19.01.15, 08:21
Prasa chce bardziej chronić artykuły prasowe
Polska Agencja Prasowa, „Dziennik Gazeta Prawna”, „Parkiet”, „Puls Biznesu”,„Rzeczpospolita”, dzienniki regionalne Polskapresse i Mediów Regionalnych, „Tygodnik Powszechny” oraz Izba Wydawców Prasy zaprezentowały nowe działania w ochronie artykułów prasowych.
„Tworzenie wartościowych treści jest kosztowne i pracochłonne. Bez zabezpieczenia praw autorskich twórczości dziennikarskiej niemożliwe stanie się utrzymanie działalności redakcyjnej i zbieranie informacji – dostarczane treści staną się uboższe, a tym samym znacząco zmaleje publiczny wgląd w wydarzenia i uczestnictwo w procesie budowania społeczeństwa obywatelskiego.Prasa informacyjna potrzebuje warunków niezbędnych do dalszego dostarczania wartościowych i profesjonalnych treści na wszystkich platformach w celu zaspokajania potrzeb odbiorców.
Mimo obowiązującego prawa chroniącego własność intelektualną twórców treści, w sieci przeważają szkodliwe praktyki. Rozkwit cyfrowego kopiowania oraz techniki gromadzenia treści naruszające obowiązujące prawo, jak również reprodukcja treści w internecie bez zgody posiadaczy praw autorskich, nadszarpują – a w dłuższej perspektywie – niweczą dochodowość naszych redakcji oraz nie pozostają bez wpływu na jakość dziennikarstwa i zagrażają rozwojowi działalności prasowej” - napisali wydawcy.
Wydawcy i redakcje ww. tytułów oraz PAP postanowiły wprowadzić w życie zasady korzystania z treści prasowych, które zostały opracowane przez wydawców w IWP i przyjęte przez Zarząd Izby, a także – jako zalecenie dla wydawców – przez XX Walne Zgromadzenie Izby w 2012 r. Dokument ten Izba przekazała także pracodawcom zrzeszonym w IAB Polska – miał być on podstawą opracowania wspólnych dla branży prasowej i internetowej zasad wykorzystywania treści w internecie.
We wszystkich tytułach prasowych wprowadzających od 13 stycznia 2015 r. nowe zasady ochrony treści obowiązywać będzie „Regulamin korzystania z artykułów prasowych”, a objęte nim materiały będą oznaczane znaczkami © lub (P), określającymi zasady wykorzystania tych materiałów zgodnie z regulaminem redakcji.
© – znak „copyright”, czyli prawa zastrzeżone. Oznacza, że wydawcy przysługują pełne autorskie prawa majątkowe do artykułu i nie może on być kopiowany bez jego zgody.
℗ – czyli „płatność”. Ten znak wskazuje, iż wykorzystanie oznaczonego artykułu przez inne firmy możliwe jest jedynie po uiszczeniu opłaty zgodnej z redakcyjnym cennikiem.
Wydawcy wprowadzający od 13 stycznia 2015 r. nowe zasady ochrony treści podkreślają, że są one w pełni zgodne z obowiązującym prawem autorskim i prawem prasowym. Zdaniem wydawców, podejmowane działania wymierzone są wyłącznie przeciwko tym podmiotom, które bezprawnie korzystają z artykułów bez wymaganej zgody i opłat.
Komentarze