13.09.11, 21:45

Rekiny biznesu z dala od mediów

Czterech z dziesięciu czołowych przedsiębiorców w Polsce stroni od mediów – dowiadujemy się z raportu "Najbogatsi Polacy" przygotowanego przez "PRESS-SERVICE Monitoring Mediów". O pozostałych w mediach mówi się raczej niewiele.

Czterech z dziesięciu czołowych przedsiębiorców w Polsce stroni od mediów – dowiadujemy się z raportu "Najbogatsi Polacy" przygotowanego przez "PRESS-SERVICE Monitoring Mediów". O pozostałych w mediach mówi się raczej niewiele.

W lipcu br. zasada ta nie dotyczyła tylko Zygmunta Solorza-Żaka, który dokonał jednej z największych transakcji biznesowych w historii Polski. Agencja informacyjna "PRESS-SERVICE Monitoring Mediów" porównała czołową dziesiątkę listy najbogatszych Polaków sporządzoną przez tygodnik "Wprost" z wynikami dotyczącymi ich obecności w głównych środkach masowego przekazu. Oba zestawienie wyraźnie się różnią.

Zdecydowanie najczęściej wymieniany w mediach w lipcu był Zygmunt Solorz-Żak, o którym ukazały się 562 publikacje. O drugim, Janie Kulczyku, pojawiło się ich 87. Trzecie miejsce zajęła rodzina Wejchertów, na temat której opublikowano 49 materiałów. Wielki szum medialny wokół Solorza-Żaka był konsekwencją olbrzymiej transakcji, opiewającej na 18 mld zł, jaką zawarł, przejmując z rąk spółek zależnych od Skarbu Państwa firmę Polkomtel. Większość z publikacji miała wydźwięk neutralny (440), natomiast liczba materiałów pozytywnych (106) była kilkakrotnie wyższa od tych o charakterze negatywnym (16). Samych treści pozytywnych o Solorzu-Żaku ukazało się więcej aniżeli wszystkich na temat Kulczyka.

O Janie Kulczyku prasa pisała mniej, ale częściej były to publikacje pozytywne, stanowiące 44% całego przekazu. Dotychczas najbogatszy Polak wymieniany był wielokrotnie w tekstach mówiących o prawdopodobnej utracie pierwszego miejsca na liście najzamożniejszych na rzecz nowego właściciela Polkomtela. Nazwisko Kulczyka pojawiało się przede wszystkim w pozytywnym kontekście przy okazji doniesień na temat sukcesów wydobywczych Kulczyk Oil Ventures na Ukrainie oraz w Syrii. Media donosiły również o wejściu na londyńską giełdę Ophir Energy, w której ma on 13% udziałów. Biznesmen znalazł się na celowniku dziennikarzy w kontekście politycznym, po tym jak Andrzej Lepper zeznał, że były premier Jarosław Kaczyński „zbierał haki” na swoich przeciwników (jedną z takich osób miał być właśnie Kulczyk).

Relatywnie częsty udział w artykułach prasowych nazwiska Wejchertów był konsekwencją planów sprzedaży Telewizji TVN. Głos w tej sprawie zabierał między innymi właściciel konkurencyjnego Polsatu – Zygmunt Solorz-Żak. Media zdawkowo interesowały się też działaniami Leszka Czarneckiego, Michała Sołowowa i rodziny Karkosików. Jednak należy stwierdzić, że udział w przekazie medialnym tych biznesmenów był w lipcu niewielki. Nie wiadomo, czy wynika to z zakorzenionych w świadomości społeczeństwa negatywnych stereotypów na temat biznesmenów, którzy wolą trzymać się z dala od osądów opinii publicznej, czy też z małego zainteresowania odbiorców mediów tematami biznesowymi. Z pewnością jednak media nie przyczyniły się do upowszechniania negatywnych opinii na temat najbogatszych Polaków. W lipcu nieprzychylne publikacje o badanych biznesmenach stanowiły zaledwie 3% przekazu.

Cztery z poddanych analizie osób kompletnie odcięły się od mediów. O Grażynie Kulczyk ukazały się łącznie tylko cztery publikacje, których kontekst biznesowy był raczej słaby. Z kolei Dariusz Miłek (7 tekstów) występował tylko we wzmiankach w roli sponsora kolarstwa. Jego nazwisko pojawiało się przy okazji doniesień o zakończeniu współpracy Mai Włoszczowskiej z dotychczasowym trenerem oraz na temat przygotowań CCC Polsat Polkowice do Tour de Pologne. W lipcu w badanych mediach ani razu nie zaistniał gigant farmaceutyczny, Jerzy Starak i właściciel Black Red White – Tadeusz Chmiel.


Na potrzeby badania "Najbogatsi Polacy" analizie poddano stacje telewizyjne (TVP1, TVP2, Polsat, TVN, TVP Info, TVN24, TVN CNBC i TV Biznes), tytuły prasowe (Fakt, Gazeta Wyborcza, Super Express, Rzeczpospolita, Dziennik Gazeta Prawna, Puls Biznesu, Parkiet, Forbes, Manager Magazin) i media internetowe. Pod uwagę wzięto publikacje, jakie ukazały się od 1. do 31. lipca 2011 roku.

Komentarze

Powiązane

17.03.25, 14:49
| prasa » informacje
Czego lekarz Ci nie powie. Poradnik 50+ wydanie specjalne
Na rynku prasowym pokazało się wydanie specjalne miesięcznika „Poradnik 50+” pt. „Czego lekarz ci nie powie” (Wydawnictwo Bauer). Podobnie jak tytuł macierzysty, to magazyn skierowany do kobiet w wieku 50+ i starszych, zainteresowanych poradami zdrowotnymi.
17.03.25, 10:23
| prasa » ludzie
Joanna Lorynowicz powraca do Twojego Stylu
Joanna Lorynowicz, była redaktor naczelna miesięcznika „Elle” (Burda Media Polska), po ponad siedmiu latach ponownie dołączyła do redakcji „Twojego Stylu” (Wydawnictwo Bauer).
17.03.25, 01:00
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 17 marca (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 17 marca?
16.03.25, 01:00
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 16 marca (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 16 marca?
15.03.25, 01:00
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 15 marca (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 15 marca?
14.03.25, 09:01
| prasa » informacje | internet » informacje
Murator.pl w nowej odsłonie nowy design i przejrzysta nawigacja
Portal Murator.pl, będący częścią Grupy ZPR Media, przeszedł metamorfozę wizualną, odświeżając swój layout zgodnie z kluczowymi cechami „Muratora” – polskiej marki budowlanej. Nowy design charakteryzuje się jasnym, przejrzystym i czytelnym układem, opartym na trzech dominujących barwach: bieli, żółci i czerni.
14.03.25, 01:00
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 14 marca (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 14 marca?
13.03.25, 01:00
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 13 marca (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 13 marca?
12.03.25, 06:00
| prasa » informacje
Zmiany w Grupie Agora. Maksymilian Salski z nową rolą
W marcu 2025 roku Maksymilian Salski objął stanowisko Chief Subscription Officer w Grupie Agora. 
12.03.25, 01:00
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 12 marca (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 12 marca?
Subskrybuj RSS działu prasa: rss
Oferty pracy

Aktualnie nie mamy ofert pracy.

Dodaj swoją ofertę
Konkursy
do 19.04.25

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 19.04.25

Do zdobycia jeden egzemplarz książki. 

do 19.04.25

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.