08.03.16, 14:30

58 proc. Polek z grupy wiekowej 55+ nigdy nie korzystało z komputera

Justyna Pokojska, autorka raportu
Fot.: materiały prasowe

Jak wynika z raportu „Agentki Cyfrowej Zmiany: Kompetencje cyfrowe kobiet w Polsce” Laboratorium Gospodarki Cyfrowej DELab Uniwersytetu Warszawskiego, aż 58 proc. Polek z grupy wiekowej 55+ nigdy nie korzystało z komputera. To jeden z najsłabszych wyników w Europie, jednak kobiety są pod tym względem i tak nieznacznie lepsze od polskich mężczyzn. Na szczęście, sytuacje ratuje młode pokolenie – 88 proc. kobiet w wieku 16-24 korzysta z komputera codziennie, co stanowi wynik najlepszy w Unii Europejskiej.

Raport „Agentki Cyfrowej Zmiany: Kompetencje cyfrowe kobiet w Polsce” przygotowany przez socjolożkę Justynę Pokojską z DELab UW opiera się na danych Eurostatu w zakresie kompetencji cyfrowych społeczeństw różnych krajów Unii Europejskiej. Badaczka wzięła pod uwagę wiele kwestii związanych z wykorzystaniem ICT (Information and Communication Technologies) przez Polki, m.in. częstotliwość korzystania z komputera i Internetu, wykorzystywanie urządzeń mobilnych w życiu codziennym i pracy; cele w jakich kobiety korzystają z technologii czy konkretne narzędzia (usługi chmurowe, aplikacje). Badanie dotyczyło całego roku 2015 i daje pełen obraz kompetencji cyfrowych Polek na tle innych krajów UE.

Młode Polki nie mają się czego wstydzić względem swoich zagranicznych koleżanek – zarówno w zakresie częstotliwości korzystania z komputerów, jak i Internetu plasują się w europejskiej awangardzie. Sytuacja pogarsza się niestety wraz ze wzrostem wieku badanych kobiet – w grupie 55+ obserwujemy bardzo niewielki poziom kompetencji cyfrowych – zaledwie 22 proc. kobiet starszego pokolenia korzysta z komputera codziennie, aż 58 proc. nigdy tego nie robiło. Podobnie sytuacja wygląda w kwestii Internetu – jedynie 36 proc. kobiet z grupy wiekowej 55 proc. deklaruje korzystanie z sieci. Jest to niechlubny, najgorszy wynik zaobserwowany w Unii Europejskiej” – komentuje autorka raportu, socjolożka Justyna Pokojska, ekspert Laboratorium Gospodarki Cyfrowej DELab UW.

Najczęstszą aktywnością online podejmowaną przez Polki (ok. 50 proc. respondentek)  jest poszukiwanie informacji, na drugim miejscu jest komunikacja z rodziną i znajomymi (46 proc.). Najmłodsze z Polskich użytkowniczek Internetu (kategoria wiekowa 16-24) bardzo chętnie, w porównaniu do swoich zagranicznych rówieśniczek, realizuje w Sieci różne działania kreatywne (np. pisanie blogów), dość często korzysta również z możliwości załatwienia spraw publicznych on-line, w tym np. w zakresie uzyskania dostępu do usług medycznych.

Polki wypadają blado na tle Europejek, jeśli chodzi o wykorzystanie internetowych narzędzi ułatwiających pracę. Zarówno oprogramowanie online służące do edycji dokumentów, zdjęć czy dyski w chmurzę są przez nie stosunkowo rzadko używane, w wielu kategoriach wypadamy najgorzej wśród wszystkich krajów Unii.

Nieobca jest nam natomiast internetowa rozrywka. Zwłaszcza najmłodsze polskie użytkowniczki Internetu bardzo chętnie korzystają z różnego rodzaju serwisów umożliwiających słuchanie muzyki lub oglądanie filmów, wyprzedzając Europejki „starej piętnastki” i będąc nieco poniżej średniej „nowej Unii”.  Sytuacja odwraca się jednak wraz ze wzrostem wieku – tylko 32 proc. użytkowniczek Internetu w wieku 55-74 lata korzysta z multimediów w trybie online.

Wśród aktywności podejmowanych przez użytkowniczki Internetu nie wolno zapominać o zakupach online. Pozwalają one zaoszczędzić czas, energię i niejednokrotnie pieniądze. Jednak nie wśród Polek.

Zarówno polskie kobiety jak i mężczyźni w kwestii e-commerce zostają daleko w tyle za swoimi rówieśnikami z krajów „starej Unii”. Największe różnice dotycz a młodych mężczyzn, którzy kupują online o ok. 1/3 rzadziej niż ich zachodnioeuropejscy rówieśnicy. Nieco mniejsza przepaść dzieli młode kobiety od ich koleżanek z krajów „starej piętnastki” – różnica to trochę ponad 15 punktów procentowych. Jednak Polska nie odstaje bardzo od tzw. New Member State, czyli „nowej Unii”- jedynie młodzież wypada nieco gorzej niż ich zagraniczni rówieśnicy, w starszych grupach wiekowych Polacy robią zakupy nieco częściej niż użytkownicy w krajach ”nowej dwunastki”.

Komentarze

Powiązane

17.06.24, 19:00
| radio » informacje | internet » informacje
Prosto z Euro w WP SportoweFakty na czas Euro 2024
Redakcja WP SportoweFakty uruchomiła format „Prosto z Euro”, który prowadzą Marcin Gazda i Paweł Pawłowski. Nowy program to analizy i komentarze dotyczące nie tylko meczów, ale także kulisów całego turnieju.
12.06.24, 18:12
| internet » informacje
Jakdojade uruchamia sprzedaż biletów w Szczecinie 
Jakdojade rusza ze sprzedażą biletów w Szczecinie. Od teraz użytkownicy aplikacji będa mogli kupować bilety jednorazowe i okresowe na szczecińską komunikację miejską.
12.06.24, 14:15
| internet » informacje
Żyjemy piłkarskim Euro 24. Interia przygotowana na EURO 2024
Na czas EURO 2024 Interia będzie publikować na bieżąco informacje dotyczące wydarzenia. Portal przygotuje także specjalne formaty.
10.06.24, 15:15
| internet » informacje
Grupa WP kupuje 80 proc. udziałów w spółce Creative Eye SRL
Szallas Group należąca do Wirtualnej Polski Holding kupuje 80 proc. udziałów w rumuńskiej spółce Creative Eye SRL, zarządzającej platformą turystyczną Litoralulromanesc.ro. Wartość transakcji to 16,8 mln euro.
10.06.24, 10:42
| telewizja / VOD » informacje | internet » informacje
Anna Kalczyńska w ekipie Iberionu. Poprowadzi autorski format geopolityczny
Do Iberionu dołącza Anna Kalczyńska, która poprowadzi autorski format geopolityczny. Dziennikarka w ostatnich latach związana była ze stacją TVN.
09.06.24, 13:27
| internet » informacje
Wieczór Wyborczy w Onecie
9 czerwca br. o godz. 20:45 na stronie głównej Onetu ruszy Wieczór Wyborczy, który poprowadzi Marcin Zawada, dziennikarz Onetu. Dziennikarz w Studiu Wyborczym Live w Onecie przedstawi wyniki exit poll i będzie się łączył z reporterami Onetu i Faktu obecnymi w sztabach wyborczych. 
06.06.24, 08:30
| radio » informacje | internet » informacje
Nowy serwis historyczny Polskiego Radia z okazji 35. rocznicy wyborów
Z okazji 35. rocznicy wyborów, Polskie Radio przygotowało specjalny historyczny serwis internetowy. Portal zawiera unikatowe nagrania z Archiwum Polskiego Radia i Archiwum Rozgłośni Polskiej Radia Wolna Europa, dzięki czemu stanowi niezwykły dokument tamtych dni.
05.06.24, 16:30
| telewizja / VOD » informacje | internet » informacje
Patrycjusz Wyżga gospodarzem wieczoru wyborczego w Wirtualnej Polsce
W niedzielę, 9 czerwca br. Wirtualna Polska przygotuje specjalny wieczór wyborczy dotyczący wyborów do europarlamentu. Program emitowany będzie na Stronie Głównej WP, kanale YouTube i w mediach społecznościowych.
05.06.24, 08:30
| internet » informacje
Hotele, o jakich marzysz… w cenach, o jakich marzysz. Kampania portalu rezerwacyjnego Travelist.pl
Pod hasłem „Hotele, o jakich marzysz… w cenach, o jakich marzysz” Travelist.pl ruszył z kampanią reklamową, która otwiera kolejny rozdział w komunikacji marketingowej portalu. Towarzyszyć jej będzie hasło.
04.06.24, 10:56
| internet » informacje
Dr Serce na YouTube. Prof. Robert Gajda gospodarzem nowego formatu
Na platformie YouTube zadebiutuje program internetowy „Dr Serce”, który jest prowadzony przez kardiologa, prof. Roberta Gajdę
Subskrybuj RSS działu internet: rss
Oferty pracy

Aktualnie nie mamy ofert pracy.

Dodaj swoją ofertę
Konkursy
do 31.08.24

Portalmedialny.pl ponownie udostępnił możliwość uczestniczenia w konkursach organizowanych przez wydawcę.

do 18.07.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 18.07.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.

12-14 czerwca 2024 r. w Długopolu.