02.11.09, 21:53

Joanna Wosińska: Najważniejsze to nie bać się

Rozmowa z Joanną Wosińską, zastępcą redaktora naczelnego magazynu "PRO-TEST" i fundatorem Fundacji „PRO-TEST”.

Rozmowa z Joanną Wosińską, zastępcą redaktora naczelnego magazynu "PRO-TEST" i fundatorem Fundacji „PRO-TEST”.

Kuba Wajdzik: Skąd decyzja o założeniu przez Panią Fundacji Pro-Test oraz zmianie nazwy wydawanego tytułu?
Joanna Wosińska: Założenie Fundacji Pro-Test otworzyło nam nowe możliwości współpracy z naszymi zachodnimi partnerami z organizacji konsumenckich (m.in. Fundacja Warentest w Niemczech), a także członkostwo w ICRT (International Consumer Research & Testing) - międzynarodowej organizacji zrzeszającej konsumenckie instytucje i czasopisma z całego świata, które zajmują się m.in. testowaniem produktów.

KW: Pismo podejmuje się bardzo trudnej roli jak testów różnych produktów. Jak wyglądają takie badania od kuchni?
JW: Badania do testów są wykonywane przez akredytowane laboratoria, gdzie przy pomocy naukowych metod badawczych, każdy z produktów jest - można powiedzieć - prześwietlany na wylot. Produkty do badań są kupowane w sklepach, czyli pochodzą z tego samego miejsca, skąd trafiają do konsumentów. Długość trwania testu zależy od badanego produktu (np. w przypadku badań mikrobiologicznych produktów żywnościowych trwa to około dwóch, trzech tygodni).

KW: W testach cześć produktów jest wyżej ocenionych od innych. Czy zdarzają się naciski na Pani redakcję aby np. poprawić komuś wynik, albo wstrzymać publikację danego testu?
JW: Jak już wspomniałam, badania są wykonywane w akredytowanych laboratoriach i wyniki z nich pochodzące są podstawą do oceny produktu. Nie ma możliwości manipulowania wynikami. Żaden z producentów nie ma wpływu na wyniki badań, chociaż czasami zdarzają się próby nacisku. Zazwyczaj jest tak, że producenci, których produkt wyszedł najlepiej, są z testu zadowoleni, a ci, którzy uplasowali się na końcu, mają uwagi co do testu. Podstawową zasadą zarówno naszą, jak i naszych partnerów z innych krajów, którzy zajmują się testami, jest pełna niezależność od producentów. Jej zachowaniu ma służyć m.in. zasada nieujawniania nazw laboratoriów, w których wykonywane są badania. Dzięki niej producenci nie mają możliwości wpływania na laboratorium. Ich reakcje na test mają zazwyczaj miejsce już po jego publikacji. Często nasza redakcja otrzymuje listy od producentów, a także groźby o skierowaniu sprawy na drogę sądową. Nie boimy się spraw sądowych, ponieważ wyniki badań są zawsze udokumentowane.

KW: A czy przeprowadzane testy rzutują np. na reklamy od danych firm?
JW: Nowy tytuł „Pro-Test” nie zamieszcza reklam, tym samym jesteśmy pierwszym magazynem w Polsce bez reklam. Na pytanie, czy reklamy mają wpływ na testy, odpowiedzią niech będzie fakt, że w testach "Świata Konsumenta" (poprzednika "Pro-Testu", gdzie reklamy były zamieszczane), produkty reklamodawców wychodziły niekiedy na ostatnich miejscach w testach. Co więcej, jedną ze spraw sądowych wytoczył nam producent, który przez dłuższy czas zamieszczał reklamy w naszym czasopiśmie... Zresztą na wyniki testów nikt nie może mieć wpływu, ponieważ są to dane, które otrzymujemy od laboratorium. Zainteresowanym możemy zawsze pokazać ten raport - można go wtedy porównać z tym, co publikujemy w gazecie. Na artykuł, który zawsze towarzyszy tabeli z wynikami testu, a jest opracowywany przez naukowców, również nikt nie ma wpływu. Nawet dziennikarze z naszej redakcji.

KW: Co jest najtrudniejsze w prowadzeniu tego typu pisma?
JW: Prowadzenie czasopisma konsumenckiego z testami nie różni się zasadniczo od prowadzenia innych rodzajów gazet - dziennikarstwo zawsze powinno być niezależne i być zaimpregnowane na groźby producentów. Najważniejsze to nie bać się.

KW: Otrzymali Państwo wsparcie merytoryczne i finansowe od UE. Jak doszło do tej ważnej kooperacji? Czy uzyskane kontakty z podobnymi pismami z całej Europy owocują w jakiejś formie współpracy?
JW: Fundacja Pro-Test uczestniczy od roku w unijnym projekcie mającym na celu wspieranie idei przeprowadzania testów w nowych krajach członkowskich. Zostaliśmy zaproszeni do tego projektu jako jedyna organizacja w Polsce, która zajmuje się przeprowadzaniem testów konsumenckich. Kontakty z podobnymi do naszej organizacjami z innych krajów zaowocowały tym, że mamy możliwość wymiany doświadczeń. Możemy organizować testy również wspólnie, co znacznie obniża koszty - jeżeli na badania zrzuca się kilka krajów, jest to z korzyścią dla każdego, a przede wszystkim dla konsumentów, którzy mają do dyspozycji wyniki testów jeszcze większej liczby testowanych produktów.

KW: Gdzie obecnie dostępny jest magazyn?
JW: Obecnie "Pro-Test" dostępny jest w wersji online. Jeśli chodzi o wersję drukowaną, to publikujemy książki - np. dopiero co ukazała się książka "Międzynarodowe testy produktów", w której czytelnicy znajdą wyniki testów blisko 400 produktów z branży AGD i RTV, a także proszków do prania (test dał odpowiedź na pytania, jak polskie proszki wypadają na tle zachodnich tych samych marek).

KW: Czy przygotowują Państwo kolejne zmiany w magazynie „Pro-Test”?
JW: Otrzymaliśmy pieniądze z Komisji Europejskiej na marketing naszej strony internetowej. Właśnie rozpoczyna się kampania w wyszukiwarce Google. Obecnie kładziemy nacisk na rozwój naszej strony www.Pro-Test.pl. Gdy zgromadzimy odpowiednią kwotę lub dostaniemy dofinansowanie od UE i polskiego rządu, wznowimy wersję drukowana magazynu "Pro-Test".

Komentarze

Powiązane

25.01.23, 14:13
| prasa » ludzie
Sławomir Kamiński szefem działu Foto Wyborczej i Agencji Wyborcza.pl
Od lutego br. zespołem Foto "Gazety Wyborczej" i jednocześnie Agencji Wyborcza.pl pokieruje Sławomir Kamiński, fotoreporter i laureat wielu konkursów fotografii prasowej, związany z redakcją "Wyborczej" od 30 lat.
25.01.23, 01:00
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 25 stycznia (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 25 stycznia?
24.01.23, 12:43
| radio » informacje | prasa » informacje | internet » informacje
Media Grupy Agora włączyły się w 31. Finał WOŚP
W niedzielę, 29 stycznia br. pod hasłem „Chcemy wygrać z sepsą! Gramy dla wszystkich –małych i dużych!” odbędzie się 31. Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Grupy Agora tradycyjnie wesprą akcję, organizując aukcje internetowe, zbierając pieniądze do wirtualnych puszek oraz relacjonując przebieg niedzielnego finału.
24.01.23, 07:30
| prasa » ludzie | internet » ludzie
Kamil Wolnicki awansuje w Przeglądzie Sportowym Onet
Kamil Wolnicki, dotychczasowy szef wideo, audio i treści płatnych serwisu, zostanie drugim zastępcą redaktora naczelnego serwisu Przegląd Sportowy Onet.
24.01.23, 01:00
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 24 stycznia (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 24 stycznia?
23.01.23, 17:00
| prasa » ludzie | reklama & PR » ludzie
Małgorzata Pędzich i Edyta Korzekwa – Machocka awansują w Biurze Reklamy Wydawnictwa Bauer
W Biurze Reklamy Wydawnictwa Bauer nastąpiły zmiany. Małgorzata Pędzich i Edyta Korzekwa – Machocka objęły nowe stanowiska.
23.01.23, 13:08
| prasa » ludzie | internet » ludzie
Łukasz Godlewski przechodzi ze Sport.pl do redakcji Przeglądu Sportowego Onet
Łukasz Godlewski przechodzi do redakcji Przeglądu Sportowego Onet i obejmie funkcję zastępcy redaktora naczelnego serwisu, Jacka Stańczyka.
23.01.23, 01:00
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 23 stycznia (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 23 stycznia?
22.01.23, 02:00
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 22 stycznia (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 22 stycznia?
21.01.23, 22:13
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 21 stycznia (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 21 stycznia?
Subskrybuj RSS działu prasa: rss
Oferty pracy

Specjalista ds. promocji i marketingu

Muzeum Miasta Łodzi | Łódź

Przejdź do oferty

Referent ds. mediów

Związek Niemieckich Stowarzyszeń Społeczno-Kulturalnych w Polsce | Opole

Przejdź do oferty

Specjalista ds. promocji

Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu | mazowieckie

Przejdź do oferty
Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.