06.04.12, 20:56

Najbardziej opiniotwórcze media w styczniu: Rzeczpospolita na czele

Pierwsze miejsce wśród najbardziej opiniotwórczych mediów stycznia 2012 roku należy do "Rzeczpospolitej". Drugą pozycję zajęła "Gazeta Wyborcza". Na podium jest też "Dziennik Gazeta Prawna", a tuż za nim: telewizja TVN24 oraz radio RMF FM - wynika z analizy Instytutu Monitorowania Mediów.

Pierwsze miejsce wśród najbardziej opiniotwórczych mediów stycznia 2012 roku należy do "Rzeczpospolitej". Drugą pozycję zajęła "Gazeta Wyborcza". Na podium jest też "Dziennik Gazeta Prawna", a tuż za nim: telewizja TVN24 oraz radio RMF FM - wynika z analizy Instytutu Monitorowania Mediów. W mediach najczęściej komentowano sprawę katastrofy smoleńskiej. Temat wrócił z dużą mocą dzięki publikacji Rzeczpospolitej, w której podano nowe ustalenia związane ze stenogramami nagrań z kabiny pilotów. Wśród informacji wywołujących dyskusję w mediach znalazły się również: sprawa ACTA, próba samobójcza pułkownika Przybyła oraz zamieszanie wokół ustawy refundacyjnej.

W styczniu media cytowały inne media głównie w kontekście doniesień w sprawie katastrofy pod Smoleńskiem oraz informacji ekonomicznych. W ścisłym kręgu zainteresowań mediów były również: sprawa ACTA, próba samobójcza prokuratora Przybyła i kontrowersje wokół ustawy refundacyjnej.
 
Media najczęściej cytowały "Rzeczpospolitą" i "Gazetę Wyborczą". Na kolejnym miejscu wśród najbardziej opiniotwórczych mediów znalazł się "Dziennik Gazeta Prawna". "Rzeczpospolitą" cytowano głównie powołując się na doniesienia w sprawie katastrofy pod Smoleńskiem. W połowie stycznia "Rzeczpospolita" poinformowała, że według ekspertów z Instytutu Ekspertyz Sądowych w Krakowie, słowa wypowiedziane w kokpicie prezydenckiego samolotu nie należały do - jak do tej pory uważano - generała Błasika, ale do drugiego pilota - majora Grzywny.  Najczęściej cytowane tygodniki to: "Newsweek", "Wprost" i "Polityka". Tuż za nimi jest "Gazeta Polska".  Miesięcznikiem, na który najczęściej powoływały się inne media było pismo "Perspektywy".

Telewizja
Spośród stacji telewizyjnych najczęściej powoływano się na informacje podawane na antenie TVN24. Na drugiej pozycji znalazły się cytowania TVN, na trzeciej TVPInfo. Za TVN24 najczęściej podawano  doniesienia w sprawie próby samobójczej prokuratora pułkownika Przybyła. Drugim najczęściej cytowanym za TVN24 tematem była katastrofa pod Smoleńskiem. Przytaczano wypowiedzi Edmunda Klicha, który na antenie TVN24 odniósł się do nowych informacji w sprawie nagrań z kabiny pilotów. Doniesienia w tej sprawie ujawniła w połowie stycznia Rzeczpospolita.
 
Radio
Spośród rozgłośni radiowych najczęściej powoływano się na doniesienia stacji RMF FM. Na rozgłośnię powoływano się głównie cytując wypowiedzi ekspertów i polityków zapraszanych do studia w celu skomentowania zamieszania wokół ACTA oraz kontrowersji związanych z ustawa refundacyjną. Na drugim miejscu wśród najczęściej cytowanych rozgłośni radiowych uplasowało się Radio ZET, a na trzecim – TOK FM.

Portale internetowe
W styczniu na pierwszym miejscu wśród najbardziej opiniotwórczych portali internetowych znalazł się ponownie money.pl. Drugie miejsce w zestawieniu zajęły - z jednakowym wynikiem - gazeta.pl, onet.pl oraz tvn24.pl.

Media ekonomiczne
Najczęściej przywoływanym medium ekonomicznym był Puls Biznesu, portalem biznesowym money.pl, telewizją - TVN CNBC a rozgłośnią radiową – Radio PiN.
 
Media regionalne
W styczniu najczęściej cytowanym medium regionalnym było Radio Wrocław. Za Radiem Wrocław podawano informacje na temat wywiezienia do Niemiec skrzyń z dokumentacją SS z obozu w Auschwitz. Według informacji Radia Wrocław, Mieczysław Bojko zaprzeczył jakoby doszło do znalezienia akt, a całą sprawę wymyślił na potrzeby swojej książki. Na drugim miejscu sklasyfikowano śląską TVS - to pierwsza stacja telewizyjna w historii badania, która uplasowała się tak wysoko w rankingu mediów regionalnych. Za TVS cytowano wypowiedź ojca 6-miesięcznej Madzi z Sosnowca.

Analizę przeprowadzono na podstawie 5 371 przekazów z mediów (wycinków prasowych, programów radiowych i telewizyjnych) z okresu 1 – 31 stycznia 2012 r. Analiza obejmuje całą prasę (ponad 900 tytułów gazet i czasopism) oraz stacje telewizyjne (TVP 1, TVP 2, TVP Info, TVN, TVN24, TVN Turbo, Polsat, TV4, TV Biznes, TVN CNBC Biznes) i wybrane programy w rozgłośniach radiowych (PR1,  PR3, Radio PiN, RMF FM, Radio ZET, TOK FM, Radio Euro, Radio Maryja, RDC).
Instytut Monitorowania Mediów prowadzi badanie nieprzerwanie od września 2003 r. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” dostarcza informacji na temat liczby cytatów z mediów ukazujących się w innych mediach, z wyłączeniem agencji informacyjnych. Ma to bezpośredni wpływ na zwiększenie wiarygodności i opiniotwórczości danego medium, a tym samym może przekładać się na wzrost jego czytelnictwa, oglądalności lub słuchalności. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” jest często wykorzystywany przez media, m.in. w opisach ich osiągnięć i sukcesów oraz w analizach czytelnictwa i sprzedaży.

Komentarze

Powiązane

19.05.24, 19:16
| prasa » informacje
Lidia Garbaczuk, była szefowa Biura Strategii Medialnych PAP, dołącza do Newserii
Lidia Garbaczuk w maju br. dołączyła do zespołu Newserii jako osoba odpowiedzialna za rozwój oferty agencji oraz współpracę ze strategicznymi klientami. Przez ostatnie cztery lata była szefową Centrum Prasowego Polskiej Agencji Prasowej oraz pełniła funkcję dyrektora Biura Strategii Medialnych PAP. 
19.05.24, 01:00
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 19 maja 2024 r. (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 19 maja?
18.05.24, 01:00
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 18 maja 2024 r. (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 18 maja?
17.05.24, 01:00
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 17 maja 2024 r. (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 17 maja?
16.05.24, 16:00
| prasa » informacje
35. urodziny miesięcznika Pani
Magazyn „PANI” to jeden z najstarszych magazynów kobiecych w Polsce. Powstał w 1989 r. , kiedy wydawca pisma „Kobieta i Życie” postanowił stworzyć nowy kwartalnik poradniczo-relaksowy. 17 maja br. na rynku ukaże się urodzinowe wydanie pisma.
16.05.24, 07:45
| prasa » informacje
Kolporter rozwija i modernizuje sieć saloników
Nowe saloniki i kolejne zmodernizowane punkty – to bilans prac w sieci Kolportera w pierwszym kwartale 2024 roku.
16.05.24, 01:00
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 16 maja 2024 r. (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 16 maja?
15.05.24, 07:30
| prasa » ludzie
Dorota Kruk szefową komunikacji i PR spółki Wyborcza
Z początkiem maja br., Dorota Kruk została szefową nowo utworzonego obszaru komunikacji i PR spółki Wyborcza. Będzie odpowiadać za zbudowanie strategii komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej, relacje z mediami oraz działania public relations związane z działalnością spółki Wyborcza, w tym “Gazety Wyborczej”.
15.05.24, 01:00
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 15 maja 2024 r. (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 15 maja?
14.05.24, 15:48
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 14 maja 2024 r. (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 14 maja?