28.01.12, 18:22

KPMG: rośnie apetyt konsumentów na nowoczesne technologie

Chcemy nowych technologii, ale nadal nie chcemy płacić za treści online.

Jak wskazują wyniki raportu KPMG „Consumers&Convergence V. Zintegrowany styl życia“, konsumenci aktywnie korzystający z technologii cyfrowych i Internetu, w ciągu ostatnich pięć lat radykalnie zmienili swoje preferencje oraz zwyczaje. Aż 86 % z nich codziennie korzysta z sieci społecznościowych, a 7 na 10 osób kupiło już za pośrednictwem Internetu bilet lotniczy lub pobyt wakacyjny. Okazuje się także, że konsumenci nadal nie chcą płacić za dostęp do treści online, a barierą dla jeszcze większej akceptacji rozwiązań, oferowanych przez możliwości technologii cyfrowych, w dalszym ciągu pozostaje obawa związana z zabezpieczeniem danych osobowych.

Jak wynika z raportu KPMG, konsumenci na całym świecie błyskawicznie adaptują nowe sposoby zachowań, umożliwione przez dynamiczny rozwój technologii cyfrowych. Dobrze ilustruje to rozwój bankowości mobilej. Jej wykorzystanie zadeklarowała obecnie ponad połowa ankietowanych, podczas gdy w 2008 roku tylko 19% respondentów potwierdziło, że posiada doświadczenia z wykorzystaniem takich usług. "Polscy konsumenci, którzy wyjątkowo preferują telefony komórkowe w swoim codziennym życiu, należą do grupy największych entuzjastów bankowości mobilnej – tylko 36% respondentów w naszym kraju stwierdziło, że w ostatnim półroczu nie korzystało z tego typu usług" – mówi Jerzy Kalinowski, partner i szef grupy doradczej w sektorze nowych technologii, telekomunikacji i mediów w Europie Wschodniej i Centralnej w KPMG.

Rewolucja cyfrowa jest istotnym wyzwaniem dla przedsiębiorstw zajmujących się handlem detalicznym, które muszą stworzyć odpowiednie strategie sprzedaży wielokanałowej, uwzględniające różne aspekty działań konsumentów online, także poza zakresem handlu elektronicznego. Z badań KPMG wynika, że prawie 50 % konsumentów na świecie, będąc na zakupach, wykorzystuje telefony komórkowe i tablety nie tylko do znalezienia lokalizacji najbliższego sklepu czy punktu usługowego, ale również do wyszukiwania konkretnych produktów i usług. Jedna czwarta respondentów zadeklarowała też, że swoje opinie na temat zakupów prezentuje za pośrednictwem portali społecznościowych.

Badania pokazują, że aż 86% respondentów z całego świata korzysta codziennie z sieci społecznościowych, przy czym 46% poświęca temu codziennie co najmniej jedną godzinę. "Konsumenci znacznie szybciej niż biznes adaptują się do możliwości, oferowanych przez sieci społecznościowe. Przedsiębiorcy nie znaleźli jeszcze rozwiązania, jak efektywnie skapitalizować silną relację konsumentów z mediami społecznościowymi. Nie wystarczają działania marketingowe, związane z budowaniem specjalnych profili marek, produktów czy usług na portalach społecznościowych. Analizy KPMG wskazują, że konsumenci, w celu zebrania informacji, ułatwiających im podjęcie decyzji zakupowych, nadal kierują się przede wszystkim na strony korporacyjne, a także szukają opinii innych klientów w dedykowanych do tego celu miejscach w sieci" – komentuje Jerzy Kalinowski.

Badanie KPMG pokazuje, że konsumenci nadal nie chcą płacić za treść udostępnianą w kanałach cyfrowych – tylko 6% respondentów zadeklarowało chęć płacenia za treść w 2011 r., podczas gdy w 2010 r. taką gotowość wyraziło 16% konsumentów. "73% z osób objętych badaniem nie płaci obecnie za żadną treść pozyskiwaną z Internetu. 56% respondentów stwierdziło zaś, że wolałoby poszukać tej samej treści w innym miejscu niż zapłacić za nią. Potwierdza to, że bardzo trudno będzie zmienić przyzwyczajenie wyniesione z pierwszych faz rozwoju Internetu, gdy praktycznie cała treść była bezpłatna" – mówi Jan Karasek, dyrektor w dziale Management Consulting KPMG.

Jak wynika z raportu KPMG, wzrasta natomiast poziom akceptacji dla reklamy w Internecie czy telefonach komórkowych. Prawie dwie trzecie konsumentów, czyli o ponad 10 punktów procentowych więcej niż 3 lata temu, wskazuje gotowość do odbioru reklamy w kanale elektronicznym, jeśli w zamian za to otrzyma bezpłatny dostęp do wartościowych treści online.

Próbą odpowiedzi na pytanie, czy treści wideo, takie jak filmy czy programy TV dostępne w Internecie, mogą zastąpić płatną usługę klasycznej telewizji, mogą być wyniki przeprowadzonych badań. Okazuje się, że mniej niż 10% respondentów deklaruje, że rozważa rezygnację z usług płatnej telewizji. "W przypadku polskich konsumentów, wskazujących chęć rezygnacji z płatnej telewizji, 57% z nich, jako powód do takiej decyzji, wskazuje przekonanie o zbyt wysokiej cenie usługi w stosunku do zakresu oferowanych treści. Wśród respondentów z innych krajów, aż 61%, jako potencjalny powód rezygnacji  z usług płatnej telewizji, wskazało satysfakcjonujący ich zdaniem zakres i jakość treści TV dostępnych w Internecie" – uzupełnia Jan Karasek.

Pomimo gotowości konsumentów do wykorzystywania najnowszych technologii, raport KPMG po raz kolejny potwierdził, że najważniejszą barierą w rozwoju cyfrowych modeli biznesowych jest obawa związana z bezpieczeństwem danych osobowych i ochroną prywatności. Ponad 90% respondentów wyraziło takie obawy, choć aż 62% ankietowanych jest skłonnych udostępnić informacje na temat swoich zachowań w sieci do celów reklamowych. Co więcej, 63% respondentów deklaruje, że chętnie będzie składować w tzw. chmurach informacje na temat stanu zdrowia. Warunkiem koniecznym jest jednak umożliwienie im dostępu do nich za pomocą telefonu komórkowego w każdej chwili. "Okazuje się, że „czynnik zaufania” odgrywa nadal kluczową rolę i bardzo ważnym zadaniem dla dalszego rozwoju ekosystemu gospodarki elektronicznej jest zbudowanie odpowiednich rozwiązań i poczucia powszechnego zaufania w kwestii bezpieczeństwa całego systemu" – komentuje Jerzy Kalinowski.

„Consumer&Convergence” to cykliczne badanie, przeprowadzane na całym świecie przez firmę doradczą KPMG od 2006 roku. Celem analiz KPMG jest poznanie trendów zachowań konsumenckich w obliczu postępującej konwergencji cyfrowej, a w szczególności rozwoju wykorzystania rozwiązań mobilnych. W V edycji badania wzięło udział 9600 respondentów z 31 krajów, w tym 300 osób z Polski. Respondentami badania były osoby z różnych grup wiekowych, aktywnie korzystające z cyfrowych urządzeń dostępowych: komputerów, telefonów komórkowych czy tabletów.

Komentarze

Powiązane

09.01.25, 12:09
| internet » e-commerce | biznes i technologie » informacje
Enterprise Investors inwestuje w eTravel. Firmy zapowiadają konsolidację rynku
Enterprise Investors Fund IX wspólnie z Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju jako współinwestorem mniejszościowym, podpisał umowę w ramach której obejmie znaczący mniejszościowy pakiet akcji eTravel - największej w Europie Środkowo-Wschodniej firmy technologicznej specjalizującej się w zarządzaniu podróżami służbowymi.
08.01.25, 22:29
| biznes i technologie » informacje
Rekordowy 2024 rok Grupy InPost. Ponad miliard obsłużonych przesyłek
Grupa InPost, działająca w sektorze rozwiązań logistycznych dla branży e-commerce w Europie, w 2024 roku po raz pierwszy w historii przekroczyła wolumen miliarda obsłużonych przesyłek – osiągając 1 091 644 003 paczek, co stanowi wzrost o 22 proc. rok do roku. 
03.01.25, 14:00
| biznes i technologie » informacje | kultura » książki
Polacy coraz chętniej czytają, ale księgarnie znikają i toną w długach
Wyniki najnowszego „Badania o książkach” przeprowadzonego przez IMAS International na zlecenie Krajowego Rejestru Długów i Rzetelnej Firmy wskazują, że czytelnictwo w Polsce ma się nieźle. Dobre wieści kończą się, gdy spojrzy się na sytuację księgarń stacjonarnych. Jak wynika z danych KRD, ich zadłużenie na koniec października br. wyniosło 8,795 mln zł.
29.12.24, 08:00
| biznes i technologie » informacje
Już 9 tys. automatów paczkowych DPD Polska
Firma DPD Polska uruchomiła dziewięciotysięczny automat paczkowy w sieci DPD Pickup. Na tym jednak nie koniec. W ramach strategii rozwoju firma planuje w następnym roku zwiększyć tę liczbę o kolejne 3 tysiące.
22.12.24, 22:00
| biznes i technologie » informacje
1000. Żabka w Warszawie
6 grudnia 2024 r. sieć Żabka w stolicy otworzyła sklep nr 1000 w Warszawie.
20.12.24, 20:00
| biznes i technologie » informacje
Nowy sklep Bricomarché w Gogolinie w ramach modelu inwestycyjnego Grupy Muszkieterów
Sieć sklepów Bricomarché z artykułami do domu i ogrodu, otworzyła 4 grudnia br. nową placówkę w Gogolinie. Inwestorami są przedsiębiorcy z Grupy Muszkieterów.
14.12.24, 22:51
| biznes i technologie » informacje
Osiem nowych sklepów KiK pod koniec 2024 r.
Sieć KiK otwiera kolejne swoje placówki. W grudniu br. do jej portfolio dołączą lokalizacje w ośmiu nowych miastach: Opolu, Węgrowie, we Wrocławiu, Skawinie, w Lipienicach, Serocku, Bielsko-Białej oraz w kolejny sklep w Łodzi.
13.12.24, 19:00
| TV / VOD » informacje | biznes i technologie » informacje
Grupa Vectra uruchamia usługi dla T-Mobile w Polsce
Grupa Vectra, dostawca internetu światłowodowego w Polsce, we współpracy z T-Mobile Polska, rozpoczyna realizację umowy dotyczącej hurtowego dostępu do swojej sieci telekomunikacyjnej.
12.12.24, 23:16
| biznes i technologie » informacje
Mobilne maszyny Paczkomat InPost zima nawet przy stokach narciarskich
Mobilne urządzenia Paczkomat nawet znajdą się w sezonie zimowym także przy stokach narciarskich.
07.12.24, 12:00
| biznes i technologie |
DANONE otwiera Centrum Planistyczne w Katowicach, tworząc 250 nowych miejsc pracy
W Katowicach oficjalnie otwarto Centrum Planistyczne DANONE, które stworzyło ok. 250 nowych miejsc pracy. Centrum będzie zajmować się planowaniem łańcucha dostaw dla europejskich fabryk, a koszt wdrożenia technologii wynosi ponad 100 mln zł.
Subskrybuj RSS działu biznes i technologie: rss
Oferty pracy

Aktualnie nie mamy ofert pracy.

Dodaj swoją ofertę
Konkursy
do 30.03.25

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 16.03.25

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 10.03.25

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.