27.03.14, 09:03

Eva Bajerska, Adam Bajerski oraz Marcel Płoszczyński: Mamy poczucie, że tworzymy coś dobrego

Od lewej: Adam Bajerski, Eva Bajerska oraz Marcel Płoszyński
Fot.: archiwum rozmówców

Na ekrany powrócił program „Na Poddaszu”. Tym razem jednak debiutuje w sieci, a nie w kanale religijnym. O programie opowiadają jego twórcy: Eva Bajerska, Adam Bajerski oraz Marcel Płoszczyński.

Kuba Wajdzik: Na ekrany powrócił program „Na poddaszu”. Tym razem jednak debiutuje w sieci, a nie w kanale religijnym. Czy sieć jest już lepszym miejscem dla tego typu programów?
Adam Bajerski: Sieć nie jest ani lepsza, ani gorsza. Na pewno daje swobodę wypowiedzi. Do tej pory nie udało nam się uzyskać atrakcyjnych warunków emisyjnych w kanałach komercyjnych. Rozwój obecnych mediów ukierunkowany jest na internet i my też widzimy w tym przyszłość. To także interaktywny kontakt z widzami, możliwość bezpośredniej relacji, której nie daje w takim wymiarze zwyczajna telewizja.

KW: Jaka jest idea programu? 
Adam Bajerski: W polskiej telewizji brakuje programów, które we współczesny i indywidualny sposób poruszają tematy wiary i związanych z nią przeżyć. Chcieliśmy pokazać, że chrześcijaństwo nie kończy się na tradycji, a Bóg jest bliżej niż nam się wydaje. Jest pewien amerykański program pod tytułem “It’s Supernatural” prowadzony przez Sida Rotha. Dotyczy on tej samej tematyki, co “Na Poddaszu”, jednak jest zupełnie inaczej sformatowany. Był on inspiracją do powstania naszego programu. Nagrywamy program w jednej z kamienic na warszawskim Mokotowie. To właśnie domowej scenografii program zawdzięcza swoją wyjątkową atmosferę.

KW: Program cieszy się dużym zainteresowaniem szczególnie w środowiskach katolickich i protestanckich. Jak ten sukces akurat w tych środowiskach można tłumaczyć? 
Eva Bajerska: Chrześcijanie są naturalnymi odbiorcami programu, jednak zależy nam na dotarciu do ludzi ze wszystkich środowisk. Nie chcemy cenzurować wypowiedzi naszych rozmówców i dostosowywać ich pod konkretnych odbiorców. Stawiamy na autentyczność i nie boimy się niewygodnego przekazu. Dzięki naszym rozmówcom odkrywamy, że relacja z Bogiem może być fascynującą przygodą pełną nadprzyrodzonych zdarzeń. Chcielibyśmy, aby osoby rozczarowane chrześcijaństwem poznały jego prawdziwe, żywe oblicze.

KW: Program wcześniej emitowany był w kanale religia.tv. Czy magazyn może powrócić do tradycyjnych mediów? 
Marcel Płoszczyński: Niestety, zainteresowanie w mediach tradycyjnych na dzień dzisiejszy nie jest wystarczające. Programy chrześcijańskie kojarzą sie zazwyczaj z nudą. Nasz w pewnym sensie jest kontrowersyjny , bo nie mieści się w ramach konkretnej organizacji i dzięki temu możemy sięgać po najciekawsze przykłady, najmocniejsze historie z różnych zarówno tradycyjnych jak i reformowanych czy całkiem charyzmatycznych wspólnot. Nie zamykamy się na media tradycyjne, jednak naszą energię skupiamy przede wszystkim na Internecie. 

KW: Media społecznościowe, na których program obecnie się opiera, dają duże możliwości, ale stanowią często też wyzwanie dla nadawców. Jak skutecznie wykorzystać social media do komunikacji z widzami?
Marcel Płoszczyński: Nie czuję się ekspertem ds. social media, ale z tego co zdążyłem zauważyć, najbardziej liczy się powtarzalność. Regularne publikowania postów sprawia, że społeczność zebrana wokół programu jest bardziej aktywna, a to pomaga zwiększyć liczbę fanów, a co za tym idzie potencjalnych widzów programu. Mamy poczucie, że tworzymy coś dobrego i cieszymy sie z każdego udostępnienia, czy polubienia. Każda tego typu aktywność oznacza, że fani identyfikują się z programem, a o to przecież m.in. chodzi. Ponadto łączą nas wspólne przekonania i poczucie misji, które jest największym spoiwem. Jeśli przekaz oferowany przez naszych gości dotyka ludzi na tyle, że chcą podzielić się nim z innymi, to znaczy, że udało nam się spełnić nasze założenia. Reszta dzieje się sama.

KW: Amerykańskie, chrześcijańskie rozgłośnie i telewizje opierają się często na kaznodziejach, a w zasadzie  showmenach. Nam taki sposób przedstawiania religii w TV jest obcy. Dlaczego trudno „porwać” polską publiczność?
Marcel Płoszczyński: Faktycznie, w zachodniej telewizji chrześcijańskiej zdarzają się nadużycia. Należy jednak pamiętać, że tworzą ją ludzie, a oni z natury nie są perfekcyjni. Istotne są również różnice kulturowe. My w Polsce jesteśmy przyzwyczajeni, że o Bogu mówi się cichym, poważnym głosem, najlepiej przy świecach. Wynika to z tego, że dla wielu Bóg wiąże się jedynie ze świętami i pewnymi rytuałami. Jednak gdy zajmuje On ważne miejsce w naszym życiu, automatycznie staje się nieodłącznym elementem codzienności,  nasza relacja z nim zaczyna być autentyczna,  a sposób w jaki Go czcimy wynika bardziej z naszej osobowości niż z ogólnie przyjętych norm. Łatwo wtedy być posądzonym o showmaństwo.  Jeśli Steve Jobs mógł ekscytować się nowym iPhonem i porywać tłumy podczas charyzmatycznych prezentacji, to o ile bardziej chrześcijanie powinni ekscytować się Bogiem.

KW: W programie poruszane są m.in. takie tematy jak uzdrowienia, opętania i egzorcyzmy, spotkania z aniołami, proroctwa, sny, wizje oraz inne doświadczenia realności i bliskości Boga. To dość odległe  polskiemu widzowi „zjawiska”. Jak widzowie odbierają taką tematykę?
Eva Bajerska:  Polacy są wbrew pozorom spragnieni nadprzyrodzonych przeżyć. Zdają sobie sprawę z istnienia duchowego świata i szukają różnych dróg duchowego rozwoju. Stąd popularność pism i programów, czy filmów o tematyce okultystycznej. My pokazujemy, że Boga można przeżywać, doświadczać, odczuwać i że jest On realny. Wiara w Boga daje poczucie bezpieczeństwa, uzdalnia nas do przebaczania i kochania innych, zmienia nas wewnętrznie i zewnętrznie prowadząc do Wieczności z Nim. Widzowie intuicyjnie odbierają nasze programy, może jeszcze w to nie wierzą ,ale przynajmniej tęsknią za czymś co prawdziwe, za czymś co nadałoby sens ich życiu.

KW: W jaki sposób ciekawie rozmawiać na takie tematy? 
Eva Bajerska: Gość musi być autentyczny. Zapraszamy ludzi którzy przeżyli coś z Bogiem i to przeżycie ich ukształtowało. Wbrew pozorom, istnieje bardzo dużo ludzi, którzy mają zaskakujące przeżycia i odważną wiarę. Kluczem jest to, czy my jako autorzy, jesteśmy ciekawi ich przeżyć. Jeśli tak, to nagrywamy z nimi rozmowę. Oczywiście staramy się zapraszać gości wiarygodnych pod każdym względem, patrzymy jakie owoce wiary przejawiają się w ich życiu. Ważnym kryterium wyboru jest również styl życia, który musi być zgody z chrześcijańską moralnością.

KW: Jakie są plany ekipy programu na najbliższe miesiące?
Marcel Płoszczyński: Planujemy raz w miesiącu wypuszczać nowy odcinek. W tym miesiącu mamy cztery nagrania w tym aż dwa z zagranicznymi gośćmi. Co do najbliższego odcinka mogę zdradzić jedynie, że wystąpi w nim gość z Polski. Rusza również fundacja, która ma umożliwić zbieranie funduszy na kolejne produkcje. Czekają nas również zmiany sprzętowe. Powoli przesiadamy się z aparatów firmy Canon na Blackmagic. Ta decyzja powinna poskutkować lepszą jakością zdjęć i na pewno poprawi komfort naszej pracy.

KW: Dziękuję za rozmowę.

Komentarze

Powiązane

23.11.17, 08:11
telewizja » informacje
Festiwal Piękna 2017 w Telewizji Polsat
W ramach Festiwalu Piękna 2017, Polsat pokaże trzy wyjątkowe gale. 1 grudnia br. na antenie Polsatu zagości gala Miss Supranational 2017 czyli wybory najpiękniejszej kobiety świata. 2 grudnia stacja pokaże bój o tytuł najprzystojniejszego mężczyzny na Ziemi - Mister Supranational 2017, a 3 grudnia - wybory Miss Polski 2017.
22.11.17, 08:11
telewizja » badania rynku
Bake Off – Ale Ciacho!: 1,3 mln widzów
20 listopada br. Dwójka wyemitowała finałowy odcinek „Bake Off – Ale Ciacho!”. Kulinarne show TVP2 oglądało średnio 1,3 mln widzów przy udziałach 11,2 proc. (dane: NAM).
21.11.17, 09:11
telewizja » informacje
Łap kody, ozdabiaj zdjęcia i dziel się z innymi!. Rozpoczęła się kampania teleTOON+
20 listopada br. pod hasłem „Łap kody, ozdabiaj zdjęcia i dziel się z innymi!” ruszyła nowa kampania reklamowa teleTOON+. Akcja promocyjna, wsparta dedykowaną stroną internetową, skupia się na tytułach: „Mia i ja” oraz „Kuu Kuu Harajuku”.
20.11.17, 21:11
telewizja » informacje
TVP będzie świętować Światowy Dzień Telewizji
21 listopada br. telewizyjni nadawcy publiczni i prywatni świętują Światowy Dzień Telewizji, ustanowiony przez Organizację Narodów Zjednoczonych w 1996 r. TVP po raz piąty, włączy się w obchody międzynarodowego święta.
19.11.17, 17:11
telewizja » informacje
Zwycięzcy 24. Przeglądu i Konkursu Dziennikarskiego Oddziałów Terenowych TVP
19 listpada br., podczas gali w Katowicach został ogłoszony werdykt jury 24. Przeglądu i Konkursu Dziennikarskiego Oddziałów Terenowych TVP S.A. 
19.11.17, 15:11
telewizja » badania rynku
Puchar Świata w Wiśle z dużą widownią
Niemal 4,7 mln widzów obejrzało 18 listopada br. w Jedynce drugą serię konkursu drużynowego Pucharu Świata w Wiśle.
19.11.17, 08:11
telewizja » seriale
Odlotowe wyścigi na antenie kanału Boomerang
Boomerang 20 listopada br. rozpocznie emisję nowego serialu animowanego „Odlotowe wyścigi”. Kreskówka jest remakiem kultowej animacji studia Hanna Barbera o tym samym tytule.
18.11.17, 09:11
telewizja » seriale
II sezon serialu Dobre zachowanie w TNT z polskim akcentem
20 listopada br., stacja TNT rozpocznie emisję II sezonu „Dobrego zachowania”.
17.11.17, 20:11
telewizja » seriale
Film Sprawiedliwi – Wydział Kryminalny. Wszystko się może zdarzyć zakończy III sezon serialu
III sezon hitu Czwórki zakończy się emisją filmu telewizyjnego – „Sprawiedliwi – Wydział Kryminalny. Wszystko się może zdarzyć” – który stanowić będzie zwieńczenie dwóch najważniejszych wątków osobistych tej serii produkcji i jednocześnie niezależną całość fabularną. 
17.11.17, 16:11
telewizja » informacje
Nowy kanał Eleven Sports 4 na platformie nc+
20 listopada br. zostanie uruchomiony nowy kanał Eleven Sports 4. Przez pierwsze trzy miesiące będzie on dostępny tylko dla abonentów platformy nc+.
Nasze usługi
Transmisje video: http://nadaje.com/live/
Serwery shoutcast: http://nadaje.com/radio-hosting/
Panel radiowy: http://nadaje.com/myradio/
Subskrybuj RSS działu telewizja: rss
Konkursy
do 28.02.18

Do zdobycia 100 i 4 nagrody. 

do 24.12.17

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 22.12.17

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Kalendarium
Dziś jest Nov. 24, 2017
Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 99 PLN netto.