09.06.13, 20:54

Najwięksi reklamodawcy w Polsce w 2013 roku

Logo Euqinox Polska
fot.: materiały prasowe

Pomimo, iż analizy Kantar Media prezentujące wydatki reklamowe w okresie 1Q 2013 (w stosunku do 1Q 2012) wskazują na lekki - 3 % - wzrost, prawdziwy obraz sytuacji w mediach i zbliżające się ograniczenia wydatków są pesymistyczne.  Z analizy wydatków reklamowych w poszczególnych sektorach, dokonanych przez ekspertów Equinox Polska, wyraźnie wynika, iż niekwestionowanym liderem w 2013 roku pozostanie branża farmaceutyczna, która mimo kryzysu zwiększyła wydatki o 9%. Jej udział w torcie reklamowym wzrósł do ponad 18%.  

„To dowód na to, że opłacalność ekonomiczna wydatków reklamowych w stosunku do przychodów ze sprzedaży pozostaje in plus i generowane marże pozwalają na silne wsparcie marketingowe marek produktów farmaceutycznych. Stąd na pierwszym miejscu w wydatkach utrzymuje się non stop producent Aflofarm, chociaż wydatki lidera rynku zostały zredukowane o 18% w stosunku do ubiegłego roku, a dystans dzielący go od kolejnego wielkiego reklamodawcy USP Zdrowie pozostaje na poziomie 3-krotnie wyższym" - podkreślają eksperci domu mediowego.

Liderów próbuje gonić GlaxoSmithKline Consumer Healthcare, ale pomimo zwiększenia wydatków o ponad 23% producent pozostaje na 3 pozycji. Poza podium znalazł się Olimp Laboratories (mimo zwiększenia wydatków o prawie 45%). 

Drugim sektorem o największych wydatkach reklamowych jest sektor żywnościowy. W tym świetle może dziwić pozycja lidera firmy Ferrero Polska, który zwiększył wydatki o 68% dystansując Nestle Polska - lidera z ubiegłego roku. Aż na 6 miejsce spadł Danone, który w ubiegłym roku zajmował pozycje wicelidera. Trzecie miejsce zajmuje niezmiennie Unilever Polska. Wydatki top 10 producentów wzrosły o 14% w stosunku do ubiegłego roku, chociaż cały sektor urósł w cenach brutto na tym samym poziomie co rynek reklamowy. Kryzys zmusza do budowy silnej pozycji wśród konsumentów.

Na trzeciej pozycji wśród sektorów pod względem wydatków, ale za to z największą dynamiką wzrostu jest Handel (+30%).  Ten sektor zdetronizował telekomunikację, która wyraźnie ograniczyła wydatki w tym roku (-12%).

Na mapie liderów jesteśmy świadkami dynamicznych zmian. Trzy pierwsze miejsca należą do największych operatorów sieci detalicznych w Polsce. Ubiegłoroczny lider Jeronimo Martins Dystrybucja spadł w tym roku na 3 pozycję i został zastąpiony przez firmę Lidl (5 największy reklamodawca w tym roku +70%). Na drugiej pozycji pozostaje Metro Group, który zwiększył wydatki o 24%.

„Coraz więcej podmiotów zauważa ważność wydatków marketingowych w okresie kryzysu - staje się to dla tych firm - być albo nie być. Jesteśmy w tym roku świadkami ofensywy Obi z dynamiką prawie 1000%, Rossmann +142%, czy Neonet +325%. O sile mediów może świadczyć marka supermarketów Jula, która rozpoczęła swoją ekspansję w Polsce na jesieni 2011 od 2 supermarketów w Warszawie (obecnie 8 placówek w Polsce)" - podkreślają analitycy Equinox Polska.

Wydatki w I kw. 2013r. wyniosły prawie 5,5 mln zł brutto.  Swoją inwestycję w media kontynuuje Kaufland, który na początku 2012 roku rozpoczął intensywne działania w telewizji.

Ta ekspansja marketingowa sieci detalicznych jest z drugiej strony bardzo silnym sygnałem kryzysu. Sieci próbują zbudować bardzo lojalną bazę klientów na wypadek pogorszenia się klimatu gospodarczego (niektóre badania podają odsetek Polaków chcących oszczędzać w najbliższych miesiącach na poziomie ponad 60%) - stąd w reklamach sieci można spotkać komunikację uwzględniającą atrakcyjne ceny, przyciągające konsumentów.

Drugi trend rynkowy, który powoduje dynamiczny wzrost wydatków w tej kategorii to wspieranie marek własnych. Szacuje się, że ten segment rynku w Polsce oscyluje wokół 21%, podczas gdy w rozwiniętych krajach zachodnich dochodzi do 50%. Wydaje się, że w dobie kryzysu, jest to wystarczający bodziec, żeby walczyć o ten interesujący (warty 240 mld zł) segment rynku spożywczego.

W tym roku poza podium pozostaje sektor telekomunikacja. Najwięksi reklamodawcy w segmencie telekomunikacyjnym zredukowali wydatki w sumie o 35% (ponad 25 mln zł brutto), z czego największy spadek zanotował Centertel o 57%. Tak silna dynamika spadku uzasadniła ich wzrost w kwietniu przez launch marki Nju. Czwarty gracz na rynku, który zwiększył inwestycje reklamową to P4 (+17%) wprowadzając do oferty bardzo atrakcyjne taryfy i zatrudniając do komunikacji szereg polskich celebrytów. Widzimy jednak, że w tym atrakcyjnym do tej pory segmencie nastąpiło również nasycenie i odbieranie klientów innym operatorom zwiększa koszty działania stawiając pod znakiem zapytania opłacalność inwestycji reklamowej.

Z pozostałych sektorów warto odnotować znaczne (ponad 7%) spadki inwestycji w sektorach higiena i pielęgnacja oraz motoryzacja. 

Komentarze

Powiązane

17.05.24, 15:00
| reklama & PR » informacje
Magdalena Boczarska ponownie ambasadorką farb Dulux Ambiance Ceramic
Ruszyła nowa kampania reklamowa farb Dulux Ambiance Ceramic. Ambasadorką marki Dulux, podobnie jak w ubiegłym roku, jest znana i ceniona polska aktorka, Magdalena Boczarska. Kampania będzie prowadzona w różnych kanałach, w tym m.in. w social mediach i TV.
17.05.24, 11:59
| reklama & PR » informacje
Coca-Cola odkrywa najlepsze lato. Twa kampania Endless Summer
Fani Coca-Cola mają możliwość zdobycia biletów na najciekawsze wydarzenia tego lata. Do wygrania są wejściówki na największe festiwale muzyczne oraz mecze UEFA EURO 2024. Marka zaprezentowała również limitowaną serię butelek i puszek. 
17.05.24, 10:15
| reklama & PR » informacje
Pożyczka na „mi się”. Alior Bank startuje z kampanią marketingową
Alior Bank rozpoczął wielokanałową kampanię marketingową promującą nowy produkt kredytowy – Pożyczkę na „mi się”. W ramach oferty można uzyskać środki na dowolne cele, bez dodatkowych kosztów prowizji. W działaniach reklamowych zostaną wykorzystane różne kanały komunikacji, m.in. telewizja, punkty obsługi klienta (POS), a także digital.
17.05.24, 09:00
| reklama & PR » informacje
Podaruj chwilę przyjemności. 30 tys. zł do wygrania w loterii marki LINDOR
Lindt & Sprüngli powierzył agencji UNIQUE ONE organizację loterii pro-mocyjnej dla marki LINDOR „Podaruj chwilę przyjemności”.
17.05.24, 07:45
| reklama & PR » informacje
Przepis na Swojaka. Dan Cake podaje obiad na nowo
Ruszyła kampania produktów grillowych Dan Cake. W tegorocznej odsłonie marka przekonuje odbiorców, że dania grillowe doskonale sprawdzają się jako pomysł na obiad przygotowywany dla rodziny i przyjaciół - nie tylko w plenerze, ale także w domowym zaciszu.
17.05.24, 06:30
| reklama & PR » informacje
Wills Integrated obsługuje markę Stargres
Agencja Wills Integrated rozpoczęła obsługę marki Stargres z Grupy Końskie. Wrocławska agencja strategiczno-komunikacyjna odpowiada za realizację wielokanałowej kampanii, której celem jest promocja gresowych płyt zewnętrznych z linii STAR 2.0 i STAR 3.0.
16.05.24, 20:45
| reklama & PR » informacje
Agencja KERRIS przygotowała koncepcję kreatywną dla marki Jan Niezbędny
Agencja KERRIS odpowiada za adaptację nowej kreatywnej koncepcji komunikacji Jana Niezbędnego w kanałach social media lidera branży artykułów gospodarstwa domowego.
16.05.24, 19:30
| reklama & PR » ludzie
Ania Kwiatkowska w Grupie Przestrzeń
Ania Kwiatkowska dołączyła do Grupy Przestrzeń (Przestrzeń – agencja strategiczno-kreatywna, Polot – agencja digitalowa, Wyraz – studio projektowe, Rozgłos – agencja mediowa) i objęła stanowisko Business Development Director.
16.05.24, 18:00
| reklama & PR » informacje
Nowe opakowanie, to samo chrupanie!” Kampania marki Familijne
Ruszyła kampania wafli Familijne (Colian) w nowych opakowaniach. Spoty reklamowe będa emitowane w najpopularniejszych kanałach TV, na YouTubie oraz na platformach VOD do końca czerwca br.
15.05.24, 20:40
| reklama & PR » informacje
Rezi twarzą kampanii smartwatcha Huawei Watch 4 Pro Space Edition
Polski oddział Huawei CBG (Consumer Business Group) ruszył z kampanią promującą nową odsłonę smartwatcha premium z rodziny HUAWEI WATCH 4 Pro. Działania wspierające wejście na polski rynek wersji Space Edition obejmują różnorodne kanały i narzędzia marketingowe. Twarzą kampanii w Polsce jest Remigiusz reZi Wierzgoń.
Subskrybuj RSS działu reklama & PR: rss
Oferty pracy

Aktualnie nie mamy ofert pracy.

Dodaj swoją ofertę
Konkursy
do 22.05.24

Ważna informacja dla biorących udział w konkursach na stronach portalmedialny.pl. 

do 20.05.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 16.05.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy