06.02.12, 18:24

Zdobywcy treści kulturowych w sieci to najbardziej aktywni uczestnicy życia kulturalnego w Polsce

Raport "Obiegi kultury. Społeczna cyrkulacja treści" stawia pod znakiem zapytania obraz świata kultury niszczonego przez ‘piratów’ poprzez nielegalne ściąganie i kopiowanie muzyki, filmów i książek.

Raport "Obiegi kultury. Społeczna cyrkulacja treści" stawia pod znakiem zapytania obraz świata kultury niszczonego przez ‘piratów’ poprzez nielegalne ściąganie i kopiowanie muzyki, filmów i książek. Przeprowadzone przez zespół badaczy z Centrum Cyfrowego Projekt: Polska badanie pokazuje, że granice między legalnymi a nielegalnymi obiegami kultury są płynne i często niezdefiniowane, bo internet rozwija się szybciej, niż legislacja. Pomijając telewizję, Polacy aż trzykrotnie częściej korzystają z kultury w sposób nieformalny niż formalny (39% i 13%) - pożyczając sobie książki, oglądając filmy online lub ‘ścigając’  pliki z Sieci. Co zaskakujące, to właśnie te osoby które najczęściej ‘zdobywają’ treści kulturowe za pośrednictwem internetu również najczęściej kupują książki w księgarni, są klientami sklepów muzycznych i najczęstszymi bywalcami seansów kinowych. Publikowany raport po raz pierwszy pokazuje nieformalny kontekst uczestnictwa Polaków w kulturze i podważa powtarzaną często tezę, że internet zabija kulturę.

To nie jest raport o piractwie

Nasze badanie nie jest badaniem piractwa.Wolimy mówić o społecznej wymianie treści cyfrowych i ich nieformalnym obiegu. Zresztą nieformalne, niekoniecznie oznacza nielegalne. Sfera pozostająca poza kontrolą państwa i rynku jest bardzo zróżnicowana” - mówi dr Alek Tarkowski, socjolog, dyrektor Centrum Cyfrowego Projektu: Polska i jeden z autorów badania. “Jeżeli w Internecie chcemy szukać ‘piratów‘, to ich tam znajdziemy. W badaniu pokazujemy jednak, że ci sami ludzie, których w debacie publicznej nazywa się ‘piratami’ są też miłośnikami książek, muzyki i kina. A także najlepszymi klientami przemysłów kultury” - dodaje Tarkowski pytany o główne wnioski za raportu.

Obieg nieformalny jest podstawowym sposobem, w jaki Polacy uczestniczą w kulturze
Badanie potwierdza obraz bardzo niskiego uczestnictwa Polaków w kulturze. Jeśli nie uwzględnimy oglądania telewizji to okaże się, że aż 62% Polaków nie uczestniczy w żadnych - ani formalnych, ani nieformalnych obiegach treści kulturowych. Tylko 13%  badanych zadeklarowało, że kupiło książkę, muzykę lub filmy w ostatnim roku. Tymczasem aż 33% uzyskuje je w postaci cyfrowej, w sposób nieformalny i za darmo. Jeśli do obiegów nieformalnych włączyć też takie formy wymiany jak fizyczne pożyczanie sobie płyt, to uczestniczy w nich 39% Polaków, czyli aż trzykrotnie więcej, niż w obiegu rynkowym, opartym na kupowaniu treści. "Nasz raport pokazuje, że obieg nieformalny nie jest marginesem. Przeciwnie, jest dużo większy niż ten oficjalny. To w dużej mierze wpływ przemian technologicznych, za sprawą których dawni konsumenci kultury stają się także redystrybutorami treści, rozpowszechniającymi je wśród innych odbiorców” - dodaje dr Mirosław Filiciak, współautor raportu, medioznawca ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej i stały współpracownik Centrum Cyfrowego.

Nieformalny, nie musi oznaczać nielegalny
Przeprowadzone badanie pokazuje, że granice między legalnymi a nielegalnymi obiegami kultury są płynne i nie do końca uświadomione przez konsumentów kultury w sieci.  "Sfera pozostająca poza kontrolą państwa i rynku jest bardzo zróżnicowana. Pożyczamy sobie książki i płyty. Oglądamy filmy na YouTube, ale też ściągamy je ze stron internetowych i sieci wymiany plików. Zazwyczaj nie zastanawiamy się, czy robimy to legalnie czy nielegalnie"  - mówi Alek Tarkowski z Centrum Cyfrowego. A stan faktyczny jest różny.  W sieci obecne są treści udostępniane nielegalnie, ale też z wielu materiałów można korzystać zgodnie z prawem.

Obieg nieformalny nie zastępuje obiegów formalnych
Przeprowadzone badanie podważa argumenty o tym, że obieg nieformalny zastępuje obieg formalny. Wyniki badania wskazują na odwrotne zjawisko. Osoby najintensywniej uczestniczące w nieformalnych obiegach treści, a są tą w w praktyce internauci ściągający pliki z Sieci, są również największym segmentem wśród kupujących w oficjalnym obiegu. Stanowią 32% kupujących książki, 31% kupujących filmy i ponad połowę osób kupujących muzykę. Są również największym segmentem wśród osób pożyczających sobie treści.  Osoby znajdującej się w tej grupie traktują różne obiegi treści jako komplementarne. Istnieje związek między odsetkiem korzystających a wiekiem: największy proces jednocześnie kupujących i korzystających w Sieci znajduje się w grupie wiekowej 15-24 lata. “Może to zabrzmi paradoksalnie, ale najaktywniejsi internauci, często pozyskujący treści w sposób nieformalny, są również najlepszymi konsumentami sklepów muzycznych, księgarni i kin” - podsumowuje Filiciak.

Młodzi internauci - nowi mecenasi kultury?
W szerszym kontekście wyniki badania pokazują zaskakujący obraz polskich uczestników kultury - w przeważającym stopniu ludzi młodych, dobrze wykształconych  i mających dostęp do sieci. W obiegu nieformalnym, także tym dokonującym się poza siecią, biorą udział niemal wyłącznie internauci, a zwłaszcza ci najmłodsi w wieku 15 - 25 lata.  Przeciętny internauta, w porównaniu z osobami niekorzystającymi z internetu niemal trzykrotnie częściej kupuje książki i filmy, aż siedmiokrotnie częściej kupuje muzykę. W przypadku pozyskiwania treści kultury przez niewymagające nakładów finansowych pożyczanie, te różnice są jeszcze większe. Korzystanie z którejkolwiek formy wymiany treści cyfrowych deklaruje 17 % w wieku 40 - 59 lat i tylko 1 % osób powyżej 59 roku życia. Biorąc pod więc pod uwagę również niski procent korzystania z ‘oficjalnych’ treści kultury,  wyniki można przyjąć, że zdecydowana większość Polaków po 40- stym roku życia praktycznie nie korzysta w żadnym, oprócz telewizyjnego, obiegu treści kulturowej.

Komentarze

Powiązane

23.08.24, 09:47
| telewizja / VOD » informacje | kultura » informacje
Nickelodeon świętuje 25-lecie SpongeBoba Kanciastoportego
W tym roku Nickelodeon obchodzi 25-lecie kreskówki „SpongeBob Kanciastoporty”. Stacja przygotuje wiele atrakcji z tej okazji podczas nadchodzących wydarzeń.
23.08.24, 07:45
| radio » informacje | internet » informacje | kultura » informacje
„Festiwal Po Drodze” będzie dostępny w formie audio w aplikacji Patronite
„Festiwal Po Drodze” to wydarzenie lokalne, które ma na celu promocję kultury Wielkopolski. Słuchacze, za pośrednictwem aplikacji Patronite Audio, będą mieli dostęp do transmisji audio na żywo.
22.08.24, 13:42
| kultura » muzyka
Jubileuszowy finał Męskiego Grania odbędzie się w Warszawie
Jubileuszowy finał Męskiego Grania odbędzie się 23 i 24 sierpnia br. na Lotnisku Bemowo w Warszawie. Sponsorem trasy jest marka Żywiec. 
16.08.24, 11:00
| telewizja / VOD » informacje | kultura » film
Znamy datę premieru filmu Bokser. Produkcja pojawi sie na platformie Netflix już 11 września
Netflix zaprezentował zwiastun filmu „Bokser” w reżyserii Mitji Okorna. Premiere produkcji zaplanowano na 11 września br. W głównej roli wystąpił Eryk Kulm. 
15.08.24, 12:05
| radio » informacje | kultura » muzyka
Pożegnalny koncert zespołu Kamp! na antenie Programu 3 Polskiego Radia
Pożegnalny koncert zespołu Kamp! odbędzie się w najbliższą niedzielę, 18 sierpnia br. Transmisja na antenie Programu 3 Polskiego Radia. 
13.08.24, 12:22
| reklama & PR » informacje | kultura » muzyka
Orbit Refreshers partnerem nowej piosenki Young Leosi
Young Leosia została twarzą marki Orbit Refreshers.  W wyniku tej współpracy powstała nowa piosenka artystki, która została przygotowana wraz z teledyskiem. 
10.08.24, 21:31
| kultura » muzyka
Olsztyn Green Festival z pełnym programem wydarzenia
Olsztyn Green Festival ujawnia pełny line-up godzinowy i prezentuje program strefy Eko-Aktywności. Na wydarzeniu wystąpi wielu polskich artystów. 
10.08.24, 12:20
| telewizja / VOD » informacje | kultura » informacje | kultura » muzyka
„Magiczne Zakończenie Wakacji” w ostatni weekend sierpnia w Polsacie
Festiwal „Magiczne Zakończenie Wakacji” odbędzie się 24 i 25 sierpnia br. Wydarzenie będzie transmitowane na antenie Polsatu od godz. 20:00. 
10.08.24, 08:00
| radio » informacje | kultura » muzyka
Koncert „Z klasyką przez Polskę” w Programie 2 Polskiego Radia
Koncert z cyklu „Z klasyką przez Polskę” zostanie wyemitowany na antenie Programu 2 Polskiego Radia 10 sierpnia br. Wystąpi, m.in. śpiewaczka Olga Pasiecznik. 
09.08.24, 07:30
| radio » informacje | kultura » informacje
Relacje z 81. Tour de Pologne w Polskim Radiu
Polskie Radio jest głównym radiowym patronem medialnym 81. Tour de Pologne. W ramach wydarzenia na antenie będzie można usłyszeć relacje, plenerowe wydania audycji specjalnych oraz wywiady z kolarzami.
Subskrybuj RSS działu kultura: rss
Oferty pracy

Aktualnie nie mamy ofert pracy.

Dodaj swoją ofertę
Polecamy
Konferencje

Konferencja Digital Gamechangers — Harbingers Data: 3 października 2024 Miejsce: Muzeum Armii Krajowej im. gen. Emila Fieldorfa „Nila” w Krakowie.

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.