19.01.15, 08:21

Prasa chce bardziej chronić artykuły prasowe

Fot.: Pixabay.com, licencja otwarta

Polska Agencja Prasowa, „Dziennik Gazeta Prawna”, „Parkiet”, „Puls Biznesu”,„Rzeczpospolita”, dzienniki regionalne Polskapresse i Mediów Regionalnych, „Tygodnik Powszechny” oraz Izba Wydawców Prasy zaprezentowały nowe działania w ochronie artykułów prasowych.

Tworzenie wartościowych treści jest kosztowne i pracochłonne. Bez zabezpieczenia praw autorskich twórczości dziennikarskiej niemożliwe stanie się utrzymanie działalności redakcyjnej i zbieranie informacji – dostarczane treści staną się uboższe, a tym samym znacząco zmaleje publiczny wgląd w wydarzenia i uczestnictwo w procesie budowania społeczeństwa obywatelskiego.Prasa informacyjna potrzebuje warunków niezbędnych do dalszego dostarczania wartościowych i profesjonalnych treści na wszystkich platformach w celu zaspokajania potrzeb odbiorców.

Mimo obowiązującego prawa chroniącego własność intelektualną twórców treści, w sieci przeważają szkodliwe praktyki. Rozkwit cyfrowego kopiowania oraz techniki gromadzenia treści naruszające obowiązujące prawo, jak również reprodukcja treści w internecie bez zgody posiadaczy praw autorskich, nadszarpują – a w dłuższej perspektywie – niweczą dochodowość naszych redakcji oraz nie pozostają bez wpływu na jakość dziennikarstwa i zagrażają rozwojowi działalności prasowej” - napisali wydawcy. 

Wydawcy i redakcje ww. tytułów oraz PAP postanowiły wprowadzić w życie zasady korzystania z treści prasowych, które zostały opracowane przez wydawców w IWP i przyjęte przez Zarząd Izby, a także – jako zalecenie dla wydawców – przez XX Walne Zgromadzenie Izby w 2012 r. Dokument ten Izba przekazała także pracodawcom zrzeszonym w IAB Polska – miał być on podstawą opracowania wspólnych dla branży prasowej i internetowej zasad wykorzystywania treści w internecie.

We wszystkich tytułach prasowych wprowadzających od 13 stycznia 2015 r. nowe zasady ochrony treści obowiązywać będzie „Regulamin korzystania z artykułów prasowych”, a objęte nim materiały będą oznaczane znaczkami © lub (P), określającymi zasady wykorzystania tych materiałów zgodnie z regulaminem redakcji.
© – znak „copyright”, czyli prawa zastrzeżone. Oznacza, że wydawcy przysługują pełne autorskie prawa majątkowe do artykułu i nie może on być kopiowany bez jego zgody.
℗ – czyli „płatność”. Ten znak wskazuje, iż wykorzystanie oznaczonego artykułu przez inne firmy możliwe jest jedynie po uiszczeniu opłaty zgodnej z redakcyjnym cennikiem.

Wydawcy wprowadzający od 13 stycznia 2015 r. nowe zasady ochrony treści podkreślają, że są one w pełni zgodne z obowiązującym prawem autorskim i prawem prasowym. Zdaniem wydawców, podejmowane działania wymierzone są wyłącznie przeciwko tym podmiotom, które bezprawnie korzystają z artykułów bez wymaganej zgody i opłat.

Komentarze

Powiązane

04.12.24, 12:56
| prasa » informacje | internet » informacje
Dziennik Zachodni z nową stroną główną. Początek zmian w serwisach regionalnych Polska Press Grupy
Od 4 grudnia br., Polska Press Grupa rozpoczyna cyfrową transformację swoich serwisów. Na początku zmiany zostały wprowadzone na stronie głównej serwisu Dziennikzachodni.pl. Działania te prowadzone są pod hasłem „Tutaj wszystko”. Zmienił się wygląd oraz architektura strony. Zmiany będą wprowadzane sukcesywnie także w kolejnych serwisach regionalnych, tematycznych oraz serwisie Nasze Miasto.
04.12.24, 01:00
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 4 grudnia (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 4 grudnia? Media zapowiedzi, ważne daty, przegląd informacji. Wszystko, co trzeba wiedzieć.
03.12.24, 01:00
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 3 grudnia (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 3 grudnia? Media zapowiedzi, ważne daty, przegląd informacji. Wszystko, co trzeba wiedzieć.
02.12.24, 14:10
| prasa » informacje | internet » informacje
Czysta Moc. Wyborcza.biz chce obalić mity o odnawialnych źródłach energii
W poniedziałek, 2 grudnia br. Wyborcza.biz rozpoczęła projekt "Czysta Moc”, w którym ma obalać mity i edukować o odnawialnych źródłach energii. Na cykl złożą się artykuły, infografiki i materiały wideo. Oprawę graficzną tekstów przygotował rysownik Andrzej Rysuje.
02.12.24, 11:06
| prasa » ludzie | internet » ludzie
Andrzej Mężyński szefem Forsal.pl
Na początku grudnia br., Andrzej Mężyński objął stanowisko kierownika Forsal.pl, serwisu ekonomicznego. Jego 20-letnie doświadczenie dziennikarskie oraz znajomość nowoczesnych trendów w mediach mają przyczynić się do dalszego rozwoju portalu.
02.12.24, 06:30
| prasa » ludzie
Michał Szadkowski redaktorem naczelnym Newsweeka
1 grudnia br., Michał Szadkowski obejmie stanowisko redaktora naczelnego „Newsweeka” i jako szef wszystkich tytułów wydawanych pod marką Newsweeka będzie odpowiedzialny za tygodnik „Newsweek Polska”, serwis Newsweek.pl oraz wydania tematyczne tygodnika.
02.12.24, 01:00
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 2 grudnia (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 2 grudnia? Media zapowiedzi, ważne daty, przegląd informacji. Wszystko, co trzeba wiedzieć.
01.12.24, 12:15
| prasa » ludzie
Agata Rajmuniak awansowała w Wyborczej
 Agata Rajmuniak została zastępczynią dyrektora ds. strategii subskrypcji “Wyborczej”. W nowej roli jest odpowiedzialna za działania operacyjne w kluczowych obszarach dotyczących prenumeraty cyfrowej serwisów internetowych tytułu.
01.12.24, 01:00
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 1 grudnia (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 1 grudnia? Media zapowiedzi, ważne daty, przegląd informacji. Wszystko, co trzeba wiedzieć.
30.11.24, 01:00
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 30 listopada (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 30 listopada? Media zapowiedzi, ważne daty, przegląd informacji. Wszystko, co trzeba wiedzieć.