06.02.12, 18:30

Na co komu porównywarki? Tomasz Maj o rynku e-commerce

Z wysokich pozycji wyników wyszukiwania Google zniknęło kilkadziesiąt polskich serwisów. Na dotychczasowych miejscach nie wyświetlają się m.in. strony najpopularniejszych porównywarek cen. Co oznacza decyzja Google dla polskiego rynku e-commerce?

30 stycznia 2012 roku z wysokich pozycji wyników wyszukiwania Google zniknęło kilkadziesiąt polskich serwisów. Na dotychczasowych miejscach nie wyświetlają się m.in. strony najpopularniejszych porównywarek cen. Co oznacza decyzja Google dla polskiego rynku e-commerce?

To, że ruch Google o nałożeniu tymczasowego filtra dotknął największe polskie porównywarki cen, kilka dużych sklepów internetowych i innych serwisów wiedzą już wszyscy. Nie wszyscy jednak zdają sobie sprawę z tego, w jakim stopniu decyzja ta wpłynęła na interesariuszy porównywarek cen – właścicieli tysięcy sklepów internetowych oraz ich klientów. Aby odpowiedzieć sobie na to pytanie należałoby przede wszystkim wyjaśnić podstawową rzecz: jak działają i komu tak naprawdę potrzebne są internetowe porównywarki cen?

"Porównywarki cen to serwisy będące pośrednikami na linii e-klient – sklep internetowy" – mówi Fabian Adaszewski, PR Manager Grupy Nokaut SA, właściciela porównywarki Nokaut.pl. "Dzięki nim klient ma możliwość porównania nie tylko ceny, ale i innych parametrów oferty sklepu internetowego i podjęcia najlepszej decyzji zakupowej w jednym miejscu" – dodaje Adaszewski.

W istocie, na rynku handlu elektronicznego, na którym działa kilkanaście tysięcy sklepów internetowych, szybkie znalezienie najlepszej oferty bez skorzystania z serwisu jakim jest porównywarka, jest po prostu niemożliwe. Bez porównywarki proces ten przebiegałby bardzo problematycznie. Klient musiałby najpierw wyszukać sklepy branżowe, sprawdzić dostępność interesującego go towaru w każdym z nich, na końcu porównać oferty i dokonać zakupu. Dzięki porównywarkom takim jak Nokaut.pl, może to zrobić szybko i w jednym miejscu, korzystając z szerokiej oferty kilku tysięcy sklepów internetowych. Bez porównywarek klienci nie znajdą tak łatwo tego, czego chcą.

"Co więcej, porównywarki dają możliwość pokazania szerokiemu gronu klientów ofert każdego, nawet najmniejszego e-sklepu, a tych są przecież tysiące" – mówi Adaszewski. "Miejsc na pierwszej stronie wyników Google jest dziesięć, my agregujemy i przetwarzamy dane z wszystkich sklepów znajdujących się w naszej bazie, wzbogacając je dodatkową treścią. Klient znajdzie więc u nas najbardziej przekrojowe informacje: opisy, dane techniczne i zdjęcia produktów, opinie, informacje o sklepach czy propozycje podobnych produktów. Cena jest tylko jednym z parametrów. To, co robimy wymaga zaawansowanych rozwiązań technologicznych, przetwarzania wielu GB danych i pracy kilkudziesięciu osób" - dodaje Adaszewski.

Filtr nałożony na porównywarki ma bezpośrednie przełożenie na działalność sklepów internetowych, do których klienci w dużej części trafiali z porównywarek. Szczególnie małe sklepy, nie mające siły przebicia w Google, odczuwają skutki decyzji wyszukiwarki. Z punktu widzenia wielu sklepów lepiej, by w wynikach Google widoczna była porównywarka, niż kilka największych sklepów, dzięki czemu można liczyć na większą dywersyfikację rynku, a nie oligopol największych graczy.

Z zewnątrz Nokaut.pl może wydawać się serwisem stosunkowo mało skomplikowanym. Strona główna, strony kategorii, produktów i wyszukiwarka. Produkty, oferty. O tym, jak to wszystko działa, opowiada Tomasz Maj, E-commerce Director Grupy Nokaut SA.

Czy to skomplikowane - prowadzić porównywarkę?

Tomasz Maj: Od strony technicznej porównywarka to wielka machina, wymagająca pracy wielu osób i zaawansowanej technologii. W tej chwili prezentujemy 11 milionów ofert z 3700 sklepów, które aktualizujemy każdego dnia. Wymaga to ściągnięcia i przetworzenia 15 GB plików XML dziennie. Ściągamy i przetwarzamy też zdjęcia produktów - aktualnie zajmują 1,5 TB. Aby obsłużyć ruch (przed świętami to nawet 350 tys. odwiedzin dziennie) oraz skomplikowane algorytmy przetwarzające oferty i grupujące je w produkty, potrzebujemy wielu serwerów. Mają one łącznie 816 GB pamięci oraz 51 TB powierzchni dyskowej. Większość z nich znajduje się w serwerowni Beyond w Poznaniu znajdującej się dokładnie pod Starym Browarem. Co ciekawe, w tym samym miejscu znajdują się również serwery Allegro, MediaMarkt czy Wykopu. Wiele sklepów zmienia ceny nawet kilkanaście razy dziennie, stąd zdarzające się czasem różnice między cenami w Nokaucie i w sklepie, aktualizacja których już niedługo będzie przebiegać na żywo, co jeszcze bardziej zwiększa wymagania jeśli chodzi o serwery i transfer.

Nad rozwojem oprogramowania pracuje obecnie już kilkadziesiąt osób. Wykorzystujemy wiele różnych technologii i rozwiązań: obiektowy PHP, Ruby on Rails, MySQL, Memcached, Varnish, Nginx, Solr. To tylko część z nich, gdyż nie o wszystkich chcemy mówić. Oprócz tego rozwijamy aplikacje mobilne na iOS i Androida. Pierwsza z nich to Nokaut Skaner, umożliwiający porównywanie cen produktów w tysiącach sklepów internetowych poprzez zeskanowanie ich kodu kreskowego smartfonem, jak również odnalezienie najbliższego sklepu “stacjonarnego” oferującego ów produkt.

Nokaut pojawiał się w wynikach wyszukiwania na mnóstwo haseł - od abażurów przez laptopy i tablety po zegarki i żaluzje. Z czego to wynika?
TM: Przede wszystkim z ogromnej bazy produktowej. W Nokaucie znaleźć można 5 milionów produktów. Prezentujemy właściwie całą ofertę polskich sprzedawców internetowych - nie tylko sprzęt AGD czy RTV, ale też odzież, obuwie, multimedia, meble... Liczba samych kategorii produktowych wynosi prawie cztery tysiące. Nic więc dziwnego, że strony Nokautu pojawiały się w Google na wiele różnych zapytań. Konsumenci cenią tę funkcjonalność, bowiem dzięki Nokautowi mogą w jednym miejscu sprawdzić całą ofertę dotyczącą konkretnej kategorii produktowej, a niskie bariery wejścia dla sprzedawców oznaczają, że w Nokaucie znaleźć można naprawdę atrakcyjne oferty - nie tylko cenowo.

Czy nałożony tymczasowo przez Google filtr utrudnił życie użytkownikom Nokautu?
TM: Tak. Mamy od nich dużo sygnałów dotyczących trudności ze znalezieniem stron Nokautu w wyszukiwarce. Wielu z nich było przyzwyczajonych do tego, że zamiast wyszukiwania produktów na głównej stronie Nokaut.pl, wpisywali nazwę produktu lub nazwę kategorii w Google i po znalezieniu Nokaut w wynikach, wybierali najlepszy produkt lub ofertę już w naszej porównywarce.
Wcześniej po wpisaniu np. “lodówki”, można było trafić nahttp://www.nokaut.pl/lodowki - czyli miejsce, gdzie błyskawicznie można wyszukać najlepszą lodówkę według wielu różnych kryteriów - marki, ceny, klasy energetycznej czy rozmiaru, a następnie wybrać najlepszą ofertę spośród kilkudziesięciu dostępnych. Najlepszą niekoniecznie oznacza najtańszą - często głównym kryterium jest dostępność (o której informujemy), lokalizacja punktu odbioru czy ilość pozytywnych opinii.
Teraz, gdy najlepsze i najpopularniejsze porównywarki zniknęły z pierwszych miejsc wyników, użytkownicy są rzuceni na głęboką wodę i muszą przedzierać się przez często dużo mniej wartościowe strony. Na pewno nie poprawia to ich doświadczenia w korzystaniu z wyszukiwarki. Na szczęście filtr nałożony przez Google jest czasowy, więc Nokaut i inne porównywarki wkrótce wrócą do wyników wyszukiwania.
Polska wykazuje największą dynamikę wzrostu e-commerce w Europie. Sama branża odzwierciedla zaś stan bardziej zaawansowanych od nas pod względem e-handlu państw sprzed kilku lat. Ta sytuacja pozwala przewidywać jak nasz rodzimy e-biznes będzie wyglądać niebawem i w jakich obszarach należy go rozwijać. Na Zachodzie biznes internetowy rozwija się w kierunku budowy platform handlowych, którymi stają się m.in. właśnie niektóre porównywarki cen. Przyszłość e-handlu w Polsce, co widać po przykładach z USA i Europy Zachodniej to model platformy, na której można w jednym miejscu zrobić łatwo zakupy u wielu sprzedawców i za nie zapłacić. W tym kierunku planuje rozwijać się również Nokaut.pl.
Najnowsze badania OBOP pokazują, że w ciągu ostatnich sześciu miesięcy z porównywarek korzystało 37% internautów, czyli ponad dwa razy więcej niż z serwisów zakupów grupowych. Porównywarki cen stały się nieodzownym elementem polskiego “ekomercyjnego” ekosystemu.
Decyzja Google dotknęła trzy podmioty handlu internetowego w Polsce: klientów, sprzedawców oraz porównywarki. Wszystkim pozostaje teraz cierpliwie czekać na ruch najpopularniejszej wyszukiwarki o zdjęciu tymczasowo nałożonych filtrów.

Tomasz Maj - E-commerce Director w Grupie Nokaut SA. Weteran branży e-commerce obecny w niej od 2001 roku. W Grupie Nokaut od ponad trzech lat odpowiada m.in za aplikacje mobilne, jakość baz produktowych oraz serwisy internetowe Grupy. Przez siedem lat pracował w Wirtualnej Polsce m.in. kierując Grupą Handel. To właśnie Tomek Maj wprowadzał na rynek pierwszy w Polsce internetowy pasaż handlowy i oprogramowanie umożliwiające stworzenie sklepu internetowego.

Komentarze

Powiązane

09.06.24, 13:27
| internet » informacje
Wieczór Wyborczy w Onecie
9 czerwca br. o godz. 20:45 na stronie głównej Onetu ruszy Wieczór Wyborczy, który poprowadzi Marcin Zawada, dziennikarz Onetu. Dziennikarz w Studiu Wyborczym Live w Onecie przedstawi wyniki exit poll i będzie się łączył z reporterami Onetu i Faktu obecnymi w sztabach wyborczych. 
06.06.24, 08:30
| radio » informacje | internet » informacje
Nowy serwis historyczny Polskiego Radia z okazji 35. rocznicy wyborów
Z okazji 35. rocznicy wyborów, Polskie Radio przygotowało specjalny historyczny serwis internetowy. Portal zawiera unikatowe nagrania z Archiwum Polskiego Radia i Archiwum Rozgłośni Polskiej Radia Wolna Europa, dzięki czemu stanowi niezwykły dokument tamtych dni.
05.06.24, 16:30
| telewizja / VOD » informacje | internet » informacje
Patrycjusz Wyżga gospodarzem wieczoru wyborczego w Wirtualnej Polsce
W niedzielę, 9 czerwca br. Wirtualna Polska przygotuje specjalny wieczór wyborczy dotyczący wyborów do europarlamentu. Program emitowany będzie na Stronie Głównej WP, kanale YouTube i w mediach społecznościowych.
05.06.24, 08:30
| internet » informacje
Hotele, o jakich marzysz… w cenach, o jakich marzysz. Kampania portalu rezerwacyjnego Travelist.pl
Pod hasłem „Hotele, o jakich marzysz… w cenach, o jakich marzysz” Travelist.pl ruszył z kampanią reklamową, która otwiera kolejny rozdział w komunikacji marketingowej portalu. Towarzyszyć jej będzie hasło.
04.06.24, 10:56
| internet » informacje
Dr Serce na YouTube. Prof. Robert Gajda gospodarzem nowego formatu
Na platformie YouTube zadebiutuje program internetowy „Dr Serce”, który jest prowadzony przez kardiologa, prof. Roberta Gajdę
04.06.24, 07:30
| internet » informacje
Galą Gwiazd Plejady 2024 powraca w odświeżonej formule
Serwis Plejada.pl po trzech latach przerwy wraca do organizacji Gali Gwiazd Plejady. Tegoroczna edycja wydarzenia odbędzie się 18 czerwca br. w Warszawie. Poprzedza je plebiscyt, w którym internauci wybierają Gwiazdy Plejady w pięciu wyjątkowych i zupełnie nowych kategoriach.
30.05.24, 21:00
| internet » e-commerce | biznes i technologie » informacje
Answear.com w I kw. 2024 r.: zwiększa swoje przychody i inwestuje mimo wymagającej sytuacji rynkowej
Answear.com podsumowuje I kw. 2024 r. Pomimo wymagającej sytuacji rynkowej, a także okresu inwestycji w rozwój marki PRM, spółka utrzymała dodatnie dynamiki wzrostu sprzedaży, a także przeprowadziła inwestycje związane z uruchomieniem dwóch concept store w Warszawie dla marki PRM oraz Answear.
29.05.24, 11:41
| internet » informacje
Narodowy Instytut Konserwacji Zabytków uruchamia platformę Znany Konserwator
Narodowy Instytut Konserwacji Zabytków oficjalnie uruchomił 27 maja br. platformę Znany Konserwator. To pierwsza baza danych, która ma połączyć wykwalifikowanych specjalistów z osobami potrzebującymi wsparcia przy remontach i konserwacji zabytków.
29.05.24, 07:30
| internet » informacje | reklama & PR » informacje
WP wprowadza CEEId. To alternatywa w świecie bez cookies
WP wprowadza identyfikator CEEId, który umożliwia identyfikację użytkowników internetu pomiędzy różnymi domenami i urządzeniami. Identyfikator pozwala na skuteczne, spersonalizowane kampanie reklamowe, ich optymalizację i pomiar w ekosystemie pozbawionym plików cookies stron trzecich (ang.: third-party cookies).
28.05.24, 20:00
| internet » informacje
Wirtualna Polska sygnatariuszem Karty Praw Dziecka w Biznesie
Wirtualna Polska Holding podpisała Kartę Praw Dziecka w Biznesie. To inicjatywa, która ma zachęcić do konkretnych działań na rzecz ochrony praw dziecka, również w internecie. Kartę przygotowało Forum Odpowiedzialnego Biznesu we współpracy z firmami i organizacjami społecznymi.
Subskrybuj RSS działu internet: rss
Oferty pracy

Specjalista/ka ds. promocji w Dziale Promocji i Komunikacji

Muzeum Azji i Pacyfiku im. Andrzeja Wawrzyniaka | Warszawa

Przejdź do oferty
Konkursy
do 31.08.24

Portalmedialny.pl ponownie udostępnił możliwość uczestniczenia w konkursach organizowanych przez wydawcę.

do 13.07.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.

12-14 czerwca 2024 r. w Długopolu.