01.12.11, 19:05

Harold Gronenthal: Promujemy kulturę i kino niezależne

Rozmowa z Haroldem Gronenthalem, Senior Vice President & General Manager AMC/Sundance Channel Global.

Rozmowa z Haroldem Gronenthalem, Senior Vice President & General Manager AMC/Sundance Channel Global.

Kuba Wajdzik: Jaka jest historia i idea powstania Sundance Channel? Z tego co wiem, kanał wystartował w 1996 roku w USA i jedną z kluczowych postaci stacji był znany reżyser.

Harold Gronenthal: Tak, Sundance Channel został założony przez Roberta Redforda w 1996 roku w USA. Firma AMC Networks przejęła Sundance Channel w 2008 roku, a rok później zaczęła uruchamiać regionalne kanały na całym świecie. W Polsce Sundance Channel zadebiutował w kwietniu zeszłego roku. Robert Redford jest dyrektorem kreatywnym Sundance Channel. Od uruchomienia kanału odgrywał – i nadal odgrywa – kluczową rolę w wyznaczaniu kierunku dla kanału oraz wspieraniu rozwoju filmów niezależnych i wyłaniającej się kultury.

KW: Czym Sundance Channel różni od innych kanałów filmowych?
HG: Sundance Channel oferuje różnorodną mieszankę niezależnych filmów fabularnych i dokumentalnych, oryginalnych seriali i specjalnych programów telewizyjnych. Dzięki temu połączeniu widzowie mają dostęp do szerokiego wyboru wysokiej jakości programów rozrywkowych, których nie można oglądać na żadnym innym kanale w Polsce. Promujemy kulturę i kino niezależne, jak również oryginalne programy z fascynującymi postaciami i świetnymi fabułami. Oferujemy również widzom relacje z najważniejszych festiwali filmowych na całym świecie, do których inne kanały nie mają dostępu.

KW: W Polsce na rynku telewizyjnym mamy już kilkanaście kanałów filmowych. Który z nich dla Państwa stacji jest największą konkurencją?
HG: Sundance Channel ma w swojej ofercie unikalną mieszankę wysokiej jakości rozrywki i jestem przekonany, że oferujemy coś, czego obecnie brakuje na polskim rynku, tj. wybitne filmy niezależne, oryginalne programy telewizyjne i filmy dokumentalne. Oryginalne filmy pochodzą od naszej siostrzanej firmy – IFC Films. Mamy również licznych partnerów zakupowych.  Jeśli chodzi o seriale, promujemy oryginalną ofertę programową AMC i Sundance Channel z USA. Produkujemy również oryginalne treści. Na przykład w tym roku byliśmy współproducentami serii relacji z festiwalu filmowego w Cannes oraz w Wenecji. Relacje obejmowały transmisję z czerwonego dywanu, wywiady z gwiazdami oraz specjalne filmy dokumentalne poświęcone tematom związanym z festiwalami.

KW: Oferta kanału to kino niezależne. Jakie tytuły mają szanse pojawiać się na antenie? Czy na rynku jest wystarczająca ilość kontentu, by wypełnić nim dobry kanał?
HG: Branża filmów niezależnych ma niezwykle bogatą ofertę. Nasza siostrzana firma, IFC Films, dysponuje rozległą biblioteką, która cały czas się rozrasta. Posiadamy również licznych partnerów zakupowych w świecie filmów niezależnych. Cieszymy się, że 17 grudnia br. będziemy mogli wyemitować maraton filmowy poświęcony uznanemu twórcy filmowemu Joe Swanbergowi. W ramach maratonu pokażemy między innymi film Uncle Kent, który miał swoją premierę na początku tego roku na festiwalu filmowym Sundance.  Joe to jeden z najbardziej utalentowanych i płodnych twórców filmowych kina niezależnego. Wybiegając w przyszłość, w styczniu 2012 r. organizujemy Festiwal Filmowy Sundance, który potrwa 10 dni. Od 20 stycznia będziemy emitować niektóre z najbardziej głośnych filmów fabularnych i dokumentalnych, a także filmy krótkometrażowe z Festiwalu Filmowego Sundance. Co wieczór wyemitujemy dwa filmy, w tym dwie wybitne pozycje z tegorocznego festiwalu filmowego – The Off Hours oraz Jess + Moss. Odbędzie się również premiera nowego programu zatytułowanego „Road to the Festival”, w którym omówimy wszystkie filmy prezentowane na festiwalu w 2012 roku oraz zabierzemy widzów za kulisy tego wydarzenia.

KW: Od pewnego czasu panuje moda na seriale. Państwo do swej oferty wprowadzili „Rake”. Co takiego jest ciekawego w tym serialu, że pasuje do oferty Sundance Channel?
HG: Serial „Rake” prezentuje wyjątkowy, niezależny punkt widzenia, który naszym zdaniem doskonale pasuje do oferty programowej Sundance Channel. To prowokacyjny serial z Australii, który niekiedy bywa zabawny, a innym razem mroczny, ale nigdy nie jest przewidywalny.  Główny bohater, w którego wciela się genialny Richard Roxburgh, to z determinacją dążący do celu, choć rozbity człowiek. Fabuła balansuje w ciekawy sposób między tragicznym życiem osobistym Cleavera Greene'a a ambitnymi sprawami, których bohater podejmuje się jako adwokat. Greene to doskonały antybohater. Jest tak autodestrukcyjny, że niełatwo go będzie dopingować, ale jego serce jest generalnie po właściwej stronie – nawet, jeśli czasami mało brakuje, aby nie było. Serial ma świetną obsadę. Poza tym występują w nim gościnnie takie gwiazdy jak Hugo Weaving, Rachel Griffiths i Sam Neill.

KW: Czy można się spodziewać w ofercie kanału innych nowych seriali?
HG: Obecnie jesteśmy podekscytowani tym, że 2 lutego 2012 r. na Sundance Channel odbędzie się ekskluzywna premiera serialu „Hell on Wheels”. Ten 10-odcinkowy serial opowiada historię budowy kolei transkontynentalnej w Ameryce tuż po zakończeniu Wojny Secesyjnej. Serial podejmuje wiele interesujących tematów, tj. klimat chciwości i korupcji, jaki wytworzył się wokół budowy kolei, doświadczenia irlandzkich imigrantów oraz trudna sytuacja świeżo wyzwolonych niewolników podczas odbudowy w 1865 roku. Serial ma gwiazdorską obsadę. W jednej z głównych ról występuje Anson Mount oraz wyróżniony nagrodą Grammy artysta hip-hopowy i aktor, Common. Filmowa jakość produkcji jest uzupełnieniem świetnej obsady. Serial stał się drugim z kolei najwyżej ocenianym oryginalnym serialem na kanale AMC będącym siostrzaną siecią Sunadance Channel w USA, przyciągając 4,4 miliony widzów podczas premiery. Spodziewamy się, że serial spotka się z entuzjastycznym przyjęciem w Polsce.

KW: Na razie Sundance Channel ma bardzo ograniczony zasięg w Polsce. Jakie są plany dotyczące dystrybucji kanału?
HG: Polska odgrywa kluczową rolę dla wzrostu dystrybucji w Europie. To niezwykle ważny obszar o ogromnym potencjale wzrostu, zwłaszcza w branży telewizji kablowej. Obecnie Sundance Channel jest dostępny w ofercie UPC i planujemy powiększyć widownię w tym regionie na różnych platformach. Ostatnio zatrudniliśmy Annę Pater na stanowisko międzynarodowej konsultantki ds. sprzedaży i marketingu afiliacyjnego, aby wesprzeć rozwój firmy i wzrost dystrybucji. Anna będzie również wspierała nasze działania zmierzające do rozszerzenia zasięgu kanału na terenie Europy Środkowo-Wschodniej.

KW: Czy Sundance Channel pojawi się na kolejnych rynkach?
HG: Tak. Ostatnio poinformowaliśmy o uruchomieniu kanału w Malezji na Astro i nadal planujemy poszerzać zasięg kanału Sundance Channel zarówno w Europie, jak i w Azji. Naszym celem jest wprowadzanie kanałów lineranych oraz oferowanie treści na innych platformach w takich formach jak transakcyjne, subskrypcyjne lub darmowe wideo na żądanie. Rozwijamy wieloplatformowe podejście na nowych rynkach, a także w ramach współpracy z nowymi i obecnymi partnerami w krajach, w których już jesteśmy obecni. 

KW: Czy planują Państwo wprowadzenie na polski rynek innych kanałów ze swego portfolio?
HG: Obecnie skupiamy się na rozwoju marki Sundance Channel w Polsce, choć zawsze szukamy możliwości poszerzenia zakresu naszej działalności o inne marki i platformy. Stosujemy lokalne podejście do rynku i koncentrujemy się na potrzebach naszych widzów oraz partnerów dystrybucyjnych w danym kraju.

KW: Dziękuję za rozmowę.

HAROLD GRONENTHAL
Senior Vice President & General Manager
AMC/Sundance Channel Global
Jako Senior Vice President & General ManagerAMC / Sundance Channel Global nadzoruje zawartość programową oraz dystrybucję popularnych i nagradzanych kanałów telewizyjnych – AMC Networks, Sundance Channel i WE tv, jak również pozyskiwania nowych produkcji do wyżej wymienionych stacji. Zasiada na obecnym stanowisku  od marca 2007 roku.
Gronenthal odpowiada za dystrybucję Sundance Channel w Kanadzie, Europie i Azji oraz WE tv w Azji. Negocjował również globalne transakcje zakupu programów dla AMC, IFC, Sundance Channel i WE tv, w tym tak uznanych seriali jak „Mad Men” czy „The Increasingly Poor Decisions of Todd Margaret”. Gronenthal od 26 lat pracuję w strukturach AMC Networks (dawniej Rainbow Media Holdings) i może pochwalić się bogatym doświadczeniem w zarządzaniu w wielu kluczowych obszarach: sprzedaży, marketingu i zakupie treści programowych.
Przed objęciem obecnego stanowiska, Gronenthal przez prawie cztery lata był wiceprezesem ds. akwizycji i administracji w AMC Networks, nadzorując zakup treści programowych dla  AMC, IFC i WE tv. W tej roli, zaczął wówczas pracować nad rozszerzeniem dystrybucji poza teren USA – pierwszym krajem międzynarodowej ekspansji była Kanada. W latach 2002-2004 pełnił funkcję wiceprezesa ds. programowych IFC. W tym czasie Gronenthal odegrał kluczową rolę w rozwoju wielu serwisów na żądanie z AMC Networks: IFC on Demand, World Picks Networks oraz Worlds Picks On Demand, jak również w uruchomieniu kanałów rozrywkowych dla VOOM HD Networks.
W 2001 roku Gronenthal został wiceprezesem ds. praw i licencji dla Bravo Networks, który wówczas składało się z Bravo (obecnie własność NBC) i IFC. W tej roli Gronenthal przyczynił się do wprowadzenia IFC w Kanadzie w 2001 roku i rozpoczął po raz pierwszy sprzedaż treści programowych  poza granicę USA.
Gronenthal ukończył Phi Beta Kappa na Haverford College. Jest członkiem Academy of Television Arts & Sciences oraz  International Academy of Television Arts & Sciences.

Komentarze

Powiązane

23.03.25, 19:07
| TV / VOD » informacje
TVP3 Poznań przywozi dzieci z na spektakle teatralne do swojego studia
TVP3 Poznań realizuje projekt „Scena Telewizji” w ramach którego nadawane są na żywo premiery spektakli teatralnych dla dzieci. Celem inicjatywy jest także zapewnienie dzieciom z różnych obszarów Wielkopolski obejrzenie spektaklu w studiu TV.
20.03.25, 18:22
| TV / VOD » seriale
Piekło kobiet. Nowy serial Ewy Puszczyńskiej dla platformy Max
Rozpoczęły się zdjęcia do serialu „Piekło kobiet”, który powstaje dla platformy Max. Produkcją zajmuje się Ewa Puszczyńska, producentka, mająca w dorobku oscarowe filmy „Ida” i „Strefa interesów”. Reżyserię powierzono Annie Maliszewskiej, znanej z produkcji „Tata” i „Infamia”.
20.03.25, 16:00
| TV / VOD » seriale
Projekt UFO polski miniserial o tajemniczych wydarzeniach na Netfliksie
„Projekt UFO” to czteroodcinkowy komediodramat w reżyserii Kaspra Bajona, który ma zabrać widzów Netflixa do lat 80., gdy w Polsce miały miejsce niezwykłe wydarzenia. W obsadzie znaleźli się m.in.: Piotr Adamczyk, Mateusz Kościukiewicz i Maja Ostaszewska, a premiera serialu odbędzie się 16 kwietnia 2025 r. wyłącznie na platformie Netflix.
20.03.25, 11:50
| TV / VOD |
Netflix startuje z castingami do Love is Blind: Polska
Netflix rozpoczął casting do pierwszej polskiej edycji „Love is Blind” – globalnego formatu opartego na miłosnym eksperymencie, który podważa tradycyjne zasady randkowania. Uczestnicy programu mają szansę odnaleźć bratnią duszę, kierując się wyłącznie osobowością, bez znajomości wyglądu drugiej osoby.
20.03.25, 11:00
| TV / VOD » informacje
TVP Polska ma głos. Bartłomiej Bublewicz i Paweł Kursa poprowadzą nowy program TVP1
Telewizja Polska startuje z nowym cyklem „Polska ma głos”, w którym Polacy wyrażają swoje opinie na temat polityki i kandydatów na prezydenta RP. Przedwyborczą podróż po regionach kraju poprowadzą Bartłomiej Bublewicz i Paweł Kursa z TVP Info, a program będzie emitowany od 20 marca, w każdy czwartek o 23:05 na TVP1 i TVP VOD.
19.03.25, 10:17
| TV / VOD » badania rynku
Ponad 400 tys. widzów Kwartetu dla czterech aktorów. TVP2 liderem poniedziałku
W poniedziałek, 17 marca br., grupa TVP osiągnęła najwyższy udział wśród nadawców: łączny udział dobowy TVP wyniósł tego dnia 21,9 proc. (dane: Nielsen Media).
19.03.25, 06:00
| TV / VOD » badania rynku
Kuchenne rewolucje pozostaje hitem TVN. Trzeci odcinek formatu obejrzało ponad 1,1 mln widzów
27 lutego br. na antenie TVN zadebiutował jubileuszowy, 30. sezon programu "Kuchenne rewolucje" z Magdą Gessler. Program emitowany jest w nowym paśmie - o godz. 20:50.
18.03.25, 13:53
| TV / VOD » badania rynku
Must Be The Music. Rośnie widownia formatu
Drugi odcinek muzycznego formatu „Must Be The Music” (Polsat) był liderem w swoim paśmie emisji oraz odnotował jeszcze lepsze wyniki oglądalności niż jego premierowa odsłona.
18.03.25, 12:37
| TV / VOD » informacje
#PerłyArchiwów. Podcast Rekonstrukcja Cyfrowa TVP wprowadza nowy format
Poświęcony polskiemu kinu podcast Rekonstrukcja Cyfrowa TVP poszerza zakres tematyczny i wprowadza nowy format „#PerłyArchiwów”, który ma twórczo wykorzystywać archiwalne materiały audiowizualne Telewizji Polskiej. Gospodarzem programu jest historyk młodego pokolenia Michał Przeperski.
18.03.25, 07:15
| TV / VOD » badania rynku
The Voice Kids i Sanatorium miłości hitami TVP
W sobotę, 15 marca br. kolejny odcinek 8. edycji show TVP2 „The Voice Kids” obejrzało w momencie najwyższej oglądalności ponad 1,7 mln widzów, a program z udziałem seniorów „Sanatorium miłości” – prawie 1,7 mln osób. Popularnością wśród widzów cieszyły się też inne propozycje TVP.
Subskrybuj RSS działu TV / VOD: rss
Oferty pracy

Aktualnie nie mamy ofert pracy.

Dodaj swoją ofertę
Konkursy
do 19.04.25

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 19.04.25

Do zdobycia jeden egzemplarz książki. 

do 19.04.25

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.