08.03.16, 14:30

58 proc. Polek z grupy wiekowej 55+ nigdy nie korzystało z komputera

Justyna Pokojska, autorka raportu
Fot.: materiały prasowe

Jak wynika z raportu „Agentki Cyfrowej Zmiany: Kompetencje cyfrowe kobiet w Polsce” Laboratorium Gospodarki Cyfrowej DELab Uniwersytetu Warszawskiego, aż 58 proc. Polek z grupy wiekowej 55+ nigdy nie korzystało z komputera. To jeden z najsłabszych wyników w Europie, jednak kobiety są pod tym względem i tak nieznacznie lepsze od polskich mężczyzn. Na szczęście, sytuacje ratuje młode pokolenie – 88 proc. kobiet w wieku 16-24 korzysta z komputera codziennie, co stanowi wynik najlepszy w Unii Europejskiej.

Raport „Agentki Cyfrowej Zmiany: Kompetencje cyfrowe kobiet w Polsce” przygotowany przez socjolożkę Justynę Pokojską z DELab UW opiera się na danych Eurostatu w zakresie kompetencji cyfrowych społeczeństw różnych krajów Unii Europejskiej. Badaczka wzięła pod uwagę wiele kwestii związanych z wykorzystaniem ICT (Information and Communication Technologies) przez Polki, m.in. częstotliwość korzystania z komputera i Internetu, wykorzystywanie urządzeń mobilnych w życiu codziennym i pracy; cele w jakich kobiety korzystają z technologii czy konkretne narzędzia (usługi chmurowe, aplikacje). Badanie dotyczyło całego roku 2015 i daje pełen obraz kompetencji cyfrowych Polek na tle innych krajów UE.

Młode Polki nie mają się czego wstydzić względem swoich zagranicznych koleżanek – zarówno w zakresie częstotliwości korzystania z komputerów, jak i Internetu plasują się w europejskiej awangardzie. Sytuacja pogarsza się niestety wraz ze wzrostem wieku badanych kobiet – w grupie 55+ obserwujemy bardzo niewielki poziom kompetencji cyfrowych – zaledwie 22 proc. kobiet starszego pokolenia korzysta z komputera codziennie, aż 58 proc. nigdy tego nie robiło. Podobnie sytuacja wygląda w kwestii Internetu – jedynie 36 proc. kobiet z grupy wiekowej 55 proc. deklaruje korzystanie z sieci. Jest to niechlubny, najgorszy wynik zaobserwowany w Unii Europejskiej” – komentuje autorka raportu, socjolożka Justyna Pokojska, ekspert Laboratorium Gospodarki Cyfrowej DELab UW.

Najczęstszą aktywnością online podejmowaną przez Polki (ok. 50 proc. respondentek)  jest poszukiwanie informacji, na drugim miejscu jest komunikacja z rodziną i znajomymi (46 proc.). Najmłodsze z Polskich użytkowniczek Internetu (kategoria wiekowa 16-24) bardzo chętnie, w porównaniu do swoich zagranicznych rówieśniczek, realizuje w Sieci różne działania kreatywne (np. pisanie blogów), dość często korzysta również z możliwości załatwienia spraw publicznych on-line, w tym np. w zakresie uzyskania dostępu do usług medycznych.

Polki wypadają blado na tle Europejek, jeśli chodzi o wykorzystanie internetowych narzędzi ułatwiających pracę. Zarówno oprogramowanie online służące do edycji dokumentów, zdjęć czy dyski w chmurzę są przez nie stosunkowo rzadko używane, w wielu kategoriach wypadamy najgorzej wśród wszystkich krajów Unii.

Nieobca jest nam natomiast internetowa rozrywka. Zwłaszcza najmłodsze polskie użytkowniczki Internetu bardzo chętnie korzystają z różnego rodzaju serwisów umożliwiających słuchanie muzyki lub oglądanie filmów, wyprzedzając Europejki „starej piętnastki” i będąc nieco poniżej średniej „nowej Unii”.  Sytuacja odwraca się jednak wraz ze wzrostem wieku – tylko 32 proc. użytkowniczek Internetu w wieku 55-74 lata korzysta z multimediów w trybie online.

Wśród aktywności podejmowanych przez użytkowniczki Internetu nie wolno zapominać o zakupach online. Pozwalają one zaoszczędzić czas, energię i niejednokrotnie pieniądze. Jednak nie wśród Polek.

Zarówno polskie kobiety jak i mężczyźni w kwestii e-commerce zostają daleko w tyle za swoimi rówieśnikami z krajów „starej Unii”. Największe różnice dotycz a młodych mężczyzn, którzy kupują online o ok. 1/3 rzadziej niż ich zachodnioeuropejscy rówieśnicy. Nieco mniejsza przepaść dzieli młode kobiety od ich koleżanek z krajów „starej piętnastki” – różnica to trochę ponad 15 punktów procentowych. Jednak Polska nie odstaje bardzo od tzw. New Member State, czyli „nowej Unii”- jedynie młodzież wypada nieco gorzej niż ich zagraniczni rówieśnicy, w starszych grupach wiekowych Polacy robią zakupy nieco częściej niż użytkownicy w krajach ”nowej dwunastki”.

Komentarze

Powiązane

13.09.23, 19:00
| internet » informacje
Co drugi nastolatek czerpie wiedzę o finansach z TikToka i YouTube’a
Wyniki badania zrealizowanego na zlecenie Santander Bank Polska pokazują, że nastolatkowie nisko oceniają swoją wiedzę na temat finansów.
12.09.23, 21:15
| internet » informacje
Onet Rano Finansowo powered by BI. Mikołaj Kunica i Marcin Lis gospodarzami nowego formatu Onetu i Business Insider Polska
W ofercie platformy Onet znajdzie się program „Onet Rano Finansowo powered by BI”. To propozycja programowa w ramach formatu „Onet Rano”. Odcinki programu, który przygotowuje redakcja Business Insider Polska, będą emitowane w każdą środę o godz. 10.00.
12.09.23, 12:07
| internet » informacje
Nowa odsłona strony głównej serwisu Medonet.pl
Z początkiem września 2023 r. na stronie głównej Medonet.pl wprowadzono nowy wygląd, który oprócz bardziej przejrzystej nawigacji, oferuje lepszą ekspozycję personalizowanych treści dla użytkowników i reklamodawców.
12.09.23, 06:00
| internet » ludzie
Krzysztof Majak nowym zastępcą redaktora naczelnego Onetu
Krzysztof Majak zostanie zastępcą redaktora naczelnego Onetu, a Piotr Markiewicz będzie nowym szefem strony głównej
06.09.23, 17:45
| internet » informacje
Interia na 48. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni
Interia, jako jedyny portal horyzontalny w Polsce, objęła patronatem 48. edycję Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Interia uruchomi festiwalowe studio, gdzie eksperci filmowi i reporterzy będą relacjonować wydarzenia festiwalowe i rozmawiać z laureatami nagród.
06.09.23, 10:16
| internet » informacje
Money.pl uruchomił licznik obietnic wyborczych
Money.pl podsumował obietnice komitetów wyborczych, a Forum Obywatelskiego Rozwoju obliczyło ich koszty. Portal udostępnił na stronie licznik, który sumuje te koszty.
06.09.23, 07:00
| telewizja / VOD » informacje | internet » informacje
Diginomia – świat cyfrowego biznesu. Agnieszka Mosór rusza z cyklem programów o sztucznej inteligencji i cyfrowej rewolucji w biznesie
Agnieszka Mosór, wieloletnia reporterka i gospodyni „Wydarzeń” w Polsacie, wraca do mediów. Po roku przerwy, dziennikarka rusza z własnym kanałem na YouTube „Diginomia – świat cyfrowego biznesu”.
05.09.23, 15:00
| internet » ludzie
Łukasz Szymak dołącza do Zarządu MZN Property SA oraz Grupy Morizon-Gratka
Z początkiem 2024 r. Łukasz Szymak obejmie funkcję CEO MZN Property SA oraz CEO Grupy Morizon-Gratka, a dotychczas pełniący te obowiązki Jarosław Święcicki przejdzie do rady nadzorczej MZN Property SA. W okresie przejściowym od 1 września br. Szymak będzie pełnił funkcję COO (dyrektora operacyjnego) obu spółek.
05.09.23, 10:01
| internet » informacje
Stan wyjątkowy na wybory. Będą dwie premiery tygodniowo
Od 5 września br. „Stan Wyjątkowy” będzie emitowany dwa razy w tygodniu. Premiery będą się odbywać na stronie głównej Onetu we wtorki o godz. 19:00, w soboty o godz. 20:00 i będą dostępne dla wszystkich użytkowników. Podcast będzie dostępny również w aplikacji Onet Audio.
04.09.23, 17:45
| internet » ludzie
Paweł Pawłowski przechodzi z RMF FM do Wirtualnej Polski
Od września br. do zespołu prowadzących Telewizji WP i programów wideo Wirtualnej Polski dołączył Paweł Pawłowski. Dziennikarz poprowadzi, m.in. programy publicystyczne i newsowe - "Tłit", "Newsroom" i "WP News".
Subskrybuj RSS działu internet: rss
Oferty pracy

Specjalista/specjalistka ds. marketingu

Muzeum Getta Warszawskiego | Warszawa

Przejdź do oferty

Animator Kultury w obszarze czytelnictwa

Biblioteka publiczna w Dzielnicy Bemowo m.st.Warszawy | Warszawa

Przejdź do oferty

Kierownik Działu Komunikacji

Muzeum Sztuki w Łodzi | Łódź

Przejdź do oferty
Konkursy
do 20.10.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 18.10.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 14.10.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.