01.05.11, 13:08

Zakupy online w Czechach: zwyczaje naszych sąsiadów

Zakupy online przestały być w u naszych sąsiadów - Czechów - nowinką, a wielu tamtejszych internautów przekonało się do zalet tego rozwiązania.

Zakupy online przestały być w u naszych sąsiadów - Czechów - nowinką, a wielu tamtejszych internautów przekonało się do zalet tego rozwiązania. Jak wynika z raportu „E-commerce in the Czech Republic 2010: Trends and attitudes” zrealizowanego przez Gemius SA, aż 84 proc. czeskich użytkowników internetu skorzystało już z e-zakupów, a największą grupę stanowią wśród nich ci, którzy wydają w ten sposób nawet 170 euro miesięcznie. Dwóch na trzech e-klientów jest przekonanych, że zakupy przez internet są tańsze od tych tradycyjnych, a dla ponad połowy kupowanie online jest szybsze niż w sklepach offline. Raport przygotowany przez Gemius SA przedstawia szczegółową analizę preferencji czeskich e-konsumentów.

Coraz więcej użytkowników internetu u naszych południowych sąsiadów jest w stanie zaufać sklepom online. W opinii czeskiego internauty e-sklepy wygrywają z tradycyjnymi kanałami dystrybucji na polu oferty cenowej i ilości czasu potrzebnego na zrobienie zakupów. Przekłada się to na wyraźny trend zwyżkowy w liczbie klientów online oraz sum, jakie wydają oni w sieci. Główną zaletą aukcji i sklepów online, w porównaniu do tych tradycyjnych, są nisze ceny towarów (według 70 proc. respondentów). Niemniej jednak, e-zakupy nie są postrzegane na wspomnianym rynku w samych superlatywach. Słabą stroną serwisów aukcyjnych i sklepów w opinii Czechów korzystających z internetu są długie okresy dostaw – ten problem wskazuje jeden na pięciu czeskich internautów. Co więcej, relatywnie duża grupa konsumentów nie ma pewności co do bezpieczeństwa takich transakcji; niemal jedna trzecia czeskich internautów uważa, że są one ryzykowne. Warto zauważyć, że w porównaniu do ostatniego roku, grupa ta nie zmniejszyła się.

Interesujący jest fakt, że czescy użytkownicy internetu zdecydowanie wolą zakupy w e-sklepach niż na aukcjach: prawie dziewięciu na dziesięciu respondentów twierdzi, że ma za sobą doświadczenie w dokonywaniu transakcji w sklepach. Z kolei tylko dwóch z pięciu kupowało na e-aukcjach. Najwyższe noty w rankingach najpopularniejszych e-sklepów w Czechach otrzymały trzy duże podmioty: Alza.cz, Mall.cz oraz Kasa.cz. Niewątpliwym zwycięzcą badania spontanicznej świadomości e-aukcji został Aukro.cz, wskazany przez 69 proc. czeskich internautów. Na drugim miejscu uplasował się eBay z wynikiem 14 proc. W 2010 roku zaobserwowano wzrost popularności porównywarek cenowych, które używane były przez prawie dwóch z trzech respondentów. Liderami w tej kategorii były Heureka.cz, Zbozi.cz i Nejlepsiceny.cz. Porównywarki coraz częściej stają się nie tylko narzędziem do oceny ofert różnych sklepów, ale również ważnym sposobem na bezpośrednie wyszukiwanie konkretnych produktów w internecie.

Czescy internauci coraz częściej wykorzystują sieć jako źródło informacji o produktach, które zamierzają kupić. Najczęściej poszukiwane w internecie kategorie produktów to: elektronika użytkowa, AGD, telefony komórkowe i akcesoria GSM oraz usługi turystyczne (wszystkie te kategorie były wskazane przez więcej niż połowę respondentów). Najpopularniejszą kategorią produktów wśród czeskich internautów kupujących w e-sklepach są elektronika użytkowa oraz sprzęt AGD, w przypadku e-aukcji są to odzież oraz biżuteria. Trzech na czterech czeskich e-konsumentów płaci za swoje zakupy w sklepach online przy odbiorze przesyłki. Z możliwości zapłaty przelewem za towary kupione na e-aukcjach korzysta niemal 70 proc. kupujących.

Chociaż popularność e-zakupów rośnie wraz liczbą zakupionych produktów oraz wysokością kwot wydanych przez konsumentów, to tempo wzrostu liczby internautów kupujących online maleje. Od 2009 roku grupa czeskich e-konsumentów powiększyła się zaledwie o trzy punkty procentowe, co oznacza, że ci internauci, którzy chcieli dokonać zakupów online już swój zamiar zrealizowali, a ci, którzy mieli obawy przed tego rodzaju operacjami, obawy te w większości utrzymali. Spodziewane jest zatem systematyczne nasycanie czeskiego rynku online. W dużej mierze tempo zmian zależy od tego, czy nowe trendy, takie jak na przykład „social shopping”, trafią na właściwy grunt i przyciągną nowych konsumentów.

Komentarze

Powiązane

27.01.25, 15:30
| internet » ludzie
Sebastian Kucharski szefem portalu Dziennik.pl
Sebastian Kucharski został nowym szefem redakcji Dziennik.pl. Dziennikarz w nowej roli ma wzmocnić funkcję informacyjną portalu oraz pracować nad zwiększeniem zasięgu serwisu.
27.01.25, 13:44
| prasa » ludzie | internet » ludzie
Anita Dmitruczuk awansowała i została szefową serwisu gazetaprawna.pl
Anita Dmitruczuk awansowała na stanowisko szefowej serwisu gazetaprawna.pl. Dmitruczuk w Grupie Infor PL pracuje od kwietnia zeszłego roku, a dotychczas koordynowała redakcyjne prace zespołu zajmującego się obszarem energetyki w DGP.
27.01.25, 13:06
| internet » informacje
RASP z OpenAI wprowadza nowe funkcjonalności w Onecie. Sztuczna inteligencja skróci tekst oraz podsumuje dzień
Ringier Axel Springer Polska w ramach współpracy z OpenAI, działającym w dziedzinie sztucznej inteligencji i wdrożeniach, uruchamia nowe funkcje w Onecie.
24.01.25, 20:57
| prasa » ludzie | internet » ludzie
Bartosz Kwarciak dołączył do Grupy ZPR Media
W styczniu br. do zespołu Grupy ZPR Media dołączył Bartosz Kwarciak i został konsultantem zarządu TIME SA ds. rozwoju i zarządzania procesami biznesowymi.
23.01.25, 18:24
| internet » informacje
Primavera Parfum Group zapowiada powstanie portalu Zdrowie.pl. Serwis poprowadzi była dziennikarka TVN
Katarzyna Urbańska, była dziennikarka TVN, objęła stanowisko redaktor naczelnej oraz PR & Marketing Managera portalu Zdrowie.pl. Innowacyjna platforma typu premium zadebiutuje w sieci we wrześniu 2025 r.
21.01.25, 19:03
| prasa » ludzie | internet » ludzie
Artur Birnbaum z nowym stanowiskiem w Grupie Agora od lutego
1 lutego br., Artur Birnbaum obejmie stanowisko Chief Data and Digital Strategy Officer w Grupie Agora. Będzie odpowiadać za rozwój działu strategicznych analiz digitalowych i wspierać projekty digitalowe w firmie.
21.01.25, 16:55
| internet » informacje
Debiut MedonetPRO. Nowa platforma skierowana jest wyłącznie do lekarzy
Ringier Axel Springer uruchomił platformę stworzoną z myślą o lekarzach – MedonetPRO. Nowy portal będzie oferował dostęp do materiałów edukacyjnych, narzędzi i treści, które mają wspierać rozwój zawodowy i efektywne działanie na rzecz zdrowia pacjentów.
21.01.25, 11:30
| TV / VOD » informacje | internet » informacje
Polityczny WF w Interii. Nowy format video Piotra Witwickiego i Marcina Fijołka
Wystartowała kampania prezydencka. Piotr Witwicki i Marcin Fijołek ruszają z nowym podcastem video na łamach Interii. Dziennikarze w nowym cyklu mają odsłaniać kulisy krajowej polityki.
16.01.25, 16:37
| internet » ludzie
Marcin Sobczak wzmacnia Dział Sprzedaży Pulsu Biznesu
„Puls Biznesu” rozszerza Dział Sprzedaży w obszarze subskrypcji, do którego na początku stycznia br. dołączył Marcin Sobczak jako Senior Sales B2B Manager. Jego zadaniem będzie rozwój współpracy korporacyjnej i nawiązywanie nowych partnerstw, wspierając serwis pb.pl.
16.01.25, 14:05
| TV / VOD » informacje | prasa » informacje | internet » informacje
Alfabet Millera. Leszek Miller odsłoni kulisy polskiej władzy w nowym programie Super Expressu
W niedzielę, 19 stycznia br. ruszy nowy format wideo „Super Expressu” – „Alfabet Millera”, w którym były premier Leszek Miller odsłaniać będzie kulisy polskiej władzy. Rozmowy poprowadzi dziennikarz polityczny „Super Expressu” i gospodarz wywiadów „Sedno Sprawy” w Radiu Plus Jacek Prusinowski.
Subskrybuj RSS działu internet: rss
Oferty pracy

Aktualnie nie mamy ofert pracy.

Dodaj swoją ofertę
Konkursy
do 30.03.25

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 10.03.25

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 09.03.25

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.