21.09.11, 20:07

Telewizja cyfrowa a analogowa: komentarz ekspercki (część trzecia)

Na wiele pytań dotyczących procesu cyfryzacji wciąż nie znamy odpowiedzi - pisze w komentarzu eksperckim Klaudiusz Gomerski.

Na wiele pytań dotyczących procesu cyfryzacji wciąż nie znamy odpowiedzi. Nadal czekamy na harmonogram wyłączania analogu, który powinna przedstawić TVP. Tu jednak powstaje błędne koło: nie można wyłączyć nadajników analogowych, bo wielu mieszkańców zostałoby pozbawionych dotychczasowych programów TV, a z drugiej strony należałoby wyłączyć emisje analogowe, by zwolnić częstotliwości dla nowych nadajników cyfrowych. Sprawę komplikuje fakt, że nadawcy publiczni i komercyjni mają obowiązek nadawania równoległego sygnału analogowego i cyfrowego co najmniej sześć miesięcy. Niejasna pozostaje także sytuacja odbiorców telewizji naziemnej np. na terenach górskich. Sygnał analogowy docierał do nich z jednego z 48 dużych nadajników za pośrednictwem przemienników (inaczej gap-filler), czyli urządzeń odbiorczo-nadawczych, których zadaniem była retransmisja sygnału do miejsca, gdzie go brakowało ze względu na uwarunkowanie terenu, tzw pokrycie ‘białej plamy’. W całym kraju było ich ok. 250. Z chwilą wyłączenia nadajników analogowych, przemienniki te przestaną funkcjonować. Czy 48 nadajników cyfrowych wystarczy, by dostarczyć sygnał do 97% mieszkańców naszego kraju? Przeprowadzono co prawda eksperyment z przemiennikiem z obiektu w Rajczy (Polska południowa), ale nie ma informacji o dalszych losach tego projektu. Pozytywnie nastraja fakt, że z miesiąca na miesiąc rośnie liczba tych, którzy – mimo skąpych informacji o cyfryzacji – już odbierają naziemną telewizję cyfrową. Odbiór NTC niewątpliwie powiększy się ze względu na takie kwestie jak dostępność set-top-boxów oraz telewizorów z wbudowanym standardem dekodowania (mpeg-4) – praktycznie 100% produkowanego dziś sprzętu ma już tę możliwość.

Ponadto pojawia się możliwość mobilnego oglądania telewizji – np. poprzez komputery z dekoderem na złącze USB.  Sądzę, że producenci komórek też mają swoje propozycje techniczne, które pozwolą korzystać z NTC.

Należy też wziąć pod uwagę kwestię, że ok. 24% gospodarstw domowych (wg AGB) ma więcej niż jeden odbiornik telewizyjny w domu; z reguły na tym drugim, w kuchni, sypialni, pokojach dziecięcych itd. nie ma płatnej telewizji, co stanowi dodatkowy potencjał NTC. Możliwość dotarcia do większej grupy widzów jest dla wielu nadawców czynnikiem decydującym o uruchomieniu nowych kanałów, tworzonych właśnie z myślą o naziemnej telewizji cyfrowej.  Nadawcy prywatni nie będą inwestować w nowe produkcje bez zapewnienia im szerokiej dystrybucji, a tylko wraz ze wzrostem zasięgu można liczyć na rosnącą widownię i wpływy z reklam.  Z tego wszyscy powinni sobie zdać sprawę – bez odpowiedniej dystrybucji nie będzie dobrej jakościowo oferty dla widzów.  Kampania informacyjna w mediach oraz objęcie zasięgiem NTC już ponad 87% mieszkańców Polski powinny w najbliższych miesiącach skutkować zwiększeniem liczby odbiorców naziemnej telewizji cyfrowej, poszerzeniem oferty programowej i uruchomieniem koncesjonowanych kanałów w eterze.

Klaudiusz Gomerski, Channel Manager Puls 2, Telewizja Puls

Wytłuszczenia pochodzą od redakcji.

Komentarze

Powiązane

13.02.25, 08:00
| TV / VOD » informacje
Telewizja Puls inwestuje we własne studio. Format Taki jest świat zmieni formułę
Telewizja Puls wprowadza zmiany w segmencie infotainment oraz Dziale Produkcji własnej.
12.02.25, 07:00
| TV / VOD » informacje
#DzielnicaBEZstrachu. Trzecia edycja kampanii społecznej Telewizji Puls i KGP
Telewizja Puls, Komenda Główna Policji oraz ekipa serialu kryminalnego „Dzielnica strachu”organizują trzecią edycję kampanii społeczną #DzielnicaBEZstrachu. Jej celem jest promowanie bezpieczeństwa i współpracy lokalnych społeczności z dzielnicowymi oraz wyłonienie #SuperDzielnicowego2025.
11.02.25, 07:15
| TV / VOD » seriale
Działkowcy. Trzeci sezon w Fokus TV
Kanał Fokus TV rozpoczął emisję III sezonu serialu dokumentalnego „Działkowcy” opowiadającego o perypetiach właścicieli Rodzinnych Ogródków Działkowych, których w polskich miastach istnieje ponad milion.
06.02.25, 07:00
| TV / VOD » informacje
Witwicki i Szubartowicz zadają Najważniejsze pytania w Polsat News
Od 10 lutego br. w każdy poniedziałek o 18.00 na antenie Polsat News pojawi się cykl programów – „Najważniejsze pytania” prowadzony przez Piotra Witwickiego i Przemysława Szubartowicza.
03.02.25, 14:19
| TV / VOD » informacje
Fundacja TBN zrealizuje film o zrównoważonych rozwiązaniach realizowanych na terenie Gdańska
Fundacja TBN Polska rozpoczęła realizację projektu „Gdański kurs w kierunku zrównoważonego rozwoju”. Przedsięwzięcie zostało docenione w konkursie EcoFuture i dofinansowane ze środków Gdańskiej Fundacji Rozwoju Gospodarczego.
03.02.25, 11:46
| TV / VOD » ludzie
INEA rozwija dział marketingu
Na początku roku, INEA wprowadziła zmiany w strukturze organizacyjnej obejmujące Dział Marketingu i Produktu.
03.02.25, 07:30
| TV / VOD » informacje
Pytanie dnia codziennie w TVP1 i TVP Info
Przed startem wiosennej ramówki Telewizja Polska wprowadza zmiany w emisji audycji informacyjnych i publicystycznych.
31.01.25, 08:00
| TV / VOD » informacje
Wiosna 2025 w Polsacie. Dużo rozrywki w ofercie stacji
Wiosną w Polsacie wraca format „Must be the music” z nowym składem jury. Stacja wyemituje aż dwa formaty kabaretowe. Ramówkę wypełnią liczne kontynuacje znanych formatów.
31.01.25, 07:00
| TV / VOD » informacje
Wiosna w TVN. Nowy codzienny serial i reality show
Z końcem lutego br. ruszy wiosenna ramówka. Wśród nowości znajdzie się codzienny serial. Na widzów czekać będą kontynuacje popularnych formatów.
31.01.25, 07:00
| TV / VOD » informacje
80. rocznica wyzwolenia Auschwitz w TVP: ponad 1,1 mln widzów. Sygnał TVP w wielu stacjach na całym świecie
Nadawana w Telewizji Polskiej transmisja z obchodów 80. rocznicy wyzwolenia niemieckiego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz oraz wszystkie relacje z nią związane cieszyły się dużym zainteresowaniem widzów. Zasięg skumulowany dla 15 emisji z 27 stycznia 2025 r. w TVP1, TVP Info, TVP Polonia i TVP Historia wyniósł 4,9 mln osób.