21.09.11, 20:07
Telewizja cyfrowa a analogowa: komentarz ekspercki (część trzecia)
Na wiele pytań dotyczących procesu cyfryzacji wciąż nie znamy odpowiedzi - pisze w komentarzu eksperckim Klaudiusz Gomerski.
Na wiele pytań dotyczących procesu cyfryzacji wciąż nie znamy odpowiedzi. Nadal czekamy na harmonogram wyłączania analogu, który powinna przedstawić TVP. Tu jednak powstaje błędne koło: nie można wyłączyć nadajników analogowych, bo wielu mieszkańców zostałoby pozbawionych dotychczasowych programów TV, a z drugiej strony należałoby wyłączyć emisje analogowe, by zwolnić częstotliwości dla nowych nadajników cyfrowych. Sprawę komplikuje fakt, że nadawcy publiczni i komercyjni mają obowiązek nadawania równoległego sygnału analogowego i cyfrowego co najmniej sześć miesięcy. Niejasna pozostaje także sytuacja odbiorców telewizji naziemnej np. na terenach górskich. Sygnał analogowy docierał do nich z jednego z 48 dużych nadajników za pośrednictwem przemienników (inaczej gap-filler), czyli urządzeń odbiorczo-nadawczych, których zadaniem była retransmisja sygnału do miejsca, gdzie go brakowało ze względu na uwarunkowanie terenu, tzw pokrycie ‘białej plamy’. W całym kraju było ich ok. 250. Z chwilą wyłączenia nadajników analogowych, przemienniki te przestaną funkcjonować. Czy 48 nadajników cyfrowych wystarczy, by dostarczyć sygnał do 97% mieszkańców naszego kraju? Przeprowadzono co prawda eksperyment z przemiennikiem z obiektu w Rajczy (Polska południowa), ale nie ma informacji o dalszych losach tego projektu. Pozytywnie nastraja fakt, że z miesiąca na miesiąc rośnie liczba tych, którzy – mimo skąpych informacji o cyfryzacji – już odbierają naziemną telewizję cyfrową. Odbiór NTC niewątpliwie powiększy się ze względu na takie kwestie jak dostępność set-top-boxów oraz telewizorów z wbudowanym standardem dekodowania (mpeg-4) – praktycznie 100% produkowanego dziś sprzętu ma już tę możliwość.
Ponadto pojawia się możliwość mobilnego oglądania telewizji – np. poprzez komputery z dekoderem na złącze USB. Sądzę, że producenci komórek też mają swoje propozycje techniczne, które pozwolą korzystać z NTC.
Należy też wziąć pod uwagę kwestię, że ok. 24% gospodarstw domowych (wg AGB) ma więcej niż jeden odbiornik telewizyjny w domu; z reguły na tym drugim, w kuchni, sypialni, pokojach dziecięcych itd. nie ma płatnej telewizji, co stanowi dodatkowy potencjał NTC. Możliwość dotarcia do większej grupy widzów jest dla wielu nadawców czynnikiem decydującym o uruchomieniu nowych kanałów, tworzonych właśnie z myślą o naziemnej telewizji cyfrowej. Nadawcy prywatni nie będą inwestować w nowe produkcje bez zapewnienia im szerokiej dystrybucji, a tylko wraz ze wzrostem zasięgu można liczyć na rosnącą widownię i wpływy z reklam. Z tego wszyscy powinni sobie zdać sprawę – bez odpowiedniej dystrybucji nie będzie dobrej jakościowo oferty dla widzów. Kampania informacyjna w mediach oraz objęcie zasięgiem NTC już ponad 87% mieszkańców Polski powinny w najbliższych miesiącach skutkować zwiększeniem liczby odbiorców naziemnej telewizji cyfrowej, poszerzeniem oferty programowej i uruchomieniem koncesjonowanych kanałów w eterze.
Klaudiusz Gomerski, Channel Manager Puls 2, Telewizja Puls
Wytłuszczenia pochodzą od redakcji.
Aktualnie nie mamy ofert pracy.
Dodaj swoją ofertęZapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.
Komentarze