13.03.11, 14:47
TVP dostaje coraz mniej z abonamentu
TVP otrzymała w 2010 r. z abonamentu 221,5 mln zł., a na realizację misji wydała 1,62 mld zł - wynika z rocznego sprawozdania z wykorzystywania wpływów abonamentowych, które przedstawiła telewizja publiczna. Przychody z reklamy i sponsoringu wyniosły 1,2 mld zł.
Raport wskazuje, że 221,5 mln zł z abonamentu w 2010 r. to około 80 milionów mniej niż w roku poprzednim, 200 milionów mniej niż dwa lata wcześniej oraz blisko 300 milionów mniej niż rzeczywiste wpływy abonamentowe w latach 2002-2007. Także roczne dotacje publiczne w 2010 r. były najniższe w historii spółki - od jej utworzenia w 1994 r. Telewizja rekompensowała te ubytki przez wzrost przychodów komercyjnych.
W sprawozdaniu szczegółowo wyliczono, ile pieniędzy przeznaczyła TVP na poszczególne programy tzw. misyjne. Np. spektakle teatralne kosztowały w 2010 r. 7,7 mln zł, magazyny kulturalne, audycje (w tym filmy) o kulturze i sztuce - 40,7 mln zł, filmy dokumentalne - 24,2 mln zł, magazyny dla rolników - 6,1 mln zł, audycje dla dzieci i młodzieży - 22,3 mln zł, audycje edukacyjne i popularno-naukowe - 31,9 mln zł, audycje religijne, np. transmisje mszy i uroczystości religijnych - 16,1 mln zł.
Działalność 16 oddziałów terenowych TVP kosztowała 374 mln zł, programu satelitarnego TV Polonia - 23,4 mln zł, TVP Kultura - 13,6 mln zł, TVP Historia - 4,4 mln zł, TVP HD - 6,9 mln zł, TVP Seriale - 0,6 mln zł, TV Białoruś - 23,3 mln zł.
Najwięcej czasu antenowego w TVP1 zajęła w 2010 r. fabuła - 43,7 proc., na drugim miejscu była reklama - 18,1 proc., dalej publicystyka - 9,9 proc., informacja - 6,6 proc., sport - 5,1 proc., rozrywka - 4,6 proc., dokument 4,2 proc. W TVP2 najwięcej czasu poświęcono na fabułę - 42 proc., reklamę - 16,4 proc., rozrywkę - 13 proc., dokument - 7 proc., popularyzację wiedzy - 6,9 proc., publicystykę - 4,4 proc. W TVP Info informacja zajęła 42,2 proc. czasu, publicystyka - 22,3 proc., reklama - 12 proc., dokument 9,6 proc.
Obecny p.o. prezesa TVP Juliusz Braun zwrócił uwagę, że zarejestrowane odbiorniki RTV ma jedynie około połowa z prawie 14 milionów istniejących w Polsce gospodarstw domowych. Jednocześnie spośród zarejestrowanych odbiorców indywidualnych w 2010 roku abonamentu rtv nie płaciło 63 proc. Jeszcze gorzej jest z opłacaniem abonamentu przez firmy - na ponad 166 tys. firm i instytucji posiadających odbiorniki radiowe i/lub telewizyjne abonamentu nie opłaca aż 95 proc.
Aktualnie nie mamy ofert pracy.
Dodaj swoją ofertęZapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.
26.02.2025 r., webinar.
Komentarze