01.12.11, 19:05
Harold Gronenthal: Promujemy kulturę i kino niezależne
Rozmowa z Haroldem Gronenthalem, Senior Vice President & General Manager AMC/Sundance Channel Global.
Rozmowa z Haroldem Gronenthalem, Senior Vice President & General Manager AMC/Sundance Channel Global.
Kuba Wajdzik: Jaka jest historia i idea powstania Sundance Channel? Z tego co wiem, kanał wystartował w 1996 roku w USA i jedną z kluczowych postaci stacji był znany reżyser.
Harold Gronenthal: Tak, Sundance Channel został założony przez Roberta Redforda w 1996 roku w USA. Firma AMC Networks przejęła Sundance Channel w 2008 roku, a rok później zaczęła uruchamiać regionalne kanały na całym świecie. W Polsce Sundance Channel zadebiutował w kwietniu zeszłego roku. Robert Redford jest dyrektorem kreatywnym Sundance Channel. Od uruchomienia kanału odgrywał – i nadal odgrywa – kluczową rolę w wyznaczaniu kierunku dla kanału oraz wspieraniu rozwoju filmów niezależnych i wyłaniającej się kultury.
KW: Czym Sundance Channel różni od innych kanałów filmowych?
HG: Sundance Channel oferuje różnorodną mieszankę niezależnych filmów fabularnych i dokumentalnych, oryginalnych seriali i specjalnych programów telewizyjnych. Dzięki temu połączeniu widzowie mają dostęp do szerokiego wyboru wysokiej jakości programów rozrywkowych, których nie można oglądać na żadnym innym kanale w Polsce. Promujemy kulturę i kino niezależne, jak również oryginalne programy z fascynującymi postaciami i świetnymi fabułami. Oferujemy również widzom relacje z najważniejszych festiwali filmowych na całym świecie, do których inne kanały nie mają dostępu.
KW: W Polsce na rynku telewizyjnym mamy już kilkanaście kanałów filmowych. Który z nich dla Państwa stacji jest największą konkurencją?
HG: Sundance Channel ma w swojej ofercie unikalną mieszankę wysokiej jakości rozrywki i jestem przekonany, że oferujemy coś, czego obecnie brakuje na polskim rynku, tj. wybitne filmy niezależne, oryginalne programy telewizyjne i filmy dokumentalne. Oryginalne filmy pochodzą od naszej siostrzanej firmy – IFC Films. Mamy również licznych partnerów zakupowych. Jeśli chodzi o seriale, promujemy oryginalną ofertę programową AMC i Sundance Channel z USA. Produkujemy również oryginalne treści. Na przykład w tym roku byliśmy współproducentami serii relacji z festiwalu filmowego w Cannes oraz w Wenecji. Relacje obejmowały transmisję z czerwonego dywanu, wywiady z gwiazdami oraz specjalne filmy dokumentalne poświęcone tematom związanym z festiwalami.
KW: Oferta kanału to kino niezależne. Jakie tytuły mają szanse pojawiać się na antenie? Czy na rynku jest wystarczająca ilość kontentu, by wypełnić nim dobry kanał?
HG: Branża filmów niezależnych ma niezwykle bogatą ofertę. Nasza siostrzana firma, IFC Films, dysponuje rozległą biblioteką, która cały czas się rozrasta. Posiadamy również licznych partnerów zakupowych w świecie filmów niezależnych. Cieszymy się, że 17 grudnia br. będziemy mogli wyemitować maraton filmowy poświęcony uznanemu twórcy filmowemu Joe Swanbergowi. W ramach maratonu pokażemy między innymi film Uncle Kent, który miał swoją premierę na początku tego roku na festiwalu filmowym Sundance. Joe to jeden z najbardziej utalentowanych i płodnych twórców filmowych kina niezależnego. Wybiegając w przyszłość, w styczniu 2012 r. organizujemy Festiwal Filmowy Sundance, który potrwa 10 dni. Od 20 stycznia będziemy emitować niektóre z najbardziej głośnych filmów fabularnych i dokumentalnych, a także filmy krótkometrażowe z Festiwalu Filmowego Sundance. Co wieczór wyemitujemy dwa filmy, w tym dwie wybitne pozycje z tegorocznego festiwalu filmowego – The Off Hours oraz Jess + Moss. Odbędzie się również premiera nowego programu zatytułowanego „Road to the Festival”, w którym omówimy wszystkie filmy prezentowane na festiwalu w 2012 roku oraz zabierzemy widzów za kulisy tego wydarzenia.
KW: Od pewnego czasu panuje moda na seriale. Państwo do swej oferty wprowadzili „Rake”. Co takiego jest ciekawego w tym serialu, że pasuje do oferty Sundance Channel?
HG: Serial „Rake” prezentuje wyjątkowy, niezależny punkt widzenia, który naszym zdaniem doskonale pasuje do oferty programowej Sundance Channel. To prowokacyjny serial z Australii, który niekiedy bywa zabawny, a innym razem mroczny, ale nigdy nie jest przewidywalny. Główny bohater, w którego wciela się genialny Richard Roxburgh, to z determinacją dążący do celu, choć rozbity człowiek. Fabuła balansuje w ciekawy sposób między tragicznym życiem osobistym Cleavera Greene'a a ambitnymi sprawami, których bohater podejmuje się jako adwokat. Greene to doskonały antybohater. Jest tak autodestrukcyjny, że niełatwo go będzie dopingować, ale jego serce jest generalnie po właściwej stronie – nawet, jeśli czasami mało brakuje, aby nie było. Serial ma świetną obsadę. Poza tym występują w nim gościnnie takie gwiazdy jak Hugo Weaving, Rachel Griffiths i Sam Neill.
KW: Czy można się spodziewać w ofercie kanału innych nowych seriali?
HG: Obecnie jesteśmy podekscytowani tym, że 2 lutego 2012 r. na Sundance Channel odbędzie się ekskluzywna premiera serialu „Hell on Wheels”. Ten 10-odcinkowy serial opowiada historię budowy kolei transkontynentalnej w Ameryce tuż po zakończeniu Wojny Secesyjnej. Serial podejmuje wiele interesujących tematów, tj. klimat chciwości i korupcji, jaki wytworzył się wokół budowy kolei, doświadczenia irlandzkich imigrantów oraz trudna sytuacja świeżo wyzwolonych niewolników podczas odbudowy w 1865 roku. Serial ma gwiazdorską obsadę. W jednej z głównych ról występuje Anson Mount oraz wyróżniony nagrodą Grammy artysta hip-hopowy i aktor, Common. Filmowa jakość produkcji jest uzupełnieniem świetnej obsady. Serial stał się drugim z kolei najwyżej ocenianym oryginalnym serialem na kanale AMC będącym siostrzaną siecią Sunadance Channel w USA, przyciągając 4,4 miliony widzów podczas premiery. Spodziewamy się, że serial spotka się z entuzjastycznym przyjęciem w Polsce.
KW: Na razie Sundance Channel ma bardzo ograniczony zasięg w Polsce. Jakie są plany dotyczące dystrybucji kanału?
HG: Polska odgrywa kluczową rolę dla wzrostu dystrybucji w Europie. To niezwykle ważny obszar o ogromnym potencjale wzrostu, zwłaszcza w branży telewizji kablowej. Obecnie Sundance Channel jest dostępny w ofercie UPC i planujemy powiększyć widownię w tym regionie na różnych platformach. Ostatnio zatrudniliśmy Annę Pater na stanowisko międzynarodowej konsultantki ds. sprzedaży i marketingu afiliacyjnego, aby wesprzeć rozwój firmy i wzrost dystrybucji. Anna będzie również wspierała nasze działania zmierzające do rozszerzenia zasięgu kanału na terenie Europy Środkowo-Wschodniej.
KW: Czy Sundance Channel pojawi się na kolejnych rynkach?
HG: Tak. Ostatnio poinformowaliśmy o uruchomieniu kanału w Malezji na Astro i nadal planujemy poszerzać zasięg kanału Sundance Channel zarówno w Europie, jak i w Azji. Naszym celem jest wprowadzanie kanałów lineranych oraz oferowanie treści na innych platformach w takich formach jak transakcyjne, subskrypcyjne lub darmowe wideo na żądanie. Rozwijamy wieloplatformowe podejście na nowych rynkach, a także w ramach współpracy z nowymi i obecnymi partnerami w krajach, w których już jesteśmy obecni.
KW: Czy planują Państwo wprowadzenie na polski rynek innych kanałów ze swego portfolio?
HG: Obecnie skupiamy się na rozwoju marki Sundance Channel w Polsce, choć zawsze szukamy możliwości poszerzenia zakresu naszej działalności o inne marki i platformy. Stosujemy lokalne podejście do rynku i koncentrujemy się na potrzebach naszych widzów oraz partnerów dystrybucyjnych w danym kraju.
KW: Dziękuję za rozmowę.
HAROLD GRONENTHAL
Senior Vice President & General Manager
AMC/Sundance Channel Global
Jako Senior Vice President & General ManagerAMC / Sundance Channel Global nadzoruje zawartość programową oraz dystrybucję popularnych i nagradzanych kanałów telewizyjnych – AMC Networks, Sundance Channel i WE tv, jak również pozyskiwania nowych produkcji do wyżej wymienionych stacji. Zasiada na obecnym stanowisku od marca 2007 roku.
Gronenthal odpowiada za dystrybucję Sundance Channel w Kanadzie, Europie i Azji oraz WE tv w Azji. Negocjował również globalne transakcje zakupu programów dla AMC, IFC, Sundance Channel i WE tv, w tym tak uznanych seriali jak „Mad Men” czy „The Increasingly Poor Decisions of Todd Margaret”. Gronenthal od 26 lat pracuję w strukturach AMC Networks (dawniej Rainbow Media Holdings) i może pochwalić się bogatym doświadczeniem w zarządzaniu w wielu kluczowych obszarach: sprzedaży, marketingu i zakupie treści programowych.
Przed objęciem obecnego stanowiska, Gronenthal przez prawie cztery lata był wiceprezesem ds. akwizycji i administracji w AMC Networks, nadzorując zakup treści programowych dla AMC, IFC i WE tv. W tej roli, zaczął wówczas pracować nad rozszerzeniem dystrybucji poza teren USA – pierwszym krajem międzynarodowej ekspansji była Kanada. W latach 2002-2004 pełnił funkcję wiceprezesa ds. programowych IFC. W tym czasie Gronenthal odegrał kluczową rolę w rozwoju wielu serwisów na żądanie z AMC Networks: IFC on Demand, World Picks Networks oraz Worlds Picks On Demand, jak również w uruchomieniu kanałów rozrywkowych dla VOOM HD Networks.
W 2001 roku Gronenthal został wiceprezesem ds. praw i licencji dla Bravo Networks, który wówczas składało się z Bravo (obecnie własność NBC) i IFC. W tej roli Gronenthal przyczynił się do wprowadzenia IFC w Kanadzie w 2001 roku i rozpoczął po raz pierwszy sprzedaż treści programowych poza granicę USA.
Gronenthal ukończył Phi Beta Kappa na Haverford College. Jest członkiem Academy of Television Arts & Sciences oraz International Academy of Television Arts & Sciences.
Aktualnie nie mamy ofert pracy.
Dodaj swoją ofertęZapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.
Komentarze