03.11.11, 18:14

Raport Equinox Polska: Reklama sektora AGD

Wzrost na rynku produkcji AGD w Polsce, nie przełoży się na zwiększenie budżetów reklamowych w tym sektorze. Według prognoz producenci artykułów gospodarstwa domowego przeznaczą na reklamę w 2011 r. około 130 mln złotych, zmniejszając tym samym budżety o 15 % w porównaniu z 2010 rokiem.

Wzrost na rynku produkcji AGD w Polsce, nie przełoży się na zwiększenie budżetów reklamowych w tym sektorze. Według prognoz producenci artykułów gospodarstwa domowego przeznaczą na reklamę w 2011 r. około 130 mln złotych, zmniejszając tym samym budżety o 15 % w porównaniu z 2010 rokiem. To wyniki najnowszego raportu Equinox Polska.

Popyt na dobra trwałego użytku jest papierkiem lakmusowym stanu gospodarki i oznak nadchodzącej koniunktury lub kryzysu. Polska ma to szczęście, że właśnie w naszym kraju ulokowali swoje fabryki główni gracze tego rynku: LG, Samsung, Indesit. Producenci zapowiadają wzmożoną ekspansję na rynki Europy Zachodniej, ale również przewidują dużą dynamikę eksportową w na rynki Europy Wschodniej. Tylko Samsung zadeklarował inwestycję na poziomie 167 mln dolarów do 2015 roku. W planach ma też duże inwestycje we Wronkach, pozwalające rozszerzyć oferowany asortyment. Udział tej marki w rynku systematycznie rośnie z 4,5 % w 2009 roku do poziomu 6 % w 2011 r. (dane za I półrocze bieżącego roku). Mimo kryzysu gospodarczego i rosnącego niepokoju związanego z niestabilnością rynków finansowych, międzynarodowa firma badawcza Euromonitor International prognozuje, że bieżący rok dla firm wytwarzających sprzęt AGD w Polsce, zakończy się 20 % wzrostem produkcji. Taki wynik jest zapowiedzią tego, iż Polska w tym roku zostanie liderem rynku, tym samym pokona Niemcy i Włochy, gdzie produkcja od dłuższego czasu spada (informacje za dziennikiem "Rzeczpospolita" z dnia 28 września 2011 roku). Optymistyczne przewidywania nie będą miały jednak znaczącego wpływu na reklamę w tym segmencie przyznają  analitycy z Equinox Polska.

Reklama AGD w 2011 roku
Badania pokazują, iż w ciągu 8 miesięcy 2011 roku branża AGD ograniczyła wydatki na reklamę na poziomie 8 %, do poziomu 74 mln zł (wartości cennikowe). Rok wcześniej wydatki reklamowe branży wyniosły 80,6 mln zł. Na całkowity wynik roczny zawsze silnie wpływa IV kwartał, w którym koncentruje się średnio około 37 % całorocznej inwestycji reklamowej branży AGD. Dotychczasowy spadek w tym roku i słabnące perspektywy gospodarcze roku 2012 nie wróżą optymistycznie również końcówce tego roku. Stąd prognozy ekspertów z domu mediowego Equinox, dla dwunastu miesięcy 2011 roku w tej branży, które wskazują na to iż wydatki w sektorze powinny się zamknąć kwotą około 130 mln zł, co stanowi około 15 % spadek w porównaniu z 2010 rokiem.

Kto wydaje najwięcej?
Pod kątem wydatków (cennikowo) w tym roku na czoło wysunęła się koreańska marka Samsung z ponad 8 mln zł, Beko – ponad 6,6 mln zł, Bosch – 5,7 mln zł i Amica – prawie 5,6 mln zł. Ograniczenie aktywności nastąpiło ze strony takich marek jak LG, Electrolux i Indesit.

Struktura  wydatków reklamowych branży AGD
W latach 2009-2010 struktura wydatków reklamowych dla branży AGD miała stabilny rozkład: 68 % wydatków reklamowych lokowanych było w stacjach telewizyjnych, a 24% w magazynach. Pozostałe media miały znaczenie marginalne. Wyjątek stanowił Internet, który nie jest monitorowany pod względem wydatków reklamowych. Internet to medium o olbrzymim potencjale i znaczeniu dla branży AGD. Analitycy Equinox Polska, szacują jego udział w wydatkach tej kategorii na poziomie przynajmniej 20 %.
W pierwszych ośmiu miesiącach tego roku można zauważyć wyraźne przesunięcie udziałów w wydatkach z telewizji (spadek do 53%) na bardziej sprofilowane medium jakim są magazyny (udział na poziomie 34%). Do 6 % urósł udział stacji radiowych w ogólnych wydatkach.
Wśród kluczowych reklamodawców w branży AGD nastąpiła wyraźna polaryzacja zastosowania poszczególnych mediów. Firmy ze znacznym budżetem stosują „miks mediów” oparty w większości na telewizji zasięgowej, wspartej magazynami (kobiecymi i wnętrzarskimi). Gracze kategorii o mniejszych budżetach w 100 % wykorzystują wyłącznie magazyny. Na tle branży wyróżniają się Beko i Gorenje poprzez dodatkowe zastosowanie radia oraz Amica ze zróżnicowanym miksem mediów opartym na telewizji, magazynach i akcjach ambientowych w kinie (stanowiących 50 % udziału w jej wydatkach na reklamę).

Prognozy dla rynku
Wszystkie powyższe zmiany świadczą o cięciu i realokacji środków budżetowych przez graczy branży AGD w związku z obawą o powrót drugiej fali kryzysu w roku 2012. Wydaje się, że w dłuższej perspektywie sukces odniosą te marki, które zaoferują najlepszy stosunek jakości do ceny. W tym kontekście marki koreańskie rozwijające swój potencjał w Polsce mają duże pole do popisu, zwłaszcza na polu świadomościowym i przekonania klientów do wysokiej jakości swoich wyrobów. Nie wykluczona jest wojna cenowa, w której trudny orzech do zgryzienia będą miały silne marki europejskie: Bosch/Siemens w Niemczech, Fagor w Hiszpanii.

Komentarze

Powiązane

17.06.24, 07:30
| reklama & PR » informacje
Platforma inwestycyjna BeGlobal klientem iProspect
Agencja iProspect (dentsu Polska) została wybrana do obsługi mediowej platformy inwestycyjnej BeGlobal. Działania agencji obejmą przygotowanie i egzekucję kampanii performance oraz afiliację. Współpraca ma charakter długofalowy.
16.06.24, 22:24
| reklama & PR » informacje
Piłkarze Luka Modrić i Bukayo Saka w kampanii Snickers
Z początkiem czerwca br. wystartowała najnowsza kampania Snickers, w której udział biorą gwiazdy piłki nożnej – Luka Modrić i Bukayo Saka. Marka chce pomóc wszystkich entuzjastom futbolowych emocji uniknąć „przypałów".
16.06.24, 16:36
| reklama & PR » informacje
Marka Eduscho zadowolona z wyników kampanii na TikToku
Druga faza kampanii marketingowej marki Eduscho, właśnie się zakończyła. Kreatywne podejście i wykorzystanie innowacyjnych rozwiązań, m.in. FOOH (Fake Out of Home) w mediach społecznościowych przyczyniło się do osiągnięcia wysokich wyników, m.in. w postaci zaangażowania użytkowników na platformie TikTok. 
16.06.24, 12:00
| reklama & PR » informacje
BECKERS. Malowanie nabiera kolorów. PPG prowadzi kampanię promującą linię plamoodpornych farb
PPG rozpoczął kampanią promującą linię plamoodpornych farb BECKERS Designer Colour. Szeroko zakrojona komunikacja prowadzona pod hasłem „BECKERS. Malowanie nabiera kolorów” obejmuje telewizję, internet, w tym serwisy VOD oraz social media. 
16.06.24, 08:00
| reklama & PR » informacje
Rankomat.pl promuje polisę turystyczną jako gwarancję spokojnego urlopu
Multiporównywarka rankomat.pl rusza z letnią kampanią marketingową, w której skupia się na korzyściach wynikających z posiadania ubezpieczenia podróżnego podczas urlopu za granicą. W reklamach z udziałem ambasadora, Huberta Urbańskiego, marka podkreśla, że zakup polisy to przepis na spokojne i bezpieczne wakacje.
15.06.24, 20:00
| reklama & PR » informacje
Nowi twórcy internetowi w agencji Rokmates
Do agencji influencer marketingu Rokmates dołączyło dziesięciu twórców internetowych, wśród których są m.in. Torii, duet PK Sisters czy Coocharz.
15.06.24, 16:00
| reklama & PR » informacje
Klubik pełen punkcików. Akcja promocyjna marki Gerber
Agencja UNIQUE ONE, na zlecenie firmy Nestle, organizuje ogólnopolską akcję promocyjną dla marki Gerber.
15.06.24, 12:00
| reklama & PR » informacje
GIGAnci Życia. Plus na Kartę wprowadza nowy format komunikacyjny
Wystartowała nowa kampania promocyjna Plusa na Kartę stworzona w oparciu o nowy format komunikacyjny – GIGAnci Życia. Kampania promuje nową ofertę Plusa, w której klienci mogą otrzymać 6400 GB.
15.06.24, 08:00
| reklama & PR » ludzie
Jacek Dąbrowski przeszedł z Burda Media do Grupy Iberion
Jacek Dąbrowski dołączył do zespołu sprzedaży Grupy Iberion. Wcześniej był związany z firmą Burda Media.
14.06.24, 20:15
| reklama & PR » informacje
Jakość z natury. Żywiec Zdrój w kampanii wizerunkowej zwraca uwagę na naturalne procesy powstawania wody źródlanej
Wraz z początkiem czerwca br. wystartowała nowa kampania wizerunkowa marki Żywiec Zdrój – „Jakość z natury”. Jej celem jest zwrócenie uwagi na naturalne procesy powstawania wody źródlanej. Kampania jest realizowana w telewizji i mediach społecznościowych, a już niebawem pojawi się również w kinach.
Subskrybuj RSS działu reklama & PR: rss
Oferty pracy

Specjalista/ka ds. promocji w Dziale Promocji i Komunikacji

Muzeum Azji i Pacyfiku im. Andrzeja Wawrzyniaka | Warszawa

Przejdź do oferty
Konkursy
do 31.08.24

Portalmedialny.pl ponownie udostępnił możliwość uczestniczenia w konkursach organizowanych przez wydawcę.

do 13.07.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.

12-14 czerwca 2024 r. w Długopolu.