25.12.15, 11:00

Blanka Borys: Radio studenckie wciąż pełni rolę edukacyjną

Blanka Borys
Fot.: Kamil Koza

Rozmowa z Blanka Borys, szefową działu marketingu w Radiu Aktywnym (Warszawa).

Kuba Wajdzik: Naszą rozmowę zacznijmy od wyjaśnienia kwestii, czy obecnie jest miejsce na studenckie rozgłośnie?
Blanka Borys: Moim zdaniem jest coraz mniej miejsca na studenckie rozgłośnie. Słuchacze nie lubią jak się im coś narzuca, wolą sami ułożyć playlistę na You Tube, Soundcloud czy Spotify czy innym serwisie streamującym muzykę niż posłuchać czegoś dobrego w radio. Jednak studencka rozgłośnia ma zaletę o tyle, że nie usłyszy się w niej reklamy papieru toaletowego, a wyłącznie dobrą muzykę i programy realizowane przez pasjonatów i zapaleńców - przyszłych dziennikarzy i techników. Myślę, że radio studenckie wciąż pełni rolę edukacyjną i przełamuje tematy tabu w środowisku młodych.

KW: Czy w dobie nowinek technologicznych i innej konsumpcji mediów, studenckie radio jest jeszcze atrakcyjne dla słuchacza?
BB: Myślę, że w dużej mierze tak. Choć tak jak wspomniałam wcześniej, trochę mniej niż przed wejściem na rynek serwisów streamingowych. W radiu takim jak Radio Aktywne dostaje się nie tylko dobrą muzykę, ale również informację.

KW: Kierunki dziennikarskie są dzisiaj chętnie wybierane przez młode osoby. Czy przekłada się to na zainteresowanie współpracą z rozgłośnią studencką?
BB: To prawda, że dziennikarstwo jest chętnie wybieranym kierunkiem, sama skończyłam pokrewne studia. Ale Radio Aktywne to radio Politechniki Warszawskiej i od początku zrzeszało ludzi z różnych uczelni i kierunków. Warto pamiętać, że nie trzeba skończyć dziennikarskich studiów żeby być dziennikarzem. To raczej styl życia. Teraz jeśli ktoś dobrze pisze lub mówi, czuje pewną misję i chce realizować swoje cele i spełniać marzenia, to takie studenckie radio jest świetnym miejscem do tego.
W Radiu Aktywnym jest dużo studentów z Politechniki i są to zwłaszcza osoby, które zajmują się techniką: realizują audycje, zajmują się utrzymaniem sprzętu, działają w dziale IT. Popełnilibyśmy kardynalny błąd, gdybyśmy zamknęli się tylko na studentów z Politechniki. Każda osoba z osobowością jest w stanie poradzić sobie przed mikrofonem i warto dodać, że wielu studentów z politechniki świetnie radziło sobie przed mikrofonem.

KW: Co znajduje się w ofercie programowej stacji?
BB: W ofercie programowej Radia Aktywnego jest blisko 30 audycji autorskich w tym programy muzyczne, publicystyczne, kulturalne i rozrywkowe. Poza tym jest jeszcze pasmo z informacjami i audycje porankowe. Muzyka to to co faktycznie dominuje w naszym radio - zwłaszcza jeśli chodzi o audycje. Staramy się, żeby audycje były różnorodne, tak więc w Radiu Aktywnym posłuchać można zarówno programów z muzyką elektroniczną, post- i progrockową, jazzem, piosenką aktorską, rapem. Mocno stawiamy na muzyczne nowości i polską niezależną scenę. Szukamy i docieramy do artystów - często jako pierwsi i to u nas w pierwszej kolejności można usłyszeć o wschodzących "gwiazdach" polskiej sceny.

KW: Na rynku warszawskim działa, np. Akademickie Radio Kampus. Co Was odróżnia od tej rozgłośni?
BB: Jesteśmy od niej starsi i traktujemy Radio Kampus jak młodsze rodzeństwo (śmiech). Tak naprawdę różnimy się tym, że jesteśmy w internecie, a Akademickie Radio Kampus nadaje również w eterze i przynależymy do dwóch różnych uczelni. Cel jest jeden - kształcić młodych dziennikarzy i techników oraz promować dobrą muzykę.

KW: Wszystkie stacje borykają się obecnie z problemami. Jakie są „bolączki” Waszej rozgłośni?
BB: Problemy traktujemy jak wyzwania i jak na studentów przystało szukamy "studenckich rozwiązań". Mówią, że student potrafi więc bolączek jako takich nie odczuwamy. Naszym problemem, a raczej zadaniem na najbliższy czas jest rozliczenie budżetu, zakończenia remontu studia i podsumowania roku. Tak naprawdę na to pytanie mogłabym odpowiedzieć dopiero na początku 2016 r.

KW: Śledzicie Państwo dalsze losy wychowanków dziennikarskich stacji?
BB: Oczywiście! Jesteśmy dumni z tego, że ludzie którzy prowadzili audycje w Radiu Aktywnym, siadają przed mikrofonem np. w Trójce, tak jak Grzesiek Zembrowski. Bardzo dużo osób pracuje również w innych mediach, agencjach reklamowych i koncertowych, portalach muzycznych i radiach niepublicznych.

KW: Jakie są najbliższe plany rozgłośni?
BB: Jesteśmy tuż po 11. urodzinach stacji i powoli będziemy podsumowywać rok kalendarzowy. Na początku nowego roku czekają nas wybory nowego zarządu radia. Planujemy wprowadzić kilka nowych audycji do ramówki, zająć się cyklem szkoleń dla nowych osób które przyszły do radia i będziemy przygotowywać się do sezonu juwenaliowego i festiwalowego.

KW: Dziękuję za rozmowę.

Blanka Borys
Szef dz. marketingu, prezenterka w audycji „Synthezatornia” oraz „Ja Ci zagRAm”. W Radiu Aktywnym od 2011 r. 

Komentarze

Powiązane

18.09.23, 11:01
| radio » informacje
Urodzinowa trasa Radia ZET. Stacja spełni wybrane życzenia słuchaczy
Radio ZET rusza w swoją urodzinową trasę po Polsce. 28 września br. stacja skończy 33 lata.
17.09.23, 13:00
| radio » informacje
48. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni na antenach Jedynki i Trójki
W dniach 18 – 23 września br. odbędzie 48. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, którego patronem medialnym jest Polskie Radio. Jedynka i Trójka zaplanowały rozmowy, audycje plenerowe i relacje dziennikarskie z wydarzenia.
17.09.23, 09:00
| radio » informacje
Skarb. Pierwsze słuchowisko kryminalne w ofercie Radia 357
Radio 357 rusza z emisją pierwszego słuchowiska kryminalnego „Skarb”, którego scenariusz oparty jest na prawdziwych wydarzeniach. Produkcja powstała wspólnie z Krajm Story.
15.09.23, 11:45
| radio » informacje
Muzyczne wybory. Gwiazdy rządzą w Radiu Złote Przeboje
Słuchacze Radia Złote Przeboje będą mogli wziąć udział w muzycznych wyborach z udziałem artystów. Zwieńczeniem akcji "Gwiazdy rządzą w Radiu Złote Przeboje" będzie "Wielki muzyczny wieczór wyborczy".
14.09.23, 18:04
| radio » informacje
Tu się dzieje! Radio ZET promuje jesienną ramówkę
Pod hasłem "Tu się dzieje!" rusza kampania reklamowa Radia Zet, która będzie promowała jesienną ramówkę stacji. Działania promocyjne obejmą telewizję, sieci kin, internet oraz nośniki reklamy zewnętrznej.
14.09.23, 14:11
| radio » informacje | internet » informacje
Blaski i cienie. Anna Gacek z nowym podcastem w Audiotece
Po audycji „Sweet Teens”, Anna Gacek powraca na łamy Audioteki z nowym podcastem. W premierowym projekcie będzie przybliżać słuchaczom autobiografie osób z pierwszych stron gazet. Każdy odcinek to jedna książka, jeden życiorys, jedna dobrze opowiedziana historia.
14.09.23, 11:45
| radio » informacje
Tytus Hołdys współgospodarzem Listy Przebojów Muzyki Filmowej w RMF Classic
Od jesiennej ramówki „Lista Przebojów Muzyki Filmowej” RMF Classic będzie miała dwoje prowadzących – do Jadwigi Polus dołącza Tytus Hołdys.
13.09.23, 18:00
| radio » badania rynku
Olsztyn: RMF FM liderem, Antyradio awansuje na drugie miejsce
RMF FM pozostaje niezagrożonym liderem w Olsztynie. Na drugie miejsce awnasowało Antyradio - wynika z najnowszego badania Radio Track zrealizowanego przez MillwardBrown SMG/KRC obejmującego okres od 1 lutego 2023 r. do 31 lipca 2023 r. (Olsztyn).
13.09.23, 07:00
| radio » badania rynku
RMF FM traci. Radio Zet z najlepszym wynikiem od 2014 r.
Radio RMF FM pozostaje absolutnym liderem, ale udział stacji wyraźnie stopniał. Z kolei Radio Zet zanotowało duży wzrost tzw. Słuchalności - wynika z najnowszego badania Radio Track zrealizowanego przez Kantar Polska dla KBR obejmującego okres od 1 czerwca 2023 r. do 30 września 2023 r. (stacje ogólnopolskie i ponadregionalne).
10.09.23, 13:00
| radio » informacje
Konkurs „Kolorowy piórnik” w Polskim Radiu Dzieciom
Rozpoczyna się konkurs plastyczny "Kolorowy piórnik" Polskiego Radia Dzieciom, skierowany do dzieci w wieku 3-10 lat. Prace można zgłaszać do 24 września 2023 r. Nagrodzone prace zostaną opublikowane na stronie Polskiego Radia Dzieciom i w mediach społecznościowych.
Subskrybuj RSS działu radio: rss
Oferty pracy

Specjalista/specjalistka ds. marketingu

Muzeum Getta Warszawskiego | Warszawa

Przejdź do oferty

Kierownik Działu Komunikacji

Muzeum Sztuki w Łodzi | Łódź

Przejdź do oferty

Animator Kultury w obszarze czytelnictwa

Biblioteka publiczna w Dzielnicy Bemowo m.st.Warszawy | Warszawa

Przejdź do oferty
Konkursy
do 20.10.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 18.10.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 14.10.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.