26.12.11, 14:59

Dziennikarze chętnie korzystają z serwsiów społecznościowych

Polscy dziennikarze dość często korzystają z serwisów społecznościowych. Służbowo posługuje się nimi przynajmniej raz w tygodniu 60% ankietowanych, a prywatnie 75% - wynika z raportu z sondażu
„Dziennikarze i Social Media 2011” na zlecenie Multi Communications.

Polscy dziennikarze dość często korzystają z serwisów społecznościowych. Służbowo posługuje się nimi przynajmniej raz w tygodniu 60% ankietowanych, a prywatnie 75% - wynika z raportu z sondażu
„Dziennikarze i Social Media 2011” na zlecenie Multi Communications.

Dziennikarze najchętniej odwiedzają blogi (30%), które również są najbardziej wiarygodnym źródłem wiedzy i informacji spośród wszystkich serwisów mediów społecznościowych (blisko połowa wskazań). Na drugim miejscu pod względem popularności i wiarygodności uplasował się serwis społecznościowy Facebook, a na trzecim – w obu kategoriach – Wikipedia. Można zauważyć prawidłowość – kolejność w rankingu wiarygodności jest taka sama jak w rankingu popularności.

Sytuacja przedstawia się inaczej w zestawieniu ogólnej wiarygodności informacji znalezionych w serwisach social media z ich atrakcyjnością. Informacje znajdowane w mediach społecznościowych są znacznie bardziej atrakcyjne niż wiarygodne. Co czwarty ankietowany wysoko ocenił wiarygodność tych informacji, ale żaden – bardzo wysoko. Nikt nie wskazał natomiast „niskiej” albo „bardzo niskiej” atrakcyjności informacji publikowanych w serwisach social media. „Wysoko” i „bardzo wysoko” ocenia ich wiarygodność około 60% respondentów.

W mediach społecznościowych dziennikarze poszukują przede wszystkim inspiracji – przyznaje się do tego blisko 60% ankietowanych. O połowę mniej poszukuje komentarzy i opinii. 13% respondentów poszukuje natomiast „cyfr i faktów”.

"Wyniki badania Multi Communications w niektórych aspektach potwierdzają nasze obserwacje, w niektórych są zaskakujące" - powiedział Mariusz Pleban, Prezes Multi Communications. "Dla ponad połowy dziennikarzy obecność firmy lub marki w mediach społecznościowych nie ma znaczenia i nie wpływa na jej wiarygodność. Wynik ten będą poprawiać dobre i nowoczesne firmy public relations posiadające kompetencje zarówno w środowisku social media jak i posiadające zbudowane, wieloletnie zaufanie wśród dziennikarzy" - dodaje Pleban.

Sondaż został zrealizowany środkami własnymi Multi Communications w listopadzie 2011 r. W sumie odpowiedzi udzieliło ponad 110 dziennikarzy reprezentujących różnego typu media (np. prasa, internet, TV) oraz zajmujący się różną tematyką (biznes, nowe technologie, lifestyle). Agencja planuje prezentować szerszą wersję raportu na zamówienie firmom i instytucjom zainteresowanym wiedzą na temat preferencji dziennikarzy w związku z mediami społecznościowymi.

Komentarze

Powiązane

03.02.25, 06:00
| prasa » informacje
Kapituła Nagrody Radia ZET ogłosiła nominacje w kategorii „Autor internetowy”
Kapituła Nagrody Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego w kategorii „Autor internetowy” wybrała nominowanych za rok 2024. Zostali nimi: Maciej Okraszewski (Dział Zagraniczny), Aleksandra i Piotr Stanisławscy (Crazy Nauka) oraz Hubert Walas (Good Times Bad Times).
03.02.25, 01:00
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 3 lutego (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 3 lutego? Zapowiedzi wydarzeń, a także najciekawsze "tweety" z sieci.
02.02.25, 01:00
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 2 lutego (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 2 lutego? Zapowiedzi wydarzeń, a także najciekawsze "tweety" z sieci.
01.02.25, 01:00
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 1 lutego (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 1 lutego? Zapowiedzi wydarzeń, a także najciekawsze "tweety" z sieci.
31.01.25, 11:19
| radio / audio » informacje | prasa » informacje
Szymon Bujalski, Katarzyna Kojzar i Magda Łucyan nominowani do Nagrody Woyciechowskiego 2024 – Dziennikarz dla planety
Kapituła Nagrody Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego 2024 w kategorii „Dziennikarz dla planety” przyznała nominacje.
31.01.25, 01:00
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 31 stycznia (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 31 stycznia? Zapowiedzi wydarzeń, a także najciekawsze "tweety" z sieci.
30.01.25, 14:30
| radio / audio » informacje | prasa » informacje
Szymon Bujalski, Katarzyna Kojzar i Magda Łucyan nominowani do Nagrody Woyciechowskiego 2024 – Dziennikarz dla planety
Kapituła Nagrody Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego 2024 w kategorii „Dziennikarz dla planety” przyznała nominacje.
30.01.25, 11:55
| prasa » informacje
Bauer poprawia warunki pracy
Zarządy Wydawnictwa Bauer i AKPA Press Polska ogłosiły zmiany poprawiające warunki pracy.
30.01.25, 01:00
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 30 stycznia (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 30 stycznia? Zapowiedzi wydarzeń, a także najciekawsze "tweety" z sieci.
29.01.25, 13:55
| prasa » ludzie
Newsweek: Emilia Stawikowska zastępczynią redaktora naczelnego, Mateusz Wojtalik szefem wydawców
Emilia Stawikowska, dotychczasowa szefowa wydawców, 1 lutego br. obejmie stanowisko zastępczyni redaktora naczelnego „Newsweeka”. Mateusz Wojtalik, łączący do tej pory funkcje wydawcy i redaktora, od lutego będzie szefem wydawców „Newsweeka”.