14.12.09, 22:18

Reklamy Hoop Coli zakazane

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zakazała emisji świątecznego spotu marki Hoop Cola, powołując się na poszanowanie przekonań religijnych odbiorców.

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zakazała emisji świątecznego spotu marki Hoop Cola, powołując się na poszanowanie przekonań religijnych odbiorców. Zdaniem firmy, "decyzja Rady jest tym bardziej zaskakująca, że reklama „Hoop Colę daj” komunikuje podstawową ludzką potrzebę przynależności i więzi oraz stawia za cel polepszenie jakości relacji międzyludzkich wśród Polaków". Marka Hoop Cola komunikuje w taki sposób od kwietnia 2009.

Jak twierdzi profesor sztuki muzycznej, Lucjan Kaszycki, „można jedynie ubolewać, że typowo ludowy, polski oberek został zaliczony do pieśni nabożnej i miałby stać się nowym gatunkiem „przyśpiewki sakralnej”. (…) Jeśli  sto lat temu potrafiono mieć jasełkowy (a więc zabawowy) stosunek do  smutnej rzeczywistości i wykazywano się poczuciem humoru, to  wobec  indoktrynacji, jaka wynika z treści  pisma KRRiT, należałoby sądzić, że niedługo możemy doczekać się zakazu wykonywania Scherza H-moll Fryderyka Chopina we wszystkich filharmoniach, radio i telewizji, z racji w pełni zacytowanej w utworze kolędy „Lulajże Jezuniu”. Nie powinniśmy dopatrywać się wszędzie świętokradztwa, zwłaszcza  w muzyce, która jest przecież  abstrakcją, a która  może spowodować uśmiech i chwilę radości”.

Namawiam, by każdy sam zdecydował czy reklama Hoop Cola obraża jego uczucia. Oryginalny spot można obejrzeć na stronie www.hoopcola.pl, gdzie również prosimy Polaków o wyrażenie swoich opinii o zakazie świątecznej emisji. Pytaliśmy wiele osób o odbiór reklamy Hoop Colę dawanie i jeszcze nie spotkaliśmy ani jednej, która poparłaby nadgorliwą decyzję Rady” – mówi Marek Kmiecik, Dyrektor Marketingu Hoop Polska.

Hoop Polska zwróciła się do  KRRiT o ponowne rozpatrzenie decyzji, a do tego czasu będzie emitowała swoje inne spoty. Poniżej przedstawiamy pismo skierowane do Przewodniczącego KRRiT.


Pan Witold Kołodziejski
Przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji

W związku z pismem Pana Przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji  („Rada”) z dnia 8 grudnia 2009 r. (l.dz. DR/291/2009/4) w sprawie wezwania telewizji CANAL+ Cyfrowy sp. z o.o. oraz TVN S.A. do zaprzestania emisji reklamy napoju Hoop Cola („Pismo”), Zarząd HOOP Polska sp. z o.o. informuje:

Od kwietnia 2009r. HOOP Polska sp. z o.o. prowadzi kampanię reklamową napoju Hoop Cola m.in. w drodze emisji reklamy tego produktu za pośrednictwem stacji telewizyjnych. Reklama ww. napoju, do której odniesiono się w Piśmie, emitowana aktualnie w okresie przedświątecznym, jest częścią kampanii promocyjnej ww. produktu prowadzonej od wiosny bieżącego roku pod hasłem „HOOP Cola - odkręć się na innych”, zachęcającej Polaków do otwartości i okazywania sobie empatii w codziennych sytuacjach. Głównym założeniem kampanii jest polepszenie odczuwalnej jakości relacji międzyludzkich wśród Polaków.

Tematem przewodnim spotu, do którego odwołano się w Piśmie, jest „kolęda”- „Hoop Colę Daj”, do której słowa napisał Tomasz Pizło, na nutę melodii ludowej (oberka) z przełomu XVII/XVIII wieku.
Pod pojęciem „kolędy” rozumie się pieśń, początkowo wywodzącą się z tradycji ludowej, potem komponowaną również przez wielu wybitnych kompozytorów; odmiana kolędy, o wątkach zaczerpniętych z życia codziennego, nazywana jest pastorałką, która w odróżnieniu od kolędy, nie jest wykorzystywana
w nabożeństwach religijnych, ze względu na swój świecki charakter. Kolęda w swym pierwszym znaczeniu była zatem pieśnią powitalną i pochwalną na cześć gospodarzy, przekazywała życzenia szczęścia i pomyślności [źródło: Wikipedia].

Zatem użycie w spocie, jako podkładu muzycznego, powstałej na przełomie XVII i XVIII wieku, melodii ludowej pastorałki (nie będącej pieśnią religijną - jak to wskazano w Piśmie) powszechnie znanej pod tytułem „Hej w dzień narodzenia” (w Piśmie wskazano tytuł „Hej kolęda, kolęda”), nie miało w żadnym wypadku na celu ośmieszenia, czy też dyskryminowania wyznawców jakichkolwiek religii, w tym chrześcijańskiego systemu wartości. 

W spocie zostało przedstawionych wiele postaci, śpiewających ww. piosenkę i ukazujących w humorystyczny sposób przekrój polskiego społeczeństwa, przy czym ani sposób zachowania, ani ubiór, ani sposób śpiewania tych postaci nie ośmiesza i nie obraża reprezentowanych przez nie grup społecznych. 

Z Pisma należy wnioskować, iż  z uwagi na wykorzystanie melodii kolędy, gdzie w tradycji polskiej kultury pieśni religijne mają istotne znaczenie dla kształtowania zwyczajów rodzinnych i więzi społecznych, ww. reklama jest sprzeczna z postanowieniem art. 18 ust.2 ustawy z dnia 29 grudnia 1992r. o  radiofonii i telewizji [ Dz. U. z 2004r. Nr 253, poz. 2531 z późn. zm.] („Ustawa”) bowiem nie szanuje przekonań religijnych odbiorców, a zwłaszcza chrześcijańskiego systemu wartości.
Z tym wnioskiem nie sposób się zgodzić, tym bardziej, że Pismo oprócz zwięzłej  informacji, iż reklama jest sprzeczna z przepisami jw., nie zawiera wyczerpującego uzasadnienia stanowiska Przewodniczącego Rady.  

Treść, omawianego w niniejszym piśmie, spotu reklamowego napoju Hoop Cola, w tym wykonanie piosenki „Hoop Colę Daj” nie zawiera w żadnym wypadku elementów drwiących, kpiących, czy obraźliwych zarówno w odniesieniu do chrześcijańskiego systemu wartości, czy przekonań religijnych odbiorców reklamy, jak również jakichkolwiek symboli religijnych. 

Spot promujący napój Hoop Cola, kontynuuje ideę związaną z wspominanym powyżej przekazem kampanii promocyjnej - tj. „Odkręć się na innych”, zachęcając do wspólnego kolędowania, biesiadowania, spędzania wspólnego czasu, przeżywania radości świąt, wzajemnej tolerancji, jaka powinna towarzyszyć w tym okresie oraz do „Colę Dawania”- dzielenia się Hoop Colą.  

Tekst piosenki użytej w spocie ma pozytywne przesłanie, nie zawiera żadnych treści, które w jakikolwiek sposób mogłyby obrazić uczucia religijne odbiorców. Tekst piosenki,  jak i symbolika użyta w reklamie, niosą za sobą przesłanie zgody, pokoju, przyjaźni, wspólnego radowania się ze świąt, co bynajmniej nie jest sprzeczne z systemem wartości chrześcijańskich. Idee wzajemnego szacunku, pomocy, dzielenia się i wspólnej radości wydają się wartościami uniwersalnymi i wyznawanymi przez wszystkich ludzi - religijnych czy bezwyznaniowych.

W przedmiotowej sprawie nie sposób pominąć fundamentalnej zasady państwa demokratycznego, zagwarantowanej konstytucyjnie,  tj. zasady wolności słowa i wolności przekazu. Wolność słowa jest najważniejszą wartością państwa praworządnego. Niewątpliwe powinniśmy szanować inne wartości, takie jak prawo do wolności wyznania oraz poszanowania wyznań i religii. W przedmiotowej sprawie nie doszło do obrazy uczuć religijnych, w związku z tym ograniczanie wolności słowa i przekazu w imię domniemanej obrazy uczuć religijnych jest naruszeniem podstawowej wolności człowieka. Podstawą działania radia i telewizji jest wolność słowa  i samodzielność nadawców. Wszelkie ograniczenia tejże podstawowej wolności człowieka nie należy interpretować rozszerzająco, zatem ograniczenie wolności słowa może przebiegać tylko w charakterze wyjątku, tj. w sytuacjach szczególnych [Uchwała Trybunału Konstytucyjnego z dnia 2 marca 1994r.W 3/93).

Należy również podkreślić fakt, że na tle przepisów ww. Ustawy istnieje wiele wątpliwości zarówno w piśmiennictwie, jak również orzecznictwie, w szczególności co do braku jakiejkolwiek procedury poprzedzającej działania Rady na podstawie art. 10 ww. Ustawy. Mamy oto taką sytuację, że zainteresowanym podmiotom nie przysługują jakiekolwiek prawa co do działań uprzednich jak również następczych. Przewodniczący Rady podjął decyzję na podstawie swego uznania i w oparciu
o niedookreślone postanowienia przepisów prawa, nie powiadamiając wcześniej producenta reklamy ani nadawcy o swoich zamiarach, wątpliwościach itp. W ten sposób producentowi oraz nadawcy nie dano szansy na wysłuchanie i przełożenie swoich argumentów.

Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Zarządu Hoop Polska Sp. z o.o. reklama napoju Hoop Cola nie obraża przekonań religijnych odbiorców, przez co zarzut nieposzanowania uczuć religijnych, wskazany w Piśmie należy uznać za bezzasadny. 

W związku z powyższym Zarząd HOOP Polska sp. z o.o. oczekuje, iż stanowisko zawarte w niniejszym piśmie zostanie uwzględnione przez Radę oraz wyraża nadzieję, iż Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji odstąpi od uruchamiania procedur przewidzianych ww. Ustawą.
 
Z poważaniem

Prezes Zarządu - Krzysztof Grudziński
Wiceprezes Zarządu- Bernard Woźniak

media

Komentarze

Powiązane

22.03.25, 12:00
| reklama & PR » informacje
Warta Poznań i agencja MPL Verbum szykują niespodziankę dla kibiców klubu
Agencja lojalnościowa MPL Verbum stworzy aplikację mobilną dla klubu piłkarskiego Warta Poznań. Aplikacja będzie skierowana przede wszystkim do młodszych kibiców. 
22.03.25, 12:00
| reklama & PR » informacje
Good Time to DAJ. Kampania 1,5% Puckiego Hospicjum pw. św. Ojca Pio
W swojej najnowszej kampanii „Good Time to DAJ” Puckie Hospicjum pw. św. Ojca Pio, zwraca uwagę na to, że ostatnie momenty życia nie muszą być pełne bólu i cierpienia – mogą być pełne chwil szczęścia. Akcja wystartowała 13 marca br. i obejmuje działania, m.in. w social mediach, kanałach digital oraz kinie.
22.03.25, 08:00
| reklama & PR » informacje
Nie grasz, nie wygrasz. Mariusz Pudzianowski w kampanii marki BETFAN
Marka BETFAN, legalny polski bukmacher, wystartowała z kampanią pod hasłem „Nie grasz, nie wygrasz”. Główną rolę w nowej kreacji marki odgrywa jej ambasador – Mariusz Pudzianowski. 
21.03.25, 18:22
| reklama & PR » ludzie
Mateusz Dąbrowski nowym Business Development Directorem w Grupie BLIX
Mateusz Dąbrowski został nowym Business Development Directorem w Grupie BLIX. Będzie odpowiadał za całościową strategię sprzedażową firmy.
21.03.25, 11:30
| reklama & PR » informacje
Energia dla wszystkich. 1,5% twojego podatku na termomodernizację placówek edukacyjnych. Kampania Fundacji Carbon Footprint
Fundacja Carbon Footprint, będąca Organizacją Pożytku Publicznego, przygotowała kampanię mającą na celu przeciwdziałanie wykluczeniu energetycznemu.
21.03.25, 07:15
| reklama & PR » ludzie
Krzysztof Drzazga nowym dyrektorem kreatywnym agencji Chapter1
Krzysztof Drzazga objął stanowisko Creative Director w poznańskiej agencji strategiczno-kreatywnej Chapter1. Przez ostatnie lata pełnił tam funkcję Head of Concept, rozwijając swoją karierę w strukturach firmy.
21.03.25, 06:00
| reklama & PR » informacje
Związek Firm Public Relations wybrał nową Radę na lata 2025-2027
Walne Zgromadzenie Członków ZFPR wyłoniło nową Radę na lata 2025-2027, której przewodniczącą została Katarzyna Terej, Partner Zarządzający w RES Consulting. W skład Rady weszli również Eliza Misiecka (Genesis PR), Łukasz Przybysz (Vision Group Executive Advisors) oraz Piotr Talarek (StrategyWise).
20.03.25, 14:15
| reklama & PR » informacje
Continental dalej obsługiwana przez Hand Made
Agencja reklamowa Hand Made kolejny rok będzie odpowiedzialna za obsługę mediów społecznościowych marki Continental.
20.03.25, 10:16
| reklama & PR |
Zakupy na fakturę? Allegro Business rusza z kampanią telewizyjną
Allegro realizuje swoją pierwszą kampanię telewizyjną skierowaną do klientów B2B. Reżyserią spotów zajął się Filip Bartczak, natomiast za produkcję i kreację odpowiadają DDB Warszawa oraz Moon Films.
20.03.25, 08:00
| reklama & PR |
PSK S.A. i GlobalSM łączą siły na rzecz wdrożenia systemu kaucyjnego w Polsce
PSK S.A., jako operator systemu kaucyjnego w Polsce, podjął współpracę z agencją GlobalSM w celu realizacji strategii komunikacyjnej i medialnej, która ma zwiększyć świadomość tego rozwiązania wśród różnych grup odbiorców. Działania PR prowadzi agencja Brief me, od lat współpracująca z GlobalSM.
Subskrybuj RSS działu reklama & PR: rss
Oferty pracy

Aktualnie nie mamy ofert pracy.

Dodaj swoją ofertę
Konkursy
do 19.04.25

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 19.04.25

Do zdobycia jeden egzemplarz książki. 

do 19.04.25

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.