27.01.10, 20:49

Anna Mucha w Playboyu najczęściej zaskarżaną reklamą w 2009 r

627 skarg na reklamy wpłynęło w ubiegłym roku do Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy, która odpowiada za regulację rynku reklamy w Polsce. Spoty poruszały głównie odbiorców, bo to oni stanowili zdecydowaną większość (624) wnioskodawców w tej sprawie.

627 skarg na reklamy wpłynęło w ubiegłym roku do Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy, która odpowiada za regulację rynku reklamowego w Polsce. Spoty poruszały głównie odbiorców,  bo to oni stanowili zdecydowaną większość (624) wnioskodawców w tej sprawie.

Ilość wniosków, jakie trafiły do Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy w 2009 roku wzrosła w porównaniu z 2008 r. o 26% (461 skarg). Komisja Etyki Reklamy, organ orzekający o zgodności przekazu reklamowego z Kodeksem Etyki Reklamy, podjęła w sumie 70 uchwał, w ramach których nie zgodziła się 317 skargami, a w przypadku 133 całkowicie lub częściowo podtrzymała zastrzeżenia skarżących, uznając reklamy za niezgodne z Kodeksem Etyki Reklamy. W przypadku 14 skarg Komisja zaleciła wprowadzenie zmian w celu wyeliminowania naruszeń Kodeksu. 85 skarg złożonych pod koniec roku 2009, w chwili opracowywania statystyk było w trakcie rozpatrywania lub w trakcie publikacji uchwał.

W ciągu minionych dwunastu miesięcy odbiorców poruszały przede wszystkim spoty reklamowe przedstawiające kobiety w sposób stereotypowy, naruszający ich godność (273 wnioski). Nie wiadomo jednak, czy na ten sposób przedstawiania kobiet swoją niezgodę wyraziły głównie kobiety, czy też była wśród nich spora rzesza mężczyzn. Wiemy jednak, że wśród zeszłorocznych wnioskodawców dominowali mężczyźni (337 skarg, w przypadku kobiet 286).

Tuż za nimi znalazły się skargi (250), których treść, miała być zdaniem odbiorców obraźliwa, dyskryminująca i agresywna. W 2009 roku reklamodawcy spotkali się także z zarzutami wprowadzania w błąd odbiorców (30 wniosków) bądź też posługiwania się uczuciem strachu (12).

Spośród konkretnych przykładów, największym negatywnym zainteresowaniem odbiorców cieszyła się kampania promującą jedno z wydań magazynu „Playboy”, na okładce którego pojawiła się fotografia Anny Muchy. Zdaniem wnioskodawców promocja czasopisma wiązała się ze sprzecznością z dobrymi obyczajami i promocją erotyki w przestrzeni publicznej, co mogło demoralizować dzieci i młodzież. Opinii tej nie potwierdziła Komisja Etyki Reklamy, która uznała, że reklama ta nie narusza norm Kodeksu.

Mimo, iż telewizja zalewa nas mnóstwem spotów reklamowych, to nie to medium dominowało w rankingu skarg otrzymanych przez Radę Reklamy. W minionym roku 446 skarg w sprawie kampanii reklamowych  dotyczyło tzw. outdoor’u. Ten sposób ekspozycji treści promocyjnych wzbudził największe kontrowersje ze względu na sposób prezentacji w przestrzeni publicznej. Wielu skarżących deklaruje, że treści, których nie są w stanie zaakceptować na billboardach, nie przeszkadzałyby im na przykład w pismach przeznaczonych dla osób dorosłych. Na drugim miejscu uplasował się Internet (105 wniosków), a za nim telewizja (54). Kampanie radiowe budziły zastrzeżenia jedynie 10 osób, 6 osób poskarżyło się na marketing bezpośredni, 5 osób na reklamy prasowe, a 1 osoba na reklamę kinową.

Spośród promowanych produktów, prym w ilości skarg jakie napłynęły w 2009 roku do Rady Reklamy wiodą wydawnictwa oraz towary z kategorii „żywność i napoje” (odpowiednio 287 i 234 wniosków). Taki rezultat to efekt mocnych protestów z sprawie kampanii tygodnika „Wprost” oraz miesięcznika „Playboy” (wydawnictwa) oraz kontrowersji wokół kampanii napoju energetycznego Ozone oraz sieci restauracji Burger King. Zdecydowanie mniej skarg zebrały reklamy serwisów internetowych (17), produkty i usługi telefonii komórkowej (16), produkty farmaceutyczne i finansowe (13). Na reklamy produktów alkoholowych poskarżyło się 7 osób.

Komentarze

Powiązane

16.01.25, 20:24
| reklama & PR » informacje
Roślinny lek Canephron w kreatywnym formacie modular video
Canephron, roślinny lek bez recepty na dolegliwości układu moczowego, jest tematem nowej kampanii opartej na formacie modular video. W kreatywnym projekcie autorstwa agencji MADOGZ lek symbolicznie wspiera strażaczki w gaszeniu „osobistych pożarów”.
16.01.25, 12:03
| reklama & PR » ludzie
Agnieszka Pawlak w zespole HOLO Group
Do zespołu kreatywnego HOLO Group dołączyła Agnieszka Pawlak, która objęła stanowisko senior creative.
16.01.25, 10:55
| reklama & PR » informacje
Polpharma promuje żele do nosa marki Xylogel
Rozpoczęła się kampania żelów do nosa Xylogel, przygotowana przez Opus B. To już kolejna realizacja agencji dla tej marki.
16.01.25, 08:30
| reklama & PR » informacje
Muzyka łączy, tak jak bycie na TY. Wojciech Mann i Radzimir Dębski (JIMEK) w kampanii marki Tyskie
Tyskie poszerza działania platformy komunikacyjnej „Jesteśmy na TY”, stawiając na muzykę jako przestrzeń, która łączy ludzi. Marka zaprosiła do kampanii Wojciecha Manna oraz Radzimira Dębskiego.
16.01.25, 06:00
| reklama & PR » informacje
Podsumowanie 2024 roku: Krzysztof Koczorowski (KARAT-e i SLOWoTWÓRCY)
Rok 2024 w branży - Krzysztof Koczorowski, prezes zarządu, dyrektor kreatywny Studia Brandingowego KARAT-e, właściciel Agencji Reklamowej SLOWoTWÓRCY, podsumowuje miniony rok w branży dla portalmedialny.pl.
15.01.25, 21:00
| reklama & PR » informacje
Karol Kłos ambasadorem Nice To Fit You
Nice To Fit You rozszerza współpracę z Polską Ligą Siatkówki o współpracę ambasadorską z jednym z najbardziej rozpoznawalnych siatkarzy w Polsce - Karolem Kłosem. Kłos to jeden z najbardziej utytułowanych polskich siatkarzy ostatnich lat, reprezentant Polski, mistrz świata z 2014 roku, olimpijczyk z Rio de Janeiro (2016).
15.01.25, 13:56
| reklama & PR » ludzie
Michał Brzeczkowski awansował w VML
Od początku 2025 r. Michał Brzeczkowski objął stanowisko Account Director w agencji VML.
15.01.25, 10:55
| internet » informacje | reklama & PR » informacje
Tomasz Ćwiąkała ambasadorem marki Betclic
Tomasz Ćwiąkała, dziennikarz, komentator sportowy oraz youtuber, autor wielu formatów poświęconych piłce nożnej dołączył do grona ambasadorów marki Betclic.
14.01.25, 14:01
| reklama & PR » informacje
Kia Polska promuje ofertę wyprzedażową 2024
Kia Polska ruszyła z kampanią wspierającą trzy wybrane auta z gamy modeli wyprzedażowych: Niro, XCeed oraz Sportage. Media w kampanii zaplanowała i zakupiła agencja Havas Media.
14.01.25, 11:01
| reklama & PR » ludzie
Sebastian Kansik dołączył do El Padre
Do zespołu El Padre dołączył Sebstian Kansik i objął stanowisko 3D Graphic Designer. Do tej pory współpracował z agencją jako freelancer.
Subskrybuj RSS działu reklama & PR: rss
Oferty pracy

Aktualnie nie mamy ofert pracy.

Dodaj swoją ofertę
Konkursy
do 14.02.25

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 11.02.25

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 11.02.25

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.