06.10.11, 20:19

Gemius: Rynek e-commerce w Rumunii

Pomimo, że internauci w Rumunii lubią robić zakupy sieci, wciąż duża część z nich ostrożnie podchodzi do e-handlu, dostrzegając związane z nim ryzyko.

Pomimo, że internauci w Rumunii lubią robić zakupy sieci, wciąż duża część z nich ostrożnie podchodzi do e-handlu, dostrzegając związane z nim ryzyko. Dlatego, mimo że większość rumuńskich internautów wie o możliwości zakupów online, wciąż tylko nieznaczna część ich dokonuje. Powyższe wnioski można wyciągnąć z najnowszego raportu Gemius „E-commerce 2011: trendy i postawy. Badanie użytkowników internetu w Rumunii”.

Dane zawarte w raporcie pokazują, że prawie wszyscy ankietowani użytkownicy internetu w Rumunii wiedzą o możliwości dokonywania zakupów online. Mimo to, jedynie blisko 54 proc. z nich zadeklarowało, że kiedykolwiek dokonało zakupu w internecie. Co ciekawe wśród kobiet odsetek kupujących online był jeszcze niższy. Należy jednak zauważyć, że w porównaniu do wyników z poprzedniej fali badania, zrealizowanej w 2009 r., odnotowano co najmniej czteroprocentowy wzrost liczby osób dokonujących zakupów w internecie. Powyższe wyniki potwierdzają duży potencjał wzrostu rynku zakupów online, podobnie jak zmniejszanie się liczby internautów, którzy mają wątpliwości związane z bezpieczeństwem transakcji dokonywanych w sieci. W ubiegłym roku połowa rumuńskich internautów, którym nie obce jest pojęcie e-handlu postrzegała tę formę zakupów jako niebezpieczną, obecnie ten odsetek zmalał do 44 proc. Co ważne ponad 40 proc. badanych internautów uważa, że zakupy przez internet pozwalają zaoszczędzić czas, a ponad 30 proc. twierdzi, że produkty sprzedawane w sieci są tańsze niż w tradycyjnych sklepach.

Podczas zakupów online, rumuńscy internauci zwracają szczególną uwagę na jakość kupowanych produktów i cenę, a część z nich twierdzi, że zakupy online sprawiają im przyjemność. Dla kobiet ostatni z wymienionych czynników był ważniejszy niż korzyści finansowe.

Mimo tego, że wciąż niewielki odsetek rumuńskich internautów dokonuje zakupów online, często korzystają z internetu, jako źródła informacji o planowanych zakupach. Ponad połowa respondentów poszukuje w internecie informacji na temat kosztów biletów kolejowych i lotniczych, jak również o usługach turystycznych. Natomiast Ci, którzy dokonują  zakupów przez internet, wolą korzystać z usług e-sklepów niż z aukcji internetowych, serwisów z ogłoszeniami czy zakupów grupowych. Ponad 65 proc. z nich dokonało zakupów przez internet ze względu na ofertę dostawy zakupu do domu. Najbardziej popularnymi kategoriami zakupów były elektronika i sprzęt gospodarstwa domowego. Udział w aukcjach internetowych jest w Rumunii mniej popularny niż zakupy w e-sklepach. Zdaniem internautów aukcje online pozwalają wynegocjować lepsze ceny produktów, ale mają również wady. Najczęściej wymieniane to: nieprawdziwe informacje na temat produktów i fakt, że otrzymany produkt, który otrzymają różni się od zaprezentowanego w sieci.

Jaka przyszłość czeka rumuński rynek e-commerce? Raluca Georgescu, Country Manager Grupy Allegro w Rumunii twierdzi, że ten rynek znajduje się jeszcze we wczesnej fazie rozwoju, jednak już teraz można zauważyć jego stały, regularny wzrost. "Spodziewamy się, że w najbliższych dwóch latach na rynku rumuńskim pojawią się kolejni gracze, dzięki którym rynek będzie rozwijał się jeszcze szybciej. Wprowadzenie nowych produktów ułatwiających dokonywanie transakcji online i zwiększających ich bezpieczeństwa sprawi, że będziemy mogli przezwyciężyć nieufność internautów wobec zakupów online i przyczyni się rozwoju tego rynku" – mówi Raluca Georgescu.

Komentarze

Powiązane

27.01.25, 15:30
| internet » ludzie
Sebastian Kucharski szefem portalu Dziennik.pl
Sebastian Kucharski został nowym szefem redakcji Dziennik.pl. Dziennikarz w nowej roli ma wzmocnić funkcję informacyjną portalu oraz pracować nad zwiększeniem zasięgu serwisu.
27.01.25, 13:44
| prasa » ludzie | internet » ludzie
Anita Dmitruczuk awansowała i została szefową serwisu gazetaprawna.pl
Anita Dmitruczuk awansowała na stanowisko szefowej serwisu gazetaprawna.pl. Dmitruczuk w Grupie Infor PL pracuje od kwietnia zeszłego roku, a dotychczas koordynowała redakcyjne prace zespołu zajmującego się obszarem energetyki w DGP.
27.01.25, 13:06
| internet » informacje
RASP z OpenAI wprowadza nowe funkcjonalności w Onecie. Sztuczna inteligencja skróci tekst oraz podsumuje dzień
Ringier Axel Springer Polska w ramach współpracy z OpenAI, działającym w dziedzinie sztucznej inteligencji i wdrożeniach, uruchamia nowe funkcje w Onecie.
24.01.25, 20:57
| prasa » ludzie | internet » ludzie
Bartosz Kwarciak dołączył do Grupy ZPR Media
W styczniu br. do zespołu Grupy ZPR Media dołączył Bartosz Kwarciak i został konsultantem zarządu TIME SA ds. rozwoju i zarządzania procesami biznesowymi.
23.01.25, 18:24
| internet » informacje
Primavera Parfum Group zapowiada powstanie portalu Zdrowie.pl. Serwis poprowadzi była dziennikarka TVN
Katarzyna Urbańska, była dziennikarka TVN, objęła stanowisko redaktor naczelnej oraz PR & Marketing Managera portalu Zdrowie.pl. Innowacyjna platforma typu premium zadebiutuje w sieci we wrześniu 2025 r.
21.01.25, 19:03
| prasa » ludzie | internet » ludzie
Artur Birnbaum z nowym stanowiskiem w Grupie Agora od lutego
1 lutego br., Artur Birnbaum obejmie stanowisko Chief Data and Digital Strategy Officer w Grupie Agora. Będzie odpowiadać za rozwój działu strategicznych analiz digitalowych i wspierać projekty digitalowe w firmie.
21.01.25, 16:55
| internet » informacje
Debiut MedonetPRO. Nowa platforma skierowana jest wyłącznie do lekarzy
Ringier Axel Springer uruchomił platformę stworzoną z myślą o lekarzach – MedonetPRO. Nowy portal będzie oferował dostęp do materiałów edukacyjnych, narzędzi i treści, które mają wspierać rozwój zawodowy i efektywne działanie na rzecz zdrowia pacjentów.
21.01.25, 11:30
| TV / VOD » informacje | internet » informacje
Polityczny WF w Interii. Nowy format video Piotra Witwickiego i Marcina Fijołka
Wystartowała kampania prezydencka. Piotr Witwicki i Marcin Fijołek ruszają z nowym podcastem video na łamach Interii. Dziennikarze w nowym cyklu mają odsłaniać kulisy krajowej polityki.
16.01.25, 16:37
| internet » ludzie
Marcin Sobczak wzmacnia Dział Sprzedaży Pulsu Biznesu
„Puls Biznesu” rozszerza Dział Sprzedaży w obszarze subskrypcji, do którego na początku stycznia br. dołączył Marcin Sobczak jako Senior Sales B2B Manager. Jego zadaniem będzie rozwój współpracy korporacyjnej i nawiązywanie nowych partnerstw, wspierając serwis pb.pl.
16.01.25, 14:05
| TV / VOD » informacje | prasa » informacje | internet » informacje
Alfabet Millera. Leszek Miller odsłoni kulisy polskiej władzy w nowym programie Super Expressu
W niedzielę, 19 stycznia br. ruszy nowy format wideo „Super Expressu” – „Alfabet Millera”, w którym były premier Leszek Miller odsłaniać będzie kulisy polskiej władzy. Rozmowy poprowadzi dziennikarz polityczny „Super Expressu” i gospodarz wywiadów „Sedno Sprawy” w Radiu Plus Jacek Prusinowski.
Subskrybuj RSS działu internet: rss
Oferty pracy

Aktualnie nie mamy ofert pracy.

Dodaj swoją ofertę
Konkursy
do 30.03.25

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 10.03.25

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 09.03.25

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.