29.03.10, 23:34
Cyfrowy Polsat ogłosił wyniki finansowe za 2009 rok
2009 rok to dla Cyfrowego Polsatu niezwykle udany okres. Baza abonentów wzrosła w ubr. aż o 475 tys. do 3,2 miliona. Liczba wszystkich użytkowników dekoderów Cyfrowego Polsatu wyniosła 3,9 miliona. Spółka odnotowała wzrost przychodów o 14% do 1,28 miliarda zł i zyski w wysokości 238 milionów zł.
2009 rok to dla Cyfrowego Polsatu niezwykle udany okres. Baza abonentów wzrosła w ubr. aż o 475 tys. do 3,2 miliona. Liczba wszystkich użytkowników dekoderów Cyfrowego Polsatu wyniosła 3,9 miliona. Spółka odnotowała wzrost przychodów o 14% do 1,28 miliarda zł i zyski w wysokości 238 milionów zł.
Nie wszystkie inwestycje Cyfrowego Polsatu okazały się jednak trafione. Na dzień 31 grudnia 2009 r. liczba użytkowników usług telefonii komórkowej wyniosła tylko 29 tys., a użytkowników usług dostępu do Internetu 4 tys (ale należy tu zaznaczyć, że w przypadku usług internetowych to usługa działa tak naprawdę od bieżącego roku).
Jak wynika ze sprawozdania spółki, abonenci chętniej korzystali z pakietów premium, dzięki czemu ARPU wzrosło do 40,3 zł. Wyniki finansowe są lepsze od oczekiwań rynku. W 2009 r. Cyfrowy Polsat regularnie wzbogacał ofertę programową usługi telewizyjnej, zarówno o kanały standardowej, jak i wysokiej rozdzielczości. Stacje TVP Sport, TVP Info, Polsat Film, Polsat Futbol, Polsat Jim Jam, Nickelodeon, Animal Planet HD, Polsat HD, Eurosport 2 HD, Discovery HD Showcase wzbogaciły pakiety podstawowe i premium. Na 15 dodatkowych kanałach satelitarnych uruchomiona została usługa z kategorii VOD zapewniająca klientom platformy dostęp do 350 filmów rocznie. Od 1 lutego 2010 r. operator świadczy, w technologii HSPA+ na częstotliwości 900 MHz, usługi szerokopasmowego dostępu do Internetu. Spółka buduje kompetencje operatora usług zintegrowanych. W II kwartale br. planuje przedstawić usługę potrójną, a w IV kwartale dołączyć usługi telefonii domowej, działające w oparciu o sieć radiową.
Na 31 grudnia 2009 roku z usług Cyfrowego Polsatu korzystało 3,202 mln abonentów, o 17% więcej niż na dzień 31 grudnia 2008 roku, kiedy platforma posiadała 2,727 mln abonentów. Liczba abonentów Pakietu Familijnego wzrosła o 324 tysiące do 2,610 mln i stanowiła 81% całej bazy abonentów, zaś liczba abonentów Pakietu Mini i Mini Max wzrosła o 152 tysiące do 593 tysięcy, co stanowiło 19% całej bazy abonentów. Wzrost bazy abonentów spółka zawdzięcza dużej liczbie przyłączeń nowych abonentów, co zostało częściowo skompensowane wyższym współczynnikiem odpływu abonentów, który wynika z większej konkurencji na rynku usług DTH.
ARPU abonentów DTH
W 2009 średni miesięczny przychód na abonenta Pakietu Familijnego wzrósł o 2,3% do 40,3 zł z 39,4 zł w 2008 roku. Wzrost ten wynika przede wszystkim ze wzrostu liczby abonentów poza okresem podstawowym umowy, wzrostu liczby abonentów pakietów premiowych i kanałów HD oraz zaliczenia do tego wskaźnika wyższych jednorazowych opłat aktywacyjnych pobieranych przy zawarciu umów na udostępnienie dekodera. Średni miesięczny przychód na abonenta Pakietu Mini wzrósł o 7,0% do 9,2 zł z 8,6 zł w 2008 roku, głównie w wyniku wzrostu liczby abonentów będących poza okresem podstawowym umowy oraz wzrostu liczby abonentów, którzy po 12 promocyjnych miesiącach pozostali przy pakiecie Mini Max. Średni miesięczny przychód na abonenta spadł o 2,0% do 34,6 zł z 35,3 zł w analogicznym okresie 2008 roku.
Współczynnik odpływu abonentów za okres 12 miesięcy zakończony 31 grudnia 2009 roku wzrósł do 10,7% w porównaniu do 7,5% w okresie 12 miesięcy zakończonym 31 grudnia 2008 roku. Wzrost ten wynika zdaniem spółki, przede wszystkim ze wzrostu współczynnika odpływu abonentów Pakietu Familijnego, który wzrósł do 12,2% w okresie 12 miesięcy zakończonym 31 grudnia 2009 roku z 8,6% w okresie 12 miesięcy zakończonym 31 grudnia 2008 roku. Wzrost współczynnika odpływu abonentów Pakietu Familijnego jest częściowo spowodowany wzrostem liczby abonentów poza okresem podstawowym umowy oraz zaostrzoną konkurencją na rynku płatnej telewizji, w wyniku, której oferty promocyjne wszystkich operatorów są znacznie atrakcyjniejsze dla klientów. W wyniku takiej sytuacji część klientów skutecznie rozwiązała z Cyfrowym Polsatem jedną umowę, podpisując jednocześnie nową w ramach atrakcyjnych ofert promocyjnych. Wskaźnik churn nieuwzględniający takich klientów wyniósł 8% w 2009 roku.
Podsumowanie wyników finansowych
Porównanie wyników za IV kwartał 2009 r. do wyników za IV kwartał 2008 r. i wyników za 2009 r. do wyników za 2008 r. (wszystkie dane finansowe są niebadane)
Ciekawie wygląda zestawienie kosztów działalności operacyjnej w IV kw. 2009 r. Koszty te wzrosły o 2% do 278 mln zł w 2009 roku z 273 mln zł w 2008 roku. Wzrost ten w głównej mierze wynikał z: 13% wzrostu kosztu licencji programowych do 80 mln zł z 71 mln zł, głównie w wyniku wzrostu średniej liczby abonentów i wzrostu liczby abonentów pakietów premiowych, takich jak HBO, Cinemax i kanałów HD, jak również wzbogacenia oferty programowej o nowe kanały oraz wzrostu opłat na rzecz organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi; 13% wzrostu kosztów dystrybucji, marketingu, obsługi i utrzymania klienta do 86 mln zł z 76 mln zł, głównie w wyniku wzrostu kosztów obsługi i utrzymania klienta o 43% do 22 mln zł z 15 mln zł, wynikającego głównie ze wzrostu bazy abonentów, wprowadzenia programów utrzymaniowych i zmiany systemu rozliczania się za usługi call center oraz wzrostu kosztów marketingu o 12% do 26 mln zł z 23 mln zł, głównie w wyniku podjęcia lokalnych akcji marketingowych we współpracy z naszą siecią sprzedaży; 28% wzrostu kosztów przesyłu sygnału do 20 mln zł z 16 mln zł, który wynika głównie z faktu, iż począwszy od maja 2009 roku spółka wynajmuje czwarty transponder z przeznaczeniem na usługi dodane w ramach oferty DTH oraz wzrostu liczby abonentów, od której uzależniona jest opłata za system dostępu warunkowego; 83% wzrostu amortyzacji do 13 mln zł z 7 mln zł w wyniku wzrostu kosztów amortyzacji dekoderów udostępnionych abonentom, w związku ze wzrostem liczby udostępnień oraz wzrostu kosztów amortyzacji od nowo przyjętych środków transportu, sprzętu komputerowego oraz wyposażenia.
Wzrosty te zostały częściowo zrównoważone przez: 36% spadek kosztu własnego sprzedaży do 29 mln zł z 46 mln zł w 2008 roku, głównie w wyniku spadku liczby sprzedanych dekoderów na rzecz wzrostu udziału udostępnionych dekoderów, które są amortyzowane, a nie jednorazowo odnoszone w koszty; 30% spadek wynagrodzeń i świadczeń na rzecz pracowników do 19 mln zł z 27 mln zł, głównie w wyniku nie rozpoznania premii dla Zarządu i kadry zarządzającej w 2009 roku w porównaniu do 2008 roku.
Koszty operacyjne w 2009 r. wzrosły o 25% do 993 mln zł w 2009 roku z 794 mln zł w 2008 roku. Wzrost ten w głównej mierze wynikał m.in. z 57% wzrostu kosztu licencji programowych do 354 mln zł z 226 mln zł, głównie w wyniku osłabienia się złotego wobec Euro i dolara amerykańskiego (56 mln zł), wzrostu średniej liczby abonentów i wzrostu liczby abonentów pakietów premiowych, takich jak HBO, Cinemax i kanałów HD, jak również zaoferowania naszym abonentom nowych kanałów oraz wzrostu opłat na rzecz organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi;
Spółka przewiduje, że podstawowe przyszłe potrzeby w zakresie środków finansowych będą dotyczyć: rozwijania usług telekomunikacyjnych, zakupu od dostawców zewnętrznych zestawów odbiorczych HD DVR i innych zaawansowanych technologicznie dekoderów oraz komponentów do produkcji własnych dekoderów SD i HD, planowanych nakładów inwestycyjnych, obsługi zadłużenia z tytułu kredytu bankowego, ewentualnej wypłaty dywidendy zgodnie z przyjętą polityką dywidendy oraz zakupu udziałów w mPunkt Holdings Ltd. zgodnie z zawarta umową. Cyfrowy Polsat uważa, że obecny stan własnych środków pieniężnych oraz środki generowane z bieżącej działalności, jak również środki dostępne w ramach linii kredytowej operacyjnej będą wystarczające na sfinansowanie tych potrzeb.
Zobowiązania długoterminowe spółki według stanu na 31 grudnia 2009 roku wyniosły 31 mln zł w porównaniu z 57 mln zł na dzień 31 grudnia 2008 roku. Całkowite zadłużenie z tytułu pożyczek i kredytów długo i krótkoterminowych na dzień 31 grudnia 2009 roku wynosiło 47 mln zł, na co składało się zadłużenie wynikające z umowy kredytowej podpisanej z Bankiem Pekao S.A. Zadłużenie z tytułu pożyczek i kredytów denominowane jest wyłącznie w PLN. Na dzień 31 grudnia 2009 roku saldo gotówki przekraczało saldo zadłużenia z tytułu kredytów i pożyczek o 52 mln zł. Dodatkowo, środki pieniężne o ograniczonej możliwości dysponowania wynosiły 27 mln zł. Środki te są złożone na rachunku escrow z przeznaczeniem na możliwy zakup udziałów w mPunkt Holdings Ltd.
Aktualnie nie mamy ofert pracy.
Dodaj swoją ofertęZapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.
Komentarze