21.02.16, 11:00

IMM: Święta a polityka - sieci handlowe w mediach w IV kwartale 2015 roku

Sieci handlowe w mediach w IV kwartale 2015 roku - liczba publikacji i ekwiwalent reklamowy
Fot.: Instytut Monitorowania Mediów

Według analizy IMM na temat poszczególnych sieci handlowych w IV kwartale 2015 roku w prasie, internecie, social mediach oraz radiu i telewizji ukazało się ponad 236 tysięcy wzmianek, o łącznej wartości ponad 351 mln złotych.

W IV kwartale najczęściej obecne w mediach były: Biedronka, Lidl oraz Tesco. Warto podkreślić, że ta trójka łącznie wygenerowała 67 procent wartości ekwiwalentu reklamowego pierwszej dziesiątki najpopularniejszych w mediach sieci handlowych. Największą wartość AVE tradycyjnie już miały materiały prasowe, w dalszej kolejności wzmianki na portalach internetowych.

W ostatnim kwartale 2015 r. w intensywne kampanie reklamowe i równie intensywny czas w kolejkach do kasy włączyła się również polityka poprzez zwycięstwo w październikowych wyborach Prawa i Sprawiedliwości i zaprezentowanie przez tę partię planów dotyczących podatku od hipermarketów.

Po wyborach parlamentarnych wygranych przez Prawo i Sprawiedliwość do dyskursu publicznego powróciła kwestia zapowiedzianego w kampanii podatku od hipermarketów. Rozwiązanie, które zostało wprowadzone wcześniej na Węgrzech i zyskało nazwę „podatku Tesco” ma szanse zaistnieć również w naszym kraju. Projekt ten w założeniu ma zmniejszyć dominację dużych sieci nad małymi sklepami. W dyskusję włączyli się eksperci, przedstawiciele sieci handlowych, a także internauci.

Media społecznościowe zareagowały na tę propozycję zarówno optymistycznie, jak i przestrzegając przed tym, że proponowane rozwiązanie może uderzyć również w mniejsze, krajowe placówki. Licznie udostępniano także wywiad z Marzeną Gradecką, jedną z najbogatszych Polek i założycielką sieci supermarketów Eko, w którym krytykuje ona sztandarowy pomysł PiS.

O ile w trzecim kwartale minionego roku największe zainteresowanie internautów wzbudziły promocje i wyprzedaże artykułów szkolnych, o tyle jego ostatnie miesiące upłynęły pod znakiem promocji związanych z Bożym Narodzeniem. Najczęściej w tym kontekście pojawiały się dyskusje na temat Biedronki (26 proc. wszystkich publikacji o sieciach handlowych) i Lidla (20 proc.).

Jednak ani zmiany podatkowe ani wybory ani polityka nie przeszkodziły Polakom w tradycyjnych świątecznych zakupach. Karp jest stałym bywalcem polskich stołów w tym okresie – sieci handlowe często świadomie obniżają jego cenę co powoduje, że Polacy chętnie ustawiają się po niego w kolejce. #bitwaOkarpia stała się synonimem promocji w sklepach i dotyczy już nie tylko kolejek w Lidlu, ale również innych produktów czy wydarzeń, które cechują się specyficzną dynamiką.

Walka o karpia pojawiła się również w mediach społecznościowych jako przerobiony trailer hollywoodzkiej produkcji, w której bohaterowie zamiast ratowaniem świata zajmują się dotarciem do najbliższego sklepu w celu skorzystania z promocji. Filmik ten zdobył uznanie internautów i był chętnie wrzucany w przedświąteczne statusy w mediach społecznościowych. Kolejka i rywalizacja o świątecznego lidlowskiego karpia posłużyła również jako określenie gry Grzegorza Krychowiaka czy tłoku w klubie tanecznym lub sytuacji w polskim Sejmie.

W IV kwartale Polacy w mediach społecznościowych najwięcej uwagi poświęcili dyskontom Jeronimo-Martins. W efekcie pojawiło się ponad 62 tysiące dyskusji, wpisów i komentarzy, w których internauci dzielili się informacjami na temat sklepów Biedronka.

Z analiz IMM wynika, że pozytywnych wpisów o Biedronce jest 3,2 razy więcej niż negatywnych, o Tesco – 2,5 a o Lidlu – o 3,4 razy więcej. Pozytywne publikacje dotyczą najczęściej ofert i jakości towarów dostępnych na sklepowych półkach w sieciach. Krytyczne wpisy na temat marek dotyczyły oferty produktowej, towarów dostępnych podczas promocji oraz warunków w jakich te promocje się odbywają, a także powiązań firm z zagranicznym kapitałem.

W IV kwartale 2015 najpopularniejszymi mediami, które zamieszczały informacje na temat sieci handlowych były Facebook i Twitter, następna w kolejności była strona komentarze.onet.pl.

Tygodniem, w którym pojawiło się najwięcej materiałów na temat sieci handlowych był 14-20 grudnia 2015 roku (23 tysiące wzmianek). Media informowały wtedy, że jak wynika ze świątecznego badania Koszyk cen dlahandlu.pl, przeprowadzonego w dziewięciu sieciach hipermarketów i dyskontów w ośmiu miastach w Polsce, że Auchan i Kaufland utrzymały pozycję liderów cenowych, choć Kaufland coraz mocniej zbliża się do konkurenta. Carrefour rozpoczął sprzedaż przez Internet, a internauci gorąco dyskutowali o tym, że Matt Simister z brytyjskiej sieci Tesco stwierdził w szczerej rozmowie z BBC, że do Europy Środkowej wysyłane są towary drugiej kategorii.

Komentarze

Powiązane

01.03.24, 12:11
| reklama & PR » informacje
KERRIS obsłuży PayPo
Agencja KERRIS odpowiada za kompleksową obsługę działań w obszarze social ads performance marketing PayPo – firmy działającej w obszarze płatności odroczonych w Polsce.
01.03.24, 10:36
| reklama & PR » informacje
Heima PR pracuje dla Naukowej Fundacji Polpharmy
Na początku br. do klientów agencji Heima PR dołączyła Naukowa Fundacja Polpharmy, której misją jest wspieranie rozwoju nauk medycznych i farmaceutycznych poprzez finansowanie badań w tych dziedzinach.
29.02.24, 14:20
| reklama & PR » ludzie
Jakub Macyszyn przechodzi z Good One PR do KPRM
W lutym br., Jakub Macyszyn rozpoczął pracę na stanowisku eksperta w Sekretariacie Przewodniczącej Komitetu ds. Pożytku Publicznego, Minister ds. Społeczeństwa Obywatelskiego Agnieszki Buczyńskiej.
29.02.24, 08:30
| reklama & PR » ludzie
Katarzyna Wójtowicz na stanowisku Corporate Director PR Big Picture
Big Picture, firma doradcza PR i public affairs zarządzana przez Hannę Waśko i Helenę Korniejew, wprowadza nową organizację zespołu PR korporacyjnego.
29.02.24, 07:30
| reklama & PR » informacje
Agencja Ro w Stowarzyszeniu Agencji Public Relations
Agencja Ro grona została członkiem Stowarzyszenia Agencji Public Relations. To 39. agencja w szeregach SAPR.
28.02.24, 19:51
| reklama & PR » informacje
Mural w stolicy promuje Familijne Wieczory Filmowe
Prace nad muralem promującym tegoroczne „Familijne Wieczory Filmowe – Premiery dobiegły końca. To kolejna inicjatywa marki Familijne, która po szeroko zakrojonych działaniach w kinach, rusza z czwartą odsłoną aktywacji konsumenckiej.
28.02.24, 13:30
| reklama & PR » ludzie
Barbara Kai Kaniewska i Vincent Prochoroff na pokładzie Papaya Roster
Papaya Roster wzmacnia swój zespół. Do ekipy Papaya Roster dołączyli operatorzy Barbara Kai Kaniewska i Vincent Prochoroff.
28.02.24, 11:30
| reklama & PR » informacje
On Board Think Kong pracuje dla EIT Health Innostars
EIT Health Innostars rozpoczyna współpracę z agencją On Board Think Kong. Współpraca z agencją OBTK obejmuje promocję realizowanych przez EIT Health InnoStars inicjatyw w branży healthcare, w regionie Europy Środkowo-Wschodniej i Południowej.
28.02.24, 08:30
| reklama & PR » informacje
Dagmara Witek-Kuśmider w Creative LIAisons Global Coaching Academy 2024
Dagmara Witek-Kuśmider, Chief Creative Officer Publicis Worldwide Poland, jest jedyną przedstawicielką polskiej branży reklamowej, która dołączyła do grona mentorów tegorocznej edycji wirtualnego programu Creative LIAisons Global Coaching Academy.
27.02.24, 18:30
| reklama & PR » ludzie
Wioletta Batóg Prezesem Zarząd MB Mobile. Wcześniej pracowała w MediaMarktSaturn Polska
Wioletta Batóg została Prezesem Zarządu MB Mobile. Do zarządu spółki dołączyła również Diana Putaj w funkcji Wiceprezesa Zarządu.
Subskrybuj RSS działu reklama & PR: rss
Oferty pracy

Aktualnie nie mamy ofert pracy.

Dodaj swoją ofertę
Konkursy
do 02.04.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 02.04.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 01.04.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.

27.02.2024 r., godz. 15.00, online.