02.07.15, 09:00
IMM: Najbardziej opiniotwórcze media w maju
Maj został zdominowany przez tematykę związaną z kampanią wyborczą oraz II turą wyborów prezydenckich. Na fotel lidera rankingu „Najbardziej opiniotwórczych mediów” powróciła Gazeta Wyborcza, wyprzedzając dziennik Rzeczpospolita oraz stację TVN - wynika z najnowszego raportu Instytutu Monitorowania Mediów.
Kolejne miejsca zajęły telewizja TVN24 oraz radio RMF FM. W mediach często poruszane były kwestie sondażowych wyników wyborczych oraz porażki Bronisława Komorowskiego w I turze. Szeroko komentowano także nowe fakty związane z aferą podsłuchową, w szczególności, w odniesieniu do ujawnionych przez tygodnik „Do Rzeczy” rozmów pomiędzy minister Elżbietą Bieńkowską a szefem CBA Pawłem Wojtunikiem, jak również kwestię lokalizacji pomnika ofiar katastrofy smoleńskiej. W pierwszej dziesiątce zestawienia najbardziej opiniotwórczych mediów maja znalazło się ponadto Radio ZET, „Dziennik Gazeta Prawna”, „Newsweek” oraz TVP INFO.
W przypadku prasy, na pierwszym miejscu wśród najczęściej cytowanych tytułów znalazła się „Gazeta Wyborcza”, wyprzedzając dziennik „Rzeczpospolita” oraz tygodnik „Do Rzeczy”. W zestawieniu znalazły się ponadto kolejno „Dziennik Gazeta Prawna”, „Newsweek”, „Puls Biznesu”, „Super Express”, „Wprost”, „Fakt” oraz „Przegląd Sportowy”.
Czołówkę najczęściej cytowanych tygodników otworzyło wspomniane już „Do Rzeczy”, co związane było z ujawnieniem przez tygodnik nowych zapisów rozmów w sprawie afery podsłuchowej, tym razem pomiędzy minister Bieńkowską a szefem CBA Pawłem Wojtunikiem. Na kolejnych miejscach na podium uplasował się „Newsweek” oraz „Wprost”, które wyprzedziły „Politykę” oraz „Tygodnik Powszechny”.
„Forbes” ponownie został z kolei liderem w kategorii miesięczników, pokonując „Twój Styl”, którego wysoka pozycja podyktowana jest publikacją wywiadu z Danutą Wałęsą na temat życia u boku swojego męża - Lecha Wałęsy oraz „Perspektywy”. Kolejne miejsca zajęły „Press” oraz „Zwierciadło”.
Na lidera wśród stacji telewizyjnych wysunęła się stacja TVN, nieznacznie wyprzedzając TVN24. Na podium znalazło się także TVP Info, które wyprzedziło TVP1 oraz Polsat. W przypadku radia pozycję dominującą utrzymało RMF FM, znacząco wyprzedzając konkurencję: Radio ZET, TOK FM, Program Trzeci Polskiego Radia oraz Radiową Jedynkę.
Najpopularniejszym portalem w maju okazał się natomiast portal wpolityce.pl, przesuwając na kolejne miejsca sportowefakty.pl oraz onet.pl. W dziesiątce znalazły się ponadto money.pl, wp.pl, tvn24.pl, gazeta.pl, bankier.pl. sport.pl oraz fronda.pl.
Wspomniany wcześniej „Dziennik Gazeta Prawna” zwyciężył w kategorii mediów ekonomicznych, wyprzedzając w zestawieniu „Puls biznesu” oraz „Forbes”. Wśród mediów regionalnych dominowały natomiast cytaty z Radia Merkury, które nieznacznie wyprzedziło Radio Gdańsk oraz dwóch zdobywców trzeciego miejsca – „Polska Dziennik Polski” oraz „Polską Gazetę Wrocławską”.
Badanie przeprowadzono na podstawie 4 736 przekazów z mediów (wycinków prasowych, programów radiowych i telewizyjnych) z okresu 1 do 31 maja 2015 r. Dziennikarze odnosili się do wiadomości z łamów innych mediów 4 811 razy (3 028 w prasie, 908 w telewizji i 875 w radio).
Analiza objęła ponad 900 gazet i czasopism oraz stacje telewizyjne (TVP1, TVP2, TVPinfo, TVN, TVN24, TVN CNBC, TVN TURBO, POLSAT, Polsat News, TV BIZNES, TV4) i wybrane programy w rozgłośniach radiowych (PR1, PR3, PR4, Radio Dla Ciebie / RDC, Radio Maryja, Radio PiN, Radio RMF FM, Radio Zet, Radio TOK FM).
Badanie wykonano na podstawie materiałów z monitoringu prasy, radio i telewizji, w których pojawiały się nazwy mediów: prasowych, portali internetowych, stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. Nie objęło ono natomiast cytowań, opublikowanych w sieci. Pod uwagę brane były jedynie cytowania mediów internetowych, jeśli pojawiły się one w prasie, radio bądź w telewizji.
Komentarze