25.12.15, 11:00

Blanka Borys: Radio studenckie wciąż pełni rolę edukacyjną

Blanka Borys
Fot.: Kamil Koza

Rozmowa z Blanka Borys, szefową działu marketingu w Radiu Aktywnym (Warszawa).

Kuba Wajdzik: Naszą rozmowę zacznijmy od wyjaśnienia kwestii, czy obecnie jest miejsce na studenckie rozgłośnie?
Blanka Borys: Moim zdaniem jest coraz mniej miejsca na studenckie rozgłośnie. Słuchacze nie lubią jak się im coś narzuca, wolą sami ułożyć playlistę na You Tube, Soundcloud czy Spotify czy innym serwisie streamującym muzykę niż posłuchać czegoś dobrego w radio. Jednak studencka rozgłośnia ma zaletę o tyle, że nie usłyszy się w niej reklamy papieru toaletowego, a wyłącznie dobrą muzykę i programy realizowane przez pasjonatów i zapaleńców - przyszłych dziennikarzy i techników. Myślę, że radio studenckie wciąż pełni rolę edukacyjną i przełamuje tematy tabu w środowisku młodych.

KW: Czy w dobie nowinek technologicznych i innej konsumpcji mediów, studenckie radio jest jeszcze atrakcyjne dla słuchacza?
BB: Myślę, że w dużej mierze tak. Choć tak jak wspomniałam wcześniej, trochę mniej niż przed wejściem na rynek serwisów streamingowych. W radiu takim jak Radio Aktywne dostaje się nie tylko dobrą muzykę, ale również informację.

KW: Kierunki dziennikarskie są dzisiaj chętnie wybierane przez młode osoby. Czy przekłada się to na zainteresowanie współpracą z rozgłośnią studencką?
BB: To prawda, że dziennikarstwo jest chętnie wybieranym kierunkiem, sama skończyłam pokrewne studia. Ale Radio Aktywne to radio Politechniki Warszawskiej i od początku zrzeszało ludzi z różnych uczelni i kierunków. Warto pamiętać, że nie trzeba skończyć dziennikarskich studiów żeby być dziennikarzem. To raczej styl życia. Teraz jeśli ktoś dobrze pisze lub mówi, czuje pewną misję i chce realizować swoje cele i spełniać marzenia, to takie studenckie radio jest świetnym miejscem do tego.
W Radiu Aktywnym jest dużo studentów z Politechniki i są to zwłaszcza osoby, które zajmują się techniką: realizują audycje, zajmują się utrzymaniem sprzętu, działają w dziale IT. Popełnilibyśmy kardynalny błąd, gdybyśmy zamknęli się tylko na studentów z Politechniki. Każda osoba z osobowością jest w stanie poradzić sobie przed mikrofonem i warto dodać, że wielu studentów z politechniki świetnie radziło sobie przed mikrofonem.

KW: Co znajduje się w ofercie programowej stacji?
BB: W ofercie programowej Radia Aktywnego jest blisko 30 audycji autorskich w tym programy muzyczne, publicystyczne, kulturalne i rozrywkowe. Poza tym jest jeszcze pasmo z informacjami i audycje porankowe. Muzyka to to co faktycznie dominuje w naszym radio - zwłaszcza jeśli chodzi o audycje. Staramy się, żeby audycje były różnorodne, tak więc w Radiu Aktywnym posłuchać można zarówno programów z muzyką elektroniczną, post- i progrockową, jazzem, piosenką aktorską, rapem. Mocno stawiamy na muzyczne nowości i polską niezależną scenę. Szukamy i docieramy do artystów - często jako pierwsi i to u nas w pierwszej kolejności można usłyszeć o wschodzących "gwiazdach" polskiej sceny.

KW: Na rynku warszawskim działa, np. Akademickie Radio Kampus. Co Was odróżnia od tej rozgłośni?
BB: Jesteśmy od niej starsi i traktujemy Radio Kampus jak młodsze rodzeństwo (śmiech). Tak naprawdę różnimy się tym, że jesteśmy w internecie, a Akademickie Radio Kampus nadaje również w eterze i przynależymy do dwóch różnych uczelni. Cel jest jeden - kształcić młodych dziennikarzy i techników oraz promować dobrą muzykę.

KW: Wszystkie stacje borykają się obecnie z problemami. Jakie są „bolączki” Waszej rozgłośni?
BB: Problemy traktujemy jak wyzwania i jak na studentów przystało szukamy "studenckich rozwiązań". Mówią, że student potrafi więc bolączek jako takich nie odczuwamy. Naszym problemem, a raczej zadaniem na najbliższy czas jest rozliczenie budżetu, zakończenia remontu studia i podsumowania roku. Tak naprawdę na to pytanie mogłabym odpowiedzieć dopiero na początku 2016 r.

KW: Śledzicie Państwo dalsze losy wychowanków dziennikarskich stacji?
BB: Oczywiście! Jesteśmy dumni z tego, że ludzie którzy prowadzili audycje w Radiu Aktywnym, siadają przed mikrofonem np. w Trójce, tak jak Grzesiek Zembrowski. Bardzo dużo osób pracuje również w innych mediach, agencjach reklamowych i koncertowych, portalach muzycznych i radiach niepublicznych.

KW: Jakie są najbliższe plany rozgłośni?
BB: Jesteśmy tuż po 11. urodzinach stacji i powoli będziemy podsumowywać rok kalendarzowy. Na początku nowego roku czekają nas wybory nowego zarządu radia. Planujemy wprowadzić kilka nowych audycji do ramówki, zająć się cyklem szkoleń dla nowych osób które przyszły do radia i będziemy przygotowywać się do sezonu juwenaliowego i festiwalowego.

KW: Dziękuję za rozmowę.

Blanka Borys
Szef dz. marketingu, prezenterka w audycji „Synthezatornia” oraz „Ja Ci zagRAm”. W Radiu Aktywnym od 2011 r. 

Komentarze

Powiązane

06.12.22, 07:00
| radio » informacje | internet » informacje
Odkryj Pałac Saski. Polskie Radio uruchomiło specjalny serwis internetowy
Polskie Radio i Spółka Celowa Pałac Saski uruchomili serwis internetowy odkryjpalacsaski.pl. Do multimedialnej, interaktywnej podróż przez dzieje utraconych skarbów Warszawy , ma zachęcać nowoczesna narracyjnie strona internetowa projektu.
05.12.22, 17:45
| radio » informacje
Św. Mikołaj poprowadzi poranek w Polskim Radiu Dzieciom
Polskie Radio Dzieciom przygotowało program z udziałem Świętego Mikołaja. Najmłodsi słuchacze będą mogli również zadać Mikołajowi pytania, a odpowiedzi pojawią się w mediach społecznościowych stacji.
05.12.22, 16:30
| radio » informacje
Radio Nowy Świat rozpoczyna współpracę z Grupą Eurozet. Oferta obejmuje sponsoring i akcje niestandardowe
Radio Nowy Świat rozpoczęło współpracę z Grupą Eurozet. Wspólna oferta handlowa obejmie sponsoring oraz akcje niestandardowe.
05.12.22, 13:36
| radio » informacje
WP Radio nadaje już w DAB+ w siedmiu miastach
Wirtualna Polska wraz z należącym do niej serwisem Open FM uruchomiła nadawanie stacji WP Radio w technologii DAB+. Spółka otrzymała koncesje w Warszawie, Tarnowie, Poznaniu, Toruniu, Rzeszowie, Katowicach oraz Częstochowie.
05.12.22, 09:18
| radio » informacje
Polskie Radio dla Ukrainy z sygnałem sześciu miastach
Polskie Radio dla Ukrainy obecnie emituje sygnał w sześciu miastach Polski: w Warszawie, Łodzi, Wrocławiu oraz Białymstoku, Przemyślu i Hrubieszowie. Antena dostępna jest również cyfrowo na całym świecie.
05.12.22, 06:00
| radio » informacje
Krzysztof Berenda zdobywcą Nagrody im. Mariana Krzaka
Krzysztof Berenda, dziennikarz ekonomiczny RMF FM i szef warszawskiej redakcji radia, został tegorocznym laureatem Nagrody im. Mariana Krzaka przyznawanej przez sektor bankowy dziennikarzom zajmującym się tematyką finansową.
02.12.22, 09:35
| radio » informacje
Loteria Świetny Mikołaj, Jesteś u Mikołaja!, pieczenie pierników i świąteczne piosenki w grudniowej ofercie RMF FM
RMF FM kolejny raz organizuje grudniową loterię dla słuchaczy „Świetny Mikołaj”. Wśród nagród są pieniądze oraz prezenty ze sprzętem RTV i AGD. W tym roku akcja wesprze dzieci znajdujące się pod opieką Stowarzyszenia SOS Wioski Dziecięce. Przez cały grudzień na antenie pojawiać się będą również specjalne programy.
02.12.22, 07:42
| radio » informacje | telewizja / VOD » informacje
Waloryzacja dofinansowania Telewizji Polskiej i Polskiego Radia. W sumie 2,7 mld zł rekompensaty w 2023 r.
Niespodziewanie, podczas posiedzenia sejmowej Komisji Finansów Publicznych, która odbyła się 30 listopada br., posłowie Prawa i Sprawiedliwości zadecydowali o zwiększeniu dofinansowania mediów publicznych w 2023 r.
02.12.22, 05:00
| radio » informacje
Marcin Meller gospodarzem talk-show w Esce ROCK
Do zespołu realizującego program Eski ROCK dołączył Marcin Meller, historyk, dziennikarz radiowy i telewizyjny, pisarz, autor powieści sensacyjnej „Czerwona Ziemia”.
01.12.22, 12:59
| radio » informacje
Lekko, czyli czas na zmiany. Jerzy Telesiński gospodarzem nowego podcastu Radia Złote Przeboje
Radio Złote Przeboje rozwija swoją podcastową ofertę. 1 grudnia br. pojawił się pierwszy odcinek nowej serii „Lekko, czyli czas na zmiany”, na którą złożą się rozmowy z ekspertami o zdrowym stylu życia. Gospodarzem podcastu jest Jerzy Telesiński.
Subskrybuj RSS działu radio: rss
Oferty pracy

Filmograf

FILMOTEKA NARODOWA – INSTYTUT AUDIOWIZUALNY | Warszawa

Przejdź do oferty

Specjalista ds. promocji i marketingu

Muzeum Archeologiczne w Biskupinie | Cała Polska

Przejdź do oferty

Specjalista ds. wystaw

Instytut Solidarności i Męstwa im. Witolda Pileckiego | Warszawa

Przejdź do oferty
Konkursy
do 09.01.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 08.01.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 06.01.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.