21.06.16, 11:00

Play z największym wzrostem pozycji marki w raporcie BrandZ

Logo MediaCom
Fot.: materiały prasowe

W gronie najcenniejszych polskich marek, według badania BrandZ za 2015 r., znalazły się: PZU, Coca-Cola, Biedronka, Play, mBank, Żywiec, Volkswagen. Spośród liderów największą dynamikę wzrostu wskaźnika całościowej kondycji marki odnotowuje Play. Badanie realizuje instytut MillwardBrown.

BrandZ to zestawienie najbardziej wartościowych marek,  zarówno w ujęciu globalnym, jak i na poszczególnych rynkach. Przygotowując tę analizę wybrano sześć kategorii, na temat których dane obejmują co najmniej trzy pomiary na przestrzeni od 2010 do 2015 roku. Reprezentują one zróżnicowane branże, charakteryzujące się dodatkowo wysokimi nakładami na reklamę. Ranking największych sektorów reklamowych w 2015 roku otwiera handel, a branże, do których należą pozostałe, wybrane do analizy BrandZ kategorie produktowe, mieszczą się w pierwszej dziesiątce (np. telekomunikacja na piątym a motoryzacja na szóstym miejscu, źródło: Raport Starcom Mediavest Group „Rynek reklamy w Polsce 2015”).

W obrębie każdej z wymienionych kategorii w analizie ujęto po trzy najwyżej notowane marki. Zestawienie stworzono na podstawie wskaźnika Power, czyli wartości ukazującej pozycję marki, odpowiadającej za siłę aktualnego popytu na dany brand. I tak wyłoniono liderów poszczególnych segmentów: PZU (ubezpieczenia), Coca-Cola (napoje), Biedronka (sieci handlowe), Play (telekomunikacja), mBank (bankowość), Żywiec (piwa), Volkswagen (samochody). Warto zauważyć, że dystans pomiędzy liderem a kolejnymi markami jest różny w przypadku poszczególnych kategorii. Wyróżnia się PZU, którego wiodąca pozycja w branży jest niekwestionowana, ale także Coca-Cola i Biedronka.

Jeszcze bardziej interesujących wniosków dostarcza spojrzenie na dane w ujęciu dynamicznym. Okazuje się, że wartość wskaźnika Power dla Coca-Coli pozostaje na względnie stabilnym poziomie, a dla Biedronki czy PZU tylko nieznacznie wzrosła na przestrzeni ostatnich lat. Na tym tle warto zwrócić uwagę na markę Play, która odnotowała najsilniejszy trend rosnący w obrębie wskaźnika Power. Na przestrzeni pięciu lat wskaźnik ten wzrósł dwukrotnie – od 10,1 do 20,1. Taką dynamiką nie może poszczycić się żaden z innych liderów.

Za dobrą kondycję marki odpowiada to, na ile jest ona znacząca dla konsumentów, wyróżniająca oraz wybijająca się w świadomości, czyli ciesząca się wysoką znajomością. Według opracowania MillwardBrown pozycja większości marek-liderów, w tym zarówno PZU, Biedronki jak i Coca-Coli bierze się w głównej mierze z tego, że są to marki dobrze znane i łatwo przywoływalne w świadomości konsumentów. Inna sytuacja ma miejsce w przypadku lidera kategorii telekomunikacja – marki Play. Tutaj wartość wskaźnika Power budowana jest przede wszystkim  przez fakt, że marka ta wyróżnia się na tle konkurencji. Można zatem przypuszczać, że marka Play wykreowała oryginalny i spójny wizerunek w oparciu o coś więcej niż tylko oferta produktowa.

Choć wskaźnik Power może być traktowany jako sumaryczna miara pozycji marki, to z punktu widzenia zarządzania marką istotne jest także, jakie są perspektywy zwiększania się jej udziałów w rynku. Odpowiada za to wskaźnik Potential. Ranking otwierają tu marki nie będące liderami swoich kategorii: Lidl, Pepsi, Toyota. Najwyżej notowany spośród marek-liderów jest mBank a następnie Play. W przypadku obydwu tych marek, prawdopodobieństwo zwiększania ich udziałów rynkowych analitycy szacują na blisko 70 proc., podczas gdy np. dla PZU na 60 proc.

Powyższe dane pokazują kondycję i potencjał najsilniejszych marek na polskim rynku. W ciągu kilku najbliższych tygodni zostanie opublikowana kolejna aktualizacja danych BrandZ.

Komentarze

Powiązane

16.01.25, 23:32
| reklama & PR |
Rockfin odświeża wizerunek, który ma podkreślać ambicje na rynku globalnym
Rockfin, firma działająca w obszarze projektowania i produkcji systemów wspierających transformację energetyczną, przeprowadza rebranding, wprowadzając nową identyfikację wizualną, która ma podkreślać jej ambicje na rynku globalnym.
16.01.25, 20:24
| reklama & PR » informacje
Roślinny lek Canephron w kreatywnym formacie modular video
Canephron, roślinny lek bez recepty na dolegliwości układu moczowego, jest tematem nowej kampanii opartej na formacie modular video. W kreatywnym projekcie autorstwa agencji MADOGZ lek symbolicznie wspiera strażaczki w gaszeniu „osobistych pożarów”.
16.01.25, 12:03
| reklama & PR » ludzie
Agnieszka Pawlak w zespole HOLO Group
Do zespołu kreatywnego HOLO Group dołączyła Agnieszka Pawlak, która objęła stanowisko senior creative.
16.01.25, 10:55
| reklama & PR » informacje
Polpharma promuje żele do nosa marki Xylogel
Rozpoczęła się kampania żelów do nosa Xylogel, przygotowana przez Opus B. To już kolejna realizacja agencji dla tej marki.
16.01.25, 08:30
| reklama & PR » informacje
Muzyka łączy, tak jak bycie na TY. Wojciech Mann i Radzimir Dębski (JIMEK) w kampanii marki Tyskie
Tyskie poszerza działania platformy komunikacyjnej „Jesteśmy na TY”, stawiając na muzykę jako przestrzeń, która łączy ludzi. Marka zaprosiła do kampanii Wojciecha Manna oraz Radzimira Dębskiego.
16.01.25, 06:00
| reklama & PR » informacje
Podsumowanie 2024 roku: Krzysztof Koczorowski (KARAT-e i SLOWoTWÓRCY)
Rok 2024 w branży - Krzysztof Koczorowski, prezes zarządu, dyrektor kreatywny Studia Brandingowego KARAT-e, właściciel Agencji Reklamowej SLOWoTWÓRCY, podsumowuje miniony rok w branży dla portalmedialny.pl.
15.01.25, 21:00
| reklama & PR » informacje
Karol Kłos ambasadorem Nice To Fit You
Nice To Fit You rozszerza współpracę z Polską Ligą Siatkówki o współpracę ambasadorską z jednym z najbardziej rozpoznawalnych siatkarzy w Polsce - Karolem Kłosem. Kłos to jeden z najbardziej utytułowanych polskich siatkarzy ostatnich lat, reprezentant Polski, mistrz świata z 2014 roku, olimpijczyk z Rio de Janeiro (2016).
15.01.25, 13:56
| reklama & PR » ludzie
Michał Brzeczkowski awansował w VML
Od początku 2025 r. Michał Brzeczkowski objął stanowisko Account Director w agencji VML.
15.01.25, 10:55
| internet » informacje | reklama & PR » informacje
Tomasz Ćwiąkała ambasadorem marki Betclic
Tomasz Ćwiąkała, dziennikarz, komentator sportowy oraz youtuber, autor wielu formatów poświęconych piłce nożnej dołączył do grona ambasadorów marki Betclic.
14.01.25, 14:01
| reklama & PR » informacje
Kia Polska promuje ofertę wyprzedażową 2024
Kia Polska ruszyła z kampanią wspierającą trzy wybrane auta z gamy modeli wyprzedażowych: Niro, XCeed oraz Sportage. Media w kampanii zaplanowała i zakupiła agencja Havas Media.
Subskrybuj RSS działu reklama & PR: rss
Oferty pracy

Aktualnie nie mamy ofert pracy.

Dodaj swoją ofertę
Konkursy
do 14.02.25

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 11.02.25

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 11.02.25

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.