowity – obrazek został udostępniony na Twitterze kilkanaście tysięcy razy, a jeszcze więcej osób polubiło go na Facebooku.

Jak tworzyć PR w czasie rzeczywistym?
Przygotować kampanię PR w czasie rzeczywistym należy wcześniej. Wygląda to na sprzeczność, jednak strategię należy stworzyć tak, aby mieć możliwość elastycznego modyfikowania jej w trakcie trwania. Dla nieprzewidywalnych zdarzeń należy określić procedury, aby móc na nie szybko reagować. Nie zawsze wszystko idzie zgodnie z planem A, także warto mieć przygotowany plan B, a nawet C dla wszystkich typów kampanii.

Monitorowanie mediów, portali społecznościowych to kolejny ważny aspekt. Należy wziąć pod uwagę, że media społecznościowe stają się wiarygodnym źródłem informacji dla dziennikarzy oraz konsumentów. Technologia jest cennym sojusznikiem w tym sensie, ważne jest, aby mieć narzędzia, które poinformują nas, jeśli wystąpi jakakolwiek wzmianka o marce, konkurencji lub wiadomości wymagające natychmiastowej reakcji. Tutaj pomaga analityka, np. Google Analytics czy Google Trends , który podpowiada jakie treści są obecnie najczęściej wyszukiwane przez użytkowników.

Szkolenie zespołu szybkiego reagowania jest następnym krokiem. Warto ustalić z klientem margines autonomii, tak aby osoby odpowiedzialne za markę mogły działać bez czekania na zatwierdzenie od odległej centrali. Tak jak we wszystkich kampaniach komunikacyjnych konieczne jest, aby dokładnie zmierzyć wyniki uzyskane we wszystkich aspektach i zwracać uwagę na poziom reakcji odbiorców w celu uniknięcia lub zniwelowania ewentualnych błędów, które mogą wystąpić w wyniku przyspieszonego czasu pracy. Podsumowując, zarządzanie public relations w czasie rzeczywistym nie oznacza improwizacji, to część wcześniej zaplanowanej strategii.

Korzyści
Skutecznie poprowadzona strategia działań w czasie rzeczywistym przekłada się na wzrost zainteresowania marką i jej ofertą. Buduje zasięg odbiorców i pozyskuje nowych użytkowników. PR w czasie rzeczywistym wzmacnia wizerunek marki, zmniejszając jednocześnie dystans pomiędzy nią a odbiorcą. To świetny sposób na przedstawienie własnej działalności i zwiększenie jej popularności. Mówiąc o danym wydarzeniu, odbiorcy zaczynają łączyć je z marką, te dwa elementy stają się z czasem nierozerwalne. A wszystko to przy stosunkowo niedużych kosztach.

Małgorzata Twardochleb
Absolwentka Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Obecnie kontynuuje edukację studiując Zarządzanie na Wydziale Nauk Ekonomicznych w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego.
Pierwsze doświadczenie zawodowe zdobywała w Radiu Warszawa, a następnie w Telewizyjnej Internetowej Agencji Informacyjnej Newsrm.tv gdzie zajmowała się tworzeniem tekstów, realizacją materiałów wideo, audio oraz montażem.
Obecnie pracuje w Procontent Communication i zajmuje się zewnętrzną komunikacją firmy. Koordynuje organizację konferencji, wydarzeń specjalnych oraz szkoleń. Zajmuje się organizacją nieformalnych spotkań dla specjalistów public relations „PR-ranki”, które odbyły się już w Warszawie i Krakowie.

Komentarze

Powiązane

12.06.24, 17:00
| reklama & PR » informacje
MAKRO Polska w przetargu wybiera KERRIS
Agencja KERRIS zwyciężyła w przetargu na stałą obsługę kanałów social media dla MAKRO Polska, sieci hurtowni.
12.06.24, 16:00
| radio » ludzie | reklama & PR » ludzie
10 osób awansuje w Dziale Sprzedaży Agencyjnej Grupy Eurozet
W ramach struktur Działu Sprzedaży Agencyjnej Grupy Eurozet awansowało dziesięć osób. Stanowiska dyrektorskie objęli Anna Chudzyńska i Michał Miętusiewicz.
12.06.24, 15:00
| reklama & PR » ludzie
Rafał Szafraniec i Marta Sprzączak awansują w OMD Group
Rafał Szafraniec objął nowo utworzone w agencji OMD stanowisko Client Development Partner. Z kolei Marta Sprzączak, awansowała na stanowisko Business & Communication Partner.
12.06.24, 11:09
| reklama & PR » ludzie
Emilia Czerwiec zarządza zespołem kreatywnym w agencji Insignia
Do agencji Insignia na stanowisko Creative Group Head dołączła Emilia Czerwiec. Do jej zadań będzie należało m.in. zarządzanie zespołem kreatywnym.
11.06.24, 23:16
| reklama & PR » informacje
Bobovita ze świnką Peppa w Cinema City wspierana działaniami promocyjnymi
Od czerwca br. w ramach współpracy koncesyjno-reklamowej pomiędzy Danone, Nutricia oraz Cinema City i New Age Media w barach kinowych Cinema City rusza sprzedaż nowych musów owocowych marki Bobovita z wizerunkiem Peppa Pig.
11.06.24, 16:30
| reklama & PR » informacje
Na spokojnie. Zjedz i działaj. Nesvita promuje Owsianą Przekąskę
Ruszyła ogólnopolska kampania launchująca Owsianą Przekąskę NESVITA – nowy produkt w portfolio marki. Pod hasłem „Na spokojnie. Zjedz i działaj” NESVITA inspiruje do bardziej uważnego jedzenia. Za kreację oraz strategię odpowiada agencja Przestrzeń, która wygrała przetarg na ten projekt. 
11.06.24, 15:15
| reklama & PR » informacje
NARS klientem agencji Prêt-à-Porter PR
Do grona klientów agencji dołączyła marka kosmetyczna NARS. Agencja będzie odpowiadać, m.in. za prowadzenie biura prasowego marki. 
11.06.24, 11:41
| reklama & PR » informacje
FRU UUU UUU – Radosny dźwięk podróży. Fru.pl ruszyło z kampanią marketingową
3 czerwca br. wystartowała letnia, globalna kampania promująca Fru.pl. Platforma internetowa umożliwia klientom rezerwację biletów lotniczych oraz oferuje szereg kompleksowych usług zapewniając komfortowe podróżowanie. 
11.06.24, 08:30
| reklama & PR » ludzie
Maks Szyłkiewicz w zespole agencji Warsaw/Creatives
W lutym br. do zespołu Warsaw/Creatives dołączył Maksymilian Szyłkiewicz obejmując stanowisko Group Account Manager w dziale Client Service. Do jego zadań należy, m.in.: budowanie relacji z obecnymi, jak i przyszłymi klientami agencji oraz prowadzenie kompleksowych projektów w ramach strategii obsługi 360’.
11.06.24, 07:30
| reklama & PR » ludzie
Marcin Dłuski wiceprezesem agencji 5BONSAI
Marcin Dłuski objął stanowisko wiceprezesa agencji 5BONSAI, wchodzącej w skład grupy They.pl. 5BONSAI określa się jako AI-powered eCRM Agency; specjalizuje się w obszarach eCRM i marketing automation. CEO agencji jest Tobiasz Bierka.
Subskrybuj RSS działu reklama & PR: rss
Oferty pracy

Specjalista/ka ds. promocji w Dziale Promocji i Komunikacji

Muzeum Azji i Pacyfiku im. Andrzeja Wawrzyniaka | Warszawa

Przejdź do oferty
Konkursy
do 31.08.24

Portalmedialny.pl ponownie udostępnił możliwość uczestniczenia w konkursach organizowanych przez wydawcę.

do 13.07.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.

12-14 czerwca 2024 r. w Długopolu.